Author Topic: Sbach 342  (Read 48094 times)

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Sbach 342
« Reply #15 on: December 23, 2014, 01:24:51 PM »
Uzivao sam citajuci.
Iako sam od pocetka upozanat sa razvojem projekta, lepo je podsetiti se svega.
Iz licnog iskustva znam koliko je ARF jeftinija varijanta, ali ovakav nacin izrade donosi mnogo drugih satisfakcija,
koje nadoknadjuju razliku u ceni.
Siguran sam ces u letenju ovog modela uzivati koliko i sada, dok ga pravis.
 
 

Offline batans

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 355
Re: Sbach 342
« Reply #16 on: December 23, 2014, 05:30:12 PM »
                      Pogledao, procitao i ostao bez teksta. I obradovao se. Svakidasnjica, instant zivot, internet, HK, naruci, stiglo, ukljuci, palo, prodaj, malo mudruj po forumima, modelarstvo. Pa dobro. A nije. 
                      Na prelazu iz 80-tih u 90-te odlazak na Lisiciji jarak na ondasnje takmicenje u Club-klasi RC jedrilica, neko rece, ej, da te upoznam sa Cokom. Vec sam dosta cuo o njemu kao sjajnom modelaru. Malo trema ali i zadovoljstvo sto sam tu negde, u blizini naseg modelarskog vrha. Covek sjajan, dobre naravi, nije bilo nikakvih prepreka da postanemo veoma dobri prijatelji. To traje naravno i danas, nase porodice, znamo sve jedni o drugima.
                     Znam i ja kao i Misa kako tece ovaj projekat od samog pocetka ali ove slike, tekst koji ih prati, modelarski refleks, koji je to avion za mene, napravicu ga bez obzira na sveukupni angazman (volja), a onda onaj stari temeljni pristup, nauciti program za crtanje, pokupiti sve parametre, promisliti o svakom detalju, inzenjerisko znanje, uvesti mnogo inovacija.
                      Vec sam pomislio da se zivot sveo na odlazak u Mc Donalds po hamburger. Prevario sam se, vrlo sam zadovoljan zbog toga. Hvala ti Coko. 

Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 104
Re: Sbach 342
« Reply #17 on: December 23, 2014, 06:17:43 PM »
Svaka cas Coko, pravi modelarski poduhvat.

Pozdrav

PS Vidim ja da ti to nebi uspeo da nemas pomagace.

Offline srpska posla

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 304
Re: Sbach 342
« Reply #18 on: December 23, 2014, 07:15:43 PM »
Fenomenalno!!!
Jednom Hobi, opet Hobi treci put...to su vec srpska posla

Offline nedbojsa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: Sbach 342
« Reply #19 on: December 23, 2014, 07:16:18 PM »
Gledam, čitam i sve ne verujem da sam budan!

A uuuuu ovo čista pornografija...
Antiprotivna teoraija letenja: "Postoje neke preporuke i pravila o tome kako leteti; 1-Kako treba leteti i 2-Kako ne treba leteti znači, ako letim po pravilu 2, i to odlično, znači "letim antiprotivno" ili ti protivprotivnog, zapravo "kontra odnaopačke"."

Offline Goran-Le

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 193
Re: Sbach 342
« Reply #20 on: December 23, 2014, 07:33:21 PM »
 :)aplauz :)aplauz :)aplauz
 Sta reci osim OCEKIVANO ! Od nekog koji je toliko modela napravio i leteo ne bi bilo fer da bude drugacije,PRELEPO! (res) (res) (res)
 I sto rece moj drugar Nebojsa P........
 (res)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Sbach 342
« Reply #21 on: December 23, 2014, 09:28:46 PM »
Konačno jedan lep, ozbiljan i konstrukcijski, neobičan projekat.
Lepo je videti i pročitati ovako nešto na našem Forumu...


« Last Edit: December 23, 2014, 09:30:20 PM by mirce »

Offline Gabor

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2377
  • RC Bandit
    • Exclusive
Re: Sbach 342
« Reply #22 on: December 25, 2014, 04:57:59 PM »
Uh, odličan model   (res)

Offline promat

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 58
Re: Sbach 342
« Reply #23 on: January 07, 2015, 09:47:24 PM »

Pre nekoliko meseci sa se cuo sa Predragom-Cokom i iz razgovora sam saznao da se sprema da savlada jedan od programa za projektovanje iz oblasti masinstva.Pri tome meni nije nista govorio o nameri da projektuje ovako lep akrobatski model.Kada su se ne tako davno pojavili na ovom forumu prvi rezultati,koji su vidljivi, iskreno sam se obradovao a i iznenadio videvsi resenja koja su ovde prikazana.Pre svega sama cinjenica da je Predrag brzo savladao tehniku rada na projektovanju na racunaru a posebnona tehnickim resenjima koje sam video.Posebno me je odusevio njegov pristup konstruktivnog resenja krila sa primeno ukrstenih profila rebara,koji se ne tako cesto mogu naci u praksi.Naravno da je Predrag imao u vidu cisto tehnicki aspekt ovakvog pristupa.Naravno pre svega time je dobio visoku krutost krila,koja je neophodna ne samo za opterecenja u letu ,nego iveliku otpornost krila na vibracije,koje dolaze od motora.Usvakom slucaju je ovo novina na nasim prostorima u modelarstvu.Siguran sam da ce njemu to posluziti i u njegovom profesionalnom radu koji sa uspehom obavlja.

Iskreno se radujem da je neko od modelara savladao ovu savremenu tehniku projektovanja u masinstvu.

Pozdrav svim modelarima

Dusan Papic

Offline petar

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 329
Re: Sbach 342
« Reply #24 on: January 13, 2015, 02:28:25 PM »
Lepo je videti da neko ima volje da konstruise i pravi model. Ja sam isto vec odavno hteo da uradim nesto slicno, ali posto sam lenja buba u poslednje vreme nikako da to uradim (hteo sam da konstruisem YAK55SP koji sam pre par godina olivadio). Velika prednost je kad mozes sam da lako popravis zestoko ostecen model, a za to ti je neophodno da imas plan i da lako mozes da iseces poterbne delove, a kasnije sve ide lakse, sto smo vec culi kao lego kockice, treba i tu da se radi, ali je lakse...).

Sto se tice programa nema loseg programa za dobrog inzenjera (ne mora biti ni inzenjer, ali mora znati sta hoce i koje su posledice svakog poteza). Ima danas i dosta besplatnih programa u kojima ovo moze da se uradi, verujem ne tako lako kao u Solidworks_u, Inventoru ili Proinzenjeru, ali moze, recimo HeekCAD i FreeCAD. Naravno, ako neko hoce kasnije da dobije posao na racun znanja programa svakako je bolje koristiti te firmirane programe jer cim nekom kazes da radis u nekom besplatnom programu odmah ces doziveti podsmeh (najcesce od ljudi koji ni sami ne znaju jer da znaju nebi lupetali).

Isto sam hteo da zamenim skoro sve delove od trupa napravljene od spera sa balzom (mada je kineski YAK konstruisan rekao bih bolje od firmiranih modela recimo Sebart_a i ima gomilu uzduznica od balze i preko toga oplatu od 1.5mm, ali je balza veoma loseg kvaliteta i preteska. Naravno treba zadrzati i sper, ali samo na onim mestima gde je bas neophodan (recimo da drzi motor i stajni trap i bajonet od krila).

Kad vec to pomenuh, nesto mi nije jasno sto se tice slika, a to je kao da bajonet od krila naleze direktno na rebra od balze (to mi se cini slabasno, ali verovatno Coka planira to necim da ojaca ili je to vec uradio, ali su slike male i ne vidi se).

Sto se tice ovih karbonskih uzduznica na trupu ja bih rekao da je to nepotrebno jer nekako kako god olivadis model skoro uvek zadnji deo trupa i rep ostane citav (rekao bih zbog male tezine tog dela pa i male inercije, nema dovoljno energije da se izlomi na param parcad..., ne kazem da to nije dorbo resenje, jer bi resenje sa uzduznicama od balze trazilo dosta uzduznica i lepljenja i verovatno je ovako jace i lakse (mozda nepotrebno), ali ja bih rekao i dosta skuplje... 

Zao mi je sto se Coki ne svidja elektro verzija, a i u pravu je, za vece modele od 1.6m elektro je prilicno skup, ali do 1.6m raspona je po meni bolji od svega, jeste da ne mozes da letis duze od 10 minuta (ako bas udaras po gasu), ali za to vreme motor vuce ko zmaj.

Pozdrav   

Offline Sloba

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 61
Re: Sbach 342
« Reply #25 on: January 13, 2015, 06:55:43 PM »
Ja sam Coki već izjavio divljenje za njegov rad i to u "audio formatu". Dizajn krila je lekovit za našu modelarsku maštu. Prvi sledeći model kada (ako) budem radio obratiću se Coki, da mi da više sugestija za gradnju ovog tipa krila. Mislim da će dobro da stoje na Yak-u 55 koga želim da napravim na poseban način, slično kako je i Coka radio Sbach-a, ali sa malo više karbona i sa nekim izmenama u prednjem delu.

Pero, vidim da i ti naginješ na tu stranu, pa ako hoćeš da radiš Yak-a, mogu da ti dam izrezane delove za model od 2m. Orginal je bio 2.2, ali sam ga iz razloga koje ti pominješ (mnogo je veliki) smanjio na 2m., a kasno sam primetio sa sam mogao da ga smanjim i na 1.8 m ili čak i nešto manje. U svakom slučaju, ako želiš da gradiš, ova drvca te čekaju.

Offline petar

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 329
Re: Sbach 342
« Reply #26 on: January 13, 2015, 07:49:25 PM »
Ljudi, izvinjavam se sto vam trujem topik.

Ja bih da pravim YAK55SP (jer mi je ta verzija SP mnogo lepsa od verzije M), prakticno krila i rep na njoj izgledaju kao na SBACH_u (malte ne ista).
Imao sam taj model od 1.5m i bio zadovoljan, ali sam ga polomio, zestoko. Uzeo sam ga na hobbyking_u pa ga kasnije vise tamo nije bilo (kad sam ga polomio).
Pre neki dan sam nasao drugu kinesku radnju "HaiKong Model Mfg. Co" pa sam onda otkrio da ima da se kupi u nekoj radnji u Singapuru (slicnoj kao hobbyking) http://www.singahobby.com/?q=node/32961

Model kosta isto koliko i ranije, ali ja necu namerno da ga kupim, hocu da ga napravim u CAD_u tako da mogu sam da ga napravim "lako" i onda da me je bas briga da li cu ga slupati ili ne (e bas tad se nece slupati).

Taj model leti kao zmaj, ako je tezak do 2.5kg, ali je moj setap za njega bio pretezak - 3 kg, opet je dobro leteo, ali kad znas da moze bolje..., pa za taj setap cu napraviti malo povecanu verziju (od 1.6m), e, a kad cu to da uradim ko zna.... kad mi dodje...

U svakom slucaju je velika prednost kad imas plan (i to u CAD_u da bi lako mogao u CAM_u sam da napravis delove, naravno, ako imas cime). Sad za nekoga to nije problem... ako ima para kao blata, sto bi se on zezao sa tim....
Olupa pa kupi novi i tako do beskonacnosti....

Takodje sto se tice velicine po meni je 1.6m optimum za struju jer (sto se mene tice, za nekog ko ima 10-100 robova, nije problem, uzece od njih... kad olupa prethodno) je setap i baterije prilicno jeftin. Naravno da moze na struju i 3m avion, ali onda treba gaziti po tim robovima ko mutav....

Pa posto sam tvrdi "strujas" sve vece od 1.6m nije za mene. Struja je dobra jer: ne smrdi, ne brises ulje sa modela, model je laksi jer motor ne vibrira mnogo, vuce kao zmaj, ne stelujes svako malo motor, pouzdanija je, samo prikacis i leti, cim sletis prikacis nove baterije i leti odmah, ako ti se leti i ne stvara mnogo buke. A ako hoces 2m model onda je bolji benzin... jer je jeftiniji i mozes da letis skoro 3 puta duze (uz sve suprotno od onoga sto sam naveo za struju, znaci smrdi, moras da trup lakiras sa parket lakom ako neces da se ulje upije u drvo, stvara buku, moze da se ugasi kad mu dune, stelujes ga do beskonacnosti i nikad nije nastelovan kako treba....).

Hvala na predlogu.

Ajd da dodam jos koju.

PS.
Ne svidja mi se kod SBACH_a ravan trup odozdo, jer je to izvor slabosti konstrukcije (jer kad se plankira zaobljen trup - kao kod YAK_a dobija se jaca konstrukcija posto "koza-oplata" trpi vise razvlacenje, a ne savijanje kao sto je u pitanju kad je ravno... Ono sto je kod SBACH_a mnogo bolje je kapotaz za motor jer ima daleko manji otpor...

Pogledah sad detaljno Cokine slike, trup je odozdo pomalo zaobljen, znaci malo se ipak potrudio (jer vidim da ima gomila RFT kitova sa ravnim donjim delom), jos da se isplankira i to je to...
« Last Edit: January 13, 2015, 09:02:10 PM by petar »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sbach 342
« Reply #27 on: February 01, 2015, 10:15:28 PM »
 Pre nego postavim slike i kraci tekst o dosadasnjim radovima, da se obratim modelarima koji su uzeli ucesce u ovom topiku.
 Kao prvo, zahvaljujem se svima.
 Kao drugo, prijatno sam iznenadjen da se izrekla i neka konstruktivna kritika, kao i zapazanje.
 Tacno je da je kod vecine modela Sbach-a donji deo trupa netacno izveden.
 Ipak, koliko sam sa slika mogao da odgonetnem, na mom modelu je oblik donje strane trupa izveden veoma slicno pravom avionu.
 Tacnije bi samo bio izveden da sam imao prilike da legnem ispod pravog aviona.
 Drugo, bajonet za sada uistinu prolazi samo kroz balzu, ali to je iz razloga sto postoji opcija pomeranja krila napred-nazad 50mm.
Tek kada zavrsim sve elemente i odredim teziste modela, zalepicu sa unutrasnje strane sper koji ce biti uglavljen izmedju dva okvira trupa, i on ce prenositi opterecenje od bajoneta krila.
 U svakom slucaju, odlicno zapazanje.
 Sa stanovista aerodinamickih konstrukcija, svaku koncentrisanu  silu trebao bi da prihvati okvir.
 Dakle, bajonet, stajni trap.., sve bi te elemente trebalo vezati na okvir (rebro).
 Posto sam na ovom modelu predvideo pomeranja pomenutih elemenata, izmedju okvira su postavljeni elementi koji ce to dozvoliti.

  Po pitanju karbonskih cevi, opet se potpuno slazem.
 Apsolutno su i balza ili lipove letvice mogle da izvrse zadati zadatak.
 Ipak, mozda je zelja za atipicnim projektom dovela do koriscenja ovakvih materijala.
 Masa je nesto manja nego da su koriscene lipove 8x8 letvice a krutost sigurno veca nego da sam koristio balza letvice.
« Last Edit: February 02, 2015, 12:08:03 AM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sbach 342
« Reply #28 on: February 01, 2015, 10:23:24 PM »
  Posle izvesnog vremena, celom projektu se nazire kraj.
 Poprilicno je stvari odradjeno I spisak onoga sto je preostalo, je sve kraci I kraci.
 Izvrsena su I prva merenja mase, izvuceni su mnogi zakljucci, Poneke greske uocene…
 Da se vratimo na konkretne stvari.
 Cevi za bajonet su izradjene od 4 sloja 30-o gramskog stakjlenog tkanja.
 Celokupan material za kompozitne delove nabavljen je u BG model shopu. Ovom prilikom se zahvaljujem predivnoj ekipi te firme.








 Definisao sam i polozaj servoa elerona.
 Prva opcija, koju mozete videti na poslednjoj slici, upravne orjentacije na smer leta, je veoma brzo odbacena.
 Zbog saca, koje sam zeleo sto manje da secem, servo stoji pod 45 stepeni u odnosu na smer leta.
 Na srecu, dubina krila je dovoljna da ce samo mali deo vireti van povrsine donjake.

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sbach 342
« Reply #29 on: February 01, 2015, 10:29:32 PM »


 Nakon toga, zapoceo sam sa plankiranjem.
 Prvo sam isplankirao vertikalni stabilizator i njegovo kormilo.

  Vertikalni stabilizator je plankiran bez kosuljiuca.
 Povrsina je veoma mala I nikakvih problema nije bilo.




 Naravno, vredno, budno oko, proverilo je svaki  deo  vertikalnog stabilizatora.



 Kada sam dobio zeleno svetlo, nastavio sam, razmisljajuci sta da radim jednoga dana kada cokoladna bananica ne bude dovoljna da mi se za propuste progleda kroz prste.

« Last Edit: February 01, 2015, 11:47:41 PM by coka »