rcfly4um

ELEKTRONIKA => BATERIJE i PUNJAČI => Topic started by: jugamarko on December 19, 2009, 05:03:34 PM

Title: lipo na -10c?
Post by: jugamarko on December 19, 2009, 05:03:34 PM
Da li vozite svoje elektro modele kad su niske temperature?Planiram da izadjem ovih dana,ali se plasim da ne odkaze baterija posto je preko dana oko -5c.Kakva su vam iskustva sa voznjom zimi?Hvala unapred.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: englez on December 19, 2009, 06:45:26 PM

Idete i probete, kaze mi sta ce se desiti.   :hehe
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: jugamarko on December 19, 2009, 09:02:52 PM
Znaci odkazivanje baterije i pad,ok,hvala.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: enes on December 19, 2009, 10:45:11 PM
Jucer sam sa svojim F-104 usaf jetom isao na letenje bilo je -14 leteo sam oko 1 sat vise nisam mogao smrzao sam se! Sto se tice baterija nisam imao problema jer kad se izvade iz auta i ubace u model imaju sobnu temperaturu a kada se leti one budu vruce tako da nemoj nista da se bojis da ce nesto da se desi meni bar nije! cak ni daljincu Robbe futaba ff7 koji je bio svo vreme izlozen torturi i niskoj temperaturi nije bilo problema! Ma ko ce cekati prolece bitno samo da nepada.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: saxpg on December 20, 2009, 07:12:24 AM
Kada sam bio u vojsci u Zajecaru, sjecam se da nismo mogli da slusamo radio na strazi jer potenciometar za pojacavanje tona nije mogao da radi od zime. Tako bi se posle par minuta na -10 radio sam pojacao do daske i nije mogao da se smanji. Imao je slicne potenciometre na okretanje kao u stanici, tako da pretpostavljam sta bi se desilo sa modelom ako do toga istog dodje u stanici. Naravno ovi u stanici su mnogo kvalitetniji i mozda otporni na zimu ali nikad se ne zna. Kod nas je ovdje retko kad ispod nule pa nisam imao prilike da probam.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 20, 2009, 11:03:35 AM
Zdravo Jugoslave (ako sam dobro zapamtio kako se zoves)

Ja sam onaj od koga si kupio model (secas se).

Pitam se da li si ga ikad leteo do sad (reci nam).

Ako si namerio da ga prvi put letis sada (lasiras kako se to popularno kaze) mislim da bi trebao jos malo da se strpis (kad si vec cekao toliko dugo, ako si cekao..., ne znam, reci nam).

Prvo smrznuces se kao "(da ne kazem sada kao sta)". Drugo, ako lasiras to ne da nije dobro uraditi ako te ista sa strane pati ili nervira, zatim treba prethodnu noc da odspavas ko covek... (ako nesto od toga nije zadovoljeno cekaj povoljan dan).

Ako hoces sa onom baterijom koju si prakticno dobio pre nekih godinu ili vise, ta baterija ni tada nije bila dobra (ali za pare koje si dao za nju je odlicna, sad ne mogu da se setim koliko si za nju dao ili sam ti je poklonio, ali sam siguran da je bilo skoro nista), a kako vreme prolazi tako je jos gora.

Sto se tice mog iskustva sa letenjem na niskim temperaturama, za vreme leta baterija daje nesto slabiju snagu sto je skoro zanemarljivo, ali kad to ponovis par puta vidi se smanjenje kapaciteta, sad ako te bas briga za baterije onda nema problema (recimo ako imas para za nove... ili nesto jos gore sto mi pada na pamet..., ali necu reci sad da ne pokrenem neke na polemiku....).

Znaci odgovor je u pocetku skoro nema problema kasnije se oprostis od baterija.

Ajde reci nam sta ti se desavalo u zadnjih godinu....

Pozdrav,
Petar

PS. Jos jedna poruka (za one koji ce sada sigurno da protestvuju).
Znaci nisam ja radio studiju o tome kako baterija propada na niskim temperaturama (sto bi obuhvatalo objektivna merenja nekoliko razlicitih baterija....).

Zatim i drugi uticaji su igrali ulogu u propadanju jedne grupe mojih baterija, ali povrh svega rekao bih da je temperatura igrala najvecu ulogu.

Ko ima nesto protiv, neka se duri koliko hoce, ja sigurno necu izgubiti vreme unistavajuci svoje vreme i baterije kako bih dokazao ovo sto govorim.

Ko hoce da veruje hoce ko nece briga me.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 20, 2009, 01:02:26 PM
Imam jos nesto da dodam, ali posto vise nema opcije da modifikujem post onda to cinim u novom postu.

Moje sve baterije koje koristim su takve da modeli mogu da lete 15 minuta bez problema i kad model sleti baterije su jedva tople (mozda najvise 10 do 15 vise stepeni od okoline).

Ako bi neko arcio baterije (terao ih non stop na maksimumu recimo 5 minuta) zatim odmah poleteo cim stavi bateriju na model, a pre toga drzao bateriju na toplom onda verovatno nebi doslo do ostecenja zbog temperature, ali bi zbog arcenja.

Baterija bi bila zasticena od niskih temperatura pre i posle leta jer je drzite na toplom, a za vreme leta bi se sopstvenim zagrevanjem odrzavala toplom.

Sta tu fali? Pa da bi se odrzavala toplom mora da se trosi na granici svojih mogucnosti (znaci da ima malo "C" za taj motor i tu snagu).

Drugo, primeticete da baterije tek na kraju svog kapaciteta (kad je vec skoro potrosena) pocnu da se greju.

Tako da moje baterije pri prvih 5 do 10 minuta nisu gotovo uopste toplije od okoline, one dobiju onih 10 do 15 stepeni vise rakao bih gotovo sve u zadnjih minut.

I na kraju drugari ko voli nek izvoli.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: ivanmagd on December 20, 2009, 01:05:11 PM
Bravo bas lepo objasnjeno , evo ja na primer sad nakon ovog posta znam kako da se ophodim prema svojim baterijama, :)aplauz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: enes on December 20, 2009, 04:07:51 PM
Inace lipo baterije to sam saznao na forumu se najbolje cuvaju na temperaturama oko par stepeni povise 0! ako gresim neka mi kazu ovi koji su sami to rekli da svoje baterije drze u frizideru! Sto znaci ako baterije u frizideru oko nule se cuvaju da nebi gubile svoju snagu a sta ce im faliti ako se na koji minus stepen leti sa njima pri cemu ce se same od sebe pomalo grijati! A samim tim i celokupna elektronika dok radi ona se greje! regler,motor,baterija..Ja licno sam letio bilo je -14 nikakvih problema nisam imao osim sto su mi ruke i stopala promrzli! naravno sve zavisi i od elektronike koju imas kao i od daljinca! na ovako extremnim uslovima se pokaze koliko sta vredi!Ja sutra polazim dole nosim 10-ak modela i samo da nepada ima svaki dan da letim!!
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: englez on December 20, 2009, 04:24:08 PM
The charge voltage of a lithium cell goes down with temperature. At room temperature the charge voltage is 4.2V, @ near freezing it is about 4.1V. If you charge at room temperature fully and then take the pack on a winter’s day to the flying field (or store it) and its temperature gets down to 10degC or less it will may "puff" because it will be
overcharged at this temperature! Better to charge to 80% (4.1v/cell) or run the battery down a bit on a cold day or putting in storage.
You should never either fully charge one in the warm and then take it out in the cold, or charge it fully in the cold.

Izvini, vi znate moj Srpski jezik je los   :sljus
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 20, 2009, 04:56:20 PM
The charge voltage of a lithium cell goes down with temperature. At room temperature the charge voltage is 4.2V, @ near freezing it is about 4.1V. If you charge at room temperature fully and then take the pack on a winter’s day to the flying field (or store it) and its temperature gets down to 10degC or less it will may "puff" because it will be
overcharged at this temperature! Better to charge to 80% (4.1v/cell) or run the battery down a bit on a cold day or putting in storage.
You should never either fully charge one in the warm and then take it out in the cold, or charge it fully in the cold.

Izvini, vi znate moj Srpski jezik je los   :sljus

Sorry, but I have to disagree on this one. The V drops as the temperature goes down. The batteries will puff because if you do not reduce your flying time by at least 30% you will discharge them below 2,7V/cell. Get a cell logger, really a mighty tool. As you can see, my English is quite good, I got my A levels  ;).

Strana 8 ce vam sve objasniti. http://www.der-schweighofer.at/public/files/22901.pdf

U svakom slucaju, baterije treba drzati pre upotrebe na temperaturi sto blizoj 45C kada je napolju hladno.

Provereno u praksi od strane F5B pilota, a njima je svaki mW bitan :).

poz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: POSEIDON on December 20, 2009, 05:14:56 PM
Mislim da u ovom postu nije dat direktan odgovor,ja sam još na početku bavljenja ovim hobijem...pa stvarno ne znam odgovor,ali i mene zanima kako se sve ponaša na ovakvim niskim temperaturama  4e  ()-()
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: modelar on December 20, 2009, 05:47:02 PM
Nisam bas siguran kako je u teoriji, ali ovako je u praksi :

http://www.workflow.as/jogrini/diary/jan09.htm (http://www.workflow.as/jogrini/diary/jan09.htm)   

Pozz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 20, 2009, 06:11:13 PM
Nije mi jasno kako ti nije jasno?!  :)

Drzi baterije na toplom pre nego sto ih stavis u model i skrati vreme upotrebe za 30% od uobicajenog. Isto tako ocekuj dosta slabije performanse.

poz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: englez on December 20, 2009, 07:39:20 PM
The charge voltage of a lithium cell goes down with temperature.

Sorry, but I have to disagree on this one. The V drops as the temperature goes down.

OK.   4e
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 20, 2009, 09:28:11 PM
Vrlo je tesko sa ljudima kojima je forum "zanimacija" izaci na kraj.

Moras svaku svoju rec da obrazlazes sa jedno 100 reci jer, ako postoji i namanja sansa da se protumaci pogresno, protumacice se pogresno (znaci Marfi je aktivan na forumu).

Nisam rekao da je nemoguce leteti na i na -20 stepeni celzijusa, samo da to nije zdravo za baterije.

Sta se tacno sa baterijama desava... Da bi se to otkrilo treba se posvetiti paznja, ali ne takva da gledas u to sta ti klinac za to vreme radi, a zena te bas u tom trenutku nazvala da ti saopsti sta trebas da kupis..., a onda zakljucis nesto ko zna sta.

Svi vi koji imate lipoly baterije i fabricke punjace mozete da izvedete jedan jednostavan eksperiment:

Pred kraj punjenja baterije kad struja punjenja padne na jedno 100 mA uzmite bateriju pa je zagrejte ili svojim rukama ili necim drugim i videcete da ce struja punjenja odmah skociti na bar 1 slovima: jedan A (amper).
Sto ta struja skace (da li punjac meri temperaturu baterije...., pa... jeftini punjaci sigurno ne..., zapravo mogu da se kladim da 99% punjaca ne meri temperaturu baterije vec samo temperaturu okoline pri tome pretpostavljajuci da baterija ima istu temperaturu kao i okolina)?
Drugi razlog zasto skace struja punjenja je taj da kad se baterija zagrejala da joj je opao napon pa kad je punjac u modu konstantnog napona onda je veca razlika napona pa prema tome i struja.
Treci razlog povecanja struje bi mogao biti to da se unutrasnji otpor baterije smanjio (sto pretpostavljam da nije slucaj jer na tako maloj struji pad napona smesan pa i razlika bi bila smesna u promeni napona zbog smanjenja unutrasnjeg otpora).

Znaci kad razmislimo o tome sta se desilo tokom eksperimenta dolazimo do zakljucka da sto je baterija zagrejanija to moze da primi vise energije.
Drugi zakljucak koji se moze doneti je taj da sa povecanjem temperature napon na bateriji pada. (Sto ne mozete da pomislite da je bezuslovno. U prevodu sa spanskog: Ne mozete da satima smanjujete polako temperaturu i onda zakljucite kako ja lupam gluposti, vec morate da cim ste bateriju napunili do kraja da je ohladite pa vidite da li napon skace, jer se baterija koja se ostavi par sati prazni sama od sebe i svasta joj se desava…Drugo eksperiment bi trebao da ide ovim tokom: uzmete dve baterije kojima radite sve isto osim temperature pa onda vidite osim apsolutnog napona i tendenciju napona koja mora biti takva da kad bateriju zagrevate napon joj pada).
Nemojte drzati za isti pojam napon baterije i nenj unutrasnji otpor. Jedno ce doci do izrazaja kada merite neopterecenu bateriju, a drugo (otpor dominira) kad pocnete da trosite.
Kome nije jasno sta sam napisao nek pita, pa cu da pojanim to sto mu nije jasno.

Ko mi ne veruje, a znam da svi imate punjace nek prvo uradi eksperiment pa tek onda polemise.

E sad da malo razmotrimo sta se desi pri upotrebi tih baterija.

Neko ko olako shvata zivot (sto je dobro po zdravlje doticnog, a lose po zdravlje ljudi kao sto sam ja) bi rekao ovako: Gledam PDF koji je Magic dao I na strani 8 gledam kako se baterija ponasa na niskim temperaturama, bas lepo.
I sta vidim na doticnom dijagramu?
Pa ko ne ume da gleda on vidi kako je napon baterije nizi na nizim temperaturama.
Prema tome onaj eksperiment ne koji sam vam predlozio da uradite ne valja.
Teska greska.
Stvari treba gledati dublje.
Problem je jedino u proizvodjacu koji to ne zeli da nam kaze (ali to nije najveci problem ima nekih proizvodjaca zbog kojih cemo mi i glavu izgubiti…).
Na pocetku praznjenja na toj strani primeticete da je napon baterije prvo bio visok, a tek kad je pocelo praznjenje je pao, to nam govori o tome ne da napon baterije pada zato sto je temperatura niska vec da je unutrasnji otpor povecan pa je zbog toga opao napon na njemu. Kad pazljivo pogledamo dijagram vidimo da baterija ima manji kapacitet, upravo zbog tog otpora deo energije (koja je neunistiva) se istrosio na zagrevanje baterije.
Znaci da je proizvodjac baterija iskren on bi trebao da nam pokaze gomile dijagrama.
Na jednom od njih bi bilo ponasanje baterije tek napunjenje kad se napuni na soboj temperaturi pa izlozi niskim temperaturama, a ja sam siguran da bi napon rastao na njoj (malo), ali bas u onom delu kad se baterija unistava. Posle toga ko zna mozda bi i opadao jer se desilo nesto lose po bateriju. Ali ne oni daju dijagram tek posle dva sata provedena na toj temperaturi. Naravno rastao bi na neopterecenoj bateriji kad struja ne tece kroz nju pa nema pada napona na unutrasnjem otporu.
Da bi se shvatilo kako se baterija ponasa moramo znati da ona ima dve vrste otpora: za jednosmernu i naizmenicnu struju. Proizvodjaci nas i u ovom obmanjuju, daju nam samo one podatke za naizmenicnu koji se reda mili oma (hiljaditog dela oma). To mozemo videti iz toga kad pocnemo da trosimo struju napona na bateriji znatno opadne (recimo jedan V (volt)). Tek kasnije pri mnogo vecim promenama struje on opada po malo (to je taj otpor za naizmenicnu struju koji je mali).
Tako da ako ne znamo za to mi mozemo svasta zakljuci….

Ko mi veruje nek radi ovako:
Nek ne leti kad je jako hladno, a ako bas, bas, “mora” onda nek ne puni baterije do kraja nego recimo do 95% i nek ih ne trosi do kraja (sto ce sam morati da vidi koliko je).
U bateriji ostavi uvek bar 20% energije.
Kad ne letis u periodu duzem od 4 meseca ostavi svoju bateriju na pola napunjenu na temperature od 5 do 15 stepeni.
Kad ne letis par dana nemoj nikako drzati bateriju u frizideru jer i ona kao i svaki materijal ne voli stalne promene temperature i pri tim promenama se najvise “haba”.

@Enes:
Da bi nesto zakljucio moras da se tome posvetis (u sta sumnjam da imas vremena pored mnogih mega i giga, dece i zene). Zatim trebaju ti dve grupe istih baterija (jednu grupu koju ces da izlozis niskim temperaturama, a drugu istu takvu u isto vreme istim uslovima naravno, ali na sobnoj temperaturi).
I pored toga ja licno u to sto bi ti objavio imam bih slabo poverenje, jer si brate trgovac, a trgovci su me nasamarili 1000 i jedan put.





PS. Moram jos nesto da pojasnim jer sam ubedjen da me ne razumete. Kad mislim da napona na bateriji raste sa smanjenjem temperature (i to pri kratkom vremenu posle napunjenosti) tu mislim samo od smanjenja temperature, a ne od drugih faktora. Da bi se to "samo" od smanjena temperature izmerilo morate imati dve baterije i jednu da i drugu da punite i kad se obe napune (ali moraju u isto vreme...) onda da merite napon i na jednoj i na drugoj pa na onoj koja bi bila izlozena niskim temperaturama napon bi opadao sporije, a na onoj koja je na sobnoj temperaturi napon bi opadao brze (kad se izbaci uticaj opadanja napona usled prestanka punjenja ostao bi "samo" uticaj temperature.

To vam je kao funkcija sa vise promenjljivih pa kad radite parcijalni izvod ostale promenjljive drzite konstantnim... (ako znate o cemu pricam).

A ako se stvar ne meri tako vi biste mogli da zakljucite mereci jednu bateriju kako joj napon pada (iako ste je ohladili) jer avaj instrument je pokazao manju vrednost (pri tome ne razmisljajuci da se promenio jos neki parametar od koga napon zavisi).

Moram jos nesto da dodam..... po milioniti put:
Napon nije jedina stvar zbog kojeg isti pada (kad pocnete da trosite - vucete struju iz baterije mnogo vecu ulogu ima unutrasnji otpor zbog koga ce napon na bateriji pasti na nizim temperaturama, naravno tek kad pocnete da trosite!).
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: jrlotpi on December 20, 2009, 11:50:27 PM
Unutrasnji otpor svih akumulatora raste sa padom temperature.
Baci tekst na gogle da prevedes da te razume i englez
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: MEPHISTO on December 21, 2009, 12:13:30 AM

Ја летео прошле зиме на минусу исто као што сам то радио и неколико месеци касније усред лета. Нема битне разлике у пракси. Што се теорије тиче очигледно има доста материјала за причу.

 (<--)
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 21, 2009, 10:31:40 AM
Kad tako govoris Mefisto kako govoris, sto nam lepo i potanko ne objasnis koliko si puta leteo u kojim uslovima sta si radio i kako si to zakljucio sto si zakljucio.

Kad sam ja koji "teoretisem" spreman da napisem toliko sto ti nisi lepo potkrepio svoje iskustvo ili te smara da pises mnogo.

Ovako ne ostavljas mi mnogo izbora u zakljucivanju.

Inace to teoretisanje sam platio jedno 240 EUR_a time sto sam ostetio 6 baterija (koje jesu ruku na srce bile ocajnog kvaliteta, a skupe), da sam tad znao ono sto sad znam to nebi teklo tim tokom.

To sto moze da se desi zavisi od mnogo cinilaca koje ljudima ne izgledaju mnogo bitni.
Recimo pretpostavimo da nemas baterija koliko i ja (oko 27) i da punis baterije u kolima.

Sad bi neko rekao kakve to veze ima (pa moze imati mnogo veze, jer se ljudima zuri pa ne napune baterije do kraja.... vec ih skinu skoro napunjene sto u ovom slucaju ima znacajne reperkusije).

Nego jedno sam primetio sto me mnogo nervira, a to je da covek mora na internetu da uperi prstom na neki sajt ili dokument na kome nesto pise i onda mu se veruje do debilizma..., a ako covek do neceg sam dodje,
 e u tom slucaju je bolestan.

Smesno mi je bilo, recimo probam ja YAK55SP i posle prvog leta kazem ljudima da nije mnogo bolji od katane30 sebart koju takodje letim. Naravno dobijem odgovor kako nisam jos dobro ocenio... to bi trebao biti strava model....

E na kraju sa takvim istim setapom covek (Magic) proba doticnog YAK_a i zakljuci isto sto i ja, e onda se pitam jedno, znaci treba sam da uradi nesto da bi verovao u nesto jer kad mu ja kazem to je pod znakom pitanja.
Ako veruje da sam i malo normalan onda ostaje samo da ima zrno poverenja u mene (tek toliko da ne misli da ga lazem), ali i zrno je velika stvar (golema).

Magic, bez ljutnje, ti znas da si mi najbolji drugar od svih tamo pa onda mogu biti prema tebi i iskren. Verovatno bi se svi drugi uvredili kad bi ovako nesto rekao, ali nije ti drug i prijatelj recimo onaj ko ti stalno povladjuje... i lepo prica.

Na jednoj svadbi, nisam dobro obrisao nos i jedno 2 sata mi je virila skorela slina iz nosa..., svi su cutali i jedan moj klasic mi je to rekao (Perunicic Spasoje, mozda ga helikopterasi znaju), kazem ja njemu hvala ti brate, ove ribe mi nikad nebi rekle..., e sad vi vidite koji klasic je meni veci prijatelj gomila klasica koja je cutala da me "ne povredi" ili Spasoje koji mi je rekao to i bilo je otklonjeno za sekund...


Ovo sto se tice prevodjenja na engleski (taj automatski prevodilac je bezveze, a mrzi me zbog jednog coveka na forumu da to rucno radim).... sorry Englishman...


Da vam kazem jos nesto. Onaj eksperiment sa zagrevanjem baterije na kraju punjenja je los po bateriju, ali ako ga ne sprovedete jedno 20 puta nego jednom necete mnogo stete napraviti.

pozzz


Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 21, 2009, 11:14:04 AM
Imam neku staru 2S pa cu veceras napraviti experiment, stavicu cell logger i cekati da se baterija ohladi, samo da cell logger ne crkne  :sljus. Ovaj experiment nema nikakve veze sa onim kako bi trebalo da se baterije koriste na hladnom, sto bi ih hladio i koristio hladne ako ne moram.

Na zadnjem Svetkom prvenstvu u F5B koje se odrzalo pri spoljnoj temeraturi od 10C skoro su svi takmicari pre upotrebe drzali baterije na 45C. Objasnjenje je, barem meni, logicno; sto bi baterija trosila unutrasnju energiju da bi se zagrejala na radnu temperaturu ako ne mora.

Imam i E logger sa temperaturnom sondom pa cemo lepo sve to na prolece i probati.

poz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 21, 2009, 11:33:54 AM
Magic, sa jednom baterijom tesko da ces moci eksperiment da sprovedes do kraja.

Ako pazljivo procitas to sto sam napisao videces.

Sa jednom baterijom mozes samo prvi deo eksperimenta da sprovedes, a to je da sacekas kraj punjenja i onda kad struja punjenja opadne na recimo 100 mA i onda zagrejes bateriju dok se jos puni.

Nazalost za drugi deo eksperimenta potrebne su dve identicne baterije. Jer kad skines bateriju sa punjenja normalno je da joj napon opada e da bi se taj uticaj neutralisao trebaju ti dve baterije kod kojih ce i kod jedne i kod druge padati napon, razume se, ali ja kazem da bi trebalo brze da pada kod one koja ima vecu temperaturu.

Bez obzira na to prvi deo ekspoerimenta mnogo govori (ko je spreman da prihvati).

Zatim ima jos jedna stvar taj porast napona ili smanjenje se meri u milivoltima, a ne voltima tako da ces sa tim mernim instrumentom cak i da imas dve baterije izmeriti da ne kazem sta.

Znaci nece napon da skoci na 220V pa da te udari "struja" vec je ta promena u mili Voltima (hiljaditim delovima).

A sto bi mi marili za milivolte? Pa zapitajte se sto punjaci mere temperaturu....

U svakom slucaju hajde probaj taj prvi deo eksperimenta pa reci ti onda meni sto se struja poveca, pa ako ne budes znao zajedno cemo doci do toga sto...

pozzz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 21, 2009, 11:56:34 AM
Sad posto znam kakva ce biti reakcija onih koji i dalje ne shvataju sta govorim, a citam ih kao otvorenu knjigu, moram da uradim pojasnjenje pojasnjenja.
Briga mene jel napon na bateriji opao ili porastao za par milivolti ili par desetina milivolti.
Ono sto mene zanima je kako da mi baterija bude sto dugotrajnija i da zadrzi dobra svojstva kapacitata i izlazne otpornosti.
A ti za vas bezvezni milivolti mnogo govore (ko ume to da shvati).
A sta govore?
To da baterija za vreme punjenja moze da primi vecu kolicinu energije, ako se puni na vecoj temperaturi.
A druga mnogo gora stvar od toga je da kad se baterija napuni na vecoj temperaturi pa izlozi manjoj temperaturi ona se dovodi u uslove prepunjenosti sto je polako unistava.
Sad jos jednom da “objasnim” prvi deo eksperimenta:
Kad stavis bateriju na punjenje prvo se puni konstantnom strujom, pa onda kad joj napon pridje naponu napunjenosti (u zavisnosti od temperature) prelazi se na punjenje konstantnim naponom. Kad pri kraju punjenja zagrejemo bateriju radi eksperimenta porasce struja punjenja. Ne zato sto je napon baterije opao u Voltima nego samo malo u milivoltima.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 21, 2009, 12:03:19 PM
Nego nesto mi je smesno, a to je da proizvodjac nije dao kompletne podatke (da covek zna tacno sta treba da radi).
Onda treba da se zapitamo sto to, sto je mogao da nam da, je precutao…
Pa nije mu cilj da vas drzi u znanju nego bas suprotno, kaze ti istinu do pola…, a cilj mu je da ti se baterija sto brze unisti da dodjes po novu.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: POSEIDON on December 21, 2009, 01:09:11 PM
Juče nisam bio lenj...te sam uzeo easy star...pošto je on najzgodniji za ovakve uslove...i izašao na obližnji stadion da probam neke stvari u praksi...leteo sam sa ovom baterijom (http://i298.photobucket.com/albums/mm269/GAGA1972/th_IMG_3629.jpg) (http://i298.photobucket.com/albums/mm269/GAGA1972/IMG_3629.jpg) prilično sumnjivog kvaliteta..koju kinezi obično daju uz neki njihov model,šta se desilo...napolju je bilo oko -9...barem je tolko pokazivao termometar (zbog malo vetra meni se činilo i da je manje sa obzirom da je bilo kasno popodne),i mogu reći da sam imao značajno slabije preformanse motora...nego u letnjim uslovima...bez obzira što je puna baterija, motor se prilično mučio..napravio sam par krugova i promrzo..te spustio avion....u nekim trenucima mi se čak činilo da  avion jednostavno ne sluša komande...meni kontroler viri spolja na avionu...pa možda je i to uzrok...ali definitivno dok malo ne otopli neću izvoditi ovakve experimente...možda i ja grešim al se ne bi usudio da neki skuplji model letim na nekom žešćem minusu  (<--)
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: saxpg on December 21, 2009, 01:28:20 PM
To sto te model nije slusao mnogo je gora stvar od svega tog sto moze da se desi sa baterijom.
Razlog za to je sto hladnoca moze da utice da potenciometri koji se nalaze u servoima i u stanici mogu da otkazu zbog niske temperature ili zbog vlage koja ce se u njima formirati kada stanicu i model iz toplih kola iznesete na -10.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: jugamarko on December 21, 2009, 02:19:25 PM
Hvala svima na odgovorima,verujem da ce sve ovo znaciti puno svima kojima je ovo prva zima letenja.

Petre,veliki pozdrav za tebe,jeste Jugoslav ovde,kako te se nebih secao,ti i Veljko sa Ceraka ste mi pomogli savetima na pocetku[pozdrv i za njega ovom prilikom].Edge-om sam zadovoljan,jednom sam ga malo ostetio kad sam ga leteo po vetru[jer izlazim kakvo kog da je vreme],ali sam ga zakrpio.Letim od prosle zime.Sad letim razne modele koje pravim od stiropora i stirodura i na njima vezbam akrobacije,izivljavam se,eksperimentisem...Pocetnicima bih isto savetovao,lako se udje i stos i za dan imate nov model.Edge cuvam,zao mi je da ga unistim.Ona baterija je ok,vozim oko 7min s njom i ima 10,5v.Malo sam skrenuo sa teme,ali nece valjda niko da zameri.

Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 21, 2009, 09:18:17 PM
E pa evo grafikona

(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/Testhladnoca24-4-24.jpg)
* za gledanje slike u vecem formatu u Operi desni klik pa Open Image. Za one koji ne vide dobro najveca vrednost je 3.852mV a najmanja 3.836mV

Baterija je sa 24 stepena spustena na 4 pa vracena na 24.

Tamo gde napon na celijama pocinje da pada tada je unesena nazad na toplo. To je bilo nakon 14 minuta, jos ne mogu da posedim vreme na X osi pa ne pokazuje tacno proteklo vreme.

Ajde elektronicari komentarisite, najiskrenije me zanima.

Ja sam u svakom slucaju odlucio da ne letim kada temperatura padne ispod 10C, ne samo zbog baterija negi i zbog sve ostale elektronike koje ima podosta na modelu.

poz

ps Alo bre moderatori, pa dokle cemo vise ovako, da ja dizem citanost!? Morace bre neki honorar da padne, npr. neko pivo (kad malo otopli)  ;).
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 22, 2009, 09:44:44 AM
Hvala Jugoslave, drago mi je to, sto cujem.

Magic, pa sto ne napuni bateriju pre eksperimenta?

Trenutno, sto se mene tice necu da komentarisem jer zelim da to neko drugi uradi, a naravno da je procitao sve sto smo pisali.

Nego mene nesto drugo muci, a to je se skoro svi slazemo u skoro svim slucajevima, reklo bi se da je jedino moja teza da baterije ne treba puniti do kraja (nego recimo do 95%) pod znakom pitanja.

Sad se ja pitam nesto (pa bio u pravu ili ne bio), da li tih 5% manje tolika prepreka ili je proradila sujeta na forumu i pitam se cemu to?

Zar ne mozete da prihvatite (pamet vam ne da) da sam ja (pa makar kakav bio u licnim odnosima sa vama) u prilici da mi nesto takvo padne na pamet pre nego vama? Jer sam se za elektroniku zanimao citav svoj zivot, obrazovao se...?

Takodje ne mozete da mi oprostite jos nesto gore....(necu sad to ni da potenciram....).

Ne smatram ja nikog od vas za manje pametnog od sebe, ne govorim ja Magic_u to sto mu govorim jer smatram da je gluplji od mene, jednostavno ljudi ja sam proveo na takvim temama mozda i vise hiljada puta vise vremena nego vi.

Pride da vas obavestim da mi je skoro ispod casti da ovo nazivam necim...., baterija....., uh, uh....

Kad bi se radilo u topiku o sposobnostima trgovine i da se neko ubedi u nesto, sto uzgred ne smatram dobrim delom ni malo, moram da priznam da covek mora biti inteligentan da bi to uradio i ja bih onda sigurno poslusao Magic_ov savet jer znam ja je covek proveo silno vreme smisljajuci takve stvari.

I na kraju zar nam nije cilj da nam baterije rade dobro, pouzdano i dugotrajno.... Pa ja bih prihvatio savet i nekog koga najvise mrzim samo da nisam ostetio onih 6 baterija.

pozzzz


PS. Ako se niko ne nadje naravno da cu komentarisati.

Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 22, 2009, 09:54:54 AM
Iako necu za sada komentarisati grafikon mogao bih da komentarisem merenje.

Da bi se stvar izmerila kako treba instrument treba biti odgovarajuci.

Odgovarajuci instrument kosta vise hiljada EUR_a.

Mora da se drzi na konstantnoj temperaturi.

Zice sa kojima se povezuje sa onim sto meri moraju biti od odgovarajuceg materijala.

Posto vidimo razliku od nekoliko milivolti treba znati da razbacivanje, nepreciznot i netacnost mogu kod "ovakvih" instumenata biti ogromne.

Reci nam Magic, jesi li samo bateriju izlagao niskim temperaturama?

Pozdrav,
Petar
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 22, 2009, 10:32:56 AM
Zaboravi.
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: petar on December 22, 2009, 11:15:13 AM
Hocu.

Cini mi se da sam ipak ja naucio najvise iz ovog topika...

pozzz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 22, 2009, 01:54:09 PM
Hocu.

Cini mi se da sam ipak ja naucio najvise iz ovog topika...

pozzz

Al' si ti pobrko loncice!

poz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: jrlotpi on December 22, 2009, 07:12:34 PM
citao sam sve sto je napisano i grafikon
Generalno vas dvoje se slazete da netreba leteti kada je debeo minus.I cemu dalje ko je lepsi.
E a sada ko je lepsi od vas dvoje to je vec pitanje zaje.ano.
Ja znam ko misli da je lepsi
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 22, 2009, 08:24:45 PM
citao sam sve sto je napisano i grafikon
Generalno vas dvoje se slazete da netreba leteti kada je debeo minus.I cemu dalje ko je lepsi.
E a sada ko je lepsi od vas dvoje to je vec pitanje zaje.ano.
Ja znam ko misli da je lepsi

@ JRlotpi: Mislim da me nisi razumeo. Naime nisam ulazio niti me zanima da ulazim u bilo kakvu raspravu o tome ko je "lepsi" sa bilo kim ovde na forumu. Meni je ovo hobi i nemam potrebu da ovde bilo sta bilo kome dokazujem!

Nisam razmisljao ni okakvoj teoriji zavere niti mi je proradilia sujeta posto nisam shvatio ni zbog cega je trebala da mi proradi (verovatno zato sto sam glup).

Ja sam izmerio jednu jedinu stvar, na uredjaju koji sam imao, koja je MENE LICNO zanimala a to je dali dolazi do porasta ili pada napona kada se baterija ohladi.

Da baterija ima losije performanse po hladnom vremenu to sam vec vise puta sam proverio u praksi, i to moze barem svako jednostavno da proveri.

Ko hoce da meri i bavi se istrazivackim radom na uredjajima od vise hiljada eura ma neka to slobodno radi, ja cu za te hiljade eura kupiti modele i baterije i sa njima leteti vikendom.

poz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: jrlotpi on December 22, 2009, 09:18:10 PM
pa Vi o istom pricate i on se slaze da temperatura utice na bateriju,sve drugo je prica da se pokaze ko je lepsi.
Oboica ste lepi.A ja sam Najlepsi.
poz..
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: englez on December 22, 2009, 09:23:11 PM

Neme veze, kaze sutra biti toplija.     :)aplauz :)aplauz :_D
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: magic on December 30, 2009, 12:03:43 PM
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm (http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm)

poz
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: englez on December 30, 2009, 02:24:48 PM
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm (http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm)

poz

nemoj da verujes u sve sta je napisano na internetu.   :sljus
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: ak on December 30, 2009, 02:28:40 PM
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm (http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm)

poz

nemoj da verujes u sve sta je napisano na internetu.   :sljus
Da, da, evo ja verujem samo dnevnoj stampi  (nene)
Title: Re: lipo na -10c?
Post by: englez on December 30, 2009, 02:35:50 PM
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm (http://www.rcuniverse.com/forum/m_9369969/tm.htm)

poz

nemoj da verujes u sve sta je napisano na internetu.   :sljus
Da, da, evo ja verujem samo dnevnoj stampi  (nene)


I CNN    :hehe