Author Topic: Izrada DLG jedrilice  (Read 106651 times)

Offline Anakin

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 541
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #75 on: May 10, 2013, 12:11:27 PM »
Ako uzmemo Vladimirov Blaster 2 za reper, cije krilo tezi 149g, 130-140 grama je vise nego dobar rezultat. Mislim da je finalna tezina od 200-220 grama malo optismisticka ali u 230 grama bi trebaolo da se spakuje. Ako to uspes, na poletanju ces se uglaviti ispod 300grama sto je super.
And this, ladies and gentlemen, is the very first Fokker airplane built in the world. The Dutch call it the mother Fokker.
— Custodian at the Aviodome aviation museum, Schiphol airport Amsterdam.

An old pilot is one who can remember when flying was dangerous and sex was safe.

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #76 on: May 10, 2013, 09:23:30 PM »
Spremio sam novi par jezgara. Tj dodao sam ovo jezgro sto sam unistio. Ipak sam uradio ono sto je Gile savetovao, presao sam krila mikro balonima i epoksijem. On je to mislio neposredno pre laminiranja, ali sada mi je lakse da popunim rupe.


Na ovaj nacin sam dodao 10gr po krilu!! Znaci 20gr na jedrilici... To je mnogo oko necega sto nije kriticno. Razmisljao sam na sledeci nacin. Ako vec treba da se popune pore u stiroduru, onda je bolje da sada to uradim sa balonima nego kasnije sa cistim epoksijem pri laminiranju. Nemam dovoljno iskustva, probacu ovaj put ovako, a sledeci put bez toga. Sve bi ionako trebalo da bude dovoljno lagano pa cemo videti. Jezgro je sada 34gr. Po nekoj racunici nakon laminiranja bice 60-65gr, ali videcemo, racunica je jedno... Ali bez ovog gitovanja povrsine bi bilo jezivo lagano, da se covek zapita kako uopste jedno krilo moze da tezi 100gr...

Staklenu tkaninu cemo sacekati neki dan. U medjuvremenu mi je stigao UD karbon 1x1m. Kad sam ga razmotao... kako sam se odusevio. Crn kao noc, gladak i sjajan kao saten, tako ekskluzivan i elegantan da sam pozeleo da mi sashiju gace od njega... Mnogo je profi. Onda sam uzeo dvostrano lepljivu traku (duplex) zalepio na njega i isekao 2 konusne trake za napadnu ivicu krila. Video sam da ljudi rade to resenje sa duplex trakom, pa cu i ja probati. Jer nema sanse da se isece takvo tanko parce 3x80cm od UD karbona a da se ne raspadne. Ima i onaj karbon koji je sa jedne strane isprskan nekim lepkom, ali nisam to mogao da nabavim dovoljno brzo.


A da, pre toga sam iskoristio priliku i izvukao nekoliko niti duzine 1m, dok me ne stigne kanap. Ovo je platno bas od tog 3k karbonskog kanapa. Iskoristicu da napravim ojacanja dijagonalno zbog torzije, mada sumnjam da ce je biti i ovako... Eto sad mala pauza od par dana pa nastavljamo.


Offline grebic

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 585
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #77 on: May 10, 2013, 09:35:22 PM »
Pre svega, svaka cast na upornosti  :)aplauz

Odlicno si se pripremio. Mozda bi trebao malo da sacekas sa tim karbonom. Ne moram biti u oravu, ali... Mozda bi mogao da napravis par ili vise krila, cisto probe radi, pa tek onda da napravis finalnu verziju. Nemoj se toliko opterecivati gramazom. Kada poletis model i kada se sve slegne, videces na najbolji moguci nacin gde sve mozes da ustedis na tezini. Moj ti je predlog da se igras malo sa tim krilima, napravis gotov model bez nekih doterivanja, poletis, osetis kako se to sve ponasa pa tek onda krenes u detaljisanje. Imas mogucnosti da napravis krila koliko ti volja i to za sitne pare sada kada si sve obezbedio. Vagicu na stranu, masti na volju i samo (work)
 (<--)

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #78 on: May 11, 2013, 12:59:54 PM »
Imam nesto da podelim sa vama, i nesto da vas zamolim za pomoc.

Sinoc sam popunjavao pore na stiroduru mesavinom mikro balona i epoksija, i ustanovili smo da to dodaje velikih 10gr po krilu. Medjutim ono sto nisam napomenuo je da sam sinoc, dok sam radio drugu stranu krila, napravio malo guscu smesu mikro balona i epoksija, omakli mi se baloni... Onda mi je palo na pamet da smesu razredim 95% alkoholom, inace ce se nanositi u debelom sloju i bice jos teze. A i alkohol bi trebalo da ispari... Dodam ja recimo 20% alkohola u smesu, i ona postane jaaako fluidnija i tecnija. Nanesem u tankom sloju, izmerim krila i ostavim. Jutros ponovo izmerim krila - ona za po 2gr laksa. Ispario alkohol! Ovo bi bilo jako zanimljivo da se uradi recimo 50-50% ili cak 70-30% alkohol i epoksi i da se ubace mikro baloni. Sfera je jako neekonomican oblik za popunjavanje prostora, tako da je dovoljno imati neko vezivno sredstvo koje ce spojiti dodirne tacke tih mikro sfera, ne mora ceo prostor izmedju njih biti popunjen. Takodje to nije strukturno kritican deo izrade. Samo treba popuniti pore sa sto laksim materijalom. Vlakna stirodura se takodje jace vezu pa je smirglanje nakon toga mnogo bolje, i dobija se ravna i glatka povrsina. Nadam se da ce neko od vas iskoristiti ovo, jer mislim da je dobra fora. Ako ste vec znali za to onda sram vas bilo sto mi niste rekli :P

E sad pitanje za sve, ako neko zna. Ima o materijalima sve i svasta, ali gde ih naci. Konkretno se radi o zutom stiroduru. Na ovom linku
http://www.elitemadzone.org/t371696-4-Recnik-manje-poznatih-majstorskih-reci-pojmova
se pominju razni proizvodjaci i boje stirodura. Nas siroko rasprostranjeni roze je Austrotherm. Ima jos i Deltadur plavi, i Glascofoam zuti. Kada budem pravio zeni dlg necu imati problema. Ali ja bih voleo zuti zbog vidljivosti, a prosao bi i plavi kao "muska" boja. Postoje razne prednosti kada ne mora da se farba mylar folija ili sam epoksi. Pa bih voleo da me neko uputi ako zna, gde moze da se nadje zuti ili plavi stirodur?

Offline vlada-r

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 244
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #79 on: May 11, 2013, 01:14:04 PM »

Offline nedbojsa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #80 on: May 11, 2013, 01:58:20 PM »
Plavi stirodur ti je DOW i može da se kupi u Uradi sam!
Antiprotivna teoraija letenja: "Postoje neke preporuke i pravila o tome kako leteti; 1-Kako treba leteti i 2-Kako ne treba leteti znači, ako letim po pravilu 2, i to odlično, znači "letim antiprotivno" ili ti protivprotivnog, zapravo "kontra odnaopačke"."

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #81 on: May 11, 2013, 02:14:04 PM »
Hvala. Zanimljivo je ovo u Ursa. Dali znas dal oni salju postom? A i odrace me za postarinu jer je to kabasto... Ja sam iz Nisa pa mi malo teze za sve.
Vidim ima i plavi i zuti u uradi sam. Moracu da krenem onda u obilazak farbari i stovarista da vidim ko moze da mi nabavi, ili da se preselim u neki severniji grad :)

Offline vlada-r

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 244
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #82 on: May 11, 2013, 02:31:51 PM »
Meni je URSA zanimljiva, vidi po farbarama ima li ovih materijala. Vidi ovu stranicu kako su iseceni delovi modela i verujem da je dobar materijal za tvoju jedrilicu. http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,3354.150.html

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #83 on: May 11, 2013, 02:58:16 PM »
Ali ja bih voleo zuti zbog vidljivosti, a prosao bi i plavi kao "muska" boja. Postoje razne prednosti kada ne mora da se farba mylar folija ili sam epoksi. Pa bih voleo da me neko uputi ako zna, gde moze da se nadje zuti ili plavi stirodur?

Vaci, moje misljenje ja da ides u pogresnom smjeru oko ovoga. Stiroduri su mnogo tezi u odnosu na stiropor.
Ja sam radio sa raznim vrstama, i najbolji od svih je BASF zelene boje, kupovao sam ga na stovaristu koje se nalazi na skretanju za Kaludjericu. Stovariste pored je imalo i domaci stirodur neke cigla-narandzaste boje, nije bio onako gay.

E sad, moje misljenje je da ces ustedjeti na tezini ako budes radio sa stiroporom manje gramaze, jer kada ti odradis epoxi i platno to daje sasvim dovoljnu cvrstinu, pa cak i kad bi posle izvadio iz tog krila stirodur ili sta vec bude , ono ce biti dovoljno jako.
Pricam ti iz iskustva jer imam dlg, i to su jako krhki modeli kojima nije potrebna tolika cvrstina koju ti pokusavas da postignes.
Ono sto ljudi prave u kalupima i od karbona, kao sto je na primjer Vortex iz Slovenije, to je vec neka druga prica o extremnim masinama koje su cudo, i toliko i kostaju.

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #84 on: May 11, 2013, 03:30:40 PM »
Saxpg kazi mi zasto je BASF stirodur bolji? Koje si sve karakteristike primetio bolje od recimo standardnog Austrothermovog?

A sto se tice stiropora, vec sam postavljao pitanje ranije, mozda i bas u ovoj temi, i dobio odgovor da je stiropor tezak a rad, jer je mnogo fleksibilniji i meksi, pa za tanko krilo i nije nesto. A onda sam procitao i da nije preporucljivo izvaditi jezgro od pene. Ono ne daje neku cvrstinu, ali sprecava da se opna od kompozita nabora pro opterecenju. Kada napravis cevcicu od papira lako ces je saviti. Lako ces saviti i sipku od pene. Ali kada stavis papir na sipku i zalepis, onda su sasvim druge sile u pitanju. Strana koja je pod kompresijom se nece tako lako saviti i naborati, pa je cela konstrukcija cvrsca i kruca. To sam procitao i na nekim temama na netu, jer je i meni palo da skinem tih 40-50gr pene... Na kraju, opna od kompozita je nikakva sama po sebi, jer na toj povrsini kada bi uhvatio krilo pri nekom sletanju, prstima bi ulubio krilo tu gde ga uhvatis ako ne bi bilo jezgra unutra. Mozda pokusam sledeci put sa stiroporom, ali stirodur je na kompresiju nekoliko puta jaci, mozda i za red velicine, a na ovako tankom krilu razlika u tezini zavrsenog krila izmedju stiropora i stirodura bi bila 15-20gr. Bez jezgra necu pokusavati, ali ovo sa stiroporom mozda pokusam sa nekim manjim parcetom pa cu videti dali vredi. Nisam bas shvatio, jel si ti probao da napravis krilo sa jezgrom od stiropora? Ako neko jeste probao neka kaze koliko je to dobro.

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #85 on: May 11, 2013, 03:58:40 PM »
BASF stirodur je bolji zato sto su mu karaktristike skoro kao balza, jaci je duplo u odnosu na druge sto se tice cvrstine, kada se reze zicom, na njemu se stvara tanka korica koja je cvrsta kao plastika, brusi se jako dobro sa svim granulacijama brusnog papira. Zato mislim da je dosta bolji od roze stirodura.

Ovo za konstrukciju si u pravu, cvrsce je kada je jezgro puno i to je bolja varijanta jer se sa manjom kolicinom epoksija i platna dobija veca cvrstina u odnosu na prazno jezgro. Povlacim rijec :)

Krilo koje sam ja pravio bilo je od obicnog stiropora, presvuceno balzom od 1mm i kasnije presvuceno najtanjim staklenim platno i epoxijem, bez vakumiranja. Porsinu sam posle brusio i farbao, tako da nije bio neki poseban izgled, ali je bilo jako cvrsto krilo.



EDIT:

Mozda ce ti koristiti ako vec nisi vidio ovo na Ebay-u. Tip iz Hrvatske pravi trupove za pristojnu cifru. Ako se uzme da je postarina besplatna za neke artikle, ima trupova po 30tak eura.

http://www.ebay.com/sch/nikolapr10/m.html?item=271201830152&pt=US_Radio_Control_Control_Line&hash=item3f24e38508&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562
« Last Edit: May 11, 2013, 04:09:12 PM by saxpg »

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #86 on: May 11, 2013, 04:36:36 PM »
Evo isekao profil od stiropora, nista lakse. Tvrdopresovani, najtvrdji.


Eto mozda bi i prosao sto se tice cvrstine, ako neophodno da bude naaaajlakse. Ali evo problema. U stiroporu ima rupa, rupa... rupcaga. Dok se to popuni i zagituje, mislim da bi se dosta otezalo... Mozda vredi pokusati, ali ne verujem da se mnogo dobija time.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #87 on: May 11, 2013, 05:13:22 PM »
Vaci, odlično je što te je uhvatila istraživačka groznica. Na kraju ćeš da shvatiš zašto je ovo mnogo duži, ali interesantniji put do modela.

Jeste da je žuti i plavi nešto finiji, ali Austroterm roza od 2 i 3 cm je veoma slične finoće naspram 5cm koji je najgrublji i treba ge izbegavati kada je to moguće. Finoću moćeš da dobiješ na površini sa finim šmirglanjem. Mislim da sve to svakako pokriva stakleno platno adekvatno natopljeno i da se ništa od toga na kraju ne vidi. Možeš da daš i jeftiniju osnovu i to sa eko lakom na bazi vode u dva sloja sa finim šmirglanjem posle svokog. Sa time će se zatvoriti sve pore i dobiti dovoljno ravna porvšina.

Smole se mogu bojadisati sa pigment pastama, pa to možeš isto da nabaviš kasnije u nijansi kojoj želiš.

Stiropol nije dobar za tanka krila.
« Last Edit: May 11, 2013, 05:14:55 PM by tibeteagle »

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #88 on: May 11, 2013, 05:51:56 PM »

Stiropol nije dobar za tanka krila.


Sa ovim se ne bih slozio zato sto se ovdje radi o krilima koja imaju omotac, tako da bez obzira sto su tanka stiropor je dovoljno jak da da formu. Neki proizvodjaci kao Reichard i Art Hobby koji prave dobre jedrilice koriste stiropor, i to onaj najmeksi.





http://pisaneli.wordpress.com/2010/04/02/art-hobby-hyper-1-5m-hlg/

Offline vlada-r

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 244
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #89 on: May 11, 2013, 06:18:19 PM »
Mozda je bolje ovo sto SAXPG kaze, da laminiras balzom od 1mm krilo i posle da nabacis 1 sloj tkanine.