Ali sta u slucaju kada su i motor i krila i CG relativno u osi?
To je približno
idealan slučaj ako su CG i osa potisne sile na istoj ose. Problem je samo ako ima znatne razdaljine ose potiska i CG
odnosno napadne tačke otpora aviona. Onda sila potiska ima krak u odnosu na silu otpora i javlja se momenat. Pošto ti nemaš krak među tim silama suprotnih smerova, ili je veoma mali, nemaš ni nepoželjni momenat u modelu. Dakle sila potiska i otporna sila (drag) se poništavaju.
Iz aspekta analize sila potiska u modelu je manje važno gde je težišna tačka već, kako sam gore napisao,
napadne tačke rezultante otpornij sila aviona (drag).
Njen položaj zavisi od geometrije aviona i svaki njegov deo učestvuje u tome, pogotovo oni istureni kao stajni trap i sl. Položaj te tačke se može odrediti samo u vazdušnom tunelu ili sa veoma ekspertnim CAD aerodinačnim analizatorom, simulatorom...
Tvoj novi Fenix model sa pačijim kljunom
će imati neki drugi problem. Ovaj oblik trupa je primio karakteristike krila, To zanči da će pri napadnom uglu model imati veće podizanje nosa, što može znatno da oteže upravljivost i osetljivost na visinsku komandu, bilo gore ili dole. Sila uzgona, koja se javlja na prednjem delu širokog trupa ima dosta veliki krak, računajući od CG pa, nije slučajno da ovaj oblik do sada nije korišten.
Jeste da je trend od nedavno da se unosi ovaj oblik u mlazne borbene avione iz nekih pozitivnih razloga.
Te avione upravlja računarski program, pa su problemi koje sam naveo unapred programirani. Nemoj da učekoješ da će leteti kao
Blackbird ili noviji sa širim kljunom
Kormila na repu su ti enormno velika bez obzira što je bliže CG. Imaš mnogo veću brzinu strujanja pri radu motora na njima pa ćeš zbog toga da izliješ još koji litar znoja pri letenju, ako ga uspeš uspeš da ga duže održiš u letu...
Dakle očekuj mnogo nestabilniji model od jedrilice kada je reč o ovakvoj motornoj konstrukciji, s obzirom da će imati još i veću brzinu.
Hajde probaj.