rcfly4um
ELEKTRONIKA => POWER SYSTEM => Topic started by: Vaci on November 18, 2012, 07:29:35 PM
-
Dragi forumasi,
Brushless motori su jako popularni, i kad covek pogleda, razlike u cenama su ogromne. Sta cini dobar brushless motor koji ce vas dugo sluziti? Pa jedna od stvari je i kvalitet lagera. Ok, neke cene u odnosu na druge se stvarno ne mogu opravdati cenom lagera. Ali mozete staviti i najkvalitetnije lagere, i opet ih unistiti ako motor nije balansiran.
Da bih dao predstavu ljudima zasto lageri stradaju i zasto je ovo ovako kriticno, dacu vam primer motora koji sam sada balansirao cim je stigao. U pitanju je motor 1100kv koji ce raditi na 4s bateriji. Prostom racunicom sam uzeo nekih 16500rpm kao brzinu na max gasu. Pri toj brzini, samo 1gr razlike na obodu rotora pravi centrifugalnu silu od skoro 8Kg!! Znaci imate 8Kg koji tresu motor levo-desno tamo-vamo oko 270 puta u sekundi!! Ajde 1gr je ogroman disbalans, ali i da je 0,1gr, to pravi 0,8kg. To nece prijati bilo kom lageru, pa ce i najbolji izgubiti bitku na kraju. Jos je bitnije balansirati elise, jer im je precnik daleko veci, ali nije to tema...
Posto sam ukazao koliko ovo moze biti vazno, i kako isti motor nekog low cost proizvodjaca moze biti super, a neki stradati vrlo brzo, podelicu sa vama kako sam ja to uradio u nadi da ce to nekome pomoci.
U samom startu morate imati potpuno nivelisanu povrsinu, moj kuhinjski sto mi je savrseno posluzio :) Druga stvar su 2 APSOLUTNO ravne i ispolirane povrsine, koje moraju biti potpuno suve i ciste bez trunke prasine, i moraju biti iste visine. Pa gde to naci? Prosto nekoliko staklenih podmetaca za case :) Malo alkohola i papirna maramica, cackalica, epoxy lepak, stapici za usi, i na kraju parce papira i flomaster. Preskocicemo krila od slepog misa i krv device sa punog meseca ovaj put...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w503/vacistamenko/Balansiranje%20outrunner%20brushless%20motora/DSC01050.jpg)
Postavite staklene podmetace tako da izmedju njih motor oslonite na osovinu. Ocistite ih, motor rasturite, i postavite rotor na podmetace kao na slici.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w503/vacistamenko/Balansiranje%20outrunner%20brushless%20motora/DSC01051.jpg)
Primeticete da rotor lagano krece da rotira u jednu stranu, zaustavlja se, pa krece da rotira u drugu stranu... ponasa se kao klatno. Osim ako mu bas niste pogodili ravnotezni polozaj ili imate potpuno izbalansiran motor. Ako se to desi, zarotirajte ga za 90 stepeni i probajte ponovo, da budete sigurni da li je ok ili ne. Ako se klati, onda sacekajte neko vreme, dok prestane (ako je sve cisto i ravno-polirano, nema mnogo trenja pa to moze malo da potraje). Tada uzmite flomaster (on i papir nece doci u kontakt :)) i obelezite motor tacno sa gornje strane, znaci u najvisoj tacki.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w503/vacistamenko/Balansiranje%20outrunner%20brushless%20motora/DSC01052-1.jpg)
Dobili ste tacku gde treba dodati malo mase. E sad uzmite epoxy lepak (bez brige, pre ce motor izgoreti nego da njemu nesto bude), stavite malo na papir, i promesajte cackalicom. Samo vodite racuna da nije neki koji se steze za 2 minuta, da imate desetak minuta kako bi mogli komotno i ljucki da odradite posao.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w503/vacistamenko/Balansiranje%20outrunner%20brushless%20motora/DSC01053.jpg)
Sada obrisite malo cackalicu i uzmite jednu kapljicu na vrhu, i razmazite u zlebu izmedju magneta, na mestu koje ste obelezili flomasterom na rotoru. Desilo mi se da moram da ispunim cela 3 zleba epoksijem da dovedem motor malo u red, tako da imate to u vidu kada pripremate lepak. Sigurno cete malo umazati povrsinu magneta, osim ako niste madjionicar. Ako niste, onda uzmite stapic za usi i njime lepo osistite magnete koje ste umazali.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w503/vacistamenko/Balansiranje%20outrunner%20brushless%20motora/DSC01054.jpg)
Sada rotor stavite ponovo na "balanser" ali tako da obelezeno mesto bude sa strane, pomereno za 90 stepeni. Ako motor rotor ne mrda - balansiranje je gotovo! Pomerite ga malo da vidite dali se nije zaglavio na nekoj truncici prasine. Ako marker Krene da se vraca u gornji polozaj - dodajte jos lepka. Ako je zleb vec ispunjen, onda u susedni zleb. Ako je i on ispunjen (kao sto se to meni desilo) onda u susedni zleb ali sa suprotne strane prvog. Ako marker ode na dole, onda je stavljeno previse epoksija, skinite malo. Znaci tako dok rotor kada ga postavite u bilo kojoj poziciji, ostane tako kako je postavljen i ne mrda. Tada je ovo Hi-tech balansiranje zavrseno!
(http://i1079.photobucket.com/albums/w503/vacistamenko/Balansiranje%20outrunner%20brushless%20motora/DSC01055.jpg)
Na kraju, ne zaboravite da motor sastavite :) Nadam se da ce ovo nekome biti od koristi, jer mislim da je jako bitno. Da vam motori dugo traju i ziveli!
Vaci
-
Zavisi koliko ko paznje pridaje ovim stvarima, ne bi mi nikad palo na pamet zvono da balansiram, cak ni elise ne proveravam...Jeste to mozda neka sila na punom gasu ali mi je sve to preterivanje kod malih modela.Cak sam i probu motora radio na M-18 sa lose balansiranom elisom i mogu da kazem da su se neke vibracije u kabini osetile samo na oko 70% gasa i na osnovu toga smo konstatovali da treba balansiranje kraka.Recimo jedan M-18 je preletao iz Vrsca na L.jarak sa nebalansiranom elisom i vrata su mu se otvorila u letu...Vecini se sigurno desilo pri sletanju na beton malo da obrija elisu, pa necu je odmah skidati i balansirati. (nene)
-
Vaci svaka cast na odlicnom i poucnom tekstu. Ovo balansiranje mnogo produzava vek trajanja, znam to iz licnog iskustva.
A inace po meni nema lepseg zvuka od perfektno izbalansirane elise (i motora).
-
Odlicno uputstvo za preciznije balansiranje motora.
Za ono malo manje precizno moze posluziti i vezica https://www.youtube.com/watch?v=OgvayWfey78 (https://www.youtube.com/watch?v=OgvayWfey78)
-
zanimljivo, ovo ću uraditi sa mojim DJI motorima prvom prilikom.
nego, da li se prilikom skidanja osigurača sa osovine isti mora promeniti novim? i gde se oni uopšte mogu nabaviti u BG-u?
-
Hvala na pohvalama. Neko voli "muziku" masina koje rade skladno, a neko voli sto pre da krene, makar mu se otvarala vrata, otpadali srafovi i sve skripalo. :) Sve je za ljude, nema frke.
Gatti osigurac ostaje isti, i apsolutno mu nista ne fali. U prodanicama koje prodaju lagere bi mogao da nadjes i njih, ali samo ako ga izgubis, inace nema potrebe. Pazi kada ih skidas, jer su kao feder pa mogu da odlete u nepoznatom pravcu :)
-
Vaci, nisam nameravao da uvredim tvoj post.Davao sam neki primer samo.Naravno ako motor cudno zvuci treba proveriti sta je!Na onom videu vidim da lik balansira zvono samolepljivom trakom.I onda mi pade na pamet da je na skoro svakom motoru nalepljen tip motora i marka, cisto sumnjam da su gledali gde je lepe,a komoli balansirali njome!Pozz!
-
Bogami čak kinezi vode računa o balansiranju prilikom proizvodnje! Koliko to precizno rade neznam ali ipak vode računa!
HobbyKing® TURNIGY® PropDrive brushless motor manufacturing (http://www.youtube.com/watch?v=hslcL0Lf9cI#ws)
-
Koliko vidim nigde se ne vidi bilo kakvo balansiranje. Samo nakace magnete, sklope motor, i rade testiranje dinamometrom. Proveravaju karakteristike motora, a ne vrse balansiranje.
-
na videu balansiraju narandžastom tremilicom, tako što bruse višak.
-
Jao jeste... izvinjavam se, to mi je nekako promaklo...
-
Oko ovih osigurača ... Čuo sam da su jako krhki, tj. da veoma lako mogu da puknu prilikom skidanja/vraćanja, naravno i da polete u nepredviđenom pravcu. Treba da vidimo da li prvo ima da se nađe to, da ne naručujemo posle celi shaft.
Inače, sve do detalja, bravo Vaci, ja sam od onih što im već pri prvom letu otpade elisa zbog nedovoljno pričvšćenog prop savera ()-()
Ali kao u svemu, treba da razmišljamo nema dobrog ili lošeg, samo različitog :big smile
Živeli
-
Oko ovih osigurača ... Čuo sam da su jako krhki, tj. da veoma lako mogu da puknu prilikom skidanja/vraćanja, naravno i da polete u nepredviđenom pravcu. Treba da vidimo da li prvo ima da se nađe to, da ne naručujemo posle celi shaft.
Sa nekim motorima sam dobijao stezni prsten na osovinu, koja se može staviti umesto seger prstena. To se može staviti samo ako je osovina motora produžena. To je prsten koji se vidi ovde (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/mount-2830-size(1).jpg) iznad šrafčića.
Vaci, odlična je ova ideja sa statičkom metodom, ali sa mnogo mana. Problem je što se motor mora rastaviti, a za to nije baš svako spreman. Uticaj iskrivljenosti osovine i ne idealna ravan naleganja može da laže, a i ne naleže tamo gde i ležajevi. mmmm
Evo jednog interesantnog načina balansiranja bez rastavljanja. Treba samo dobro otvoriti uši. :superman:
balancing motor rotor and open your ears... (http://www.youtube.com/watch?v=OgvayWfey78#ws)
Šta sve ne znaju ovi glupi telefoni? :big smile
HOW TO BALANCE A BRUSHLESS MOTOR WITH YOUR IPHONE / ITOUCH (http://www.youtube.com/watch?v=_yLRGF5_4XU#)
Najbolji je ovaj način, jer se testira sa elisom zajedno u datom sistemu sa palubnim senzorima. Bez obzira što su komponente posebno balansirane, zajedno na kraku nosača MK može da bude sve drugačije. Ovako se može testirati i kvalitet elise u pogledu njene geometrije, jer svaki proizvodi drugačije strujanje vazduha oko sebe, a koje isto dodaje svoj doprinos pobudi vibracije.
Using the Multiwii Vibration Test Program to achieve the Best Balance (http://www.youtube.com/watch?v=k_aIcOvJJSQ#ws)
-
Tibeteagle
Video sam te nacine balansiranja, i zakljucio da je ovaj nekako najprostiji i ne zahteva nikakvu specijalnu opremu i softver, a daje dobre rezultate koji nisu rezultat trial and error sistema, vec se tacno zna tacka sa manjkom mase. Znas, ovo na slici su moji prvi brushless motori, i nije mi trebalo vise od 20-30 sekundi da ih rastavim. Nisam ja sad nesto pametan, svega ima na netu. Tako da ne smatram to nekim velikim problemom.
Naravno, ne postoji idelana metoda, ali eto, meni je ovo palo na pamet. Voleo bih da cujem iskustva razlicitih ljudi sa ovom metodom. Dali se slabije cuje, dali bolje radi, dali se manje greje...?
-
Evo jedan interesantan program za android telefone earthquake alarm
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jietusoft.earthquake.
Moze se balansirati motori sa ovim programom
http://youtu.be/WTs24_6FM9k
Mozda nekome pomogne
-
Mnogo hvala @Vaci,danas sam sredio moj motor,iako ima lose lezajeve neka bar bude dobro izbalansiran,koristio sam dve identicne staklene case,papir i oho lepak,radio kako si rekao,nije bas perfektno ali je dosta bolje :)aplauz
-
Mnogo hvala @Vaci,danas sam sredio moj motor,iako ima lose lezajeve neka bar bude dobro izbalansiran,koristio sam dve identicne staklene case,papir i oho lepak,radio kako si rekao,nije bas perfektno ali je dosta bolje :)aplauz
Iz tvoje price sticem utisak da je to neki star mozda i udaran motor? Skrenuo bih ti paznju da, ako je neki jeftiniji motor sa jeftinijom mekanom osovinom, moze se desiti da ti se osovina iskrivi, makar i neprimetno za golo oko, i tada u stvari ovakvim balansiranjem mozes i da pogorsas stvari. Ako si imao pad i posle toga je poceo da se trese motor, ali radi glatko, onda je verovatno osovina malo kriva. U tom slucaju se mora zameniti, pa tek onda balansirati. Pozdrav.
-
Imao je 2 udarca,jednom se osovina iskrivila pa kad sam je ispravio pukla je (inace poprilicno je bila duga),posle sam isao do komsije da skine onaj deo gde je loza i gde se stavljaju matice,da ostavi 3cm duzine osovinu da mogu da kacim prop-saver-e i spinere,posle drugog pada lezajevi bas krce,nisam primetio da se motor trese ali ima vibracija na avionu,sada ih ima manje kada sam ovo odradio,kad budem mogao menjam osovinu i lezajeve,mislim da se vise tako isplati nego da kupujem ceo motor jer im lezajevi nisu bas nesto.
-
eoma poučno - hvala