rcfly4um
RC MODELI JEDRILICA => THERMAL => Topic started by: magic on February 22, 2014, 11:59:24 AM
-
Napokon jedan skroz novi topik!
Jedna oblast modelarstva koje me jako zanima a to je vuca jedrilica. Ono sto je ovde lepo je to da su to veliki skala modeli koji su lepi i za videti a i za letenje. Tu se ne moze stici preko noci vec je potrebno ici korak po korak jer se letne karakteristike dosta menjaju kako model raste.
Pa evo jednog korisnog kako to treba da se radi
http://www.iflytailies.com/aerotowing-tow-line/
Jedrilice su moja prva ljubav i sa njima sam poceo. Ove godine nameravam da dosta vremena posvetim bas jedrilicama jer bi bio red da se neki projekti koji godinama cekaju i privedu kraju, i DLG i thermal i padina!
poz
-
Kao klinac sam izvlacio jedrilice kao zmaja tako sto sam imao "pomocnika" koji je trcao kao konj koga ubode obad :). Kuka na jedrilici je bila u tezisnoj tacki (ili malo ispred) i bila je od obicnog spera zakosena tako da alka (koja je bila obican krug od priveska za kljuceve) sama spadne kada jedrilica predje u horizontalu.
To je odlicno funkcionisalo.
Od kada su se pojavili elektro motori, gotovo da nisam video jedrilicu sa ovim sistemom, a i ljudi jedrilice lete skoro pa kao avion.
Mozda sam malo "out of date" ali jedrilica je jedrilica, motor je samo pomocno sredstvo.
-
ovo je jako lepa tema,kao klinac i pocetnik u rc modelarcenju davnih 90tih prvi pocetak su mi bile jedre,zasto jedre ? pa zato sto sam tada mislio da je lakse leteti nju nego avion ,ali svremenom se to izmenilo
moj kolega kohi vise nije tu vec u australiji prica mi stalno kako je rc avio slep jako aktrakrivan kod njih i to se leti bogami pozamasiti modeli jedrilica ,od 3m do 9m, ali to je australija nije srbija,nego .....
moj zapoceti proekat je telemaster na 2.4m planiran za slep jedrilica,imace motor od 20ccm i veliku povrsinu za slep,model nesme da predje 4.5kg kajo bi snaga motora mogla da povuce obe letelice,kuku planiram da stavim u teziste modela jer je to najbolji nacin za skep
-
Temu i jesam upravo i otvorio sa razlogom da vidim da li neko kod nas vec ima ovakvog iskustva. Jedno je o necemu procitati na netu a drugo kada se to cuje iz prve ruke. Pa ako je neko kod nas vec slepao model jedrilice drugim modelom bilo bi lepo da nesto napise na tu temu.
Moj cilj je skala model od oko 4m raspona koji moze da ide i na padinu, puno toga ima u opticaju i kao novog i kao polovnog a ja nigde ne zurim (fiu).
poz
-
Magic, Vrlo interesantna tema,
Razmisljao sam o opciji slepa dok sam radio Citabriju i to je ostalo kao ideja da se doradi. Tada nam je falila i jedrilica...
Na mojoj Citabriji je ugradjen jaci motor nego sto je potrebno ali raspon od 1,8m elektro pogon, nisam siguran da bi povukao nesto preterano veliko...
Model je tezine 3,5 kg sa baterijom od 6S 5000 , a prilikom testiranja raznih elisa dobili smo potisak od 3,6 do 4,6 kg ..
Kako resiti sistem kacenja na model i otkacinjanja o tome vredi prodiskutovati ovde.
Duzina sajle, nacin letenja ima tu svasta interesantno ...
Nikolina Roda je idealna za ovu namenu, samo da sredi motor....
-
Onaj link koji sam okacio u prvom postu dosta toga objasnjava. Ono sto je i mene najvise zanimalo je snaga tegljaca u odnosu na jedrilicu i tamo stoji vrlo jednostavna brojka, 200W (nije bitno SUS ili elektro) za svaki kilogram ukupne tezine aviona i jedrilice.
Sto u prevodu znaci da ako avion tegljac ima 7,5kg (tipicno za model od 50ccm) i jedrlica isto toliko (tipicno za skalu oko 3.5-4m) onda je potreban motor od 3kW odnosno cca 4HP.
Ono sto sam ja gledao po oglasima u Austriji je da su tegljaci uglavnom oko 2,5m raspona sa nekom Zenoom od 60ccm i to moze da vuce jedrlice i do 13 kg.
U svakom slucaju bice inetersantno!
http://www.youtube.com/watch?v=MncDIYaxKJs#t=307
poz
-
Veljko da ti nije ovaj sl. zapeo za oko??
http://www.youtube.com/watch?v=Y_o4-NBaon8#t=0 (http://www.youtube.com/watch?v=Y_o4-NBaon8#t=0)
-
:)aplauz Svi bi mi voleli Blanik, ali to je izmedju 800 i 1000 Eur ARF….
Manje vise sta ce da je povuce treba da je dovoljno jako.. ja sam probao par puta, ali ne mogu da se pohvalim velikim uspehom… Mislim da je tu veci problem da pilot koji vuce i pilot jedrilice budu uvezbani i da to dobro fercera…. mislim da "poveceni pilot" treba da bude glavni i da cera jedrilicu kako treba, da drzi kanap zategnut i da bude iznad traktora koji vuce, tako se bar meni ucinilo, ne sme mnogo da vrda jer moze lako da ovbori traktor…
Mislim da traktor treba da pici pravo i lagano da pegla visini i eventualni zaokret vrlo lagano… a kad se "povuceni" podigne na zadovoljavajucu visinu, otkaci se i pici za sebe…
Doduse ja sam probao sa onim malim mikro Carbon Cub i onom malom jedrilicom, povuce on nju, podigne je ali ako seta jedrilica, baca ga levo desno.. i pored toga sto je E-flite to napravio jedno za drugo mozda traktor treba da bude tezi i jaci, da bude veci odnos, da ne moze jedrilica da ga remeti…
Ali u svakom slucaju je zabavno…
(pijemo)
http://www.youtube.com/watch?v=ZfG8vS7PTIM
ili nesto ovako odnos je 1:10000
http://www.youtube.com/watch?v=V3VTWVX4hBo (stize ovakav 2050 mmm Curbon Cub u sledeci petak) ima uzazno jaku motorcinu i 5000 Mah 6S, kazu unlimited vertical ;namig
http://www.youtube.com/watch?v=sS6o9Nli-L4
-
I mene ova tema odavno zanima ali je i dalje na interesovanju jer za celu pricu treba i prilicno organizovanja. Najbolje sto sam ja nasao do sada je RCAeroTowing Forums (http://www.rcaerotowing.com/forum/). Verujem da moze da bude od pomoci.
-
O ovome sam pisao pre nekoliko meseci, cilj mi je da osposobim motor na storch-u i napravim pilatus jedrilicu za koju imam trup... Motor ima problem oko ventila, uskoro cu saznati da li smo ga moj matori i ja "popravili", a ako nismo moracu da potrazim po netu rezervne delove za saito 120s...samo ne znam da li pasuju delovi sa novijih saito motora na ovaj iz 90-ih godina...
Mada s obzirom da se radi o 4T glow motoru, vrlo smo ograniceni po pitanju broja startova (cena goriva) i potreba da se malo motor odmori, da ne radi non stop...postoji i tu varijanta o kojoj razmisljam i koju cu verovatno ostvariti,a to je prebacivanje glow motora na benzin. Ima da se kupi za Saito 120, 150 i 180 conversion gas kit koji jako fino radi.... o tom po tom.
Ali definitivno za model traktora treba odabrati 2T benziski motor od min 55cc pa nadalje, idealno neki sa magnetnim paljenjem...
-
jedno malo kratko opisivanje mog druga iz australije kako oni to tamo rade
slep avion je 2.5m sa nosecim profilom,motorom od 50ccm Dle i tezinom modela od 4.5kg, visokokrilac i da ima puna krila zbog povrsine,tipa Citabrija, Pajper J3 ,Pilatus,Telemaster .....
slep kao slep nije tezak ,cela poenta je u avionu a jedrilica se komanduje po pravcu i dubini ,nagib jedva da se koristi,
kacenje na avionu strogo u centar tezista aviona i to sa gornje strane krila a kod jedrikice iskljucivo u kljun ,radi lakseg i boljeg pracenja aviona
on leti pilatusa B4 od 4.8m ,tezine 4.8kg ,krila balza konstrukcija a trup liven u epoxiju
sajla za vucu je planinarski konopac 4mm debljine i duzine od 20 do 25m
najbitnija stvar u celoj prici je start aviona,sto se pre zaleti to je lakse za pracenje i komandovanjem modela
sustina je da se voze dugacki zaokreti,precnika od 100 pa navise metara i da blago ide u penjanje to je za pocetnike ,kad se malo ustosi sto kaze on ,onda ide penjanje maltene pod 45stepeni i u radijusu do 50m,za iskusnije jedrilicare
u toku leta model aviona sa dobrom masinom nema proplema ,vuce jedrilicu za sobom kao prikolicu,
bitno je da jedrilica bude bobro utrimovana da ne bi u toku leta pravila razno razne zezalice i slamanja neku stranu
trimer kod jedrilice za dubibu obavezno navucen za pola od polovine
eto mislim da je malo pojasnjeno sta i kako sa ovim da se barata
-
i ovo sam zaboravio
za jedrilicu najmanje sto je moguci raspon je do 3m, ispod toga netreba kaciti na avion jer se nece lepo ponasati za njim i inace dosta problema u slepu i kaze da je najbolje za skep stare retro jedrilice k6 k8 speriner, grunau bejbi, minimoa.............
nikako sportska klasa jer su uzasno brzi profili
-
Avion za šlep imam - YAK 112 2,7m 80cc
Iskustovo šlepanja - nemam
Adekvatnu jederlicu - nemam
Ove godine malo da vežbam letenje velikog modela, a sledeće bože zdravlje od dejan_ts da uzmem plan za blanik pa možda i probamo sa šlepom jedrilice.
http://www.youtube.com/watch?v=cb7fmDZyAFc
http://www.youtube.com/watch?v=UXhowIfkXP0
-
Sto se same tehnike vucenja tice stvari bi trebale biti ovakve:
- avion koji vuce mora da leti (tokom vucenja) vecom brzinom nego sto je brzina planiranja jedrilice - bar 40%
- jedrilica tokom vucenja treba biti u ravni sa avionom - ni ispod ni iznad jer to izaziva dodatna cimanja.
- pilot jedrilice mora da prati avion sto ravnomernije radeci sto tacnije zaokrete kao avion.
- jedrilica se otkacinje po dogovoru, "preveliku" brzinu iskoristava da jos dobije na visini dok avion ide dole.
Elem, ovo su pravila u realnim situacijama (ne mislim na modele vec prave avione/jedrilice). Koliko je moguce ostvariti ova pravila sa zemlje, veliko je pitanje.
-
Interesantno jako samo traži iskustvo i uigranost.
Ivan i ja razmišljamo da tovarimo jedrilicu (FPV) na model kojim će mo brzo popeti i otkačiti jedrilicu i tek onda koristiti njen pogon i na taj način uštedimo malo baterije na dobijanju visine a višak potrošimo na uživanju u FPV-u...
-
za pnedica
kod pravog jedrilicarsta i prave aviozaprege je sledece
slep citabrija - blanik L13, skolsta jedrilica dvosed lepih karakteristika,avion namenjen za slep, poletna brzina jedrilice je odmah na 60km/h,dok citabrija rula i dalje da nabije 110km/h,dok rula avion jedrilica prati krula aviona na horizontu ,cim pocne citabrija da odlepljuje automatcki za njom ide jedrilica,blago navlaciti palicu ka sebi ili kako sam ja to radio sa trimerom na gore a palica u neutrali , prvi zaokret na 70 do 80m visine ,udaljeno od aerodroma mozda 350 do 400m onda sledi pravac i blago penjanje 2m/s,avion i dalje na 110km/h, drugi zaokret visina 200 do 250m , i opet pravac i penjanje,mislim sve vreme blago penje, dolazak do polovine piste ,zaokret kroz centar piste i pravac jedrilicarska zona ,leva strana je uvek za jedre desna za avione,tako receno jedrilicarska zona, ona se krece od minimuma 150m do 800m za akro zonu,sve vreme dok jedtilicom pratiz avion trziz da budes iznad njega ,kao sto rekoh njegova krila pratis da budu u horizontu,to je idealno,ako odes ispod stresace te turbulencija od elise,ako odes preterano gore ,tj nad avionom ,obda ovaras avion i desava se katastrofa,u zaokretima bilo levi ili desni uvek teziz da budes na trecini krila aviona od trupa kako bi pracenje i komandovanje bilo usaglaseno,
dolazak u jedrilicarsku zonu poravnava se abion u pravcu piste,zamahne krilima levo desno,sto ti daje znak za otkaciti i onda avion ide u poniranje desno a jedra u levo stin sto iskoristi zalet onih 110 dok ne svede na normalnu 75 80km/h za jedru
e sad kad se ide na jedrenje onda se leti sa vecom brzinom oko 95 i 100km/h,
-
Pisao sam negde na forumu o ovom mehanizmu koji se postavi na leđa aviona. Sve je pravljeno za Pajper Cub od 26 ccm i kada je trebalo da sve isprobamo, ostali smo bez jedrilice.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedr2002.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedr2002.jpg.html)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedr2001.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedr2001.jpg.html)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedrilice103.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedrilice103.jpg.html)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedrilice102.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedrilice102.jpg.html)
Valjda ću ove sezone napraviti neku jedrilicu pa isprobati sistem.
-
za pnedica
kod pravog jedrilicarsta i prave aviozaprege je sledece
slep citabrija - blanik L13, skolsta jedrilica dvosed lepih karakteristika,avion namenjen za slep, poletna brzina jedrilice je odmah na 60km/h,dok citabrija rula i dalje da nabije 110km/h,dok rula avion jedrilica prati krula aviona na horizontu ,cim pocne citabrija da odlepljuje automatcki za njom ide jedrilica,blago navlaciti palicu ka sebi ili kako sam ja to radio sa trimerom na gore a palica u neutrali , prvi zaokret na 70 do 80m visine ,udaljeno od aerodroma mozda 350 do 400m onda sledi pravac i blago penjanje 2m/s,avion i dalje na 110km/h, drugi zaokret visina 200 do 250m , i opet pravac i penjanje,mislim sve vreme blago penje, dolazak do polovine piste ,zaokret kroz centar piste i pravac jedrilicarska zona ,leva strana je uvek za jedre desna za avione,tako receno jedrilicarska zona, ona se krece od minimuma 150m do 800m za akro zonu,sve vreme dok jedtilicom pratiz avion trziz da budes iznad njega ,kao sto rekoh njegova krila pratis da budu u horizontu,to je idealno,ako odes ispod stresace te turbulencija od elise,ako odes preterano gore ,tj nad avionom ,obda ovaras avion i desava se katastrofa,u zaokretima bilo levi ili desni uvek teziz da budes na trecini krila aviona od trupa kako bi pracenje i komandovanje bilo usaglaseno,
dolazak u jedrilicarsku zonu poravnava se abion u pravcu piste,zamahne krilima levo desno,sto ti daje znak za otkaciti i onda avion ide u poniranje desno a jedra u levo stin sto iskoristi zalet onih 110 dok ne svede na normalnu 75 80km/h za jedru
e sad kad se ide na jedrenje onda se leti sa vecom brzinom oko 95 i 100km/h,
Pa dobro, ovo je detaljno opisano. Ja sam bio u kombinaciji sa Utvom (ponekad sa Piper-om), dosta davno tako da sam mozda i ja bio malo iznad Utve, vise se ne secam. I nisam ovde hteo da navodim ovakve detalje. Mislim da za ovu temu nisu bitni. Bitno je polozaj jedrilice u odnosu na avion tokom zaprege.
-
bavim se jedrilicarstvom a modelarstvom kad nema letenja,sobzirom da nisam leteo od 2010 onda sam intezivno u modelarstvu,ovo sam naveo jer bi se isto desilo i sa modelima,treba precizno pratiti avion kako ne bi doslo do kolapsa a brzo se sve to izdesava nego da se vratimo na temu ovog topika
cekam dopisku mog prijatelja kako i sta u vezi slepa ,treba lo bi u toku dana da mi stigne pa da okacim negovo iskustvo
-
,sobzirom da nisam leteo od 2010
Mislis...svoje modele :hehe
(pijemo) (pijemo) (pijemo)
-
sale nisi lepo procitao post do kraja, zadnje letenje sa pravom jedrilicom je bilo 2010, a modele sam 2012 zadnji put leteo ,i prosle godine nesto kratko nekih 29s i to je to,a dace bog ponovo u nebo da se vinem u skorije, nego ne ometaj temu vec se prikljuci i daj neki pametan savet,
-
Pisao sam negde na forumu o ovom mehanizmu koji se postavi na leđa aviona. Sve je pravljeno za Pajper Cub od 26 ccm i kada je trebalo da sve isprobamo, ostali smo bez jedrilice.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedr2002.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedr2002.jpg.html)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedr2001.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedr2001.jpg.html)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedrilice103.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedrilice103.jpg.html)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/nosajedrilice102.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/uzvars/media/nosajedrilice102.jpg.html)
Valjda ću ove sezone napraviti neku jedrilicu pa isprobati sistem.
Nešto u tom stilu razmišljamo i mi mada svakako je to prilično jednostavno rešiti. (:beer:)
-
Ako se već odlučite na ovu varijantu, nije na odmet napomena da se cela skalamerija pravi tako da se težište jedrilice i težište aviona poklapaju, naravno po visini. Inače je sve vrlo prosto, gumice idu preko krila jedrilice i u potrebnom momentu se otkače jer su zakačene preko poluge koju povlači servo. Radi se o hodu poluge od oko 4-5mm.
Ništa posebno. Netreba puna kutija gumica jer ostanu zakačene za mehanizam. Na slici je i belo i crveno guma.
-
kao sto sam obecao ,stigla je dopiska iz australije od lika koji je meni jako drag modelar i prijatelj a i ujedno iskusniji jedrilicar sto se tice u slepu
E Zicula,
Evo sad cu u nekoliko redova da ti napisem sta je.bitno za RC slep:
1. Model treba da izgleda kao ovi na fotkama. Najbolje su se pokazali modeli sa simetricnim profilom i sa "sredjekrilac" koncepcijom jer je aerodinamicki neutralan (nece u slepu da se propinje i z******a oko upravljanja). Moze i visoko krilac kao ovaj sa fotke sto ga lik drzi u rukama, ali uvek simetrican profil!!! Kad smo vec kod profila i krila flaps je mnogo dobro resenje i cini sletanja mnogo laksa i elegantnija jer su ovo modeli velike mase sa velikim motorima.
2. Velicina modela nabolje se pokazala izmedju 2 i 2.5m sa motorom od 50 do 60cc
3. Zbog dosta sletanja (cesto gruba sletanja) bajbolje se pokazao stajni trap od zice
4. Sto se tice letenja penje se pod maksimalno strmim uglom koliko god ti dozvoljava motor. Najlakse se penje u pravcu jer cim krenes da pravis zaokrete situacija postaje vrlo zajebana i pracenje aviona postaje vrlo tesko i ridkamtno . Zato je vazno da sleper ima sto jaci motor da moze da te izvuce na maksimalnu bisinu u pravcu - bez zaokreta u slepu. Dosta ljudi slepa sa akronstskim modelina lkao moj EXTRA ili tvoj YAK.
Vidjao sam i letece makete/scale slepere koji lepo deluju ali se nisu najbolje pokazali u slepu zbog zakrivljenih profila koji proizvedu veliki uzgon kad opaucis po gasu pa se model otima. Sto se tice jedrilice pratis avion tako sto letis tacno po njegovoj putanji. Ako krene da ti bezi levo ili desno korekciju vrsis kormilom pravca ne eleronima! (zvuci suldo ali tacno tako funkcionise) ako krenes da vrsis korekciju eleronima sleper pocne jos vise da ti bezi po pravcu.
Sto se tice kuke na sleperu indtalira se malo iza tezista, ovo mogu pteciznoje da ti kazem kad proverim sa Zakom.
Pozdrav Pendula
-
Vrlo interesantno. Nikad nebih rekao da RC sleper treba da ima simetrican profil !
Ovo je jos jedan pokazatelj da je aerodinamika cudna zivuljka i radikalno se menja sa velicinom letelice.
-
simetrican profil je verovatno stavljen zbog toga sto on nestvara uzgon pri datom gasu,dok recimo kod noseceg proila tipa Clark Y ima ogromno cimanje na gore cim se doda gas,pored ovog profila ima verovatno i jos koji,na dvokrila cam imao Naca 2415 i cim dodam gas on propinje,sve u svemu evo primera pa na osnovu ovoga mozemo da se drzimo i eto nesto da se zapocne,ali gledano na sve ovo mislim da je Savin izum i te kako mnogo prakticniji i korisniji,ono jeste slep lep za oko ali koliki je rizik slupati modele u onosu na nosenje modela na ledja aviona
-
Imam ja jednu staru knjigu i u njoj ima nesto o vucenju jedrilice.
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
-
Ta knjiga piše o vučenju vitlom, što je inače poznato gotovo svim modelarima. U ovoj temi pričamo o šlepu rc modelom.