Author Topic: Moj ulazak u RC hobi  (Read 4136 times)

Offline dejanxx

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 90
Moj ulazak u RC hobi
« on: September 09, 2012, 11:30:16 PM »
Evo kako se sve odvijalo:
Prije 4-5 mjeseci gledao sam snimke pravih automobila na youtube i slucajno naisao na rc modele... Odmah me to zainteresovalo jer prije nisam imao priliku da gledam prave modele... kucajuci tako naisao sam i na rc avione i naravno odmah mi je bilo jasno sta hocu... Malo po malo trazio sam informacije po netu i polako ulazio u ovaj hoby... Posle nekih mjesec dana naidjem na jednog koaksijalnog helikoptercica i kupim ga... nije mi bio 2 dana i prvi izlazak napolje bez iskustva naravno digao sam ga previsoko, izgubio je signal (infra red) i vjetar ga je odnijeo na jednu zgradu sa koje ga nisam mogao skinuti iako sam pokusavao  oo))
Naravno nije proslo ni dvije sedmice naisao sam na drugi koji je bio mnogo veci takodje koaksijalni bio je od stiropora i radio na 35 mhz... Njega sam letio mozda 20 dana i posle vise padova pukao mu je jedan nosac propelera koji je bio od grafita....
Posto nije bilo sanse da se popravi iako sam svugdje trazio shvatio sam da su te stvari samo za bacanje para i cekao pravu priliku da kupim nesto ozbiljnije...
Dosao je odmor u junu ja sam dosao u Bosnu na odmor i slucajno u jednoj velikoj prodavnici naidjem na rasprodaju nekih kineskih avioncica, posto su bili jako povoljni oko 25 eura RTF ja sam kupio jednog, bila je to ustvari jedna jedrilica sa krilima raspona jedan metar i dva pusher brushed motorcica... Radila je sa dva kanala lijevim stikom se davao gas a desnim se skretalo lijevo ili desno po principu da jedan motor jace okrece od drugog... Naravno bila je veoma zahvalna iako nikakvog kvaliteta mogla se lako popraviti i i na njoj sam naucio komande i shvatio kako jedna letjelica uopste leti... Znaci vozio sam je sve dok mi nije dosadila pa sam je dizao u velike visine i prelamao preko krila u kovit da bi se brzo obrusavala sa visine jer je bila poprilicno spora, par puta su krila otkazala i padala je sa nekih 200 metara, ali sam je popravljao i letio... Takodje dosao je i njoj kraj i iskoristio sam elektroniku da napravim jedan katamaran od stiropora koga su pokretali isti ti motorcici...
Da ne idem dalje u tu temu, nasao sam veoma povoljno na jednom Njemackom sajtu rasprodaju modela koji mi se svidio i odmah sam ga porucio... Bio je to ovaj model:
http://www.blackhorsemodel.com.vn/index.php?mod=pro&act=detail&pid=179
Posle dosta citanja po internetu naucio sam da se visokokrilci najlakse lete i tako sam odabrao svog...
Odmah sam poceo traziti setup za njega i naravno uz nesebicno pomaganje Magica sa ovog foruma kome se jos jednom moram zahvaliti odabrao sam i pogon za koji sam danas utvrdio da funkcionise... Naravno dosta mi je pomogao i ecalc:
http://ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc
Ali sam to otkrio posle nabavke setup-a...
Nastavljam dalje, cessna mi je stigla posle 8 dana i naravno kad sam otvorio paket zaprepastio sam se velicinom trupa  (:sok:)
Stvarno me je pozitivno iznenadila jer je to bio half-scale model...
Odmah sam se bacio na sklapanje dijelova iako mi je to prvi put da se susrecem sa takvim necim sve je islo fino a i upustvo moram pohvaliti da je odlicno...
Nisam pretjerano zurio jer sam cekao setup, i onda sam sve fino uklopio...
Svim pocetnicima savjetujem da prije kupovine skinu upustvo za sklapanje sa stranice proizvodjaca da bi vidjeli da li ima kakvih nedostataka naravno ja to nisam znao i Magic je to provjerio i rekao mi da bi on zaobisao taj model zbog nacina pricvrscenja pogonske baterije i bio je apsolutno u pravu...
Posto sam ja stavio jaci setup jer ga planiram prebaciti na sledeci model koji ce biti ili malo veci a tip visokokrilca ili ce biti istih dimenzija ali niskokrilac kome treba jaci motor, trebala mi je i veca baterija koja nije mogla stati na predvidjeno mjesto ali ni preporucena ne bi tu finkcionisala jer sam uvjeren da bi i sa najnjeznijim sletanjenjem pokidala gumice kojim se fiksira ispod spera a pokidala bi cak i sper...
Odmah sam se bacio na modifikaciju i isjekao taj sper i tu montirao letvicu od balze debljine 10mm sirine 100mm koja je u stanju drzati 2 takve baterije... naravno vodio sam racuna o tezini i dobio samo 20 grama viska...
Druga modifikacija bili su tockovi, prednji su bili promjera 70mm a zadnji 28, ne znam kako bi odradili svoje i na betonu jer su bili prilicno slabi i uski a kamoli na malo vecoj travi gdje ja letim... Jedan prednji sam prebacio nazad a naprijed stavio promjera 150mm...
Tu sam dobio jos 180 grama tezine...
Posto sam stavio jaci setup dobio sam 400 grama vise od predvidjenog, i morao sam dodati bec sa odvojenim napajanjem jer su servoi vukli vise od 3a koliko je davao esc tu sam dobio jos 200 grama...
Ukupno bio je tezi za nekih 800 grama od onog sto proizvodjac preporucuje...
Danas je bio probni let ali o tome drugi put jer je vec kasno a ujutro ranim...
Pozdrav svima
« Last Edit: September 09, 2012, 11:45:14 PM by dejanxx »

Offline dejanxx

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 90
Re: Moj ulazak u RC hobi
« Reply #1 on: September 10, 2012, 09:55:10 PM »
Pozdrav svima evo nadjoh vremena da opet malo pisem i nastavim ovaj topik...
Sve sam spremio kod kuce programio stanicu podesio hod elerona flapsova rudera i alevatora kako je preporuceno, spremio se i otisao na livadu...
Naravno bilo je tu sitnih propusta koji su mozda i zasluzni za pad.. prvi koji nije bio toliko bitan ali mi je pravio problem prilikom uzlijetanja bio je zadnji tocak koji nisam mogao da fiksiram pa se pomjerao lijevo ili desno znam da sam trebao naci vrieme da rijesim to nekako ali nisam mogao vise cekati da ga poletim medjutim to nema veze sa padom, drugi problem koji je po meni mozda mogao dovesti do pada bila je baterija koja nije dobro fiksirana jednostavno bila je pricvrscena uzduzno u trupu na samo jednom kraju (zadnjem) dok se na drugom mogla vrlo malo pomjerati, kad sam avion poletio iznenadila me njegova stabilnost, medjutim velicina i tezina se itekako osjetila... Nije to bila moja jedrilica koja se vrckala na malo pomjeranje stanice kao ni drugi modeli koje sam gledao uzivo, jednostavno se vidjelo da je trom i da trazi drugaciji stil letenja... Ruke su se pocele znojiti kad se odvojio od zemlje, drzao sam ga na nekih 5-6 metara iznad zemlje dok nije dobio brzinu i pri 80 gasa digao ga na nekih 70 metara ponovo spustio gas na 50 posto i kad se fino ustabilio krenuo sam u lagani zaokret eleronima, odmah je krenuo dole nosom i ja sam dao gas i malo elevatora i ispravio se... medjutim kad sam radio prelet iznad mene vidio sam da se ljulja znaci krila idu gore dole kao klackalica, ne znam da li je to do male brzine ili do lose pricvrscene baterije uglavnom pojacao sam mu gas ali od uzbudjenja nisam siguran da li je pri vecoj brzini prestao sa ljuljanjem (:sok:) Nastavio sam jos nekoliko krugova i nakon nekih 5-6 minuta odlucio da ga sletim da vidim kakvo je stanje sa baterijom i da li sam sposoban da ga sletim... preletio sam preko sebe, otisao je desno od mene namjerno sam otisao daleko kako bih ga mogao prilagoditi slijetanju na livadu koja je bila pored mene, krenuo sam u zaokret, fino je krenuo i odjednom sam osjetio da gubi snagu ja sam dao gas ali je izgleda bilo prekasno samo se strmoglavio na nos u jednu manju sumu, zvuk je bio nevjerovatan poput onoga u sumi kad se drvo odsjece i pocne da pada... potrcao sam za kolegom ja sam mislio da cu naci hiljadu komadicu medjutim iznenadio sam se kad sam vidio da je steta jako mala....
Slomljen propeler
Otpao stajni trap
Slomljena jedna strana elevatora ( nisam siguran sad koja)
I slomljeno jedno krilo znaci na sredini otprilike izmedju  flapsa i elerona, nije otpalo samo napuklo...
Slike cu postaviti sutra, a do tada pozdrav...

Offline Anakin

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 541
Re: Moj ulazak u RC hobi
« Reply #2 on: September 10, 2012, 11:48:31 PM »
Sve si lepo napisao, samo zamoli nekog moderatora da ti promeni naslov teme u "Kako ne treba poceti" i sve ce doci na svoje mesto.

Po ko zna koji put...

Prvo strpljenje koga ti ocigledno nemas. Bilo mi je jasno kada sam procitao kako si izabrao model. Odmah sam se setio prvog saveta za svakog pocetnika. "Ne, ne moze Mustang da ti bude prvi model!" Da si pogledao malo na sajtu koji si postovao (Blackhorse) video bi da postoje i trenazni modeli. To sto su trenazni modeli visokokrilci ne znaci da je svaki visokokrilac trenazni model. Trenazni modeli ne izgledaju slucajno tako kako izgledaju... ruzno. Npr. V krilo imaju da bi prastali greske i vracali model u horizontalni polozaj a ruzan kutijasti trup da bi se lako popravljali jer su padovi neminovnost. Ti si uzeo skalu koja je skuplja, komplikovanija za letenje, komplikovanija za poletanje jer je taildragger, komplikovanija za popravku a i veci je bedak kad nju olupas. Takodje, koristio si flapsove sto je prica za sebe. Prvo zato sto pocetnik treba da ima sto manje stvari koje mu odvlace paznju sa letenja a da ne govorimo o tome kako se avion ponasa kada mu se spuste flapsovi itd... Nije nauka ali je daleko od pocetnickih egzibicija. Svojim prepravkama si avionu od 3500g nabacio 800g. Istrpece to visokokrilac od 1.9 m razmaha ali nije zanemarljiva tezina koju si dodao (preko 25%). Time si mu, izmedju ostalog, povecao minimalnu brzinu i dodatno sebi zakomplikovao zivot. Na livadu si otisao sam, bez nekog iskusnog, da utrimuje model, stavi duple komande, da ti par saveta pred prvi let itd...

Znaci, od svih pravila za pocetnike ti nisi ispostovao ni jedno i desilo ti se to sto ti se desilo. Olivadio si model... ili osumio ili gde ti je vec pao.
« Last Edit: September 10, 2012, 11:51:03 PM by Anakin »
And this, ladies and gentlemen, is the very first Fokker airplane built in the world. The Dutch call it the mother Fokker.
— Custodian at the Aviodome aviation museum, Schiphol airport Amsterdam.

An old pilot is one who can remember when flying was dangerous and sex was safe.