Author Topic: Израда стајног трапа од челичне жице  (Read 13714 times)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Један краћи приказ израде главног стајног од челичне жице.

Коришћен алат: машин-браварска стега, чекић (по могућству гумени), тестера за метал, турпија, лемилица и за контролу кљунасто мерило.
Прво сам припремио цртеж по коме радим, а уједно ми служи за контролу урађеног.



Материјал за израду мора бити квалитетан опружни челик. Никако меки челик као разне електроде за варење или жице за точкове бицикла. Може жица од кишобрана, али пошто је она танка, само за мале и лаке моделе.

У овом случају ја сам користио жицу Ф4mm купљену у GRAUPNER-овој радњи, а то би требало да буде ово: http://www.rcsrbija.rs/materijali-za-gradnju/ipke-elik-mesing-i-karbon/ipke-okrugle-elik .
Савијање почињем од врха који улази у труп, под 90о је и са малим радијусом савијања. Оно што је најважније је да се жица не сме ставити директно у стегу и не сме се савијати преко оштре ивице – пуца. Значи, на страну савијања сам подметнуо плочицу од меког материјала, алиминијумског лима.



Жица се савија тако што се, руком на што је могуће већем краку, потискује у смеру савијања и истовремено чекићем удара у зони самог савијања.



После овога сам променио позицију жице, одмерио раздаљину и такође преко алунинијумске клоцне, са одрађеним одговарјуим радијусом, урадио, на исти начин, ново савијање. С тим, што је већи радијус, мања је потреба за ударањем чекићем.



Савијање се може урадити и преко металне шипке одговарајућег пречника.





У току савијања, жицу сам више пута стављао на цртеж и вршио контролу.



На крају сам од жице, тестером, одсекао вишак материјала.



Турпијом сам  дотерао крајеве и урадио завршну контролу.



На исти начин сaм направиo и другу ногу.



На крају сам, од подлошки за завртањ М4mm, направио унутрашње граничнике за точкове. Помажући се спољњим граничницима подесио сам позицију унутрашњих и затим их залемио.



И на крају, монтажа точкова.



Још да напоменем да је ово трап за модел масе до 3kg




Offline uros2002

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 469
    • https://www.facebook.com/RC-modeli-1688376258042085/timeline/
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #1 on: September 26, 2015, 01:55:29 AM »
Pozdrav,

Hvala @presko na detaljnom uputstvu za izradu trapa.

Sigurno ce mi pomoci u izradi Telemastera koju radim.
Sada imam samo pitanje za odabir guma. Za model koji radim raspona krila 1200mm i duzine trupa 900mm.
Pogon Elektro, Baterija 3S 2200mah.

Da li je dovoljno 50mm velicina tocka prednjeg trapa i 35mm zadnji tocak?

Koliko treba da iznosi da kazem sirina trapa posto je sirina trupa oko 60mm.

Prema tvom crtezu mislim da mogu da uradim ovako.

Offline rajevic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 461
  • Jumper T16 Pro with EdgeTX
    • Rajevic
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #2 on: September 26, 2015, 12:21:52 PM »
Odličan tutorijal @presko značiće mnogima na ovom forumu...  :)aplauz

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #3 on: September 27, 2015, 01:18:22 AM »


 :)aplauz

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #4 on: September 27, 2015, 11:13:04 PM »
Pozdrav,

Hvala @presko na detaljnom uputstvu za izradu trapa.

Sigurno ce mi pomoci u izradi Telemastera koju radim.
Sada imam samo pitanje za odabir guma. Za model koji radim raspona krila 1200mm i duzine trupa 900mm.
Pogon Elektro, Baterija 3S 2200mah.

Da li je dovoljno 50mm velicina tocka prednjeg trapa i 35mm zadnji tocak?

Koliko treba da iznosi da kazem sirina trapa posto je sirina trupa oko 60mm.

Prema tvom crtezu mislim da mogu da uradim ovako.

Точкови Ф50mm су сасвим довољни за твој авион. Може мало већи, мањи никако. Назад може и дрљача, не мора точак.

Ширина трупа уопште није битна за ширину (траг) точкова.

Ово је шема како се позиционира стајни трап:





Значи битни су:
- размах крила
- положај тежишта, како у X правцу тако и у Z правцу
- пречник елисе
- положај задње додирне тачке авиона са тлом

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #5 on: September 28, 2015, 11:09:26 AM »
Presko, super uputstvo.

Ono sto bih te ja pitao, na osnovu mog iskustva u savijanju zice: kako si vodio racuna da ti sve krivine budu u istoj ravni (recimo X-Y ravni)? Odnosno druga, treca i svaka naredna krivina budu u istoj ravni kao prva. Sa tvojih slika, ne vidim nikakvo dodatno pomagalo za ovo, osim oka sokolovog :)
Meni je to predstavljalo malo problem, jer sam se par puta zezno pa sam savio zicu tako da je krivina dobila "Z" velicinu. NAdam se da sam razumljivo postavio pitanje :)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #6 on: September 28, 2015, 02:37:46 PM »
Presko, super uputstvo.

Ono sto bih te ja pitao, na osnovu mog iskustva u savijanju zice: kako si vodio racuna da ti sve krivine budu u istoj ravni (recimo X-Y ravni)? Odnosno druga, treca i svaka naredna krivina budu u istoj ravni kao prva. Sa tvojih slika, ne vidim nikakvo dodatno pomagalo za ovo, osim oka sokolovog :)
Meni je to predstavljalo malo problem, jer sam se par puta zezno pa sam savio zicu tako da je krivina dobila "Z" velicinu. NAdam se da sam razumljivo postavio pitanje :)

Значи прво визуелна контрола. При сваком постављању жице у стегу, за израду новог радијуса, визуелно контролишем да ли све лежи у истој равни. Пошто је практично немогуће ово и остварити, по завршетку кривљења, на равној површини, контролишем одступање. Уколико жица не лежи цела у истој равни, поново је стављам у стегу и. овог пута, увијам док не постигнем коректан облик. Ово се понавља више пута уз вађење из стеге и контроле на равној површини.

Када, фазу, доведем у исправно стање настављам са савијањен следећег радијуса.

Нормално, све је ово повезано са искуством и осећајем који се временом стичу.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #7 on: September 28, 2015, 03:38:34 PM »
Gosn. Preško, veoma prezicno i stručno urađeno i objašnjeno.  (thumb)

Da, žica se popularno zove Graupnerova, jer dugo se samo pod njihovim imenom moglo kupiti kao dobro poznti nemački kvalitet. Mislim da je u Rc Srbiji isto taj dobar kvalitet, pošto kanali nabavke vode do njih.
Lepo se vidi šta je minimum alata potrebno i koja grafička priprema treba da se uradi, da bi se počelo sa savijanjem.
Dodao bih.
Tehnika mekog lemljenja još prolazi, a koja radi do 200-220stepeni celziusa, na kojem se već topi i razliva svaki meki lem.
Pošto je žica kaljena, ne sme se dovesti temperatura preko 500 stepeni jer će da se otpusti kaljenje i više neće biti elastična.
Dakle tehnike tvrdog lemljenja ili varenja ne dolaze u obzir u obradi stajnog trapa ove vrste sa ovim materialom.
Ja sam još kao klinac probao da zaheftam nešto na ovakvu čeličnu žicu sa CO2 aparatom za varenje. Jok, puklo je pri oprterećenju na mestu vara, jer se termičkim putem u momentu poremetila kristalna struktura.
Ovo sam naveo da se zna razlikovati u laičkom ili hobi svetu manje poznate kaljene žice od ne kaljenih.

Quote
Sa tvojih slika, ne vidim nikakvo dodatno pomagalo za ovo, osim oka sokolovog
Sa dopuštenjem, dodao bih i ovde da se ovom priliko može koristit mala vinklica koja se nasloni na čeljusti, a vertikalno podignuta strana pomaža da se sledeće krivime postave što tačnije u ravan kroz koji se gleda sa ivice vinklice. Naravno, i ovom prilikom je potrebno dobro oko, ali barem ima neki orijentir koji pomaže.
Ako ne ide sa vinkicom, onda se negde dalje od mengele postavi bela ploča sa vertikalnom i horizontalnom linijom ili osloni neki predmet sa ravnom ivicom na zid, a koji trebaju da su pod pravim uglom ili paralelni sa čeljustima. Već savijeni deo, delovi neka stoje gore ili na strani gde bolje možemo videti pozadinsku liniju. Gledanjem žice i linije pozadi se preciznije postavi u mengele. Gledati i posle stezanja čeljusti, jer se usput može pomeriti.
Važno je još da se pravac savijanja takođe počne pod pravim uglom na čeljusti. To je teško i potreban je osećaj ili sikustvo. Prvi komadi nikada ne uspevaju nikome, pa zato treba vežbati sa jeftinijim mekšim žicama, jer se sa naknadnim ispravljanjem kaljenih žica ulazi u rizik da se žica polomi, pogotovo ako se to radi na mestu savijanja.

Napomenuo bih da se obavezno stave zaštitne naočare i kožne rukavice kada se radi sa čekićem u mengelama, pogotovo ako je obradivi predmet kaljeni čelik!

 ;namig


« Last Edit: September 28, 2015, 03:53:37 PM by tibeteagle »

Offline uros2002

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 469
    • https://www.facebook.com/RC-modeli-1688376258042085/timeline/
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #8 on: September 28, 2015, 08:03:03 PM »
Pozdav svima.

@presko

Svaka cast za uputstvo Израда стајног трапа од челичне жице ja kao pocetnik skoro sve sto si napisao sam znao. Ali mi je tvoje objasnjenje mnogo pomoglo u nedoumici oko dimenzija, proracuna i kako precizno saviti zicu. Hvala puno

@tibeteagle

Hvala za savete oko lemljenja, varenja i pojedinosti oko izrade. Takodje sto si podelio svoje iskustvo sa nama. Meni licno pomaze svako misljenje i savet. Hvala puno



Pozdrav svima i hvala na podeli znanja sa nama pocetnicima.

HVALA

Offline uros2002

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 469
    • https://www.facebook.com/RC-modeli-1688376258042085/timeline/
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #9 on: September 28, 2015, 08:59:13 PM »
Ljudi da li ja nisam nesto dobro razumeo u ovome.
Quote
Tehnika mekog lemljenja još prolazi, a koja radi do 200-220stepeni celziusa, na kojem se već topi i razliva svaki meki lem.
Pošto je žica kaljena, ne sme se dovesti temperatura preko 500 stepeni jer će da se otpusti kaljenje i više neće biti elastična.

Ako sam razumeo dobro ovde se kaze da Tehnika lemljenja jos prolazi. JA to nisam shvatio kao da netreba da se radi. ali je lepo opisao da vece temperature od toga ne treba dovoditi radi gubitka slasticnosti.

Sa cime se potpumo slazem.

Ako nisam dobro razumeo izvinjavam se svima.
Imao sam naporan dan i mozda sam premoren pa ne kapiram o cemu se radi.

Pozdrav

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #10 on: September 28, 2015, 09:06:10 PM »
Quote
Ako sam razumeo dobro ovde se kaze da Tehnika lemljenja jos prolazi. JA to nisam shvatio kao da netreba da se radi. ali je lepo opisao da vece temperature od toga ne treba dovoditi radi gubitka slasticnosti.
Sa cime se potpumo slazem.
Ako nisam dobro razumeo izvinjavam se svima.
Da tako je, ali ne moraš ni ti da nasedaš na provokacije.
« Last Edit: September 28, 2015, 09:16:04 PM by tibeteagle »

Offline rajevic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 461
  • Jumper T16 Pro with EdgeTX
    • Rajevic
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #11 on: October 10, 2015, 01:33:20 PM »
Jedno pitanje dali je dovoljan prečnik klavir žice od 2.5mm za stajni trap nekog modela do 1.2kg ???

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #12 on: October 10, 2015, 01:54:33 PM »
Quote
Jedno pitanje dali je dovoljan prečnik klavir žice od 2.5mm za stajni trap nekog modela do 1.2kg
Pored težine modela zavisi još od dužine najdužeg dela kraka, da li je dvotočkaš i trotočkaš, od elastičnih osobina čelika, od vrste terena kao i od vrste letelice, jer nije svejedno da li je 3D koji malo rula ili džet koji puno rula? Pa sad ti odgonetni formulu.   :)

Offline rajevic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 461
  • Jumper T16 Pro with EdgeTX
    • Rajevic
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #13 on: October 10, 2015, 02:51:50 PM »
Konkretno za ovaj model

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Израда стајног трапа од челичне жице
« Reply #14 on: October 10, 2015, 03:25:30 PM »
Kod ovakvod oblika stajnog trapa, koji je ugrađen na ovaj način u krilo, treba uzeti u obzir da se na spoljnjem delu savija, dok u ugrađenom delu torziono uvija po celoj horizontalnoj dužini u krilu. Zbog toga je onda bolje da je od 3mm, što uopšte nije debela žica i ostaće dovoljno elastičan trap.
Naravno to je moja šacometrija sa iskustvom rada sa čeličnim žicama od 0.8-6mm, ne samo u RC hobiju.
Žica da je ovaj kvalitet:
http://www.rcsrbija.rs/materijali-za-gradnju/ipke-elik-mesing-i-karbon/ipke-okrugle-elik/elina-ipka-d3-x-1000-mm
I naravno ove prsten graničnike staviti sa obe strane na oba točka.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8410__Landing_Gear_Wheel_Stop_Set_Collar_8x3_1mm_10pcs_.html
Sa 2-3sloja termobužir prstena odrezane od cevi, širine (dužine) 4-5mm jedan na drugo, se isto može postoći zadovoljvajuća funkcija umesto steznih prstenova od metala.
Žicu savijati jako oprezno u što jačim mengelama sa Preškovim uputstvima od pre!
 ;namig




« Last Edit: October 10, 2015, 03:50:21 PM by tibeteagle »