rcfly4um
RC MODELI AVIONA - SUS => SCALE MODELI => Topic started by: TRIGLAV on August 05, 2012, 12:55:03 AM
-
Nasa otadzbina danas slavi 100 godina avijacije. U prilog tome se pokrece projekat izrade aviona Ikarus Ik-2 u razmeri 1:10.
Ik-2 je prvi srpski(a i jugoslovenski) lovacki avion domace konstrukcije i izrade.
Kad se pojavio,bio je izuzetnih karakteristika.Narocito se Isticao velikom brzinom penjanja,pokretljivoscu i jakim naoruzanjem ,koje je uz to bilo centralno smesteno,sto je u to vreme predstavljalo novinu.
Ove karakteristike je dokazao u aprilskom ratu kada je uz Hoker Harikena branio rejon Bosanske Krajine, od napada nemackih lovaca tipa Mesersmit bf-109 e4.
Iako zastareliji od Harikena ,bio je daleko zilaviji protivnik Mesersmitu.
U tim borbama sa visestruko brojnijim neprijateljem ,oborena su 2 bf-109.
Sve navedeno obavezuje, da se izrada aviona u skali, uradi u skladu sa njegovom slavnom prosloscu.
ZIT.
-
Lepa ideja. Da li će Ik-2 biti leteći model ili maketa?
Pozdrav
Mirče
-
Podrazumeva se, da ce biti verna, umanjena(m1:10) kopija slavnog pretka.
Nastojanja ce ici u pravcu ostvarenja, pored izgleda, i dobrih letnih karakteristika.
Pozdrav
ZIT.
-
Pošto će ovo biti jedan lep projekat, bilo bi lepo da ga detaljno, sa mnogo teksta i slika, predstavite ovde na Forumu.
Moje je mišljenje da je 1:10 skale mala za detaljnu kopiju.
Ne zato što su delovi sitni, nego zato što će, kad se sve napravi od detalja, sam model biti verovatno težak za svoju veličinu.
Ovo kažem iz razloga jer znam modelare koji su pravili mnoge skala detalje na modelima od 1,8 metara raspona, pa su im avioni po 2,5 - 3 kg teži od istih modela koji to sve nisu imali ugradjeno.
Kad se predje neka granica veličine modela, recimo 1:5 skale, u mnogome se povećavaju mogućnosti i samog detaljisanja, a pogotovo se poboljšavaju letne osobine.
Sem toga, trud i rad koji će se uložiti u ovakav projekat, radjen od nule, je recimo isti, ali vrednost malog (1:10 skale) modela i duplo većeg je ogromna.
Modeli iz Prvog Svetskog rata, veličine 1:3 ili 1:4 skale, prodaju se i za 5000$, čak i skuplje zavisi kako su odradjeni...
Treba možda razmisliti i u pravcu, da kad se uloži ogroman rad u ovakav projekat, možda da se model kasnije ponudi kao kit, slično kitovima koje prodaju Ziroli, Meister i ostali.
Zato, ako ozbiljno mislitte da radite Ik-2, otvorite topic na RC Universu, recimo u Warbird and warplane delu, i detaljno prikazujte kako i šta radite, kao i kako će model da leti.
Ima mnogo modelara koji vole takve avione, imaju novaca i kupili bi nešto što niko drugi nema.
Naravno to "ne pije vodu" u razmeri 1:10...
Izvinite na "pametovanju", ovo su samo male sugestije da se proba spojiti lepo sa korisnim...
Usput, ako nije tajna, odakle ste?
Ako mogu ikako da pomognem, slobodno mi se javite...
Pozdrav
Mirče
P.S. Evo jedan link što sam "nabrzaka" našao: http://www.rcuniverse.com/market/item.cfm?itemId=858789 (http://www.rcuniverse.com/market/item.cfm?itemId=858789)
-
Dimenzije letelica Ik-2
M1:1 M1:10
Razmah 11400 mm 1140 mm
Duzina 7880 mm 788 mm
Povrsina krila 18,0 m2 0,18 m2
Precnik tockova 720 mm 72 mm
stajnog trapa
Ovde se odmah uocava veliki precnik tockova, sto ce se veoma povoljno odraziti na
poletno sletne karakteristike, uzimajuci u obzir travnate PSS.
Materijali za izradu (opis)
Model ce se u potpunosti izraditi od kompozita na bazi staklenih vlakana u epoxy matrici
Takodje, sve pokretne povrsine na krilu i repu ce biti izradjene od pomenutog materijala.
Izuzetak, ce ciniti, glavna(e) konzola stajnog trapa, koja ce se naciniti od kompozita na
bazi ugljenicnih vlakana.
Razlozi za to su sledeci:
- visok kvalitet cele konstrukcije, samim tim i veliki resurs
-ponovljivost izrade cele letelice kao i pojedinih ,u eksploataciji ostecenih delova
-panelizacija i bojenje ce imati minimalan tezinski doprinos
-visoka otpornost na ostecenja, prilikom eventualnih "aeroplanski kraksi", tj.padova i "tvrdjih"
sletanja.
Analiza tezina
Trup sa poklopcem pogonske grupe i kabine 0,25 kg
Stajni trap,i sve upornice 0,12kg
Baterija,prijemnik i servoi 0,2 kg
Krilo 0,3 kg
Pogonska grupa 0,33 kg
____________
1,2 kg
To ce rezultovati jedinicnim opterecenjem krila ,od 67 gr/dm2.
U poredjenju sa slicnim avionom Graupner Trainer 25, gde je opterecenje 84gr/dm2, Ik-2 bi trebao imati
solidne perfomanse.
ZIT.
-
interesantan i lep projekat, ali se u potpunosti slazem sa Mircetom. Mislim daje to suvese mala scala.
-
Apsolutno se slažem sa Mirčetom i Mišom, ali svako ima pravo na svoje mišljenje.
Po meni, 1:6 bi bilo sasvim OK. Po uloženom trudu i radu, nije mnogo velika razlika, ali je na livadi ogromna razlika, u svakom pogledu...
E sad, ima i onaj najvažniji detalj, koji je većini problematičan, a to je cena takvog modela, pa ni to nije strašno, ako se uzme u obzir šta sve pruža veći model...
Predlažem ti da još malo "izvagaš" ovo što ti predlažemo ! Tvoja je zadnja!
@Mirče
Čovek kaže da je odavde: "KOSMODROM ELEMIR" ! mmmm
-
[img]Raspolozivi dvigatelj je MWWS-2,5ccm sa tzv. zadnjim izduvom.
On ce omoguciti da se izduvni sistem "sakrije" u trup ,kako nebi narusavao izgled letelice,sto je cest
slucaj na manjim modelima sa ovakvim tipom pogona(misli se na Glo)
U tu svrhu je izradjen izduv od kombinacije sledecih materijala:
- Al. cevi i limova
-ugljenicno-stakleno-epoxy oplate
-elasticne cevi za vezu od silikonskog polimera.
-
(http://img213.imageshack.us/img213/7994/dscf2414vr.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/213/dscf2414vr.jpg/)
(http://img217.imageshack.us/img217/8211/dscf2413s.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/217/dscf2413s.jpg/)
(http://img444.imageshack.us/img444/3852/dscf2412d.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/444/dscf2412d.jpg/)
(http://img155.imageshack.us/img155/5690/dscf2411l.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/155/dscf2411l.jpg/)
-
Gledao sam u kalendar da nije prvi april... Triglave ti se to šališ sa nama...
-
Mislim da se Triglav ne sali...
I da ga pitam, kad ce Orao 2C ?
Pozdrav za 'lemir.
-
Imam takav motor , ali i sa zadnjim usisom, naverovatno koliko je to dobar motor. Ja sam mu stavio karburator od OS motora mada je radio dobro i sa originalnim karburatorom. Nažalost auspuh- rezonator je završio neznam gde, tako da ću morati nešto "budžiti" jer originalni teško da ću nabaviti. Ipak se taj motor proizvodio pre dvadesetak godina.
Po mom skromnom mišljenju motor će biti pun pogodak za taj model. Kod mene je verno služio na visokokrilcu od 140cm.
Pratićemo daljnji razvoj ovog modela. :)aplauz
-
Opis postupka izrade kompozitnog izduva
Radi se metodom Izgubljenog vostanog jezgra na sledeci nacin:
-Vosak ili parafin se obrade na potrebni oblik.U ovu svrhu najsvrsishodnije je koristiti svecu
odgovarajuceg precnika, kojoj se nozem i rendom oblikuju potrebni konusi i sfere.
- Zabodu se cevcice Al. odgovarajuceg precnika i debljine zida, na mesta ulaza i izlaza gasova.(eventualno,ako je
potrebno i cevcicu za nadpritisak)
- Iskroje se limovi od Al. d=0,2mm, i sa njima se zamota vostano jezgro.Preklope sa malo cianoakrilata
zalepiti.Preklope izmedju cevcica i limova brizljivo izvesti , obzirom na mogucnost pojave nabiranja lima.
Al limove pre zamotavanja obrusiti smirglom br.80 sa spoljne strane ,radi boljeg vezivanja za sloj kompozita
koji je sledeci.
-Iskroje se platani od staklenih vlakana (167 gr/m2) ,i uz pomoc epoxy matrice, zamota izduv.
-Iskroje se platani od ugljenicnih vlakana(205 gr/m2) ,i kao u predhodno opisanom, zamota se.
-Nakon ocvrscavanja,potrebno je temperaturno tretiranje celog izduva, zbog:
Uklanjanja vostanog jezgra, koje ce se istopiti i iscuriti.
Povecanja otpornosti epoxy matrice na povisene temperature(vreme i temperaturu odredjuje proizvodjac)
-Naknadno ili prilikom zamotavanja poslednjeg sloja mogu se ulepiti nosaci.
Izduv , prikazan na slici ,je tretiran 2 casa na t=130 c , sto garantuje trajnu izdrzljivost, od preko 140 c.
Prednost ovakvog izduva, pored male mase m=35 gr , je i to sto se on vesa direktno na strukturu trupa,te ne
osciluje zajedno sa pogonskom grupom.
ZIT.
-
(http://img228.imageshack.us/img228/8563/dscf2418p.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/228/dscf2418p.jpg/)
(http://img713.imageshack.us/img713/5038/dscf2417f.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/713/dscf2417f.jpg/)
(http://img513.imageshack.us/img513/5472/dscf2416f.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/513/dscf2416f.jpg/)
-
Pre nekoliko godina ,pomenuti MWWS je bio montiran na jedan deltaplan.
Da bi se izbeglo zamascivanje nosece povrsine, a i da bi se povecala snaga
rezonirajucim efektom, izgradjen je ovaj kompozitni izduv.
za razliku od predhodno prikazanog nisu koristena ugljenicna
vlakna.Kako bi se potpuno eliminisala(obzirom na nedovoljnu duzinu) mogucnost zamascivanja
,dodat je i cevni nastavak sa gumenom zaptivkom.Ovaj nastavak nije imao uticaja na dostignute performanse, vec je dislocirao izduvni otvor iza svih povrsina letelice.
duzina masa
Rezonator 360mm 56gr
Cevni nastavak 380mm 22gr
--------------------
Zbirno 710 mm 78gr
Max.precnik 30mm
Posle duzeg eksperimentisanja sa duzinom ulaznog dela rezonatora,
dosegnut je porast snage od 30%.
Posle ukupno 10 casova rada,nije primecena nikakva distorzija epoxy matrice.
Takodje je preziveo ozbiljan pad letelice, usled otkaza prijemnika,pri cemu je
ona nepopravljivo ostecena.
Sve navedeno govori u prilog uspesnosti sistema kompozitnog izduva.
Pozdrav g-dinu Miklusevu sa letelista Ramenskoe-Elemir.
Blagodareci vasem biltenu(pre svega crtezima), ovaj projekat ce biti ostvaren.
Orao kao francuska ladja...
G-dine Savo ,vama se salje ovaj rezonator, uz uslov da castite 1. hladnim jelenom, po vidjenju,
i da naravno dostavite adresu .
ZIT.
-
:)aplauz :)aplauz :)aplauz (res) Svaka cast za ideju izrade auspuha hand made!
-
Šta da kažem nego da sam prijatno iznenađen. Radim sa kompozitima i do sada nisam auspuh pravio, sada ću i to probati.
Naravno kada se vidimo 4e ()-() (hladno jeleneće)
-
Sledeca faza rada je, izrada kape elise, jer u standardnoj ponudi nepostoji
nista slicno, sto bi odgovaralo Ik-2.
Postupak je sledeci:
-Izrada modela kape na strugu od sipke polipropilena
-Skidanje alata od staklenog kompozita(postupak je opisao cenjeni g-din Presko, u prilogu:"izrada terminezona
od kompozita)
-izrada alata za livenje diska elise, na strugu, od sipke polipropilena.
Treba dodati da je precnik kape(u skali) 47mm, a visina bez cevi topa 30mm.
cev topa,kada je montirana, viri 14 mm.
Posto ce se raditi prvi avion iz serije br.2110/2, obuhvatno srebreno bojen,nov(bez postarivanja),
tek izisao iz fabricke hale u Zemunu, nece se montirati cev topa.
Naravno da postoji mogucnost za naredni,ako bude radjen,primena ratne maskirne seme bojenja,pa i montaze
ovog nastavka.
ZIT.
-
(http://img191.imageshack.us/img191/3884/dscf2419dy.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/191/dscf2419dy.jpg/)
-
-
(http://img191.imageshack.us/img191/3884/dscf2419dy.jpg)
-
(http://img855.imageshack.us/img855/3228/dscf2420a.jpg)
(http://img38.imageshack.us/img38/5074/dscf2421j.jpg)
(http://img513.imageshack.us/img513/146/dscf2422g.jpg)
(http://img84.imageshack.us/img84/5454/dscf2423l.jpg)
(http://img803.imageshack.us/img803/329/dscf2424l.jpg)
(http://img39.imageshack.us/img39/6996/dscf2426z.jpg)
(http://img542.imageshack.us/img542/2954/dscf2427.jpg)
(http://img96.imageshack.us/img96/7537/dscf2429q.jpg)
-
Opis izrade elasticne spojke izduva
-Postavi se komad silikonskog polimera na radnu podlogu
-Uvalja se do potrebne debljine i dimenzija, uz pomoc kruceg cilindricnog predmeta
-Opsece se skalpelom na potrebne dimenzije
-Celicnu ili Al. sipku, a moze i cev,pravilno zamotamo sa malim preklopom, koji dodatno
utiskujemo radi boljeg sjedinjavanja
-Opsecemo krajeve skalpelom, radi izravnavanja
-Stavljamo u pec, i pecemo 1 cas na t=150 c
-Posle toga vadimo iz peci, i kad se potpuno ohladi ,svucemo gotovu spojku sa sipke
Treba reci, da je sirov silikonski polimer u testastom stanju, slicnom plastelinu
Nakon polimerizacije postaje zilav i elastican, i doseze tvrdocu od 60 sora
Kratkotrajno moze da izdrzi temperaturu preko 350 c
Njegova primena je ogranicena na Glo-pogonske agregate
Nemoze se koristiti za benzinski pogon,jer ga benzin nagriza
Upotrebom cevi za alat, moguce je iste savijati,pa time dobiti slozenije oblike, kakvi su nam
potrebni na letelici
Primerak na slikama je napravljen za rezonator g-dina Save ,jer je stari koristen u svrhu opita
bio prevelik ,pretezak, pa i neestetski, a i radi demonstrcije postupka
Komercijalno ovakve cevne spojke proizvodi i prodaje recimo Graupner ,a verovatno i drugi
ZIT.
-
Opis uzrade diska kape elise
Prvo je potrebno odrediti broj platana koji ce se koristiti za livenje.
Kako je u alatnoj supljini predvidjena osnovna debljina diska 1,2 mm, bice sasvim dovoljno
5 slojeva 140 gr/m2 staklenog tkanja,jedinicne debljine 0,17 mm.Netreba smetnuti cinjenicu
da se livenje odvija u zatvorenom kalupu, te ce zbog toga trebati nesto vise epoxy smole
nego sto je uobicajeno.
Precnik staklenih platana je odredjen precizno, da bi se izbeglo naboravanje ,i eventualno
lose naleganje muskog dela kalupa, sto ce uzrokovati neparalelnost glavnih povrsina diska
Taj precnik je u ovom slucaju 56mm
Sledeca faza je precizno secenje platana ,sto je standardna procedura, pa se nece opisivati
-
:)aplauz (pijanoo) (res)
-
(http://img88.imageshack.us/img88/8053/dscf2431s.jpg)
-
Na slici se vide 5 precizno secenih platana normalnog staklenog tkanja
Namerno je koristen normalni raspored niti zbog radijalnog opterecenja
koje je dominantno.Prilikom slaganja istih u alat, vodice se racuna da svaki sledeci
bude zakrenut priblizno 40 stepeni(ima ih 5),kako bi se postigao sto ravnomerniji
raspored staklenih vlakana
Duguje se objasnjenje u vezi izbora razmere.
Projekat je teoriski zapocet mnogo godina unazad.Prikupljanje dokumentacije,razrada iste.
Prilikom razrade, a obzirom na raspolozivi pogonski agregat,definisana je ova razmera.
Sad bi svaka promena dezavuisala predhodni rad, sto nije racionalno.
Takodje netreba smetnuti sa uma, da ce ova velicina letelice,biti lakse dostupna
pre svega nasim modelarima, pogotovo u elektro-varijanti pogona
U svemu ostalom sto je receno i predlozeno( M=1:5, 1:6) ,prednostima vece letelice,nema
spora.Zbog toga ,u perspektivi ,ce i to doci na red.
Blagodarenje svima koji su se javili
Ps Poseban pozdrav g-dinu Mircetu, i ako je nesto od izlozenog izgledalo kao sala ,nije bila namera
ZIT.
-
Samo napred...
Pažljivo pratim sve aktivnosti vezane za ovaj projekat.
Posle prvih postova obradovao sam se da će se raditi pravi skala model Ik 2 od materijala od kojih je bio napravljen i original, pa su zato bili komentari vezani za razmeru.
Sa imenom Triglav, bez predstavljanja o kome se radi i pisanjem kako će se sve praviti od kompozitnih materijala, stvarno sam pomislio da nas neko "tovari".
No, danas sam sreo nešeg zajedničkog prijatelja, koji mi je "razjasnio" ko stoji iza pseudonima, tako da je ovaj projekat, kod mene, dobio novu "dimenziju"...
Puno uspeha u daljem radu...
Pozdrav
Mirče
-
(http://img51.imageshack.us/img51/2418/dscf2432g.jpg)
-
Sledeca faza je nanosenje odvajaca na radnu povrsinu kalupa
Odvajac koji se koristi, je tecnog tipa na bazi PVA.Jednostavno
se nanosi cetkom.Nakon nanosenja ,zahteva susenje na sobnoj
temperaturi oko 1 cas
ZIT.
-
(http://img560.imageshack.us/img560/585/dscf2434x.jpg)
(http://img713.imageshack.us/img713/1935/dscf2435p.jpg)
(http://img9.imageshack.us/img9/4029/dscf2436o.jpg)
(http://img823.imageshack.us/img823/9579/dscf2437v.jpg)
(http://img717.imageshack.us/img717/9480/dscf2438t.jpg)
(http://img59.imageshack.us/img59/1559/dscf2440e.jpg)
-
Nakon sto se odvajac osusio,priprema se smola.Da bi se dobio Al metalni izgled diska,
u nju se sipa zapremonski 6% finog aluminijumskog praha.Dodaje se ocvrscivac i sledi
pakovanje i lamiranje staklenih platana.Ovo se radi cetkicom,po standardnoj proceduri
vodeci racuna o zakretanju platana ,o cem je vec bilo reci.Potom se saspe sva kolicina
smole u kalup,te se alat zatvara muskim delom.Kako smole namerno ima vise nego
sto je potrebno ,prilikom pritezanja kalupa maticom m6 na centralnom vijku koji sluzi i kao
vodjica alata,doci ce do istiskivanja viska.Ovaj visak smole ce se naknadno ukloniti masinskom
obradom, a istovremeno sluzi kao reper o fazi ocvrscavanja.Kad se utvrdi da je smola ocvrsla
pristupa se termickom tretiranju kalupa u peci na t=80c na 2casa.Time se postize potpuna
stabilizacija odlivka.
Usput treba pomenuti, sto se previdelo u uvodu, da je Ik-2 ,prvi srpski aeroplan potpuno
metalne konstrukcije.Izuzetak na konstrukciji je cinila platnena opsivka zadnjeg dela trupa
koja je prevucena preko celicnih cevi.Takodje je isti slucaj sa kormilima na repu,kao i krilcima.
U to vreme to je slucaj sa skoro svim metalnim konstrukcijama.Recimo Vojtov Korser f4u4 je tek
posle rata dobio krilca sa oplatom od durala,do tad su ona bila sa platnenom opsivkom.
ZIT.
-
:)aplauz veoma lep gest, danas mi je poštar doneo "rezonu", poklon od Triglava, još jednom veliko hvala. Na zidu već duže vremena visi jedna mala delta i kao da je čekala auspuh. Ovih dana krećem u akciju, motor "ubica" će dobiti svoj model, a onda, drži vraže čivije.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/MVVS25003.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/MVVS25001.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i403/uzvars/MVVS25002.jpg)
Naravno sve ću propratiti slikama.
-
(http://img221.imageshack.us/img221/9566/dscf2445s.jpg)
(http://img259.imageshack.us/img259/2493/dscf2441yg.jpg)
(http://img835.imageshack.us/img835/6796/dscf2442ws.jpg)
(http://img228.imageshack.us/img228/3506/dscf2443q.jpg)
(http://img23.imageshack.us/img23/3203/dscf2444z.jpg)
-
Ikarus IK 2 интересантна тема, само ми се чини да је отишла мало у off topic.
-
Na kraju dolazi faza vadjenja iz kalupa gotovog diska
Kao sto se vidi ,ima metalni izgled.
Ps. Moli se pojasnjenje termina "of topic"
ZIT.
-
Можда сам погрешио што сам искористио енглески израз. Али оно што сам хтео да кажем би било, на српском, да мислим да си можда мало скренуо са основне теме.
Већини онога, о чему си до сада писао (израда издува, израда спинера), по мени је место у рубрици МАТЕРИЈАЛИ / ТЕХНИКЕ ОБРАДЕ У МОДЕЛАРСТВУ. После две и по написане стране, још се ниси дотакао главне теме (осим уводне речи), изградње модела. Или си можда обрнуо редослед писања. По мени, прво си требао да даш опис градње модела па после да пишеш о осталим стварима.
-
Cenjeni, ako ste pazljivo pratili dosadasnje izlaganje,onda ste mogli primetiti,da se dao opis gradnje
modela.Posto je izduv namenski radjen za ovaj model, dat je opis(nazalost iz tehnickih razloga izostale
su slike).Izrada elasticne spojke je data u celosti,ali za drugi izduv, analogija je ocigledna.
Posto radove uvek treba poceti iz pocetka, onda je prosto nemoguce ne primetiti, da je kapa elise prvi
deo na avionu.Ona nije univerzalna, vec je radjena u skali, sto je i objasnjeno.
Razume se da smo svi nestrpljivi,da vidimo nesto opipljivo, ali bar vi znate kojom se brzinom
radjaju avioni.
Sto se tice engleskog, zaista se nevlada sa tim jezikom, pa se mole i ostali da imaju to u vidu,ili da
se neljute ,ako se trazi razjasnjenje
Pozdrav
ZIT.
-
(http://img571.imageshack.us/img571/1438/dscf2446b.jpg)
(http://img821.imageshack.us/img821/5535/dscf2478f.jpg)
(http://img856.imageshack.us/img856/5022/dscf2481ea.jpg)
(http://img13.imageshack.us/img13/6091/dscf2483j.jpg)
(http://img259.imageshack.us/img259/9895/dscf2484c.jpg)
(http://img855.imageshack.us/img855/8408/dscf2486t.jpg)
(http://img198.imageshack.us/img198/6386/dscf2485f.jpg)
-
Livenje kape elise je identicno, stom razlikom, da se radi bez muskog dela i da se pre
slaganja staklenih platana nanosi prvi sloj tzv. pocaklina ili zelkot.U pocaklinu je stavljena
dvostruka vrsdnost Al. praha, da bi se postigao sto bolji Al. metalni efekt.
Postavlja se pitanje ,zasto kapa nije jednostavno bojena bojom, koja ce se koristiti za ceo avion?
Razlog je prost. Uticaj abrazije startera bi veoma brzo napravio uocljive riseve,plus uticaj metanola.
Nkon vadjenja kape iz alata sledi,opsecanje viska materijala i njeno upasivanje sa diskom.Ovde je
neminovna masinska obrada diska na strugu,te fino podbrusivanje kape, sve do prestanka njenog
"bacanja" prilikom rotacije.Zatim se ukopavaju utori za krakove, i buse radijalne rupe za fiksiranje
kape za disk ,uz pomoc vijcane veze.
ZIT.
-
Извињавам се због поновног уплива у тему.
Видим да је капа елисе скоро готова. Међутим, мораћу да додам још неколико реченица.
Очигледно је да имамо различит приступ градњи модела.
Јесте да је капа елисе врх авиона, јесте да је, у овом случају, тачно дефинисаниг облика и димензија који захтевају израду исте, али, по мени, она није први део део авиона. Хоћу да кажем да јој позиција на моделу не обезбеђује важност.
Улогу првог дела авиона бих ипак препустио неком од важнијих делова, можда трупу или можда крилима. Тако, да бих ја градњу модела започео од ових делова, а капа елисе отом потом.
Што се тиче издувног система, не видим ни једну његову карактеристику која га веже баш за модел ИК 2, осим што је наменски рађен за њега. Овакав какав је може се монтирати на пуно модела сличне величине, па сам само због тога сугерисао да опису израде истог, можда, није место у овој теми.
-
G-din Branko Bijelic je jednom rekao genijalnu besedu:"Najveci neprijatelj modelarstva je nestrpljenje".
Naravno da se moze poceti i od pozicionog svetla, jer najvaznije je zavrsiti, zar ne
ZIT.
-
(http://img840.imageshack.us/img840/3617/dscf2455d.jpg)
(http://img338.imageshack.us/img338/1386/dscf2457e.jpg)
(http://img824.imageshack.us/img824/272/dscf2458g.jpg)
(http://img684.imageshack.us/img684/8304/dscf2460w.jpg)
(http://img534.imageshack.us/img534/8809/dscf2461b.jpg)
-
Sledeci deo koji se radi jesu usisnici karburatora, kojih ima 2 na avionu(identicni su)
Prvo ce se izraditi drveni model ,da bi se mogao skinuti kalup, koji ce u ovom slucaju
biti potpuno zatvoren. Posle grube izrade sledi zavrsno "bacanje" spric gita,fino smirglanje
i nanosenje zavrsnog sloja.
Kao sto se vidi na slikama, usisnik je relativno slozenog oblika i dosta malih dimenzija.
Kako nema nosecu funkciju bice odliven od same smole ,metodom gravitacionog livenja.
Izrada kompozitnog kalupa je vec izlagana ,pa se nece prikazivati
ZIT.
-
(http://img405.imageshack.us/img405/3769/dscf2479i.jpg)
-
Na predhodnoj slici se vide dva gravitaciono odlivena usisnika.Ulivnici su odstranjeni
,i kako nema zaostalih mehurova,nece biti potrebno gitovanje.
Kao sto se moze zakljuciti, zadovoljen je i uslov ponovljivosti izrade
ZIT.
-
(http://img228.imageshack.us/img228/7979/dscf2497m.jpg)
(http://img685.imageshack.us/img685/607/dscf2487h.jpg)
-
"Bacen" jedan sloj spric gita i bojeno srebrnom akrilnom bazom.
Kad se usisnici nalepe na trup ,onda ce se jos jednom obojiti bazom,
zajedno sa svim ostalim delovima.
ZIT.
-
Ne mozes tako to komentarisati jer je i svrha ovog foruma da se predstave tehnike izrade modela, nacin izrade itd., ljudi poput Mirceta i triglava ulazu veliki trud da bi dokumentovali cijeli tok izgradnje modela i to treba cijeniti !
E sada to je subjektivno koga sta interesuje, mene konkretno ne interesuje ovaj model ali to ne znaci da ja sada trebam kritikovati autora zbog toga jer ce se naći drugih deset ljudi koje ce to interesovati ! A mene ako nesto ne interesuje ja to preskocim i ne citam !
Ipak se trebamo suzdrzati od ovih komentara poput tvog jer kada ne bi bilo ovakvih postova poput preskovog, mircetovog i triglava onda bi se ovaj forum sveo na kupujem prodajem i snimke sa youtube
-
(http://img594.imageshack.us/img594/4093/dscf2393w.jpg)
(http://img543.imageshack.us/img543/4931/dscf2390n.jpg)
(http://img259.imageshack.us/img259/8765/dscf2391d.jpg)
(http://img232.imageshack.us/img232/4466/dscf2392.jpg)
-
Sledeci delovi koji se rade, je sistem upornica krila i stajnog trapa.
na originalnom avionu ,upornica predstavlja aeroprofilisanu duralnu cev
,koja se kao polufabrikat standardne duzine sekao na potrebne dimenzije.
Na slican nacin ce se ovde uraditi.Radi se model od camove letvice prema
najduzoj upornici, a to je u ovom slucaju 190 mm.Nakon grubih radova
sledi gitovanje, zavrsni sloj, te skidanje alata sa modela.
ZIT.
-
(http://img651.imageshack.us/img651/2954/dscf2472l.jpg)
(http://img41.imageshack.us/img41/8186/dscf2409y.jpg)
-
Upravo odlivena upornica, duzine 230mm, i kao sto se vidi mase 2 gr.
Upotrbljeni su: 50 gr/m2 stakleno tkanje normalnog prepleta u dva sloja
dve staklene niti na napadnoj ivici,kao dodatno ojacanje.
ZIT.
-
Autenticnost modela vazduhoplova radjenih kao umanjene kopije pravih se pored proporcija oblika,
ogleda u reprodukovanju sitnih detalja.Tako imamo na spoljnim pozicijama, cevi topova i mitrljeza
,ili kompletnog oruzja(cest slucaj na avionima iz 1. sv. rata),pito cevi,stap antene,cevi izduvnog sistema,
tegovi za staticku kompenzaciju kormila itd.U kabini su to nisanski uredjaji,razne rucice i poluge za komandovanje uredjajima i letelicom, instrument tabla,sediste(a),bocni paneli ,cevi ,kablovi,prkljucci itd.
Dobar deo navedenih pozicija je moguce izraditi veoma precizno metodom livenja metalnih legura na bazi
cinka, centrifugalnim livom u kalupu od specijalne silikonske gume.
Legura poznata kao Zamak,pored solidne cvrstoce od 30 daN/mm2( slicno Al.) ,ima i veliki nedostatak
,koji se ogleda u relativno velikoj specificnoj masi 6,7 kg/dm3.Zbog tog je opravdana primena za izradu
sitnijih delova veoma precizno sa mogucnoscu velikog broja detalja.Temperatura na kojoj se topi Zamak
je ispod 400 c ,sto omogucuje livenje u alatima od silikonske gume i preko 60 odlivaka po jednom gnezdu
do erozije alata.Brzina livenja moze da ide i do 1 kom. u minuti.
Izrada silikonskog kalupa zahteva odredjen pritisak i temperaturu 170 c, sto odmah namece zakljucak
da se model takodje mora izraditi od metala.
Za celokupan postupak je potrebno postrojenje koje se sastoji od:
-Prese za oblikovanje silikonskog kalupa
-Peci za pecenje istog
-masine za centrifugalno livenje
-Peci za topljenje legure
Kako vecini modelara ovo nije dostupno, opisace se cist modelarski posao u procesu,a to je izrada
metalnog modela, koji ce posluziti za izradu silikonskog kalupa.
Na Ik-2 postoji vise pozicija gde ce se primeniti ova tehnologija, a kao prvi su tegovi staticke kompenzacije
krilaca.Njih na avionu ima ukupno 4, po 2 na svakom krilcu.
Pored toga sto ce ova metoda obezbediti identicnost sva 4 tega,bice zadovoljen i uslov ponovljivosti
izrade.
ZIT.
-
(http://img651.imageshack.us/img651/6864/dscf2611j.jpg)
-
Na predhodnoj slici su prikazani delovi liveni u metalu metodom centrifugalnog liva.
Elisa i izduvni sistem su namenjeni maketi aviona Spitfajer mkVc(m 1:32), a noga stajnog
trapa je za Lavockin 5fn(m 1:48)
Primeri su navedeni u svrhu prkazivanja mogucnosti preciznog livenja veoma sitnih delova
ZIT.
-
(http://img843.imageshack.us/img843/3648/dscf2515r.jpg)
(http://img39.imageshack.us/img39/8315/dscf2516be.jpg)
(http://img685.imageshack.us/img685/8245/dscf2521iez.jpg)
(http://img685.imageshack.us/img685/8245/dscf2521iez.jpg)
(http://img249.imageshack.us/img249/6218/dscf2538n.jpg)
-
Opis izrade metalnog modela tega za staticku kompenzaciju.
Prvo se izradjuje teg ,koji je kapljastog oblika, iz sipke od durala.
Na strugu se obradjuje maksimalni precnik, a zatim konusni deo.
Nakon toga se oblikuje prednji kupasti deo i na kraju sve rucno uz
pomoc turpijice i brusnog papira zavrsno obradi.
Vadi se iz struga i stavlja u stezni alat da bi se probusila rupa fi 1,9mm
pod uglom koji zauzima nosac u odnosu na telo tega.
Zabija se sipka od mesinga fi 2mm(tesno naleganje) u otvor na tegu.(ona igra ulogu nosaca tega)
Odstrani se visak sa tela tega koji nam je sluzio za stezanje, pa se obradi turpijicom
i brusnim papirom.
Jos je potrebno napraviti stopicu koja ce sluziti za pozicioniranje i ucvrscenje na
strukturu krilca.Nju radimo od podloske fi2mm ,tako sto je zalemimo na sipku od
mesinga, vodeci racuna o uglu i duzini.Deo iznad stopice ce prakticno igrati ulogu
ulivnika.Lem na kraju lako obradimo okruglom turpijicom ,cime je model gotov.
ZIT.
-
(http://img441.imageshack.us/img441/1130/dscf2586l.jpg)
(http://img836.imageshack.us/img836/2553/dscf2618j.jpg)
(http://img31.imageshack.us/img31/7238/dscf2616u.jpg)
-
Na slikama gore se vide 12 centrifugalno livenih tegova staticke kompenzacije.
4 izdvojena su skracena na konacnu meru.Sledi jos mala dorada turpijicom sitnih
podliva ,koji se neminovno javljaju kod uhodavanja alata tj. iznalazenja optimalnog
broja obrtaja masine za centrifugu. Treba dodati da je masa kompleta od 4 komada
m=5gr.
ZIT.
-
Odlično čovek poynaje razne tehnologije i primenjujeih u modelarstvu (res) :)aplauz :)aplauz :)aplauz
-
Sledeca pozicija koja se radi je noga repnog tocka.Kako na trzistu nema nista sto bi bilo slicno
,bice potrebno napraviti potpuno novu nogu repnog tocka.Pored oblika koji ce biti izradjen sto
je moguce vernije,bice zadovovoljeni uslovi amortizacionog tipa kao i komandovana upravljivost.
Ovi uslovi ocigledno zahtevaju brizljivo projektovanje,a pored njih netreba zaboraviti kao stalno prisutan i uslov
ponovljivosti izrade.
LJudi upuceni u vazduhoplovnu istoriju ,su sugerisali ,da bi ako se radi vise primeraka Ik-2 ,onda trebalo
ici na ogranicenu seriju od 12 aeroplana+ prototip ,sto ima svoju istorijsku simboliku.
ZIT.
-
(http://img52.imageshack.us/img52/2348/dscf2658bk.jpg)
(http://img195.imageshack.us/img195/4622/dscf2648e.jpg)
(http://img51.imageshack.us/img51/5480/dscf2651c.jpg)
(http://img443.imageshack.us/img443/452/dscf2654j.jpg)
-
Na slikama se vidi model noge repnog tocka izradjen od celika.
Sledi izrada alata za centrifugalni liv na osnovu ovog modela.
Kompletan sklop noge se sastoji jos od:
-uleziztenja
-poluge za upravljnje
-torzione grede za elasticno oslanjanje
-osovine tocka
ZIT.
-
(http://img560.imageshack.us/img560/2500/dscf2661b.jpg)
(http://img40.imageshack.us/img40/1263/dscf2665j.jpg)
(http://img528.imageshack.us/img528/3210/dscf2666u.jpg)
(http://img850.imageshack.us/img850/4092/dscf2667g.jpg)
-
Na slikama se vide 13 odlivenih nogu repnog tocka.Kako je alat za livenje brizljivo
uradjen ,nije doslo do preklapanja navoja m5 na sipkastom nosacu viljuske.Obzirom
na to, nece biti potrebna masinska obrada navoja.
Na kracima viljuske ce se jos busiti otvori za osovinu tocka,i time je proces izrade zavrsen.
ZIT.
-
(http://img542.imageshack.us/img542/7636/dscf2678l.jpg)
(http://img543.imageshack.us/img543/7624/dscf2675i.jpg)
(http://img684.imageshack.us/img684/3196/dscf2676fe.jpg)
-
Na slikama se vidi model poluge komande repnog tocka, uradjen od duralnog lima.
Otvor na komandi poseduje ravni deo koji ce sluziti za pozicioniranje i utvrdjivanje
na stablu noge.
Sledi izrada alata za centrifugalni liv.
ZIT.
-
Predlažem da koristite takozvani makro mod na foto aparatu pri fotografisanju malih predmeta. Evo pomoći:
Understanding Closeup Photography and Macro Mode (http://www.youtube.com/watch?v=6K9N2O-mKqw#)
Uspešan dalji rad (thumb)
-
G-dine Laslo, blagodarenje na veoma korisnoj sugestiji.
Veceras ce se videti rezultat, kada budu izlivene poluge
za upravljanje repnim tockom.
Takodje se i vama zeli uspesan rad, a dosadasnji je sa
duznom paznjom pracen,a to ce nesumnjivo biti i u
buducnosti.
ZIT.
-
(http://img411.imageshack.us/img411/8203/dscf2684f.jpg)
(http://img833.imageshack.us/img833/8185/dscf2685j.jpg)
(http://img204.imageshack.us/img204/7562/dscf2686v.jpg)
(http://img28.imageshack.us/img28/8718/dscf2687b.jpg)
(http://img16.imageshack.us/img16/953/dscf2688a.jpg)
-
Na slikama se vide 13 livenih poluga za komandovanje repnim tockom.
Sasvim gornji je model od durala.Jasno se vidi ravni deo na otvorima ,
kao i tackasto udubljenje koje ce sluziti za busenje otvora fi 1,5mm.
Na taj otvor ce se postavljati viljuskica komande.
Ps. G-dine Laslo, Sugestija je odlicno odradila, zar ne?
Pozdrav
ZIT.
-
Jeste. Sada tek vidimo šta vi zapravo radite. Nisam komentarisao vaš poduhvat na osnovu vašeg uvoda već sam sačekao više konkretnih stvari. Pa evo. Iz aspekta mašinstva posebno vrednujem(o) vaše radove. Izrada kalupa i livenje aluminijuma nije baš jednostavan a ni uobičajen modelarski postupak. Molim, naslikajte ponovo onaj deo sa navojem iz bliza. I "japanski" strug vam je odličan. :)aplauz
Još samo jedna mala sugestija u vezi fotografisanja. Postavite neku stonu lampu blizu radnog stola gde pravite slike ili koristite ugrađani blic. Kada ima više svetla, vreme ekspozicije se smanjuje pa je slika oštrija. Važno je i da nežnije pritisnete okidač da se kamera ne pomeri u tom trenutku. Slika je oštrija dubinski ako se manje zumira.
Sa velikom pažnjom pratimo i očekujemo ostale detalje, pa i ceo model. (thumb)
-
(http://img440.imageshack.us/img440/254/dscf2692p.jpg)
(http://img854.imageshack.us/img854/9255/dscf2695u.jpg)
(http://img36.imageshack.us/img36/3990/dscf2702h.jpg)
(http://img820.imageshack.us/img820/4089/dscf2705z.jpg)
(http://img692.imageshack.us/img692/2514/dscf2707u.jpg)
(http://img708.imageshack.us/img708/5931/dscf2708g.jpg)
(http://img843.imageshack.us/img843/2922/dscf2710ei.jpg)
(http://img62.imageshack.us/img62/9530/dscf2711g.jpg)
-
(http://img155.imageshack.us/img155/6076/dscf2717s.jpg)
-
Na slikama se vide svi delovi noge repnog tocka.
Ulezistenje predstavlja standardan element,sa vec
urezanim navojem m5.Ono ce se ucvrstiti na torzionu
gredu od ugljenicnih vlakana,a ona na strukturu trupa.
Takodje se vidi kompletiran sklop noge, sa postavljenom
viljuskicom komande.Umesto standardne navrtke za
utvrdjivanje poluge ,bice postavljena navrtka sa plasticnom
glavom.Utvrdjivanje osovine je putem preklopnog spoja.
Ps. G-dine Laslo, strug koji ste videli je radjen u samogradnji,
i nije imao ime.Vasom zaslugom (kumstvom) od sad ce se
zvati Samuraj.
Pozdrav
ZIT.
-
Slike su sada čista petica. :)aplauz , a za odlivke nemam reči a ni ocenu. (:sok:) Možda kasnije. Samo nastavite.
...samuraj lol
-
(http://img211.imageshack.us/img211/6435/dscf2729s.jpg)
(http://img542.imageshack.us/img542/5669/dscf2731l.jpg)
(http://img155.imageshack.us/img155/55/dscf2737r.jpg)
(http://img525.imageshack.us/img525/7665/dscf2738n.jpg)
(http://img834.imageshack.us/img834/2679/dscf2741r.jpg)
(http://img835.imageshack.us/img835/3994/dscf2750b.jpg)
(http://img801.imageshack.us/img801/2143/dscf2755q.jpg)
-
Na slikama se vide precizno livene polutke felni repnog tocka.
Takodje se vide provizorno postavljene na viljuski noge i fiksirane
plastelinom.Kada bude gotova guma ,onda ce se u sklopu sa njom ,lepiti epoksi
lepkom obe polutke.
ZIT.
-
(http://img195.imageshack.us/img195/7939/dscf2771oc.jpg)
(http://img38.imageshack.us/img38/6200/dscf2773d.jpg)
(http://img826.imageshack.us/img826/9208/dscf2774o.jpg)
(http://img856.imageshack.us/img856/7937/dscf2775j.jpg)
(http://img849.imageshack.us/img849/5789/dscf2777k.jpg)
(http://img856.imageshack.us/img856/1954/dscf2778l.jpg)
(http://img26.imageshack.us/img26/6370/dscf2779g.jpg)
(http://img827.imageshack.us/img827/1482/dscf2780b.jpg)
(http://img19.imageshack.us/img19/7272/dscf2781e.jpg)
-
Na redu je izrada gume repnog tocka.Za proces vulkanizacije neophodan je metalni alat.
Kao sto se vidi na 1. slici on se sastoji iz dve polutke.U polutke rucno ,utiskuje se sirova guma.
Alat se zatvara u stegu, a putem vijka m8 ,koji se uvrce u jednu polutku, uspostavlja natpritisak,
kao i istiskivanje zaostalog vazduha.Kompletan sklop se stavlja u pec i tretira se na t=175c jedan cas.
Nakon toga sledi hladjenje(vodom) alata i vadjenje gotove gume.Jos je potrebno odstraniti visak materijala
po obodu i centralnom delu.
ZIT.
-
Nemam riječi za ovakvo poznavanje materijala i procesa izrade!!! (res)
Sa ovim znanjem greota je ne napraviti i sopstveni motor pa (<--) (pijemo)
-
Odlično! Prava guma. Šta sve može samuraj i jedan odpisani medicinski sterilizator. :)aplauz Nego, ima će li ova guma i ventil za naduvavanje? mmmm
;namig
-
G-dine tataBulik, blagodarenje na javljanju.
G-dine Laslo, kao sto i vi rekoste u pitanju je guma, a ne pneumatik.
Mozda i bude , ali u razmeri 1:4.
Pozdrav
ZIT.
-
(http://img560.imageshack.us/img560/3623/dscf2785d.jpg)
(http://img822.imageshack.us/img822/2598/dscf2786ol.jpg)
(http://img100.imageshack.us/img100/4223/dscf2788p.jpg)
(http://img96.imageshack.us/img96/7475/dscf2790k.jpg)
(http://img51.imageshack.us/img51/3946/dscf2791e.jpg)
(http://img217.imageshack.us/img217/6945/dscf2792h.jpg)
(http://img31.imageshack.us/img31/3585/dscf2793t.jpg)
-
Na slikama se vidi kompletan repni tocak aeroplana Ik-2 u razmeri 1:10.
Torzioni gibanj od ugljenicnih vlakana bice naknadno uradjen u skladu
sa trupom i odredjivanjem nacina ucvrscenja na njega.
ZIT.
-
Offline Nenad Miklusev
Jr. Member
**
Posts: 186
View Profile
AEROPOXY
Personal Message (Offline)
Re: Ikarus IK 2
« Reply #10 on: August 06, 2012, 06:32:55 PM »
Quote
Mislim da se Triglav ne sali...
I da ga pitam, kad ce Orao 2C ?
Pozdrav za 'lemir.
-
(http://imageshack.us/a/img255/7743/dscf2976h.jpg)
(http://imageshack.us/a/img59/9373/dscf2965b.jpg)
(http://imageshack.us/a/img534/1743/dscf2948t.jpg)
(http://imageshack.us/a/img194/4853/dscf2930d.jpg)
(http://imageshack.us/a/img841/4650/dscf2903o.jpg)
-
G-dine Miklusev, evo odgovora na vase pitanje:"kad ce Orao 2c?"
Pozdrav ZIT
-
Blagodarim, sve mi je jasno, odlican je.