rcfly4um
ELEKTRONIKA => BATERIJE i PUNJAČI => Topic started by: Yu-men on May 19, 2011, 08:47:24 PM
-
;namig
Evo nesto veoma bitno za sve nas.
Slucajno sam natrcao na jednu stranicu gde je covek koji je od 2007-2009 godine testirao za dve firme Lipo baterije, i u jednoj temi napisao pravilno razradjivanje Lipo baterija.
Medju testiranim kandidatima bili su i Zippy Flightmax i Turnigy, koji su takodje imali odlicne rezultate.
Nije bilo lako sve ovo prevesti na srpski jezik, zato se iskreno nadam da ce barem vecina od vas pazljivo procitati ovo uputstvo.
Covek kaze sledece:
Posto je ova tema mnogima nepoznata, napisacu nekoliko reci o njoj.
U toku proizvodnje Lipo Baterije se koristi specijalna hemikalija koja sluzi kao kocnica reakcija.
To u prevodu znaci da se baterija "uspava", to takozvano uspavljivanje omogucava novim baterijama duzi rok trajanja.
Ovaj dodatak takodje znaci da celije u samom pocetku imaju visoku otpornost, tako da nemogu raspolagati sa svojim punim kapacitetom.
U prva 3-5 ciklusa ovaj dodatak se u potpunosti rastvori i tek tada Lipo dobije svoj puni kapacitet na razpolaganje.
Kao veoma korisno uputstvo za upotrebu npr. za Turnigy 20C Lipo pokazao se sledeci naci.
Prvo punjenje obavezno puniti sa 0,5C do 100%
Prvo praznjenje sa 0,5C do 3,7 V po celiji
Drugo punjenje, puniti sa 0,5 C do 100%
Drugo praznjenje sa 0,5C do 3,6 V po celiji
Trece punjenje, puniti sa 1C do 100%
Trece praznjenje sa 1C do 3,6 V po celiji
Cetvrto punjenje, puniti sa 1C do 100%
Prvi let sa umerenim strujama, znaci nezni stil letenja i vreme letenja ograniciti na 50-60% kapaciteta baterije.
Peto punjenje, puniti sa 1C do 100%
Drugi Let sa umerenim strujama, znaci nezni stil letenja i vreme letenja ograniciti na 70-80% kapaciteta baterije.
VAZNO:
Za sva punjenja i praznjenja sa punjacem obavezno koristiti balanser, nikako bez njega.
Tek nakon ove procedure mozete Lipo koristiti za jace struje, jel je tada dobro izbalansirana i razradjena.
Kroz to sporo razradjivanje sa malim strujama takozvana kocnica skroz se rastvara i ujedno se smanjuje jako "driftovanje" celija.
Od tada pa sve dok vam se ne dogodi da Lipo ispraznite skroz driftovanje celija ce biti minimalno, i svaki balanser ce moci brzo da izbalansira celije.
Kao nagradu za svu ovu proceduru koju treba pre upotrebe odraditi, dobice te Lipo bateriju koja radi bez greske, vrlo malo se greje i ima dug zivotni vek.
Takodje veoma bitno je koristiti kvalitetne punjace, jer oni rade veoma dobro i pruzaju sve potrebne funkcije.
Sa losim punjacem skracujete i najboljim Lipo baterijama vek trajanja, dok sa dobrim mozete i jeftinim baterijama znatno da produzite vek trajanja.
Dobrim punjacem i sporo razradjenom lipo baterijom obezbedjujete sebi dugo i bezbedno uzivanje u Lipo baterijama.
Mnoge baterije razradjene na ovaj nacin postigle su preko 200 ciklusa i jos uvek su u dobroj formi.
I posle toliko ciklusa sa max. 80% praznjenja baterije driftuju minimalno.
Lipo koji nije razradjen na ovaj nacin, pocinje ranije sa driftovanjem celija i nece izdrzati toliko ciklusa.
Vec posle 50-100 ciklusa kapacitet i izdrzljivost pocinje naglo da se gubi.
pozdrav
-
samo jos da dodam sledece:
Mnogi ce se kad procitaju ovo uputsvo zapitati sledece. mmmm
"zasto se (ako je to istina) takvo uputstvo ne dobija pri kupovini Lipo baterije ?"
Uputstva nema iz vise razloga, kao sto su npr.:
Lipo baterija brze strada bez njega.
Musteriji ce pre zatrebati druga baterija.
Kome da prodaju bateriju koju tek treba razradjivati ?
Vecina kupaca pre ce da kupi neku bateriju koju mogu odmah da koriste.
pozdrav
-
Bravo Yu-men. :)aplauz Ti se uvek žrtvuješ za ovaj forum da nešto prevedeš. Podaci su veoma korisni i verovatno tačni. Sa interesovanjem sam čitao i sve je to logično.
;namig
-
3aa tibeteagle
Ja licno do sada nikad nisam Lipo na ovaj nacin razradjivao, ali cu od sada pa na dalje i u buduce da se pridrzavam ovog pravila.
Na svu srecu do sada nisam imao problema sa naduvanim baterijama, ali ih i ne praznim ili punim sa preterano jakim strujama.
Lose razradjen Lipo je glavni razlog naduvavanja novih baterije a ne njin los kvalitet.
Preterano velika struja punjenja ili praznjenja na samom pocetku u glavnom upropasti nove baterije.
pozdrav
-
ima logike to sto si napisao :)aplauz
-
ima logike to sto si napisao :)aplauz
;namig
Steta samo sto ovo nisam nasao mesec dana ranije. :sljus
Imao sam dve nove Nanotech baterije koje sam mogao na ovaj nacin da razradim.
Sad je kasno, kad nabavim nove probacu.
pozdrav
-
3aa tibeteagle
Lose razradjen Lipo je glavni razlog naduvavanja novih baterije a ne njin los kvalitet.
Ovo sa naduvavanjem bi moglo biti tacno.
Moje su se naduvale nakon stajanja od pola g. , a da cak nisu ni bile u modelu.
Ono sto sada znam, a da tada nisam vodio racuna, je da su odmah bile punjene kao da su vec razradjene.
-
;namig
Danas sam bas citao da si imao problema sa naduvanim baterijama.
Ako jos imas te naduvane baterije i malo volje za experimentisanjem probaj ovo.
http://rcfly4um.org/index.php?topic=4929.0 (http://rcfly4um.org/index.php?topic=4929.0)
Ja (na svu srecu) nemam ni jednu, a bas me zanima rezultat posle popravke.
pozdrav
-
Da imam ih i dalje, letele su par puta na dva modela.
Nisu se dodatno udebljale vec su iste kao i pre pola godine.
Potpuno funkcionalne. Videcu da li cu da probam ovo sa ispustanjem gasova, hvala na savetu..
-
;namig
Samo oprezno ako resis da (work).
Ako se uzme u obzir da danas nova baterija moze da se kupi za relativno male pare, skoro i da se ne isplati cackati (mecku) po njima.
Zdravlje je najbitniji, a za ostalo ce se zaraditi.
pozdrav
-
Pitanje : kako da u proceduri ovakvog "formiranja" novih baterija praznim sa 1C kad mi punjac ne dozvoljava struju praznjenja vecu od 1A?Punjac je accucell 6.Sta sad da radim sa baterijom 1700 ili 2200 mah?Kupio bi ja drugi punjac al nemam sad pare,jedva sam i ovaj nabacio..
Jel ima neki trick za ovaj problem? Ili da napravim neko opterecenje od nekih snaznih otpornika i konstantno pratim napon unimetrom i tako da se zezam...dajte neku ideju... ()-()
-
Koliko ja razumem ovo uputstvo, ideja je da se ne prazni strujom većom od 1C, a manje sigurno ne može da škodi.
Većina nas ima taj punjač i siguran sam da ne može da se ništa loše desi ako se prazni tako malom strujom.
-
Evo da kazem i ja moje iskustvo do sad. Puno raznih baterija mi je proslo kroz ruke i nijedne do sada nisam razradio na gore opisan nacin. Jedine baterije koje su mi se naduvale pre 4 godine su bile LiPolice (verovatno rebrendirani Zippy) koje su bile 15C a ja sam ih i terao na 15C...
Gore opisana procedura svakako ne moze da skodi ali da sad ocekujete cuda kao sto Yu-men kaze u to nisam bas siguran. Prvih 3-5 ciklusa za novu bateriju skratim vreme letenja tako da se ne trosi vise od 50% i gledam da je ne opterecujem maksimalno.
Ja sam se prakticno opredelio za jedan tip baterije sa kojom teram SVE moje avione, 5S 4900 20C Rhino i dosadasnje iskustvo posle 1,5 sezone je apsolutno pozitivno. Baterije daju konstatnu struju kao i prvog dana. Punjac sa kojim ih punim meri unutrasnji otpor koji se posle tih 3-5 ciklusa stabilizovao na 74-76 mili oma sa strujom 1C. Iskustvo sa neta kaze da tako traju 3 sezone pod uslovom da se ne prazne preko 80%.
poz
-
;namig
Manja struja praznjenja sigurno nece skoditi bateriji.
Bitno je samo da se u samom startu ne prazni (forsira) velikim strujama kako bih da kocnica (hemikalija) u njoj mogla sva da se rastvori.
pozdrav
-
Aj jasno mi to,upravo razradjujem jednu novu nanotech od 1000mah,a mislim se sta cu kad mi stignu vece,nego ja reko "bukvalno" da ispostujem proceduru.Ajd (pijemo)
-
Dragane :)aplauz (pijemo) sa ovim novim podacima mnogima ces ubuduce ustedjeti kako baterija tako i novca,naravno ko se bude pridrzavao ovoga.Kad sam ulazio u LiPo svijet imao sam punjac koji nije imao mod praznjenja baterija pa sam prilikom prvih letova sa novom baterijom vodio racuna o trajanju leta i rezimu letenja znaci bez velikog gasa.Na ovakav nacin sam formirao baterije.Sada kad imam punjac Hyperion EOS 0606i koji ima mod praznjenja svaku novu bateriju sam prvo praznio i punio sa 0.5C i prve letove takodje izvodio sa manjom amperazom.Ubuduce cu se pridrzavati procedure koju si do detalja ovdje objasnio.Veoma korisna informacija koja moze biti i u fazonu "ni sam ne znam zasto sam ovo ispricao ali uglavnom ne moze da skodi a cim ne skodi ... :big smile (pijemo)
-
Vrlo korisno:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_10581780/tm.htm (http://www.rcuniverse.com/forum/m_10581780/tm.htm)
poz
-
Novu TURNIGY 3000mA 20C sam formirao na nacin kako je opisano i ostavio je napunjenu.
Posle par dana proverim napon i vidim da je jednoj celiji pao napon na 3.8V.
Dali to znaci da je ova celija neispravna mmmm
-
Stigle su mi baterije iz HK al nisam kuci jos mesec, dva, dal treba nesto da se dopunjavaju ili mogu da stoje tako kako su stigle i da me cekaju?
-
Najbolje da stoje tako kako su stigle i ako može smesti ih u frižider(pre toga lepo ih zatvori u neku vakuum činiju ili kesicu),više im odgovara hladnića za čuvanje nego neko toplo mesto.
-
ok, hvala na brzom odgovoru :mhm
-
Da li moze neko da da link prema proizvodjacu baterija lipo da baterija treba da se razradjuje malim strujama?
Koliko sam ja obavesten a i jako dugo koristim lipo baterije svejedno je da li se prazne pri prvom letu, max ili manjom strujom koja je propisana na samoj bateriji.
Svaka bat ima odredjen br ciklusa i ne sme se prazniti vise od 80%
Lipo baterije su fabricki formirane i spremne za punjenje i praznjenje bez razradjivanja.
I jos nesto zamislite kada bi uzeli 3 puta da ispraznite bateriju sa 0.5C koja je 5000ma 6S 45C recimo nekim dobrim punjacem
Praznjenje na punjacu bi trajalo oko 2 dana
Sto znaci za svaku bateriju za veci model neko treba 6 dana kako bi je ispraznili 3 puta da bi se ona dobro razradila????
Mozda ovo od 2 dana nije tacna informacija ali recimo da je tako
Sad cu staviti bateriju Align 2600ma 6s 45C da se prazni sa 05c pa cu da izmerim vreme praznjenja...
(:sok:) (:sok:) (:sok:)
-
Možda baterije ipak nisu fabrički razrađene. Ovde su ljudi dali par predloga i iskustvom potvrdili da nakon ovakvog razrađivanja nema naduvavanja baterija u velikoj meri. A mislim da si se baš ti jednom žalio na 13 maju da ti se gomila baterija naduvalo.
-
Lipo baterija mora biti fabricki razradjena kako bi se koristila ali ovo niko do sad nije propisao
Meni su se naduvale baterije iz razloga sto ih praznim vecom strujom od dozvoljene i to na helikopterima do sada ni jedna baterija koju sam koristio u avionu nije se naduvala.
Naduvavanje baterija je sirok pojam ali razradivanjem se nista kod lipo ne postize. Lipo baterije ukoliko imaju problem pri prvom [punjenju ne pomaze nista sto tu bateriju moze da ozivi i da joj produzi vek trajanja, ukoliko se balansira i puni sve kako treba ima odredjem br ciklusa i ne sme se prazniti preko 80% ukoliko se toga pridrzavate nema nikakvih problema.
Postoje baterije koje se moraju formirati pri prvom punjenju ali to se ne odnosi na lipo i life baterije
Lipo baterije su napravljene za brzo praznjenje ali ne do kraja dok kod life mozete prazniti svih 100% i to odmah prvi let.
Jedino sto izaziva ranije naduvavanje baterija je praznjenje vecom strujom od dozvoljene ili stajanje skroz pune baterije vise od 6 meseci.
-
Na linku koji sam okacio ranije su prakticno instrukcije sa F3A Unlimted sajta a covek koji je to preporucio je jedan od pionira letenja na struju i njegova preporuka je:
PRVA 3 CIKLUSA BATERIJU PRAZNITI SA MAKSIMALNO 5C (baterija od 1000mAh se prazni sa 5A) DO SAMO 50% NAZIVNOG KAPACITETA.
Znaci, kada baterije dodju nove iz radnje, dopunite ih, praznite sa 5C do 50% i tako 3 puta, posle toga su stvarno spremne za upotrebu!
Ovo je preporuka od nekog ko koristi LiPo od 2005!
poz
-
Pa dobro to jeste preporuka ali ako proizvodjac baterija ne daje takvo uputstvo nego kaze da su baterije odmah spremne za let
Ja imam uputstvo od flightpower baterija koje sam kupio nove gde pise da bateriju treba kada se kupi nova ona je puna oko 60% treba isprazniti do 20% i tek onda puniti
i ne pise nikakvo uputstvo za formiranje prva 3 puta vec da je baterija spremna za extremne letove
To su samo neke pretpostavke ljudi , ali ni jedan proizvodjac baterija to nije naznacio samo pise koliko ciklusa baterija ima.
I evo ja sam pokusao da praznim baterija sa o.5C vec 2 sata punjac mi je ispraznio oko 95ma sto znaci da ako uzmem bateriju od 3000ma treba da je praznim 25 ili 30 sati i tako 3 puta???
-
Proizvodjaci ne daju preporuke jer nemaju pojma, jer ako bi dali preporuku i nesto crkne onda moraju da zamene bateriju. Preporuka koju sam preneo je od nekoga ka leti jaaaaaako puno svaki dan i ekperimentisao je sa LiPo baterijama i dosao do ovog zakljucka. Ako se baterije razrade na ovaj nacin taj isti covek onda i daje garanciju na svoje baterije! I Danijele nije 0,5C nego 5C sto je bitna razlika.
Jos odavno sam pisao da je broj ciklusa pa skoro nebitan i da se pokazalo da u laboratorijskim uslovima na 1000 ciklusa ako se prazne do 80% onda je gubitak kapaciteta i performansi pa skoro beznacajan. Ono sto ih najvise unistava je veca struja praznjenja od dozvoljene (to ne znaci da ako na nekoj bateriji pise 30-40C da ona to stvarno i jeste, nego se samo treba nadati da nas prodavac ne laze mnogo!) i vreme. Baterije realno traju do 3 godine ako se pravlino ophodimo prema njima a ko uspe za to vreme da napravi vise od 1000 ciklusa svaka mu cast!
poz
-
Ovo je uputstvo koje se dobija iz Align-a
Align 6S 2600mA
This Li-poly battery features high efficient and high discharge, use a inspection machine to match packs, suitable for TREX 500 series and other professional model airplanes and helicopters.
Max Continuous Discharge: 25C, Burst Discharge: 30C. Normal operating temperature is approx. 40-65°C(within 80% of rated discharge). Max. temperature: 80°C.
Recommend to discharge the battery within 80% of rated discharge, keep 90% capacity when over 100 cycles, keep 85% capacity when over 150 cycles.(The cycle life and efficiency will reduce due to high current, high temperature and over-discharge)
Output:22.2V(6S1P)2600mAh
Dimension:43x143x33mm
Weight:418g(Not including connectors)
NOTE: When using high energy Li-poly Battery, please do not over-discharge, over-charge batteries, or result over-high temperature. Discharging capacity can't exceed 80% of the max capacity after full charging to ensure a good cycle performance.Recommend to full charge a brand new battery before using and only discharge the battery 70% for first 5 times to make a good efficiency of the battery. Please make it a habit to always count time for flight, or please set a low voltage protection on ESC (Cell voltage after stopping using can not lower than 3.2V). Do not use the battery at insufficient of voltage. Do not expose batteries to sunshine or store/ charge batteries at the temperature up to 35℃ in a airtight car. The environment high temperature could cause the damage or the danger of burst. If the battery becomes hot while high current discharging or flying, please do not charge the battery immediately. Wait to cool down(about 20 mins), then inspect to recharge. If against follow the original factory using rules, possibly cause the battery to inflate or any dangerous accident happens. Do not leave the charger is operating unattended as it may cause a fire.
-
Ajde dogovorite se treba razrada ili ne :hehe :hehe 4e
ili da kupujem polovne