Pre neku nedelju, posetimo Bole i ja Savu, našeg starog drugara. Nema šta, Sava kao uvek pun dobrih šala... Slatko smo se ismejali i ispričali. U njegovoj radionici stoji Amateur, obesio ga Sava o klin, kaže leteo ga samo jednom u životu. A, Boletu i meni mila ta mala raritetna spravica. Sve je gledamo zaljubljenim pogledom...
Čini mi se da smo do sada gotovo dve trećine najpoznatijih Graupnerovih modela imali i leteli. Imali smo, naravno, i Amateur. Sava ga je, kao i svaki avion koji je napravio, uradio prelepo. U jednom trenutku, nateramo mi Savu da ga skine sa klina - eto da pogledamo i, Sava, kakav je dobar i pošten čovek, kako ga je skinuo sa klina, više nije želeo da ga vrati, kaže: "Evo, nosite. Neka vam je na sreću i radost."
Upravo je sreća i radost taj divni Savin gest. Ne radi se ovde samo o avionu, već o lepoti koju smo doživeli. Istina, važno je i da sada imamo još jedan model iz Graupnerovog kataloga, pored oba Kwika, Midlesticka, Chicca i još koječega...
Danas smo prvi put poleteli Savinog Amateura. To je san snova! Avion ima samo dva kanala, ali je plejzir leteti njime. U nosu je Os Max 0.10 koji radi kao Singerica. Pošto je dugo stajao, trebalo je celih dva i po minuta da ga upalimo i doštelujemo igle, a potom je sve išlo kao po šinama. Evo nas kako podešavamo motor:
Kada je motor bio podešen, avion je odleteo u visine. Evo ga trenutak pre odletanja. Motor ima veoma lepu vučnu silu - bukvalno izvuče avion iz ruke.
Evo i jedne lepe slike oca i sina. Motor radi na leru nekih tri minuta neprestano i nikakvih problema nema. Os Max je ipak jedini pravi modelarski Glow motor.
Da sumiramo utiske:
Avion leti apsolutno kao po šinama. Možda bi trebalo malko spustiti motor na dole, jer pri izlasku iz zaokreta, u trenutku kada dobije uzgon, avion počne da penje. Ova se pojava može kompenzovati i uglom repa, koji je Sava uradio prema planu, ili promenom napadnog ugla krila, ali i to je tačno prema planu napravljeno. Preostaje samo da se ugao motora na dole još malko poveća jer je ovaj motor veoma jak - u gornjoj granici za Amateura (model je predviđen za motore od 0.049 do 0.09 cuin). Potrošnja je zanemarljivo smešna. Rezervoar napunimo u tri obrta naše pumpice, a posle sedam minuta leta, nije potrošena ni trećina goriva.
Zaista sam se danas podsetio koliko je lepa ova jednostavna konstrukcija. Savo, napavio si prelep avion. Hvala što postojiš