Author Topic: Ugradnja baterija  (Read 20355 times)

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: Ugradnja baterija
« Reply #30 on: March 08, 2016, 01:00:10 PM »
.....
Mislim da cu opet da se ne javljam na forum par godina..

I nemoj, bice svima bolje. Svoje ogromno iskustvo sacuvaj za NASA-u. Samo tebe cekaju tamo.

Kad bi sve pameti sveta pustili na jednu livadu...svako bi za svojom potrcao.

ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Ugradnja baterija
« Reply #31 on: March 08, 2016, 01:32:53 PM »
Na slici je utroba svima znanog modela ALFA trener RTF, znači spreman za letenje. Proizveo ga je Hangar 9 i puno modelara je upravo na njemu učilo postulate RC hobija i letenja. Model koga možete kupiti u Maloj Ivanči. Pitam se da li je renomirani Hangar 9 spao da uštine par santimetara špera ili njihovi inženjeri nisu dorasli svog posla.
Ko zna u koliko je primeraka urađen ovaj model. Tu je i njegov brat bizanac Arow.
Ovo je moje POSLEDNJE pisanje na ovu temu. Da sam lud, koliko puta pređem rampu,davno bi me voz zgazio.
Uzdravlje,
ex pseudonijum: licider

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Ugradnja baterija
« Reply #32 on: March 08, 2016, 04:46:49 PM »
Iako je slika iz prvog posta nestala iz ne-poznatog razloga, ova druga ovde gore potvrđuje isto. Servoi za repne komande su postavljeni paralano sa radnom silom, dok je samo servo za gas popreko, jer on ne trpi opretećenje od pomeranja leptira ili burenceta karburatora. Da je na prvoj slici bilo ovako, primedbe ne bi bilo.
Pored toga, na prvoj slici se vidi (videlo) znatno veći model od ovoga, a verovatno sa mnogo većim komandama i vibracijama, a čije vibracije trpi isti servo standardne veličine.

Pohvalio sam kutiju za akumulator, ali nisam napisao da je potpuno suvišno, jer bilo koja varijanta sa čičak trakom je bolja u svakom pogledu.



Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: Ugradnja baterija
« Reply #33 on: March 08, 2016, 05:02:30 PM »
Bas sam se zabrinuo da nema komentara o kutiji kad evo ih...to je doduse u okviru teme pa pozdravljam primedbu.
Samo jos da cujemo zasto.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Ugradnja baterija
« Reply #34 on: March 08, 2016, 06:41:52 PM »
Quote
Samo jos da cujemo zasto?
Čičak fiksiranje obezbeđuje da se brže vadi i stavi prema gore, pa i u svim pravcima, bolje se hladi, mogu da se stavljau različite veličine pakovanja na isto mesto, natpisi na pakovanju se odmah mogu očitati, težinski je lakše rešenje od kutije. Naravno tu mislim i na obujmice na bazi čičak brave, ali obična traka sa jedne strane nalepljeno na LiPo i na pod sasvim dovoljno drži.
Čičak fiksiranje je toliko postalo standard u fiksiranju LiPo u modele skoro svake veličine, da se retko razmišlja da se upotrebi nešto drugo.

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: Ugradnja baterija
« Reply #35 on: March 08, 2016, 06:46:30 PM »
Apsolutno tacno kada je u pitanju baterija koja napaja elektro model. Te baterije se manje vise i greju, ali i menja se paket za svaki let. Ali ovde je u pitanju baterija koja se nikad ne vadi na letenju. Da nije procedure za bezbedno punjenje mogle bi se i puniti u toj kutiji. Al to ne bih preporucio ni najvecem neprijatelju.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Ugradnja baterija
« Reply #36 on: March 08, 2016, 07:22:43 PM »
Quote
Da nije procedure za bezbedno punjenje mogle bi se i puniti u toj kutiji. Al to ne bih preporucio ni najvecem neprijatelju.
Da, i dodao bih još jednu jako važnu stvar svakome. LiPo baterija se mora izvaditi u transportu modela, bilo šta da napaja. Transport modela može biti opasnija okolnost od letenja, jer ako se zapali u modelu u autu ili prikolici zbog nečega, onda može da se sve zapali oko njega.
Dakle LiPo bateriju treba ugrađivati u model tako da se gleda i to da se lako i brzo može izvaditi iz modela, sa jednostavnim ali sigurnim fiksiranjem. U ovome čičak trak prednjači, ali sve druge tehnike fiksiranja su dozvoljene, ako je dovoljno sigurno.

Bolje je da učimo na greškama drugih.  :-\

16662-0


« Last Edit: March 08, 2016, 07:30:52 PM by tibeteagle »

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Ugradnja baterija
« Reply #37 on: March 08, 2016, 08:13:46 PM »
Nastranu sada i kutija za baterije i postavljanje servoa, ovaj topik je primer zašto je Forum tu gde je.

Malo da analiziramo stvar, Sava je postavio kutiju za baterije. Mirče komentariše kutija je super, ali se servoi ne postavljaju kao na slici.
Slika bila na Photobucket-u, Sava je skinuo u medjuvremenu...

I evo problem. Vidi se da je model ARF, vidi se da je servo "fabrički" tako namešten.
Nije rečeno da je Sava pogrešno ugradio servo, niti je bilo primedbe što ga nije okrenuo, ništa negativno, no odmah se našao "prozvan".
Potom se nadovezao i sin Bane, pa Marko, pokušao Tibet da "naučno" obrazloži, ali ode sve u tri lepe...

Po ko zna koji put, po ko zna koja tema...


Ako se vratimo na priču, ko se i malo razume u ARF modele, zna kako se oni prave i da uvek imaju poprilično toga što bi se moglo doraditi.

Setite se koliko puta su, na primer, otpadali kompletni stajni trapovi, zato što je pločica od špera bila loše zalepljena na donju stranu trupa. Malo grublje sletanje, otpade i trap i nosač...
Trap se savije unazad, probuši krilo od dole, pocepa se monokot...

Na zapadu tada model obično ide u kontejner za djubre i kupuje se drugi, kod nas se krpi, pa teraj dalje.

Proizvodjačima ARF modela nije u interesu da naprave skroz kvalitetan model, jer se takav, sem u slučaju pilotske greške, neće oštećivati i dugo će trajati.


E tako je i sa onim servoom. Postavljen je popreko, komanda je od drvene letvice, sve je to klimavo, kad se model malo nasvira, "ubilo se" za flater, a onda je kraj...
Kako god, nije važno, kupiće se drugi ARF, jeftin je (mislimo o modelarima preko), niko neće analizirati zbog čega se desilo.

Idemo dalje, kod ozbiljnih modela, jakih digitalnih servoa, ako niste obraćali pažnju, kutije su metalne. Aluminijumske...
Šta mislite zašto???

Na jetovima, modelari skidaju gumice i servoe šrafe "na kruto" za nosače.

Ne samo kod jet modela, obratite pažnju na servoe u F5J klasi. Ista priča. Metalni, pljosnati, široki, stabilni, kruto se pričvršćuju...

Ima to svoj razlog.


Postavljao sam i ja servoe popreko. Naslikao sam se fotografija u topiku o Hellcat-u, Meistrovom P 47, Pantheru...
Ali, za šta su služili ti servoi?
Bili su za polugicu gasa od karburatora, bili su za kill switch, za pneumatski ventil, prekidač za svetla...
Na tim komandama nije bilo skoro nikakve sile...


Ajde još malo da naučite nešto.

U početku sam za gas na motoru i za kill switch, koristio male servoe, one od 9 gr.
Znate li šta se dešavalo?
Verovatno da znate, ko će reći da ne zna...
Snaga tih servoa je više nego dovoljna za namenu na modelu, ali mali servo ima malecke plastične zupčanike i vibracije ih polome.
Vremenom sam i za te namene počeo da koristim standardne servoe Futaba 3003, Graupner 507 i slične...
Problemi sa vibracijama se nikad više nisu dešavali.

Znači, može i ovako i onako, ali ipak zavisi za šta je servo namenjen.


Sava je moj stari drug, cenim ga i poštujem i zbog ogromnog modelarskog staža i zbog sede kose.
Čovek je maksimalno korektan, ljubazan, pravio mi je cevi za bajonete za G2, ogromnom broju modelara sastavlja i krpi modele.

Model sa slike, doduše skinute su, je bio kinez - CMP.
Čovek donese Savi model, delove, ovaj ga sastavi, sve po uputstvu, mislim, Savi uputstvo ne treba, on to radi levom rukom u mraku i kraj...
Srećan Sava, napravio je model, srećan vlasnik modela, dobio je gotovu igračku.
Ako se i nešto desi, a verovatno neće, ko će se žaliti kinezima?
Savi takodje nema šta da se prigovori, jel napravio po upitstvu? Jeste... I???


Ali, kao što rekoh na početku, ARF modeli imaju mnogo prostora za poboljšavanje.
OK, tamo onako postavljeni servoi mogu da prodju, u ozbiljnim modelima ne.
Kad bi otišli na neki ozbiljan skup, pa kad bi modelari videli takvu ugradnju, ništa vam ne bi rekli, fin je to svet, ali bili biste postavljeni mnogo niže na modelarskoj letvici.

No, mnogi ovdašnji modelari, koji sebi uzimaju za pravo da diskutuju, nisu nikad videli "live" ozbiljan model.
Ali imaju šta da kažu oko postavljanje, na primer, servoa...

Tema oko kutije za baterije, potom oko servoa se mogla lepo razviti u priču u kojoj bi modelari uzeli učešće i bez strasti i sujete davali i obrazlagali svoje mišljenje.
Nešto bi se naučilo, nešto bi se videlo, u svakom slučaju, nikom ne bi škodilo...

Ovako je i ovaj topik postao još jedan ružan primer na Forumu.
Šteta...

Zato mnoooogi neće da bilo šta pišu, jer iz najbolje namere najebeš, s' oproštenjem...
Ovo sam isto napisao i juče u jednom drugom postu ovde na Forumu... 

Ja ću nazvati Savu telefonom i popričaćemo, uostalom, ništa se nije ni desilo, ali ako treba da se na Forumu piše, pa onda sa svima redom treba da se čuješ, telefoniraš i objašnjavaš se, nema smisla.

I nemojte sada da se nastavljamo, ceo tekst je da se malo "spusti lopta".

Izvin'te na malo dužem postu...

 (pijemo)
« Last Edit: March 08, 2016, 08:16:47 PM by mirce »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: Ugradnja baterija
« Reply #38 on: March 08, 2016, 08:32:19 PM »
Mislio sam da nesto napisem ali sam odustao.

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Ugradnja baterija
« Reply #39 on: March 08, 2016, 08:37:25 PM »
Trenutno sklapam Messrsmit Bf109 P od firme CMPro i nikakve slike nisam skidao sa interneta niti sam u međuvremenu skidao bilo kakve slike sa foruma. Pošteno da kažem, neznam ni kako se to radi. Verovatno onaj ko je to uradio želi novo zamešateljsvo.Model nije ni malo jeftin.  Hvala što misliš da sam napravio fotose vredne interneta. Trup je od kompozita ,a komande su karbonske cevi ( nisu letvice) isporučene po meri. Verovatno sada ni to nije dobro. Pridržavam se strogo uputstva koje isporuči proizvođač i ruku na srce puno toga bih uradio po mom uverenju, ali narodna kaže: Veži konja gde gazda kaže, makar konj crkao.
Nije mi namera da polemišem i trujem forum, ubuduće ću dobro paziti šta radim. Hvala Mirčetu i na lepim rečima, ova seda glava ima iza sebe četrdeset godina modelarskog staža. Možda i nije za respekt. Mnogima sam pomagao i savetom i materijalom i radom, smatram to lepim gestom i često činim sebi zadovoljstvo time što sam drugima pomogao. Ovi što teraju mak na konac nisu to radili samo meni, rade i drugima.Valjda je to de naše svakodnevnice.
Morao sam da se javim jer sam prozvan imenom, rekao sam da se neću javljati.
ex pseudonijum: licider

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 942
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Ugradnja baterija
« Reply #40 on: March 08, 2016, 09:24:55 PM »


 Ljudi, j....e li vi sta?

Offline bjanko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 808
Re: Ugradnja baterija
« Reply #41 on: March 08, 2016, 09:28:20 PM »
Coko legendo nasmeja me  :)aplauz :)aplauz :)aplauz :)aplauz

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: Ugradnja baterija
« Reply #42 on: March 09, 2016, 05:32:34 AM »
prošle godine za malo ove nešto ređe
The ground is the limit (or a water)

Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 105
Re: Ugradnja baterija
« Reply #43 on: March 10, 2016, 05:09:56 AM »


 Ljudi, j....e li vi sta?

Samo kad bas moramo!


 
Sambadrom Rio De Jeneiro


 
Kopakabana

Bato, crkni pukni .....


Offline dex

  • Newbie
  • *
  • Posts: 40
Re: Ugradnja baterija
« Reply #44 on: March 10, 2016, 10:45:14 AM »