RC MODELI AVIONA - SUS > SCALE MODELI

Detaljina modelima - nitne

(1/7) > >>

mirce:
Thunderbolta sam zadnji put leteo u oktobru mesecu i potom ga nisam vise vadio iz prikolice. Pre neki dan resih da malo proverim baterije i dok sam to radio gledam ga...

Gleda i on mene...

Pade mi na pamet "suluda" ideja da mu napravim, po povrsini krila i trupa, nitne kao sto su bile na pravim avionima.... Ovo me vec dugo "kopka" ali, nisam imao "petlje" da to radim... Stavljanje nitni je ogroman posao i svaka greska se vidi a, sad kad je sve gotovo, veoma lako moze da se model "upropasti" ako se ovo ne napravi kako treba...

Gledajuci na Top Gun-u modele svi imaju nitne i ostale neophodne detalje da bi bili kao originali.
Modeli koji su od epoxy-a ove stvari imaju vec odlivene a, na modelima koji su pravljeni kao moj Thunderbolt, od drveta,  pa, finisirani epoxy smolom i staklenom tkaninom, ovi detalji se moraju naknadno dodavati.

















Na RC Universu ima na mnogo mesta kako se to radi.
Takodje, fantastican sajt za ljubitelje skala  modela je www.scalebuilders.com  gde ima neverovatnih "caka"...
Modelari veoma cene kad se ulaze ovoliki napor, da se napravi ovakav finish jer, ti detalji i doterivanje airbrush-om predstavljaju prava mala "umetnicka dela"...

Nitne se prave sa metalnom cevcicom koja se stavi u lemilicu. Na odredjenoj temperaturi kad se lemilica sa cevcicom, prisloni na povrsinu modela ona se prosto utisne u epoxy i staklenu tkaninu.



Pricajuci o ovome pre neki dan sa mojim drugarom Saletom (Saler) kaze on: "Ajde da probamo"... Odmah sam znao sta ce biti, jer ako experiment uspe, ja se necu "smiriti" i nitne mi ne ginu....

Tako je i bilo, probali smo na parcetu balze sa staklenom tkaninom i kruzic je bio besprekoran...  Dalje vec znate sta sledi....

Otisao sam u garazu, otvorio prikolicu, izvadio krilo od Thunderbolta i evo vec treci dan "udaram" nitne...

Nitne sam poceo da stavljam prvo sa donje strane krila, da vidim kako ce mi ici  i da ako nesto "zeznem" bas ne upada mnogo "u oci".
Prvo sam nasao semu kako su nitne bile postavljene na pravom Thunderboltu...








Rad sam poceo na flapsovima (odozdo).

Da bi nitne bile u liniji od samolepljive folije sam isekao 3 mm trake koje su trebale da mi budu linije vodilje.
No, ubrzo sam uvideo da to tako nece ici jer, lemilicu koja je dugacka, moras na nesto osloniji inace nitne "krivudaju", koliko god da pazis... Dovoljno je samo jedna da pobegne i vec se vidi da nije pravo. Takodje je veoma vazno da i razmak izmedju svake bude apsolutno isti...

Potom sam uzeo lenjir ali, da bi sve bilo pravo, u liniji, cevcicu (lemilicu) moras prisloniti, plasticni lenjir se vremenom poceo topiti i na mestima gde sam stavljao cevcicu i dobio sam blaga ulegnuca na svakih 6-7 mm. No, sad je ovo bilo super jer je cevcica tacno lezala gde treba i posao je mnogo brze isao. Jedino, sam bio svestan da ovo nije resenje jer ce lenjir sve vise i vise da se deformise...
Zato sam mozgao sta bi moglo da zameni lenjir i smislio sam da je list od testere za drvo prava stvar...

Trk u radionicu, imao sam adekvatan list gde su vrhovi zuba na istom rastojanju otprilike na svakih 5 mm. List (testeru) sam oblepio krep trakom da ne grebem krilo i sad je ovo bio savrsen sablon.



Ipak mukama nije kraj, lemilica kojom sam radio nema regulaciju temperature pa, u pocetku nitne budu besprekorne a, kako se temperastura povecava povrsina, gde se utiskuje, blago se topi.
Resenje: nova lemilica sa regulacijom temperature...



E sad, sa novom lemilicom i "sablonom" za razmake "posao je pesma"...

Jedino ce mi trebati dani i dani rada da sve ovo privedem kraju... Mislim da samo na donjem delu desne polovine krila ima sigurno 1200 nitni... Joj, gde je sve ostalo...

Rad  je veoma "pipav", trazi mnogo vremena i naravno ne prasta greske jer kad nesto lose utisnes nema povratka....

Gledajuci povrsinu krila sa nitnama, koju sam do sada uradio, vise sam nego zadovoljan.











Kad ovo zavrsim onda dolazi blago smirglanje pa, doterivanje detalja airbrushom...
Za sada sam samo na flapsovima i eleronima probao kako ce konacno izgledati model, smirglajuci blago povrsinu...  Prezadovoljan sam...





Po meni, ovakvi modeli moraju da imaju tu "patinu" i takvu vrstu "zavrsne obrade" jer i pravi su bili "sirovi", masni, matirani...  Jednom recju Warbird-i...

Pozdrav

Mirce


 


misha:
kao i sve ostalo, fenomenalno.

SABURO:
 :)aplauz

svaka čast za uloženi trud, posao je izuzetno pipav i zahteva kocentraciju. Bravo Mirče, model će s tim detaljima mnogo lepše izgledati, tj. vernije.

mirce:
Evo nastavka moje "nitna" avanture...

Pet dana sam stavljao nitne na krilo.





 Ako nema jedno 6000 komada, nema ni jedne... Ipak kad sam zavrsio i kad sam video kako izgleda vredelo je truda.

Sad me jos ceka trup, ali na njemu ce biti lakse posto ima manje nitni.

Kad se stavljaju nitne pod, pritiskom i temperaturom, deo povrsine krila pored kruga koji je nitna se blago istisne. Zato je potrebno kompletno krilo ili trup izsmirglati po zavrsenom poslu. Ovo sam radio sa smirglom 400 koja na zadnjoj strani papira ima tanak sundjer.

Posto je moje krilo vec bilo ofarbano i izlakirano nisam preterivao sa smirglanjem, tj. smirglao sam samo blago cisto da poravnam nitne. Pre smirglanja kad se rukom predje preko povrsine krila oseti se da je prilicno rapavo, zbog gomile sitnih ispupcenja.
Smirglanjem se skine tanak sloj laka i dobije se dobar efekat da na mestima gde su nitne ne skines lak a, na drugim ravnim povrsinama lak "matira". Kad se posle smirglanja krpom obrise krilo izmedju nitni ostanu sjajne linije koje ih jos vise naglasavaju...







Sve vreme dok sam stavljao nitne razmisljao sam kako cu sad ofarbati model tj. kako cu da napravim one fine detalje da je avion mastan, prljav, da ima garez iza mitraljeza...
Gledao sam u radnjama kompresor, air brush pistolje, prave pistolje za farbanje, separatore vlage...  Nista jos od toga nisam kupio jer sa mislio da prvo kompletno zavrsim model pa da ga onda doterujem...

Pre neko vece sam izsmirglao krilo a, onda mi "djavo nije dao mira" (bila je skoro ponoc) hteo sam da na samom vrhu krila, sa malo farbe, probam da "zaprljam nitne"...
Tehniku kako se to radi video sam u jednom casopisu. Stvar je jednostavna, na krpu ili sundjer se stavi malo farbe, premaze se zeljena povrsina i potom se cistom krpom obrise. U svim rupicama i linijama ostaje farba a, visak se skine i dobije se efekat zaprljanih detalja...

Posto je Thunderbolt farban akrilnim bojama i lakom morao sa da koristim farbu koja nije agresivna da ne ostetim vec nanete boje (niposto nitro...). U garazi sam nasao pikslu crne emajl farbe i uljni razredjivac, i rekoh sebi ajde da probam da vidim sta ce biti...

Tako je i bilo, uljna boja na parce sundjera, visak boje skinem na papir, potom sam sa sudjerom ovlaz natapkao farbu na samom vrhu krila, i sa krpom, kao kad viksas cipele, razmazao boju. Sa drugom cistom krpom sam odmah skinuo visak boje ali, ni sam se nisam nadao efektu koji ce se desiti...







Srebrna boja kojom je bio ofarban model je, posto je preko nje sad dosla crna, poprimila jednu neverovatnu nijansu, pravu nijansu uprljanih delova... Srebrna boja se u momentu pretvorila u prljavo srebrnu dok su rupice nitni postale crne. Fenomenalno...











U zavisnosti koliko trljas sa cistom krpom mozes manje ili vise da skines naneti sloj pa, da time dobijas manje ili vise "prljave" detalje. Ako se pretera i nesto "zezne" na novu krpu sipas uljni razredjivac i sve obrises, kao da crne boje nije ni bilo... Znaci ne mozes nista pokvariti jer uvek mozes sve obrisati i vratiti sa na pocetak...



















Ja sam ovo prvo radio sa donje strane krila. Ovaj posao mora da se radi u delovima jer se boja susi i ne moze se namazati celo krilo. Kako sam "mackao" deo po deo dobijao sam bas onaj efekat kojem sam tezio...

Sve u svemu dok sam zavrsio donju polovinu krila pilo je pola cetiri ujutro... Ali, krilo je izgledalo "brutalno dobro"...













Sutradan sam isti posao odradio i na gornjoj polovini i sad je krilo kompletno gotovo...





















Prelazim na postavljanje nitni na trup, potom farbanje (ovom mojom metodom) i na kraju cu morati sastaviti model da bih mogao napraviti prelaze boja sa trupa na krilo...

Evo meni posla u narednih desetak dana...

Pozdrav

Mirce
 

Lazo:
Mislim, nemo da se ljutiš, ali ovo je ispalo za ...balo vek!!!

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version