Author Topic: J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu  (Read 11983 times)

Offline dovlasmith

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 157
J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu
« on: April 13, 2013, 02:38:30 AM »
Prateci Gos'n Mircetov projekat G2 svaki dan, te iscekivajuci novi pomak u istom, pala mi je na pamet jedna ideja koja je mozda suluda, ali prilicno ostvariva.
Bicu koncizan pa cu definisati osnovne smernice:
-pravi se J-22 Orao, jet turbine koji je scale, recimo, 1/5 ili kako vec bude
-ucestvuje citav forum finansijski i logisticki (koliko ko moze)
-glavni modelar je, naravno, niko drugi nego gore pomenuti
-napraviti precizan rok za pribavljanje finansijskih sredstava
-ukoliko dodje do najgore moguce situacije da sredstva nisu prikupljena, ona se vracaju donatorima, a problem provizije prilikom vracanja nisam jos resio :)
-letece ga samo oni najbolji za koje vec znamo ko su, ukljucujuci i njegovog buduceg graditelja
-sigurno bi svako od nas nasao jos nekog sponzora za taj projekat
-mi ostali bi uzivali sto smo ucestvovali u ovom jedinstvenom projektu


Evo, ja prvi ucestvujem finansijski ( jednu od mojih gitara dajem u oglas), mada mi ni sam rad ne bi predstavljao problem jer imam nekog tehnickog i teorijskog znanja.
Mirceta ne znam licno, niti sam ga prethodno kontaktirao, te mu se unapred izvinjavam sto sam ga pomenuo, ali mislim da bi jedino on mogao to da odradi uz samo njegov rad, a ostalo bi mi obezbedili.


Mislim da je ovo nas car Miodrag Ristic




« Last Edit: April 13, 2013, 03:24:50 AM by dovlasmith »

Offline Soko

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
Re: J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu
« Reply #1 on: April 13, 2013, 05:48:03 AM »
Trebace Coka za letenje, Mirce za pravljenje, ceo forum za finansiranje, a to je vec malo teze sastaviti u jednu celinu koja radi i razmislja isto, i u kojoj nema ni trunke ljubomore, sto ce biti vise nego potrebno, da ne kazem presudno...
Malo je glupo sto to kao pocetnik i, za mnoge clanove klinac, pricam, ali vise nego dovoljno sam se upoznao sa svetom i zivotom, sunce im, pa znadem ponesto (da je srece da ne znam)...
I da se razumemo, nikoga ne potcenjujem, i nemam nameru nikoga da omalovazavam, ali 'ortacka kobila od gladi crkava' kaze se u mom kraju :)
Ako bude volje, ima nas mnogo koji bi voleli da se nesto jugoslovensko (Orao nije srpski jbg) nadje na trzistu, i bude konkurencija stranim modelima...
Inace, svaka cast za ideju, ali prvo da se nadje suske (€€€) za pocetak, a onda u lov na novog Martina (ili starog)
Srecno, i ukoliko vidim da je potreban novac, a budem ga imao, uplaticu na neki NAS racun na cisto poverenje, za napredak NASEG projekta koji ce od starta biti NECIJI, a ne NAS... Kobilu sam vec pominjao, necu opet.
Mnogo ideja, a malo realizacije, to nas muci od davnina ;)
Svako dobro, i pozdrav
Ako ovo zazivi, i zatreba para, nadam se da cu moci biti uz NAS model :)

I SSSS ne stoji lepo na repu Orla, njemu jugoslovenska trobojka najbolje stoji ;)

Offline dovlasmith

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 157
Re: J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu
« Reply #2 on: April 13, 2013, 12:50:16 PM »
U pravu si sto se tice sloge, ortacke kobile i svega. Naravno da mislim na SFRJ Orla, mada je ova kolor sema po meni jedna od lepsih koje sam ikad video.
Sve naj!!! :)))

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu
« Reply #3 on: April 13, 2013, 01:11:20 PM »
Dovlasmith, čekaj, polako druže, nemoj još da prodaješ gitaru...

Ajd da, "kao prozvan" i kao neko ko je radio ovakve projekte, kažem koju...

Kao čovek sa blizu "pedeset leta" i prilično realanih pogleda na život, mislim da bih se morao složiti sa Sokolom de je "sto babica - kilavo dete".
Te varijante oko zajedničkog finansiranja će brzo da "padnu u vodu" i sa izrade modela će tema skrenuti na "koliko je ko dao" i "koliko je ko radio".
U Srbiji će retko ko nešto dati, a o radu neću ni da pričam.
Tako da, po meni, od toga nema ništa...

Projekat mora imati nosioca, koji će ujedno biti i finansijer. Taj neko mora celu stvar da planira, da gura, da vuče, da zove, da moli, da dosadjuje po potrebi...


Mala digresija, ideja za Galeba G2 "vuče korene" od Panthera, jer kao što sam već pisao na početku topica o Galebu, razmišljao sam kako poboljšati Panthera i napraviti nešto primerenije našim uslovima letenja.
Iskreno, nisam ja ništa veliko izmislio, video sam da su modelari povećavali Pantherov plan za 20% i tako dobili model boljih karakteristika, a i dalje adekvatan turbini koju sam imao (Jet Cat P 80).
Tada se rodila ideja, da ako treba da se "zezam" sa precrtavanjem planova, sečenjem svih delova, izradom nove kabine, trapovima, itd, onda bi mogao da probam da napravim model kojeg nema na tržištu i tako je nastao G2.

Ideja je ideja, a realizacija je nešto sasvim drugo.

Vrednost celog topica o Galebu G2 je u tome što sam o svemu (kao i uvek) pisao i na Forumu i na svom sajtu.
Čitali ste i kad je bilo dobro i loše i kad je sve išlo OK i kad nije i kad smo pravili greške i kad smo ih i kako ispravljali... 
Ceo proces kao što se da videti nije ni lak ni jednostavan, traži mnogo rada i angažovanja.


Najvažnija stvar je da se ima tim ljudi u kojem su svi dovoljno ozbiljni, stručni i "napaljeni"...
Bez Martinovog crtanja, Draganovog lasera, Golubovog farbanja, čika Duletovih proračuna, majstor Gojkovih "strugarskih radova" i da se ne lažemo mojih "sposobnosti", od svega ovog ne bi bilo ništa.
Tu je i ekipa od "preko" bez koje ne bi bilo delova, tj. bilo bi ih, ali ne po tim cenama i sa takvim "servisom".


U ovakvom projektu najvažnija stvar je 3D crtež, koji mora biti odradjen kako treba. U tom delu je Martin neprikosnoven.
Je ne kažem da u Srbiji ne postoji još neko ko to tako dobro radi, ali naš Martin je vrh...
Pošto je čovek zaposlen u firmi na konstrukciji i razvoju proizvoda, ima znanja ne samo da nešto nacrta u 3D programu, nego ume da osmisli kako da se odredjeni sklop napravi.
Kao fenomenalam primer ingenioznosti mogu da navedem ideju za pozicioniranje rebara trupa na G2.
Nemojte je tražiti na netu, nećete naći ništa slično da je korišćeno i svetu modelarstva...

Tokom crtanja stalno se razmišljalo da i neko, što je jednom napisao Miša 2002, "sa dve leve", mora da sastavi taj model.

Nije dovoljno da se samo zna crtati, bitno je i iskustvo u izradi ovolikih modela, u dimenzionisanju delova, bitan je "inžinjering" u smislu kako da se sve postavi i montira, tako da svakom delu - sklopu lako možeš prići, servisirati ga po potrebi...


Ajdemo dalje, vrlo je bitan i prostor gde se model radi.
Ja ga radim u svojoj kući, u radionici koja mi je u dvorištu. Radim ga kad hoću, koliko hoću, radim danju, radim noću...
Mogu da šmirglam, mogu da prašim, ne smara me žena...
Pošto mi je i firma u kući, tu sam stalno, pa nije problem da se i stalno po malo radi na modelu... 

Hoću da kažem, mnogo toga mora da se poklopi... Lovu još nismo ni spomenuli...

Posle ovolikog uvoda konačno i malo o Orlu...
Što se tiče samog projekta, pre bilo kakvog rada treba prvo razmisliti o par stvari.

Ono što meni prvo "pada u oči" su komplikovani trapovi i mali točkovi.
Trapove kao što su na Orlu mislim da ne možeš da kupiš, a da nisu custom made. Sigurno da postoje mašinske radionice gde se oni mogu napraviti, samo je pitanje da li neko to hoće da radi i po kojoj ceni.

Točkovi su mali, što je u startu neprimereno našim letilištima (Čenej, 13 Maj i slični aerodromi).

Krila su povijena u nazad, znači brzina poletana (na grbavim terenima - trpe trapovi), letenja i sletanja mora biti veća od, recimo, Pantherove ili što će biti na G2.
Po toj "toriji" trebala bi i veća turbina, samim tim model mora da nosi više goriva, pa je i šta?  Teži, tako je, bravo...

Pošto je model brži od Panthera i G2, trebaće i bolji servoi, kakvi, naravno digitalni, potom Power Box i onda sve vuče jedno drugo, a ide "preko novčanika"...

Orao u 1/5 skale je mali, svega 186 cm raspona krila.
1/4 scale je, po meni, "prava mera" - 232 cm rasmaha, a još veći može biti samo bolji...


I na kraju finansijska konstrukcija.
Da bi se nacrtao 3D projekat, praktično ne treba ništa od delova. Sve dimenzije modela i delova se mogu skinuti sa neta ili se iskonstruisati i nacrtati (mislim na trapove).

Kad se krene u izradu modela, e tu već morate malo "da se otvorite" i da imate neke delove, znači tu onda počinju i troškovi.

Materijal za model i nije tako skup.
Sa tablom špera i jedno 60-setak plankova balze (raznih debljina) i par belih lepkova, "ladno" krećete u izradu.
Dok dodjete do epoxy smole, staklene tkanine, špric gitova i tih stvari, malo ćete se finansijski "oporaviti"...

Rad "kooperanata" ne mogu da znam koliko će da vas košta, ali znam da smo Martin i ja "ubili" jedno 200 sati rada samo na crtanje 3D projekta.
Cena za laser cut opet zavisi od firme do firme, a ono što je pravi trošak su turbina, izduvna cev, trapovi, točkovi, alat za kabinu, pneumatika, servoi...


Na kraju, posle ovog "elaborata" kad se stavi prst na čelo, po meni, Orao je lep model, ali nije za naše uslove...
Povlačeći paralelu sa Galebom G2, mogu reći da je rad oko crtanja recimo isti, troškovi pravljenja modela takodje, razlika u ceni je na kompletnom set up-u (turbina, trapovi, servoi, power box...) i na kraju imate model koji je mnogo manje primeren letenju na terenima koje mi koristimo.
Sve ovo je samo moje mišljenje i ne znači da sam u pravu...


Kaže narod: "Ne j..e lep, nego uporan".
Ako se neko upusti u "avanturu" izrade Orla, od Modelarskog Kombinata možete očekivati svu moguću pomoć.

Toliko od mene...

Pozdrav

Mirče 


 
 


« Last Edit: April 13, 2013, 01:18:23 PM by mirce »

Offline dovlasmith

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 157
Re: J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu
« Reply #4 on: April 13, 2013, 02:06:56 PM »
Hvala Vam na iscrpnom objasnjenju svih aspekata jednog ovakvog projekta.
Ono sto mi je od svega toga upalo u oko izgleda da je i najbitnije (a o tome nisam razmisljao), a to su trapovi. Ako kazete da su neprikladni za nas teren onda je to veliki problem.
Sto se tice ostalih stvari vezanih za medjuljudske odnose, delim Vase misljenje, ali eto, uvek treba da postoji nada da nesto ovakvo moze da zazivi.

Pozdrav! :)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu
« Reply #5 on: April 13, 2013, 09:25:53 PM »
Nada mora da postoji...

Ako se neko ipak želi upustiti u avanturu izrade modela "od nule", pa pri tome želi praviti nešto od naše avijacije, može raditi neki klipni avion.
E sad koji, to je pitanje na koje ja nemam odgovor, zavisi od toga šta vam se svidja, ukusa, želja, mogućnosti...

Po meni, ako se već upuštate u ovu priču, model ne sme biti manji od 2,5 metra, mora biti koncipiran tako da stoji na svojim točkovima i da ga možete sami opslužiti.
iz iskustva znam da je manipulacija sa Hellcat-om daleko lakša od one koju imam sa Meisterovim P 47. Hellcat ima centroplan i lepo se kotrlja na svojim točkovima, lako se transportuje, skladišti, jednom rečju nije komplikovan za "upotrebu".
Sa Thunderboltom je skroz druga priča, ogroman je, uvek vam treba još neko da "pripomogne" u svim fazama od iznošenja iz radionice, utovara u prikoljic, istovara, pridržavanja da se postave krila... Potom sve to opet, ali obrnuto...

Veliki model mnogo lepše leti od malog, ako se odabere neki dobar, recimo IK 2, ne trebaju vam trapovi na uvlačenje, pneumatika, motor od 80 ccm je možda i previše, servoi Hitec HS 645 MG sasvim zadovoljavaju potrebu, nema power boxova, itd...
Samim tim sve mnogo manje košta.

Odlazak na letenje je daleko opušteniji, jer iako nešto oštetite ili polomite, uvek taj deo možete napraviti ponovo.

Crtanje i izrada su isti i za mali i za veliki model, ali krajnji proizvod je različit. Zato svoj glas dajem uvek za veliki model...

Treba možda razmisliti u tom pravcu i ako neko želi da se upusti u izradu ovakvog modela, može lepo da se zanima, a da ga zabava daleko manje košta od pravljenja Orla...

I na kraju, kad se sve ovo napravi kako treba, model se može ponuditi kao kit, isto kao što svoje modele prodaju Ziroli, Meister, Top Flite...
Podrazumeva se da sve mora biti mnogo dobro odradjeno. 

Pozrav

Mirče
« Last Edit: April 13, 2013, 09:31:48 PM by mirce »

Offline dovlasmith

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 157
Re: J-22 Orao - ideja o zajednickom projektu
« Reply #6 on: April 13, 2013, 09:42:54 PM »
Moja ideja je bila da to bude avion "nase" (SFRJ) proizvodnje i da modelari sa ovog foruma ucestvuju, pa bi to bila jedna jedinstvena i lepa prica u kojoj bi mnogi ucestvovali, a verujem da tako nesto je retko gde bilo u svetu (ispravite me ako gresim).
Mozda je bilo sebicno sa moje strane sto sam ja odmah predlozio model koji treba da se pravi, kao da sam ja neko i nesto, te se ovom prilikom izvinjavam. Sudeci po svim problemima koje ste u startu naveli kao iskusan i vrhunski modelar, zao mi je sto tako stoje stvari sa Orlom.
Ja ostavljam ovu temu da ljudi navedu model koji bi se mogao praviti pa neka se izabere od strane foruma.
Sve naj!!! :)
« Last Edit: April 13, 2013, 09:57:40 PM by dovlasmith »