Author Topic: Šta kada servo vuče nenormalno struje?  (Read 23628 times)

Offline nedbojsa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #15 on: October 12, 2013, 07:22:03 PM »
Uf... narode ispade sad da je montaža servoa kvantna nauka i da bez doktorata na mašinskom fakultetu ne treba ni pomišljati da sam ugradiš servo.

Model i njegova cena su u čitavoj ovoj priči beznačajni, pitanje je kako preduprediti da model nekontrolisano krene i napravi neku materijalnu štetu trećim licima, da ne osakati nekoga... sve je više modela u vazduhu sa po 5, 10, 15... kila. Neka padne tu ispred mene na livadu i neka se razbije u sitne komade baš me briga i to je najbolji scenario, ali niko ne garantuje takav ishod bitno je samo da ne osakati nekog, ne razbije nekom nešto...

Ja sam bio ubeđen dok mi teabeteagle nije rekao suprotno, da mogu model iskontrloisti i bezbedno sleteti su svim situacijama osim da ostane bez dubine,
- ostane bez servoa za gas: bez gasa odmah u prinudno sletanje, na pola ili punom gasu u vis dok ne potroši gorivo pa na sletanje.
- ostane bez elerona: bez jednog kompezujem sa drugim, bez oba tu su dubina i pravac.
- ostane bez servoa za pravac: tu su eleroni i dubina.
sad ispade da nisam u pravu i da je bolje da se razbije o nešto ili povredi nekog nego da pokušam da kako tako iskontrolišem let i nekako spustim na zemlju, a opet sam ubeđen da mogu u svim gore pomenutim situacijama da prilično bezbedno sputim model. Što naravno nije slučaj kada servo povuče i prijemnik sa sobom samim tim model ostane potpuno bez komandi.
« Last Edit: October 12, 2013, 07:27:24 PM by nedbojsa »
Antiprotivna teoraija letenja: "Postoje neke preporuke i pravila o tome kako leteti; 1-Kako treba leteti i 2-Kako ne treba leteti znači, ako letim po pravilu 2, i to odlično, znači "letim antiprotivno" ili ti protivprotivnog, zapravo "kontra odnaopačke"."

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #16 on: October 12, 2013, 08:03:45 PM »
Nebojsa, potpuno si  u pravu. Gledao sam kao covek leti bez gasa, bez jednog elerona (nije ostao u vazduhu bez njega vec nije ni stavljao servo u model) zatim bez bez vertikalca.
Dubina, e tu je zeznuto. Vise puta sam imap priblem kod dubine i tu nema spasa. Jednom se cak servo (futaba) istopio. Kada se to desi povuce struju i sve ode.

Za one koji nusu citali kompletno pitanje

"na zemlji sve radi normalno i ne ukazuje na moguć problem, nomalan let i u jenom trenutku pod minimalnim opterećenjem servo povuče toliko struje da ostavi prijemnik bukvalno bez struje"

Uglavnom, posto ovde ocigledno nema nikakvih pametnih resenja, kao i na mnogo drugih tema, vec svi samo pricaju prazne price, moderatori bi mogli da izbrisu temu kao sto su uradili
i na nekim drugim topicima da narod ne gleda kako lupetamo gluposti i kako se pravimo pametni a niko nema konkretan odgovor na postavljeno pitanje.



« Last Edit: October 12, 2013, 11:06:54 PM by misha »

Offline nebeski

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 386
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #17 on: October 12, 2013, 09:30:09 PM »
Bez obzira sto na zemlji servo radi kako treba najverovatnije postoji neki mehanicki problem na datoj letelici koji se mozda tek u letu manifestuje zbog deformacije kontolnih povrsina ili tela. Ako to nije bio uzrok onda je servo bio problematican.

Ja sam tako "na kanalu" skoro spalio jedan dosta jak blue bird servo kada sam ga testirao sa servo testerom a kretanje elevona nije moglo da isprati kretanje servoa.

U svakom slucaju treba prvo pokusati locirati i resiti mehanicki problem koji mozda postoji.
Ukoliko problem nije mehanicki a zeleo bih da ga resim na nacin koji je predlozen, ja bih razmisljao o postavljanju nekog PTC otpornika koji bi sluzio kao "resetable fuse" odnosno osigurac koji se sam ponovo aktivira.
PTC otpornik u ovom slucaju bi trebalo izabrati tako da mu nominalna otpornost bude sto manja (ima ih i ispod 1ohm, npr 0.2 ohm) tako da u regularnom radnom rezimu na njemu nastaje sto manji pad napona.
PTC funkcionuise tako sto kada struja poraste preko neke granicne on pocinje da se greje i otpornost mu se ubrzano povecava a samim tim dolazi do ogranicavanja struje.
Nakon hladjenja radna tacka se ponovo vraca u regularni rezim rada.

Ovo je Murata katalog PTC-ova: http://www.murata.com/products/catalog/pdf/r90e.pdf

Meni lici da bi mozda neki sa strane 33 ili slican bio odgovarajuci.



Offline Dejan Dobricki

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 380
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #18 on: October 12, 2013, 11:37:15 PM »
ma kruznjaci su zakon,sajla i pichi  4e

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #19 on: October 12, 2013, 11:42:26 PM »
Quote
Šta kada servo vuče nenormalno struje?
Ako se prijemnik stavi na posebno napajanje, pad napona u strujnom kolu napajanje servoa neće poremetiti rad prijemnika.  Ostali servoi će raditi i sa manjim naponom i strujnom kolu njihovog napajanja zbog veće potrošnje jednog servoa. Dakle ovaj probem je rešen.  (fiu)

Pitanje je samo zašto bi jedan servo povukao puno struje? Lepo je već više puta objašnjeno. Zato što je neispravan zbog nekog razloga ili ne radi pod dobrim uslovima i ne treba da se stavi u model. I ovaj problem je rešen i nema više razloga za strahovanje.  (fiu)

Nedbojsa, nigde nisam napisao da model treba da padne, već da će svakako pasti ako dođe do gubljenja jedne komande. Smešno je tvoje teoretisanje i kombinatorika komandovanje u slučaju da bi nešto odkazalo. Evo šta bi se desilo. Model bi ti u svakom slučaju bio na zemlji za nekoliko sekundi, a da nisi isprobao ni jednu svoju špekulaciju.

Ako disciplinovano letiš, ne nadlećeš polje iza pilota i imaš ispravan model, onda ne treba da se plašiš da će se išta desiti. U suprtnom, od straha ćeš da  slabiš svoju koncentraciju, a to će onda biti glavi uzročnik nesreće.

Ako strahuješ od tehničkih kvarova, leti sam, dok ne stekneš samopouzdanje, isteraš svoje strahove i ne testiraš svoj model temeljno. Svi tako radimo.

Mnogo je verovatnije da će se desiti geška pilota ili neka druga okolnost uticati na to da model strada. Najmanja je da će se bilo koji servo pokvariti ako je sve dobro urađeno. To je praksa, stvarnost i iskustvo svih modelara na svetu. Raspitaj se na svetskim forumima i vide ćeš kakve ćeš odgovore dobiti.

Ovaj post nisi počeo tako da strahuješ od toga da ćeš nekome da naudiš. To si kasnije ispoljio da bi branio svoje neupotrebljive ideje.

Quote
Uf... narode ispade sad da je montaža servoa kvantna nauka i da bez doktorata na mašinskom fakultetu ne treba ni pomišljati da sam ugradiš servo.
Viđao sam dosta kako omalovažatelji mehanike nose svoje modele kući pod pazuhom. Mnogo je više neznanja među modelarima vezano za mehaniku, jer se misli, da je elektronika najvažnija stvar.  :mhm

Trdeset i nekliko dana niko nije reagovao na ovu temu. Ja sam reagovao samo zato, jer je Saša pomislio da treba krenuti ovim ne prohodnim putem nekih specijanih osigurača.






« Last Edit: October 12, 2013, 11:45:45 PM by tibeteagle »

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #20 on: October 13, 2013, 03:58:57 AM »
@nebeski
PTC je najgora moguća varijanta. Razlog je prost - vremenska reakcija na nastanak promene, da zanemarimo početnu otpornost, istog!
Pogledaj *Operating Time 16V Series (Typical Curve)* na str.34 kataloga, sa tvog linka, a on/oni su za seriju sa str33!
......

*******************
Najsigurnija zaštita je dobro "utamburena" mehanika i pravilno tj ispravno, odabrani servoi,
a kao mera predostrožnosti ili ti "za svaki slučaj", sve ostalo !
Najbolja metoda je odvajanje napojnog dela po potrošaču tj kanalu, a kao najsigurnija metoda, preventivne zaštite, je elektronski strujni osigurač, a pošto su oni malo j.b.ni z izvođenje, onda, posebno napajanje sa strujnim ograničenjem !

Za one što pročitaju par reči iz nekog posta, u postu #8 kaže:
Quote
Ja lično, izmaltretiram mehaniku do besvesti i ako mi je nešto sumnjivo, naručim POWERBOX od "ELEKTRONIKA 2002" i ne se sekiram !

Pozdrav
Miša
#FFCC00

Offline dule

  • Moderator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 186
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #21 on: October 13, 2013, 06:12:09 PM »
Koliko povuce struje servo koji je blokiran mehanicki (zupcanici mu crkli ili zaglavljena komanda) npr. HXT900 i npr futaba 3003 i neki digitalni graupner 8411( ili slican)?
Da li je to neko od vas merio?

Offline dule

  • Moderator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 186
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #22 on: October 13, 2013, 08:07:33 PM »
da li moze neki data sheet tog POWERBOX 2002 , cisto zbog modelara

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #23 on: October 13, 2013, 08:19:31 PM »
Koliko povuce struje servo koji je blokiran mehanicki (zupcanici mu crkli ili zaglavljena komanda) npr. HXT900 i npr futaba 3003 i neki digitalni graupner 8411( ili slican)?
Da li je to neko od vas merio?
Kad crknu zupčanici u "ošišanom" smislu, struja je čak i nešto manja od uobičajene - normalne ili kako već. U tom slučaju, servo samo "luduje" tj podrhtava ili ti vrti levo-desno, ali nema preopterećenja.
...........
U 90% slučajeva je mehanika uzročnik kvara servoa. Na zemlji je sve OK, ali u letu se dešavaju raznorazna opterećenja, po svim pravcima, usled čega dolazi do manjih ili većih krivljenja i uvrtanja konstrukcije, što može dovesti do totalnog "zaglavljenja" mehanike, recimo polugica-šipkica ili već, a servo nema dovoljno snage da to "odglavi" i, naravno, motor servoa stane ili u boljem slučaju "ošiša" zupčanik-e... Pošto je motor sa četkicama, čim se "nasilno" zaustavi rotor, kroz motor tj rotor prođe mnogo veća struja od nominalne što uzrokuje raznorazna sr...nja pa i topljenje kablića... Srećom, te struje nisu baš toliko velike i impulsno traju, tako da se retko desi trajno oštećenje motora, ali, to "impulsno" je dovoljno da poremeti rad prijemnika i gubitka svih komandi...
Kad se mehanika "odglavi" sve proradi normalno tj sve fino profunkcioniše i uopšte ti nije jasno šta se to desilo. Naravno, ako livada nije preblizu !
................

E sad, što se tiče struje pri zaglavljivanju, zupčanika ili mehanike, zavisna je od "vrste zaglavljenja" i stanja zupčanika u servou, kao i pripadajuće elektronike.
Neću opisivati sve varijante, jer bi to bilo malo preopširno, ali sve sam ih isprobao (bar ono što mi je palo napamet, kao moguć scenario).
Max struja, kroz bilo koji analogni servo, a i većine tzv digitalnih (ne "pravih" digitalnih) je apsolutno zavisna "od vrste zaglavljenja" i nije konačna vrednost.
Dakle, konačnu, tj konkretnu vrednost struje je moguće navesti samo do trenutka dok ne "proradi" neka od zaštita ili nešto ne pregori.
Konkretno:
HXT900 je "crko" na 2,75A. U stanju podrhtavanja je od 0,9 do 1,65A
3003 je izdržao do 3A, a onda je BEC proradio...
......

Za digitalne i brušles servoe nemam konkretne podatke (malo nisu jeftini da bi ih baš detaljno "secirao"), ali kod njih ovo nebi trebalo-smelo da se dešava.
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #24 on: October 13, 2013, 08:28:22 PM »
da li moze neki data sheet tog POWERBOX 2002 , cisto zbog modelara

Citat iz izbrisanog posta (bio je #8), ali sad sa malim slovima:
Quote
Staro poznato pravilo forumaša ovog foruma:
Niko ne čita sa pažnjom ni kompletan post, a kamoli ceo topik, već samo istrgne po koju reč ili rečenicu iz nečijeg posta, i nastavi ili započne produvavanje ventila, iako nema pojma o čemu se radi, a kamoli nešto drugo !

Quote
Ja lično, izmaltretiram mehaniku do besvesti i ako mi je nešto sumnjivo, naručim POWERBOX od "ELEKTRONIKA 2002" i ne se sekiram !
Dakle, data šit je po specifikaciji naručioca !

Pozdrav
Miša
« Last Edit: October 13, 2013, 08:32:22 PM by miša2002 »
#FFCC00

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #25 on: October 13, 2013, 10:12:56 PM »
Quote
Da se razumemo odmah odgovori tipa firmiran, pouzdan servo ne piju vodu, pošto Hitec npr. spada baš u tu kategoriju firmiran i pouzdan servo.
Nije baš tako.
Svi veliki brendovi servoa imaju nisku, srednju i visoku klasu servoa u istoj veličini. U niskoj klasi su veoma slabi i nepouzdani. Taman da se stavi u neki jeftini trener model i da se čeka kada će da se polome zupci posle prvog jačeg udara. Ovde ima mesta za stalno strahovanje.  oo))
Standardne brendirane servoe u nižoj klasi (Futaba S3003 Hitec HS3xx) već davno šišaju kineski u istoj klasi ili su barem isto toliko (ne)pouzdani.
Zašto se prave takvi servoi? Pa zato, da bi se na taj način naveli modelari na to, da se kupi onaj iz više klase, 3-10 puta skuplje. Sa višljom klasom se dobijaju nepolomljivi metalni zupčanici, bezkontaktni davač položaja (induktivni) i bezkolektorski motori (brushless). U novije vreme su već i veoma pametni (o ovome kasnije). Jedino se za takve konstrukcije servoa može reći da su najsigurniji, bez obzira na brend.

Dakle sigurnost se mora i platiti, ma koji da je brend u pitanju.  :mhm

Inteligentni-servoi, kao moguće rešenje.
Servoi novije generacije, S-BUS su već pametni i imaju svoj mali "kompjuter" u sebi. Moguće je vrlo lako napisati takav program u njih, koji će u slučaju nemogućnosti pomeranja glavnog izlaznog vratila, odreagovato tako, da pošalje tu informaciju prijemniku, koji je takođe danas već pametan i da se automatsi desi nešto. Ono nešto može da bude recimo ulazak autopilotskog programa u neki poseban režim rada. Na primer, skidanje gasa, izbacivanja padobrana ili pokušaj prinudno sletanja vođen programski za ovakve slučajeve. Vreme odluke se meri u milisekundama dok bi nama trebala jedna većnost od ukočenosti da išta uradimo preko stanice. Na ovaj način se može postići i to, da model uzme suprotan smer ako leti prema polju iza pilota. Model može sebe da stavi u kamikaze mod, da se sruši odmah tamo gde se našao, ako nema nikakve teoretske ni praktičke mogućnoasti da se automatski upravlja sa njim palubni računar. Šteta će biti samo materijalna, a glave će ostati neokrznute.
Ko ima svoju idelu vezano za i-servo može odmah da počne sa programiranjem.
http://www.openservo.com/
Dakle sa ulaskom u eru pametnih igračaka, pre ili kasnije će ovo biti u standardnom paketu Fly Safe System-u modela sa još mnogim neverovatnim mogućnostima zaštite od "šta ako slučajeva". Veštačka inteligencija nas neće u buduće spasavati od svoji igračaka već i od saobraćajnih nezgoda i drugih opasnosti u svakodnevnom životu. Od ženskog nasilja nećemo imati spasa sa i-spravicama, pa nam je jedini spas sigurna kuća.  :hehe
« Last Edit: October 13, 2013, 10:23:36 PM by tibeteagle »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #26 on: October 13, 2013, 11:35:51 PM »
Ajd da rekapituliramo.
Pitanje je bilo SERVO. Ne neki od 3, 5, 15 50 ili 150 eur, vec jednostavno SERVO.
Covek koji je postavio pitanje mislio je na NORMALAN, BRENDIRAN ISPRAVAN SERVO. (i kineski servoi su brendirani cim imaju svoje ime i vrednost),
Nadam se da sam dobbro shvatio Nebojsino pitanje.
U jedno trenutku on ce prestati da radi. I da. Mislim da nije mislio na neke preskupe modele vec bas te gde idu servoi
klase Futaba 3003, a koji su prikladni za vecinu trenenaznih i kao i prvih modela nakon trenaznog.

Koliko povuce struje servo koji je blokiran mehanicki (zupcanici mu crkli ili zaglavljena komanda) npr. HXT900 i npr futaba 3003 i neki digitalni graupner 8411( ili slican)?
Da li je to neko od vas merio?

Merio nisam ali je Futaba 3003 u roku od 30 sec ispraznio celu bateriju 3s 2200. Deo servoa gde se nalazi elektronika istopljen. Servo kupljen u Americi (Tower HOBBIES)
Hitec jedini izgleda daje i tu vrstu podataka (naravno pitanje je tacnosti, ali neki pokazatelji postoje)
HS-6975HB
Idle Current - 3mA when stopped
Running Current - 200mA at 4.8 volts, 240mA at 6.0 volts (No load applied)
Stall Current - 2400mA at 4.8 volts, 3000ma at 6.0 volts

http://homepages.paradise.net.nz/bhabbott/Servo.html

http://www.teaser.fr/~osegouin/aeromode/servos.phtml

Quote
Šta kada servo vuče nenormalno struje?
Ako se prijemnik stavi na posebno napajanje, pad napona u strujnom kolu napajanje servoa neće poremetiti rad prijemnika.  Ostali servoi će raditi i sa manjim naponom i strujnom kolu njihovog napajanja zbog veće potrošnje jednog servoa. Dakle ovaj probem je rešen.  (fiu)
Pitanje je samo zašto bi jedan servo povukao puno struje? Lepo je već više puta objašnjeno. Zato što je neispravan zbog nekog razloga ili ne radi pod dobrim uslovima i ne treba da se stavi u model. I ovaj problem je rešen i nema više razloga za strahovanje.  (fiu)

Kao prvo. Mozete staviti 10 napajanja pomoci nema. Pokvareni servo ce prazniti jednu po jednu bateriju dok ih sve ne isprazni ili dok se kablovi toliko ne zagreju da se istope i naprevve kratak spoj
(mislim da to i jeste najcesce uzok praznjenja baterije).
Posebna prijemnicka baterija NISTA NE RESAVA. Sta je to cime ce prijemnik komandovati kada nema baterije koja treba da napaja servoe??????

Kao drugo, pitanje se odnosilo na to da je servo ispravan ali u nekom trenutku, dok je u letu, otkaze. Na zemlji dok je bez napajanja se sigurno nece pokvariti, tako da je vecim delom svog zivota,
servo pod naponom samo u vazduhu. Ako je otkazao ili pokazivao znake otkazivanja na zemlji, valjda bi ga zamenio?
Dakle problemi nisu reseni i nema (fiu)
Quote
Šta kada servo vuče nenormalno struje?

Ako disciplinovano letiš, ne nadlećeš polje iza pilota i imaš ispravan model, onda ne treba da se plašiš da će se išta desiti. U suprtnom, od straha ćeš da  slabiš svoju koncentraciju, a to će onda biti glavi uzročnik nesreće.

Ovo ama bas nikakve veze nema sa discilimon letenja. Model kojim se vise ne moze upravljati moze odleteti 10-15-20 km tamo pasti.
KAKVA DISCIPLINA TU POMAZE?

Sebe svrstavam u grupu ljudi koji se u elektroniku ne razumeju.
Sve sto sam gore napisao je samo (bar po meni) logicno razmisljanje a koje se ne slaze sa misljenjem onih koji se u tu eletroniku razumeju.

NEBOJSA po meni resenja nema. Crci ce svakako, Jedino resenje je ne leteti. Tada nece crci garantujem (a i ako crkne, nema veze) :)
« Last Edit: October 14, 2013, 12:04:08 AM by misha »

Offline zajko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1502
    • www.shop.malaivanca.com
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #27 on: October 14, 2013, 12:15:54 AM »
 mmmm mmmm A... Ako svaki servo ima svoje nezavisno napajanje i bakteriju, i prijemnik takodje .. Hmmm PROBLEM RESEN..
Jedan ne radi, ostalo fercera, ako si dobar (vrhunski pilot spusta avion  ;namig)...
Napraviste nauku... radi.. radi.. kad ne radi padne avion i THE END...

Meni padali zbog mene me i gresaka mojih.... NE spavam vec 3 dana, koliko se krcka ovo pitanje, pokusavam da se setim da li je i jednom servo otkazao, ne mogu da se setim takvog dogadjaja, u 99% moje greske, a jednom mi je i katana pala odmah nakon poletanja, ali mnogo smesno, opet moja greska , sarke na jednom elevatoru ispale, odlepile se valjda ili tako nesto...

Ili samo letenje na simulatoru, tamo servo ne moze sigurno da otkaze, najbezbednije  (pijemo)
RC Hobby Park, Mala Ivanča, Belgrade, SRB
Executive warehouse keeper, senior

Offline nedbojsa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #28 on: October 14, 2013, 12:43:54 AM »
Grešiš može i na simulatoru da otkaže servo, npr. na phoenix-u se podešava pod model -> setup failures i tu biraš da li će nasumično, u nekoj fazi leta... onda položaj pod kojim će otkazati, nasumično, pun otklon, centrirano, itd.
Antiprotivna teoraija letenja: "Postoje neke preporuke i pravila o tome kako leteti; 1-Kako treba leteti i 2-Kako ne treba leteti znači, ako letim po pravilu 2, i to odlično, znači "letim antiprotivno" ili ti protivprotivnog, zapravo "kontra odnaopačke"."

Offline zajko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1502
    • www.shop.malaivanca.com
Re: Šta kada servo vuče nenormalno struje?
« Reply #29 on: October 14, 2013, 01:47:10 AM »
 :)aplauz Hehehe dobra fora za vezbu, ja retko i traljavo idem na simulator, nisam znao za to, znam da ima vetrova i tih nekih zezalica, ali za ovo ne  ()-()
RC Hobby Park, Mala Ivanča, Belgrade, SRB
Executive warehouse keeper, senior