Author Topic: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)  (Read 28824 times)

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #15 on: March 09, 2015, 11:52:25 PM »
Hvala vam :)

Da ,svi avioni iz tog perioda dosta liče. IK-3 je bio miks i dizajn dva razlicita uticaja koliko sam uspeo da procitam negde. Kosta Sivcev je radio u Francuskoj za Morane a Ljubomir Ilić u Engleskoj. U nekoj dokumentarnoj emisiji koju sam gledao jedan stariji gospodin avio inzenjer je potvrdio da je IK-3 radjen po uzoru na Morane Saulnier 406 koji ima isti motor. Taj avion jos uvek leti. Ima par videa na internetu koje sam jurio da nadjem cisto da cujem kako je IK-3 zvucao :). Svakako iako je IK sjajan miks Francusko/Engleskog uticaja sam po sebi je unikatan i lep dizajn. Svi ti avioni imaju po meni taj lep klasican izgled. Na primer veoma mi se svidja izgled Devoitine D520 koji je isto jako slican IK-3.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #16 on: March 10, 2015, 12:30:50 AM »
Da, Dewoitine 520 se i meni svideo po obliku. Bio je jedan od malobrojnih borbenih aviona Francuske u to vreme.
Napravio sam ga u mojoj izvedbi pre par godina sa mnogima zajedno za potrebe RC borbe u vazduhu. Još nije ni poleteo i stoji mi kao rezerva.  mmmm
http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,4376.135.html
Urađen je po konstruktivnom sistemu Pinkfire-a

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #17 on: March 10, 2015, 12:47:03 AM »
Sjajno izgleda, lep čist rad. Mig 3 izgleda sjajno takodje. Jedan od mojih omiljenih isto. Volim tu poziciju kabine iza linije krila. Podseća me na sportski auto sa velikom haubom :) nesto kao stari Jaguar tipE hehe. Sledeci dizajn na kojem sam polako krenuo da radim je Messerschmitt Me-209. Bice manji oko 800mm. Valjda ce leteti videcemo :)

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #18 on: March 10, 2015, 08:06:00 AM »
Hteo sam da dodam nesto slika i da iskuckam neke detalje cisto kao referencu za sve koji zele da prave.

Krilo :

Isti sistem kao kod Spitfire-a s tim da sam na ojacanje (spar) dodao jos jednu "traku" foamborda koja se lepi na spar cisto da pojacam sve malo. Ono malo parce se lepi na kraju gde dodje servo.





Po nacrtima i slikama IK-3 nije imao dihedral (uh...kako se kaze na Srpskom?). Krilo mu je bilo odozgo ravno a odozdo je islo na gore od centra ka vrhu krila.
Ja sam to uzeo kao referencu da ga ipak napravim da ima dihedral zbog malo stabilnijeg leta. Izmerio sam na crtezu ugao od 3 stepena pod kojim se suzava krilo na gore i toliko sam stavio dihedral na krilo. Spar je pod tim uglom ali se na donjoj slici ne vidi.
 


Sastavljanje fuselage ista prica kao Spit



Pre lepljenja krila za fuselage kontrola da se sve poklopi sa centralnom linijom.

Od nazad


Od napred - (U pozadini prva verzija sa hladnjakom. Nisam tretirao foamboard i oljustio se od vlage... :-\)



Na sledecoj slici je prikaz formera za ledja na prvoj verziji koju sam pravio po uzoru na prvu verziju IK-3 (prototip)
Iako sam uspeo nekeko to da zalepim ima jako puno krivina i tesko je lepiti. Druga verzija je radjena po drugoj finalnoj verziji IK-3.

Prva verzija


Druga verzija :
Ovde cu samo ponovo da napomenem da sam morao da trimujem poslednja dva fromera malo jer mi poster board (hamer) nije legao lepo. Na planu sam to korigovao (smanjio) po nekim merama od trimovanih formera i nisam mogao da testiram pa samo obratite paznju pre lepljenja i trimujte ili napravite veci former ako hamer ne lezi lepo. Ova slika druge verzije je pre modifikacije i vidi se lepo na slici da su formeri previsoki i da sam tu omasio.



Ovo je jedina slika koju imam posle trimovanja, nadam se da se primeti drugi oblik i manji former. Oba serva su u istoj liniji jedan iznad drugog. Vislji za elevator, nizi za rudder.



Detalj pre lepljenja


Ovde se vidi da nisam lepo uradio poster board na ledljima... Ima dva udubljenja. Nadam se da ce farba to da zamaskira.
To je u sustini bio najtezi deo u celoj prici, uklapanje hamera na ledja. Pokusacu da za narednu verziju uradim spojeve izmedju formera kao kod balaza modela cisto da taj hamer ima vecu povrsinu za koju moze da se uhvati.



Ovde sam postavio prvu i drugu verziju da vidim razlike u izgledu



Krivine na krilu (Wing fillets) su cisto estetski deo. Pravi IK je imao ta zaobljenja a model naravno mnogo lepse izgleda sa njima. Isekao sam ih s tim da sam na strani koja se lepi oljustio papir i osmirglao penu dok nije koliko toliko lepo legla u ugao.
Rupa koja se vidi iza je originalna pozicija za drveni drzac na powerpodu. Ja sam skratio powerpod malo pa sam pomerio tu rupu napred. Malo parcence špera je da ojaca rupu gde prolazi drzac.




Detalj sa repa : Ojacao sam sa 3mm carbon fiber trakama jer sam hteo da se osiguram da je nazad sve kompaktno. Na stabilizatoru sam usekao foam do pola i ubacio trake koje sam posle zalio glue gun-om. Na elevatoru sam samo nalepio parcence kao ojacanje cisto da se ne vitoperi kada servo vuce horn.



I za kraj jedna mutnjikava samo radi poredjenja Spit i IK-3  :)




Pozdrav
 (<--)

Offline firebird

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 771
  • Bojan , Kragujevac
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #19 on: March 10, 2015, 08:22:37 AM »
Svaka cast, lepo si ovo opisao i skrenuo paznju na detalje. Nisam ja odustao od spitfajera, al' cu verovatno prvo da pravim tvoj IK3 pa onda i spita. Moja neka ideja je da i gornje poklopce kucista napravim od foamboard , ne kao ovi sto su radili od hamera.

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #20 on: March 10, 2015, 08:30:16 AM »

Da to je dobra ideja. Ja sam razmisljao o tome isto ali sam se toliko bio smorio od krojenja formera da sam na kraju samo zalepio hamer i teraj. Videcu ako krenem da modifikujem sve ponovo prepravicu formere jer imam vec tanji 3mm foamboard. Nece dodati mnogo na tezini a bice kompaktnije i lakse ce se lepiti kad se krene u savijanje.

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #21 on: March 10, 2015, 08:41:36 AM »
E da cisto da napomenem. Pravio sam ga za Emax 2218 1100kv motor. On je 28-36 dimenzija. Slicno kao NTM serija i mislim da ce NTM 2836 pasovati. Sve manje tipa 28-26 ili 28-30 trebace odstojnike verovatno a veci duzi motori ce mozda da štrče. Sutra mi stize 2836 1400kv od hobbiking-a pa cu videti kako lezi.
Inace sa tim Emax motorom (80g) Dubro spinner 2 incha i baterijom 2200 3s skroz napred do linije sa firewall-om avion tacno balansira na tih 55mm. Ako neces da meris CG je tu negde mrvu ispred spar-a.   

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #22 on: March 10, 2015, 09:20:56 AM »
Ajde ako nije problem, napravi fotku da se vidi otvor za prostor za bateriju i ostalu opremu. Takodje, ako mozes da pokazes (ili opises) kako si izveo zakljucavanje tog dela.

Jos jedno pitanje. Mozda je trebalo da gledam properties pdf fajlova koje si prilozio kao plan, ali nisam.
Pitanje je koji format papira treba da bi se ti planovi (onako kako si ih postovao) odstampali u 1:1 skali ? Ja moram da idem da mi to (usluzno) stampaju pa cisto da mogu da kazem koji format papira da koriste.

Offline firebird

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 771
  • Bojan , Kragujevac
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #23 on: March 10, 2015, 09:25:22 AM »
E ovo za motor kao da si mi procitao misli  lol , a bas zagledao sledece na hobikingu 2836 , 3530 i 3536 1400kv i prop 10x4.5 do 11x6, 3s bat...

Kolika je tezina spremna za let?

@pnedic, u studentskoj fotokopirnici je oko 200-250din stampanje na ploteru A0 formata. Ja sam planove za spita stampao kod mene na poslu i ispali blago uvecani, jedno 13% pa je sad raspon 122cm  mmmm
« Last Edit: March 10, 2015, 09:28:19 AM by firebird »

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #24 on: March 10, 2015, 09:42:48 AM »
Ajde ako nije problem, napravi fotku da se vidi otvor za prostor za bateriju i ostalu opremu. Takodje, ako mozes da pokazes (ili opises) kako si izveo zakljucavanje tog dela.

Jos jedno pitanje. Mozda je trebalo da gledam properties pdf fajlova koje si prilozio kao plan, ali nisam.
Pitanje je koji format papira treba da bi se ti planovi (onako kako si ih postovao) odstampali u 1:1 skali ? Ja moram da idem da mi to (usluzno) stampaju pa cisto da mogu da kazem koji format papira da koriste.

Baterija ide isto kao kod spita ispod nosa na powerpod. Sva elektronika je u sustini u powerpodu i on se samo ubaci da legne u lezista na fuselage i osigura se drvenim stapicem. Napred se firewall drzi na dva stapica koji su zalepljeni u foamboard.


Evo gde stavljam bateriju. Ovo je prva verzija aviona gde sam trazio cg pa odatle one crte, to zanemari powerpod je taj i tu stavljam bateriju. Kacim je na cicak plus strap. Sa druge strane u powerpod sam ubacio parce spera da strap za vezivanje baterije mogu da stegnem da ne pokida penu. Uslikacu ti i to sutra pa cu poslati, avion mi nije u stanu.

Plan je radjen za dimenzije Foamboard tabli koje kupujem ovde. 20 x 30 inch to mu dodje negde 506 x 762mm

Imas u Acrobat reader-u opciju da stampas posterize i on ce ti to izdeliti na A4 listove koje posle spojis. Ja tako radim. Uradim posterize ili tiled, stikliram tamo da mi stavi cut marks i po tome isecem ivice i spojim plan. Posle samo iskrojim delove.
Ako imas nekoga da ti to odstampa u komadu to bi bilo najbolje  :)
 

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #25 on: March 10, 2015, 09:54:36 AM »
E ovo za motor kao da si mi procitao misli  lol , a bas zagledao sledece na hobikingu 2836 , 3530 i 3536 1400kv i prop 10x4.5 do 11x6, 3s bat...

Kolika je tezina spremna za let?


Meni je avion izasao priblizno na 770g. 3536 ce biti oko 120g u odnosu na 2836 koji su oko 80-85g. To znaci da ce biti 30g tezi na nosu pa ces morati znatno da pomeris bateriju nazad zbog stelovanja CG. Prilicno je tesno pa ne znam koliko ce baterija morati da ide nazad. Nije problem gurnuti je nazad ali joj ne mozes prici da je zakacis... Mogao bi i to da probam jer imam jedan 3536 koji mi nije ugradjen nigde.
Mozes i da ostavis bateriju gde jeste pa da dodajes tegove na rep ali svi ce ti savetovati da se dodavanje tezine izbegava i da se dodaje samo ako se mora. Video sam da je jedan lik uradio poklopac i otvara pristup bateriji odozgo ispred kabine. To bi bilo super resenje jer je onda baterija pristupacnija i lakse je pomeranje. Voleo bi to da napravim. Stavim magnete i milina.

Samo da dodam vidi se i na predhodnoj slici. Stavio sam ispod motor mount plasticne sajbne za down i right thrust. Samo na tri tacke. Donja leva (gledano od napred) nema sajbnu. Mozes da korigujes to naravno u zavisnosti od motora i koliko KV ces da mu stavis. Negde ce trebati vise negde manje.
« Last Edit: March 10, 2015, 10:06:32 AM by Dr.Gonzo »

Offline ak

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1325
    • RCModelScout - RC Search engine
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #26 on: March 10, 2015, 10:13:05 AM »
@Dr.Gonzo

jedno pitanje, gde si kupio cutting mat? :)
Simplicity is the ultimate sophistication - Leonardo Da Vinci
RCModelScout - RC Search Engine

Offline Dr.Gonzo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #27 on: March 10, 2015, 10:17:19 AM »
@Dr.Gonzo

jedno pitanje, gde si kupio cutting mat? :)

Ja sam u Kanadi pa ne znam da li ce ti znaciti. Lokalna arts and crafts prodavnica.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #28 on: March 10, 2015, 12:17:08 PM »
Još jedna pohava za lepe ručne radove. Neko štrika, a neko pravi modele.  :big smile
Vide ćeš da svaki leti dobro i skoro isto. Messerschmitt je i u stavrnosti bio manji. Sa time su hteli da dobiju na težini i manjem otporu vazduha. Ipak, Spitfire je zbog boljeg oblika krila i trupa bio aerodinamičniji, što je zakon broj 1 kod avio konstrukcija, pogotovo velikih brzina. No to se kod ovih malih modela ne može ni malo primetiti.

Jedna mala primedba na jedan detalj. Ojačanje na horizontalcu ima puni smisao, samo ako su te obostrano postavljene karbonske letvice povezane na sredini, odnosno od jednog je komada i postavlja se pre ulepljivanja horizontalca u trup. Veruj mi, da je zbog obostranog papirnog kaširanja ukrućivanje sa letvicama ovde potpuno suvišno. No greška nije kardinalna, samo po teoretskim principima ne štima.
Odveka postoji jedan važan zakon u konstruisanju i gradni aviona, bilo malih ili velikih, a koji glasi. -Ništa ne stavljaj na njega što nije neophodno.

Na ovo sam mislio:


Sve ostalo je u granicama dozvoljenog u skarabudži gradnji modela.

 ;namig

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: Rogozarski IK-3 planovi - (po uzoru na Flitetest Spitfire)
« Reply #29 on: March 10, 2015, 01:19:03 PM »
@Dr.Gonzo

jedno pitanje, gde si kupio cutting mat? :)

Verovatno ima na eBay. I ja sam mislio tamo da potrazim