Author Topic: Projekat HIBRID  (Read 20804 times)

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Projekat HIBRID
« on: October 18, 2014, 12:56:04 AM »
Dragi moji zemljaci,

Krecem u realizaciju projekta, jedne moje vizije/zelje, da napravim univerzalnu jedrilicu koja bi imala dobre performanse, mogla da se koristi za termale kao DLG (bas tako da se baca), za padinu, i za neku osnovnu edukativnu varijantu dinamickog jedrenja. Mozda sebi dajem previse za pravo kao mlad modelar, ali moja zelja, moje vreme, moj novac, moje znanje...

Ujedno zelim da od ovog projekta napravim i neku vrstu male skole za pena/kompozit avione, gde cu pokazati svoje (kakvo takvo) znanje i vestine stecene intenzivnim ucenjem i radom u zadnje 3 godine. Uzeo sam znanje za dzabe, ulozio sam samo svoje vreme, od dobrih ljudi u svetu koji su svoju muku servirali na srebrnoj tacni svima. Sada bih da malo toga sazvakano vratim na neki nacin, zovite to karmom ili kako god... Muka mi je kad pogledam kako ljudi prave nesto od stiropora i selotejpa. Zasto trositi svoje vreme da napravite nesto sto kosta 50e, utrosite 3 puta vise i napravite nesto sto vredi 500-1000e, ili cak i vise... Previse je lenjosti, premalo entuzijazma, ljudi se u svetu trude, probaju i prave svasta, a mi... tu i tamo po neko. Ako ne zbog ljubavi i zdrave zelje za dokazivanjem i novim saznanjima, radite nesto kvalitetno bar iz ekonomskih razloga, mozda vam se i dopadne kasnije... Projekat, ako mi vreme dozvoli, planiram da propratim sa puno slika i detalja, caka koje sam pokupio ili sam provalio, sa puno detaljnih objasnjenja, kako bi ljudima koji krenu slicnim putem, krivu ucenja napravio sto manje strmom. I jos jedna stvar... udruzujte se ljudi, sve je jeftinije i zabavnije u drustvu... Pravicu paralelno 2 jedrilice, jednu za mene i jednu za mog prijatelja.

Projekat HIBRID

Prvi deo - Krila



Dakle, jedrilica ce biti full karbon, bez stakla kevlara i slicnih gluposti, osim upotrebe kevlar konca/platna na stratskim mestima. Krilo ce biti povrsine 31.1dm2 raspona 2.1m iz jednog dela (nece biti rasklopivo) sto daje vitkost (aspect ratio) od 14,2. Profil koriscen na krilu ce biti AG45, sa nekim manjim izmenama tu i tamo... Nemam taj vid sujete da mislim da migu da napravim bolji profil od bilo koga, jer ne mogu, ali imao sam neke prakticne razloge za manje modifikacije u korenu i drugom po redu profilu. Predvidjam opterecenje krila u rasponu 17-20gr/dm2, ali to je za sada samo gruba procena, videcemo. Trebalo bi da podnese i dosta dodatne tezine u vidu tega za jace vremenske uslove. Krilo se radi sa jezgrom od stirodura, iz 6 panela, imace "spar" (ne baratam dobro domacim izrazima... sto nije ni cudo) sirine 10mm sa "shear web" celom duzinom krila. Korica ce biti od 80gr karbona, sa duplim ojacanjem u korenu i na vrhu krila, kraj krila ce biti u trileron verziji, 99% ce biti sarke od silikona. Standardno odvojeni eleroni i flapsovi, tanji deo krila ce moci da podrzi servoe do 10mm debljine.

Mislim da je dovoljno za pocetak i uvod u projekat. Pozelite mi srecu, pa da krenemo. (pijemo)

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: Projekat HIBRID
« Reply #1 on: October 18, 2014, 08:14:03 AM »
Zvuci vrlo lepo i ambiciozno! E pa neka je sa srecom!

poz
Veljko

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1703
Re: Projekat HIBRID
« Reply #2 on: October 19, 2014, 11:22:29 AM »
Sobzirom na to sta si do sada pravio, ne sumnjam u tebe  :)aplauz
BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Jezgra
« Reply #3 on: October 22, 2014, 01:09:34 AM »
Evo ovako, gomila jezgara, njih 12 za 2 seta krila



Necu pisati o rezanju jezgara, to je posebna tema i ima more toga na netu. Ako vec radite nesto, neka vam neko isece jezgra na CNC sekacu, bez dobrih jezgara dzabe sve. Evo kako izgledaju moja





Izlaznu ivicu sa dobrom ponovljivoscu mogu da izrezem do 0.2-0.3mm otprilike. Koristim najtanju zicu koju sam mogao da nadjem, oko 0.15-0.2mm, ne secam se tacno. Kerf na brzem kraju je 0.8mm.

Jezgra volim da isecem na sekacu malo sira, kao na sledecoj slici



Vidite da na po 10mm levo i desno postoje vertikalne linije. Tu sada treba iseci skalpelom pod vertikalno pravim uglom. Razlog za to je sto zica prilikom rezanja nekako pokvari ivicu materijala, zaobli je, nemam pojma, ne svidja mi se. Pa ja lepo to odsecem i osmirglam. Naravno i jezgra i korice. Jako je bitno da izrezete sve od debljeg parceta stirodura, jer ce te morati da napravite leziste za jezgra prilikom laminiranja, kao i gornji deo lezista. Videcete, sve mora da se uradi valjano.



Sada jezgra izvadite i lepo korice razdvojite na gornju i donju. Na zici CNC sekaca za to treba 3 sekunde.



E sad treba vam neka ovakva alatka



To je dvostrano lepljivom trakom na necemu (moze i recimo parce stirodura...) zalepljena smirgla. Ivice su zaobljene ako pazljivo zagledate, i to je veoma bitno. Ako nisu ostro cose smirgle moze da vam grebe stirodur, a to ne vaja... Celu povrsinu smirgle dobro zalepite. I sta sad sa tim? Pa evo ovo



I gornju i donju koricu osmirglate na prednjoj strani profila, i ocistite malo i poravnajte i korice na izlaznoj strani profila. Cilj je da dobijete ovako nesto



Dakle korice moraju da drze oblik profila prilikom procesa vakuumiranja, da bi krilo zadrzalo tacno odredjen oblik.Stave se tegvi preko i... stici cemo dotle.

Sledeca jako jako bitna stvar, morate napraviti tacnu formu krila od donjih korica, i formirati podlogu za jezgra, to je prva stvar. Ja postavim koren prve korice na ivicu stola, i krenem prema tacnim dimenzijama crteza da merim od te ivice i pozicioniram podlogu. Na kraju stavim teg na nju, pa pozicioniram drugu podlogu, ako treba smirglam i tako to... Kada pozicioniram i drugu, spojim ih vrucim lepkom (koji neki zovu i silikon, ne znam zbog cega...). I tako redom, koliko panela imate. Ovo je kritican proces, i nema vrdanja. Morate ispostovati formu krila, a i to je jedini nacin da budete sigurni da su vam krila simetricna.

Na mestima gde su spojevi podloge, zalepite trake selotejpa celom duzinom. Sada stavite prvo jezgro, pritisnite ga tegom nakon pozicioniranja u podlozi, pa stavite drugo jezgro, pa malo smirgla ovo ono, sve dok se jezgra ne poklapaju tako da sama isprate formu koju smo naravili sa podlogom. Jezgra treba lepo da leze u podlozi, i nastavljamo tako dok ne zavrsimo, u ovom slucaju 3 jezgra. Levo i desno krilo pravimo posebno, pa ih posle sastavljamo.



E sad, zasto smo stvljali selotejp? Pa zato sto se 5min epoksi lepak ne lepi za njega. Sada treba spojiti lepo obradjena jezgra u lepo pozicioniranoj podlozi. Fiksirati tegom prvo jezgro, naneti epoksi na drugi profil, spojiti ih i pritisnuti tegom i drugo jezgro da se lepak stegne. Za to vreme isto uraditi i za poslednje trece jezgro. Ne zelimo valjda da nam se jezgro zalepi za podlogu  (fiu)



I voila! dobili smo sirovo jezgro za avionce. :) Sada samo da ga namazemo epoksijem stavimo platno i gotovo... kad bi se zezali... nastavak sledi. (work) 4e Nadam se da cete uzivati jer sam se bas namucio da kucam ovol'ko  oo))
« Last Edit: October 22, 2014, 01:16:07 AM by Vaci »

Online mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Projekat HIBRID
« Reply #4 on: October 22, 2014, 03:35:27 PM »
Dobar post i dobar kvalitet reza.
Ne bih prekidao izlaganje, ali mislim da bi komentar na ovom mestu mogao biti koristan.
Quote
Vidite da na po 10mm levo i desno postoje vertikalne linije. Tu sada treba iseci skalpelom pod vertikalno pravim uglom. Razlog za to je sto zica prilikom rezanja nekako pokvari ivicu materijala, zaobli je, nemam pojma, ne svidja mi se. Pa ja lepo to odsecem i osmirglam. Naravno i jezgra i korice.
Žica koja reže stirodur se u tom procesu i hladi. Žica koja nije u zahvatu, tj. samo prolazi kraj stirodura ima nešto višu temperaturu. Rezultat je da u nekoliko milimetara na krajevima reza imamo veći kerf. Problem obično rešavaju postavljanjem malih hladnjaka na samu žicu, neposredno uz stirodur koji se reže. Metalne kancelarijske spajalice za papir npr.
Tvoj metod mi se više sviđa. Štaviše, i izlaznu ivicu bih uradio na isti način. Jedino bih predložio, kad već imaš cnc, da umesto skalperom krajeve "giljotiniraš" žicom.
Dobićeš pouzdaniju vertikalnost, a možeš i neki drugi ugao ( ako npr želiš diedral ili izlomljeno krilo ) precizno da isečeš.

I još jedan predlog za alatku za šmirglanje "u vinklu":

Primetite samo da šmirgla ne ide do same ivice plastične kocke, kako ne bi grebala sto tokom upotrebe.
« Last Edit: October 22, 2014, 04:07:24 PM by mikula »

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Projekat HIBRID
« Reply #5 on: October 23, 2014, 12:53:00 AM »
Slazem se Mikula da bi na CNC bilo super prav ugao, ali meni CNC izlazi na nos, imam ga i kuci i na poslu, mrzi me nesto u zadnje vreme da pipnem CNC sem ako bas ne moram. Ovo mi dodje, znas ono kad nekoga opusta kad radi neku prostu operaciju i ne razmislja o nicemu. Uzmem skalpel, smirglu, ukrstim ocima i trljam...mentalno opustanje  ")

Elem, idemo dalje. Pola jedan je nocu pa da pozurimo malo. Stali smo kod podloge za gornju stranu jezgra. Sada je lako, samo pozicioniramo prvi gornji deo tako da se ivice ravnaju sa prvim donjim delom i pritisnemo tegom (profili su ispod, i na njih je zalepljen selotejp na mestu gde se paneli sastavljaju...). Sada uzmemo opet vruci lepak i zalepimo drugi gornji panel tako da mu se ivice ravnaju sa drugim donjim, stavimo na njega teg i tako do kraja. Naravno, pre lepljenja kontrolisemo kako paneli prianjaju medjusobno. Kada pogledamo sa prednje strane ovakvog sendvica, trebalo bi da postoji oko 1mm zazora izmedju gornje i donje podloge kada je jezgro ubaceno.





To sada sve ponovimo i za drugo krilo, u mom slucaju za 4 komada. Ovog trenutka smo dobili sirova sastavljena jezgra, na kojima tek sada pocinje da se radi. Evo kako izgledaju te lepotice





Sada sledi deo koji nije obavezan i cisto je kozmeticke prirode. Ukoliko vam ne smeta da imate coskasta krila grubog i malo sirovog izgleda, veci deo ovog posla mozete preskociti (mada ne sve...) Ja licno zelim da ulozim malo vise vremena, jer volim da stvari budu sto fluidnije i prirodnije. Na performanse sigurno nece uticati nepovoljno, a mozda i doprinese koji promil.

Radimo obradu spojeva panela i vrha krila. Sve pocinje vasim konceptom za konacni izgled, na primer ovako



Nacrtamo prvu sliku na jezgru i isecemo



Zatim nacrtamo drugi set linija i njih isecemo



i smirglom P400 (ne grubljom) lepo sve zaoblimo kao da coske nikada nije ni bilo. Onda uzmemo neki finograf/tanak flomaster i ivicu koju smo osmirglali (koja je sada pod pravim uglom u odnosu na podlogu) podelimo linijom na dva dela



Bice tu jos malo rada oko vrhova kasnije. Pocinje hladno vreme, il da nabavim neko grejanje u podrumu il cu usporiti radove. (___)

Uzmemo onu nasu alatku, i pod uglom od 45 stepeni smirglamo gornju stranu ivice dok ne stignemo do linije koju smo nacrtali. Isto ponovimo i sa donje strane. Sada imamo 2 ivice po 45 stepeni umesto jedne od 90.



Dve novodobijene povrsine opet podelimo linijama na pola, i opet smirglamo gornju pa donju ivicu do nacrtane linije, ali ovaj put pod uglom od 30 stepeni. Morate biti sistematicni sa ovim da bi dobili iste vrhove, inace dzabe smo krecili... Na kraju prepolovite i taj ugao, trljnite malo, pa onda iz ruke onako blago samo da se sve stopi i zaobli, umetnicki :) Na kraju vrhovi izgledaju ovako




Offline zbabic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 340
Re: Projekat HIBRID
« Reply #6 on: October 23, 2014, 07:30:13 AM »
Post je odlican! Rad takodje!
Uzivam gledajuci ga i sa nestrpljenjem cekam nastavak  :)aplauz
 
S budalama se ne isplati svađati. Prvo te spuste na svoj nivo i onda te dotuku s iskustvom!

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Projekat HIBRID
« Reply #7 on: October 23, 2014, 02:16:46 PM »
Quote
Sada sledi deo koji nije obavezan i cisto je kozmeticke prirode. Ukoliko vam ne smeta da imate coskasta krila grubog i malo sirovog izgleda, veci deo ovog posla mozete preskociti (mada ne sve...) Ja licno zelim da ulozim malo vise vremena, jer volim da stvari budu sto fluidnije i prirodnije. Na performanse sigurno nece uticati nepovoljno, a mozda i doprinese koji promil.
Aerodinamika krajeva krila je posbna nauka. Nema veza sa estetikom. Tamo se dešavaju složena vrtložna strujanja vorteks, koja može krilo u potpunosti da pokvari, ne za promil, već za mnogo procenara u efikasnosti.
Ljudi se lome u svetu i ulažu veoma mnogo truda i novca da bi rešili taj problem. U zadnjim decenijama se formirala posebna industrija samo za izradu raznih krajeva krila, poznat i pod nazivom vinglete. Ako ne veruješ, pitaj ptice o ovome, zašto lete u trouglu, kada se sele...

Pogledaj samo kako izgleda kraj krila običnom Izi Staru, a kamoli ozbiljnoj jedrilici. To što ga i drugi zanemaruju, ne znači da sa time dobro čine, pa ih ne treba kopirati. Trenutno ima dosta dobrih rešenja oblika krajeva krila za jedilice DLG tipa, pa probaj da ih primeniš ako hoćeš korak napred.

Ne bih reagovao, a ne volim ako nema pitanja, da nisi toliko omalovažio važnu stvar, verovatno iz ne znanja, pa ti je pola oprošteno. Nije lepo,a ni za teba korisno, da ponavljaš greške sa prvog modela. Sa šmirglanjem tipa od prilike,  promenio si i geomeriju profila na kralevima. Kako si ga ti odšmirglao je najgora varijanta obrade.

Još nije kasno da vratiš oblik preseka profila, barem kako je na ostalim delovima. Ako ne veruješ, preseci skalperom na tom delu i vide ćeš. Kasnije ga možeš slepiti.




« Last Edit: October 23, 2014, 02:31:58 PM by tibeteagle »

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Projekat HIBRID
« Reply #8 on: October 23, 2014, 05:03:24 PM »
Hvala na skretanju paznje. Ali ako mislis da sam nakon 3 godina rada propustio to o cemu pricas, blago receno se varas. Ovo je domaca radinost bez raznih kalupa ili komplikovanih CNC obrada, bar sto se tice tog segmenta. Ne zelim da se upustam u takve rasprave i da navodim neke razloge i iskustva, itd itd itd... niti da pravdam svoj rad. A siguran sam da ce na kraju ovo biti avion bolji od 99% koje ljudi prave kod nas. DLG po svojoj prirodi ne moze imati vinglete, sem ako ne izmisljam sad nesto, a necu. Ovo sto radim ima cisto veze sa estetikom (i malo jos cime), naravno govorim iskljucivo o mom slucaju. Ovo bi trebalo da bude tema gde ce ljudi naci stimulans da probaju da prave nesto kvalitetnije, i da vide da to nije bauk, a ne da naprave najbolji avion na svetu, ultra mega giga... to ostavljam boljima od mene...

Edit: Pitacu golubove sledeci put u parku, ako im bacim semenke sigurno ce mi reci  :_D
Edit edita: Verovao ili ne, ZNAO sam da ces se javiti zbog ovoga, i znao sam 50% onoga sto ces napisati.  ()-() <---- evo koja je funkcija smajlija...
« Last Edit: October 23, 2014, 05:12:22 PM by Vaci »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Projekat HIBRID
« Reply #9 on: October 23, 2014, 05:36:12 PM »
Quote
Hvala na skretanju paznje.  ()-()
Nema na čemu.
DLG po prirodi može da ima vingletu i ne mora, ali ne sme da ima najgori završetak krila, baš zbog prirode, odnosno tipa modela.

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Projekat HIBRID
« Reply #10 on: October 24, 2014, 09:41:21 PM »
Na osnovu komentara kolege Jedrilicara, resio sam da dopunim jos malo obradu vrhova. Naime, krila cesto imaju manji napadni ugao pri kraju krila. Secenjem u zaobljeni oblik, i povlacenjem crtica po sredini, ta ugao se kod vecine aeroprofila povecava, cime se prakticno ponistava smanjenje ugla koji smo zadali (prosto receno). Najbolje bi bilo da prvu crticu za obradu stavite na 25-30% od podloge, i odatle krenete obradu. Pokusajte da od pocetka obrade do vrha krila napadna ivica obradjenog dela opada, da bi na samom vrhu bila tik iznad podloge. Oprostite na komplikaciji i teoretisanju, ali mozda bi bilo bolje tako da ne ucite odmah losiji nacin. Nisam planirao da postujem ovde takvu proceduru, pa nemam slike svakog koraka. Ali treba otprilike da izgleda ovako.



Nemam bolju sliku. Ako zagledate pazljivo videcete kako se senka koju pravi napadna ivica polako suzava, od mesta pocetka obrade do samog kraja krila. Znaci napadna ivica se lagano spusta.



Na kraju krila za donje strane, pod uglom od 30-45% u odnosu na podlogu obrusite ivicu ovako



To bi trebalo da zavrsi posao i estetski i po pitanju performansi, i to je nesto sto moze svako da odradi bez specijalnog znanja i alata. Naravno da moze to mnogo bolje, i mnogo komplikovanije, ali ljudi nekada nisu realni u svojim postovima. Na primer, da bi ste dobili konstantan aeroprofil celom duzinom, sa kakvim god uglovima zelite, tacan u stoti deo milimetra, kao na primer ovo





morate imati ovo



i znati kako da to koristite sa svim prikljucnim alatima, CAD i CAM programima, da bi ste napravili ovo (pod uslovom da znate kako)



i ovo



Pa da onda znate i to kako da koristite da bi ste napravili jezgra da bi ste uopste poceli neku ovakvu pricu. Zato smatram da je najbolje da ljudima pokazem ono sto mogu, kako bi za neko vreme video sto vise svojih drugara (i onih drugih) sa lepim, boljim avionima. Kao sto rekoh tamo negde, ne predpostavljajte previse, jer ono sto ljudi napisu na forumu moze, ali i ne mora biti kraj njihovom znanju i radu. Uzivajte u topiku ovakvim kakav je. Nastavljamo dalje.

Sledeci korak je jezgra dobro osmirglati smirglom P320 ili P400. Stirodur nakon rezanja zicom ima koricu za koju se epoksi smola ne lepi, pa mu je neophodno tu koricu skinuti i otvoriti pore. To sam naucio na najtezi moguci nacin, na zalost. Budite jako jako! pazljivi prilikom smirglanja smirglom sa zaobljenim ivicama. Ne trljajte kao da trljate vrata, vec uvek samo u jednom smeru, i to ka sebi. Smirgla treba da klizi. Trljajte samo dok se ne izgubi sjaj korice, ne zelimo da ulubimo krilo.





Sa izlaznom ivicom budite ekstra pazljivi jer je tanka, smirglajte samo ka njoj, nikako od nje ka napadnoj ivici. Mozete da je smirglate i duz krila, ali uvek se ruka spusta ka njoj. Kao da prstima mazite krilo, ali je smirgla izmedju. Ne pokusavajte to sa zenom, ni uz ni niz  :_D

Kada to zavrsite, oduvajte (ustima ako nemate kompresor :)) prasinu sa krila, do tada cete se vec nagutati prasine tako da nije strasno, i obrisite krilo ubrusom i 95% alkoholom.



Krila su sada spremna za... pa sad... Odavde se vec moze krenuti sa prvim radovima sa kompozitom, ali mi necemo. Ja cu staviti karbon preko krila, ali vecina ljudi ili nema sredstava za takvu egzibiciju, ili im karbon nije potreban toliko. Ako stavljate staklo, onda imate roze krila, a to se vecini ne svidja. Sledeci postupak osim farbanja, ima ulogu i da napravi malo tvrdju koricu krila, koja se posle moze dodatno osmirglati da bude ko bebina guza, i na koju se lakse lepe razne stvari... lakse se radi sa takvim jezgrom, malo je otpornije na grebanje i tako to. Ne plasite se da cete ovim dodati masu na krilu. Ukoliko ne uradite ovo, pore koje smo otvorili ce ionako popuniti epoksi.

Trebace vam plasticna casa, cetka, stapici za raznjice, akrilni lak na bazi vode, toner za krecenje u zeljenoj boji, i ubrus obavezno.



Toplo preporucujem i neku zastitnu foliju, inace cete se ubiti od ciscenja



Napravite rastvor oko 70% vode i 30% akrilnog laka, otprilike 2 dela vode na 1 deo laka. U to dodajte zeljenu boju u ne prevelikoj kolicini, do nijanse koju zelite. Odmah da kazem da sam ovo u nesto drugacijoj formi prvi put video u nekom Laslovom postu, da mi opet neko ne bi gurao prst u oko, znate kakvi su ljudi. Lepo promesajte sve, stavite jezgro na foliju, i ofarbajte. Nemojte da sljiskate po jezgru da se zaviri boja, razmazite dobro samo da pokrijete povrsinu.



Ofarbate jednu stranu, pomerite na stapice za rostilj (cevcice, sta god...) koje ste naredjali na stolu, i odradite isto sa jednom stranom drugog jezgra.



Ostavite da se osusi samo, ili na zaista moju "toplu" preporuku napravite termo komoru :)



Od stirodura, nemam sta da pisem, prosto se pravi. Ima vratanca, cije su sarkice od nekog parceta tkanine.



U tom slucaju je neophodno da imate fen za vreo vazduh sa kontrolom temperature



To vec kosta malo vise, Skill marku jako preporucujem. Poklopite krila, napravite prozorce na vratima da stavite fen, podesite zeljenu temperaturu i uzivate u brzom susenju. A imacete i mnogo bitniju primenu za ovu termo kutiju kasnije. Ispod kutije mozete staviti jos jednu tablu da izolujete sve od stola.



Jako preporucujem i unimer sa temperaturnom sondom, jer jedino tako cete znati sta se desava u komori, kolika je temperatura, koliko brzo se menja.... Slobodno u momori idite do oko 60-ak stepeni, nece biti problema sa tom temperaturom.Moze i vise, ali ne preporucujem iz raznih razloga...



Nastavicemo uskoro sa jezgrima, cim se osuse :)

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Projekat HIBRID
« Reply #11 on: October 25, 2014, 12:55:06 AM »
Quote
Na osnovu komentara kolege Jedrilicara, resio sam da dopunim jos malo obradu vrhova.
Drago mi je da sam uspeo da te navedem na pravi put, iako ti to ne priznaješ.  Iako zaobljenje još nije ono pravo, mnogo je bolje. Jel' da aerodinamika nije estetika?
 :P

 :sljus

Projekat, ako mi vreme dozvoli, planiram da propratim sa puno slika i detalja, caka koje sam pokupio ili sam provalio, sa puno detaljnih objasnjenja, kako bi ljudima koji krenu slicnim putem, krivu ucenja napravio sto manje strmom.

Nije majstorski projekat, vec majstorskog tipa, barem u prezentaciji. To sto licno zelim da mi bude zaobljen vrh, a necu da palim CNC masinu je moja stvar. Posto mi eleroni ne idu do "vrha" krila vec su u trileron izvedbi, mogu da stavim i winglet/peg za bacanje kao sto i sam znas. U tom slucaju mi svo ovo majanje nije potrebno, ali ja ne postavljam ovo ovde zbog mene, jer meni nije potrebno, vec zbog drugih.

Jedrilica jeste stvar kompromisa, i moj kompromis je u tome da nece biti bolji DLG od DLGa, verovatno nece biti bolji na padini od namenski radjene jedrilice za to, o dinamickom jedrenju sam odmah reako samo o nekoj skolskoj verziji cisto da se proba, ako i to uopste. Cilj mi je da udjem svuda po malo, a znam da ne mogu sve. I znam sta znam i sta ne znam. I znam da ti mozes bolje od mene, kao i dosta drugih ljudi. Ali ovo nije namenjeno vama koji znate puno, nego nama koji znamo malo, da se podignemo iz prasine. Nadam se da sam sada bio dovoljno jasan. I bice ovo sjajna jedrilica, koja nije radjena otprilike (verovali ili ne), samo sto put do prvog reza stirodura nije ovde opisan. I bice uzasno posecena tema to garantujem zivotom, i puno ljudi ce puno puta ispustiti ono "...aaaaa..." gledajuci postupke, jer nisu detaljno mogli to da vide sve na jednom mestu. I budite ljudi, ja znam manje ne samo teoriju, nego i manje termina, i ono sto znam je uglavnom na engleskom, jer moram da kopam da bih nesto saznao i razaznao dobro od loseg. Ako mi jos i to uzimate za zlo sto kazem "vrh" krila a ne kraj krila, onda ne znam gde dalje... Postovacu svaciji stav dostojanstveno i kulturno napisan. Uzivajte u temi. Lele koliko sam napisao bas sam...  (___)

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Projekat HIBRID
« Reply #12 on: October 25, 2014, 05:46:01 PM »
Dakle jezgra su se osusila, osmirglamo ih jos jednom smorglom P320-400 i obrisemo alkoholom. Ja ovde stajem i jezgra su spremna za dalji rad. Ukoliko zelite da radite sa staklom ponovite postupak da dobijete ravnomerniju boju. Ili crtajte nesto, kako god :) Mozete primetiti da se negde vide spojevi krila a negde ne, znaci da je negde spojeno perfektno, a negde ne. Nece uticati na performanse, pa posto se jezgra kod mene ne vide nisam toliko posvetio paznju tome, ali kod jezgara od stakla spojevima posvetiti vise paznje.



Sada krecemo da pravimo "spar", mislim da je na nasem jeziku izraz remenjaca. Ako nije neka neko ispravi. Sastojace se od jezgra od pene, "shear web" (to mu dodje mreza koja trpi silu uz duz krila) i karbonskog kanapa 24K. 24k znaci da ima 24000 vlakana u tom kanapu, i oznacava njegovu velicinu. Ima 1k, 3k, 6k, 12k, 24, 48k, verovatno i dalje, ne znam. To nije skupa stvar, narocito kada se uzme na vecu kolicinu, i smatram da to jednostavno mora da ima svaki modelar (sa bocicom epoksija za laminiranje) jer zavrsava neverovatan posao neverovatno dobro.



Za pocetak, iscrtajte na krilu gde treba iseci jezgro za remenjacu. Ukoliko ce krilo biti presvuceno staklom, ne koristite alkoholne markere. Epoksi ce ih rastvoriti i razmrljati po krilu. Bolje da koristite neku meku grafitnu olovku B tipa, i to lagano.



Sledece je priprema karbonskog kanapa. Remenjaca ne trpi ni priblizno silu koja raste linearno od kraja krila ka korenu, vec je ta sila neka eksponencijalna funkcija. To znaci da ako krilo na kraju trpi "silu" od 100gr (ne prozivajte me... 1N) na polovini nece biti sila od 200 gr kao kod klasicne poluge, vec veca. Zbog toga treba stavljati sve vise i vise materijala blize korenu. Zato treba karbonske kanape sloziti recimo ovako nekako



da bi kraj krila ostao sto laksi, jer mu snaga nije ni potrebna toliko koliko korenu. Karbonski kanap nije kanap u klasicnom smislu, kao uze, vec je u vidu trake. 24k je u vidu trake sirine 10mm, pa ce zato moja remenjaca biti siroka 10mm.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Projekat HIBRID
« Reply #13 on: October 25, 2014, 08:27:53 PM »
Quote
Sada krecemo da pravimo "spar", mislim da je na nasem jeziku izraz remenjaca. Ako nije neka neko ispravi.
Ovo što stavljaš nije ramenjača ni spar a koja se još naziva kao glavni nosač.. To je samo ojačanje gornjeg i donjeg sloja na najdebljem delu profila. Ramenjačom zovemo konstrukciju koja odgovara svim zakonitostima "I" profila a uzduž gledano rešetkastom nosaču. Ove trake ne zadovoljava te zakonitisti otpornosti materijala, koja je opet jedna posebna nauka, koja se godinama studira i ne pije vodu instant učenja na brzake sa veba.  (nene)

U svakom slučaju treba poznavati tipovi opterećenja u krilu u raznim ekstremnim režimima leta koje se očekuju i tek onda se mogu, još dodatno na osnovu geometrijskih veličina konstrukcije, pronaći momenti savijanja u raznim presecima krila, pa tek onda sile koje deluju na određene delove krila. Ako se to u potpunosti ne uzme u obzir, može se desiti da se previše ojača gde ne treba, a manje gde treba, pa ni vrhunski materijali za gradnju ne vrede ništa. To je deo projekta, koji se radi još pre crtanja i gradnje, naravno ne amateskih već majstorkih.

Bolje objašnjavaj samo šta radiš praktično radionički i mani objašnjavati sile.

« Last Edit: October 25, 2014, 10:48:48 PM by tibeteagle »

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Projekat HIBRID
« Reply #14 on: October 25, 2014, 11:42:51 PM »
....
Ovo što stavljaš nije ramenjača ni spar a koja se još naziva kao glavni nosač..
....
To je deo projekta, koji se radi još pre crtanja i gradnje, naravno ne amateskih već majstorkih.
....
Bolje objašnjavaj samo šta radiš praktično radionički i mani objašnjavati sile....

Uh... sad se vec nerviram. Cestitam, to ne moze svako.

Prvo:



Drugo: Naravno da je ovo amaterski projekat jer sam ja amater. I cudi me da do sada nisi to skapirao, jer sam ti udenuo u oci nekoliko puta bre! (nadam se da znas sta znaci "bre")

Trece: Eeeeej!!!... ko ti daje za pravo da mi kazes sta mogu a sta ne mogu da govorim, u svojoj temi, kako si tako bezobziran i bezobrazan! Ajde da lupam tamo nesto skroz, al ti nisi... ") ni procitao izgleda ni razumeo sta ja radim.

Cetvrto: Zarad bar neutralnih odnosa, molim te da vise ne citas ovu temu, a jos manje da dajes komentare! Ti si ocigledno previse pametan za mene, ovu temu, ovaj forum, i ko zna koga sve i sta. Nije zemljace ovo za tebe, mnogo je nisko pa te iritira. Odoli iskusenju da kliknes... Unapred zahvalan, bar zbog ranijih korektnih odnosa.