Author Topic: Терминезони од композита  (Read 9969 times)

Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Терминезони од композита
« on: February 18, 2009, 05:10:54 PM »
Ливењем композита у калупу раде се комплетне летелице, што је у пар примера показано и на овом форуму. Ја ћу се овог пута задржати на једном једноставном делу, примереном аматерској градњи модела. Ради се о крају крила (или репова) - терминезону.
На примеру крила из моје предходне теме, даћу кратак опис како сам то радио.





У тренутку, када сам требао да почнем израду терминезона за крило, био сам у дилеми  да ли да их издељем од балзе или да их урадим од композита. С обзиром да крило, мог модела, има симетричан аеропрофил, оба терминезона, леви и десни, су истоветни. Ово ствара могућност да се из једног калупа могу направити оба. Ово је било пресудно за коначну одлуку, јер сам проценио да ми за израду калупа треба, можда, мало више времена него за два терминезона од балзе. Сам модел сам направио од стиродура. У првом кораку сам га исекао помоћу загрејане жице и шаблона од авиошпера, исто као кад се ради крило. У другој фази сам га профилисао брусним папиром (шмирглом). Морам напоменути, за оне који то нису радили, да се стиродур доста фино обрађује шмирглом. Када сам постигао коначан облик, терминезон сам обложио једним слојем стаклене тканине (163gr/m2) и одговарајућом количином епокси смоле. Након сушења смоле, обложену површ сам, прво обрадио брусним папиром (да се изгуби структура платна), а потом исполирао водобрусним папиром. Овако припремљен модел сам сместио у кутију направљену од медијапан плоче и лесонита. Кутију сам предходно прелакирао епокси смолом, разређеном ацетоном (2/3 смоле и 1/3 ацетона). Кутију сам, такође, исполирао водобрусним папиром. Ово, назовимо, епоксирање и модела и кутије је неопходно, прво да би се добила глатка побрш, а друго да материјал не би упијао ни одвајч ни смолу приликом израде калупа. Странице кутије су, међусобно спојене вијцима за дрво, ради лакшег вађења калупа.





Пошто је кутија са моделом била готова, намазао сам је одвајечем, да би калуп могао да се скине после сушења. Намазао сам два слоја силиконске масти и један ској поливинил алкохола. Силиконску маст мажем меком крпом, сачекам да се осуши и потом чистом меком крпом изгланцам, док крпа не почне лагано да клизи. Тако два пута. После овога, трулекс крпом нанесем још један слој поливинил алкохола.
На припремљен модел сам нанео слој алатног желкота и сачекао око сат и по да се просуши. После овога сам на желкот нанео четири слоја стаклене тканине од 163gr/m2 и одговарајућу количину епокси смоле. Остатак кутије сам напунио остацима стаклене тканине од ранијих радова и, наравно, епокси смолом. Све ово сам ради четком. После 24 сата сушења сам имао готов калуп.



Сам термонезон сам радио од два слоја стакленене тканине (163gr/m2) и епокси смоле.
Калуп сам намазао са два слоја одвајача. Само код првог одливка, после је довољно један пут.
Искроио сам тканину и размутио смолу. С обзиром да нисам имао желкот, у први слој смоле сам додао аеросил, прах који повећава гистину смоле. Он се додаје кад треба да се попуне оштре ивице калупа и да спречи одизање платна, поготово код калупа са малим радијусима. На ово сам поставио прво платно, четком истиснуо смолу кроз њега, додао смоле где је било потребно, поставио друго платно и поновио поступак. Сутрадан, пошто се смола осушила, извадио сам терминезон из калупа и скалпером и брусним папиром  обрадио ивице. Први терминезон је био готов.











На исти начин сам урадио и други терминезон и потом их уградио на крило.





Још само да кажем да ми је за израду једног терминезона било потребно ефективно око пола сата (не рачунајући време за сушење одвајача и смоле).

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Терминезони од композита
« Reply #1 on: February 18, 2009, 05:36:19 PM »
Bravo!
Mnogo mi se svidja vas pristup ovom svemu i jednostavnost objasnjavanja kroz primjere.
Sto se tice kalupa, jeste li probali da ga izlijete od gipsa, mozda bi sve bilo mnogo brze?

Pozz, Sasa

Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Терминезони од композита
« Reply #2 on: February 21, 2009, 12:00:36 AM »
За Сашу.
Пробао сам једанпут. Гипс је порозан и упија одвајач, а ја га нисам предходно припремо лаком или фарбом. Приликом вађења дела, калуп је био толико оштећен, да више није био употребљив. Међутим, знам да су другари моделари радили са гипсом, па би могао неко да нам пренесе искуства.

Offline foker

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
Re: Терминезони од композита
« Reply #3 on: April 24, 2009, 12:08:17 AM »
Molba saxpgu, neznam čirilicu pa ako mi možete sano rec od kojeg materijala je rađen kalup, hvala (res)

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Терминезони од композита
« Reply #4 on: April 24, 2009, 10:09:01 AM »
Nije u pitanju cirilica, pise GIPS ili na engleskom plaster.

pozz.

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: Терминезони од композита
« Reply #5 on: May 02, 2009, 12:53:50 AM »
Naravno moze i od gipsa ali ga je potrebno jako dobro natopiti vojnickom kremom za obucu, onom zutom masnom kao djavo i onda se nece ostetiti prilikom vadjenja vise komada.
Pozdrav.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline dimitri

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 164
Re: Терминезони од композита
« Reply #6 on: May 02, 2009, 01:57:35 PM »

     Dosta sam radio koristeci gips.
 treba upotrebiti "modelarski gips"  tako ga zovu u prodaji,jos ima naziv i zubarski.
 Stari majstori su koristili sapun kao sredstvo kojim se kalup impregnira.Potopi se sapun u malo vode
 i ostavi par dana da toji.Cilj je da se dobije gustina kao gusci med.Time se kalup premaze i kasnije kada se malo stegne,koristeci malo vode ,fino ispolira.Rezultati su odlicni.Naravno da je  bolji kalup od
poliestera i epoksida ali ovo  ,"za jedan komad", odlicno zavrsava posao.

Pozdrav Radovan

Offline Zoran_M

  • Newbie
  • *
  • Posts: 29
Re: Терминезони од композита
« Reply #7 on: February 04, 2010, 10:15:28 AM »
Гипсани калуп за ливење композита је нај јефтинији.
Зубари користе "Фундал", врло квалитетан гипс, а није скуп.
При ливењу се у гипс убацују влакна и тканине, за повећање чврстине.
Када се калуп осуши, угреје се на око 50-60 ст. цел. и премаже пчелињим воском.
Охлађен калуп се исполира врло меканом крпом.
Први слој на калупу је завршни на моделу, пигментиран.
Тако се избегне мукотрпно шмирглање и полирање одливка.
Ако је остало трагова воска на одливку, оперу се бензином.

Offline grebic

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 545
Re: Терминезони од композита
« Reply #8 on: February 04, 2010, 10:33:44 AM »
Где може да се купи та врста гипса? И тај пчелињи восак? Колико сам схватио он се користи као одвајач? Хтео бих да излијем калуп ѕа капотаж. Не би био баш тако мали калуп као за терминезоне, па сам мислио да га излијем из два дела. Кад се смола осуши, раздвојим калупе и извадим, ја се надам, готов капотаж. Ако неко има неку паметнију идеју, или је већ имао искуства са овако нечим, био бих му захвалан да то и напише

Offline Zoran_M

  • Newbie
  • *
  • Posts: 29
Re: Терминезони од композита
« Reply #9 on: February 04, 2010, 10:52:01 AM »
Некада је постојао "ФЕРУМ" робна кућа у сред Београда, па до ње продавница "ДЕНТАЛ", или сличног назива... Данас вероватно има пуно продавница медицинске опреме и материјала.
Восак се може набавити код пчелара, на пијаци, у пчеларским задругама, можда и у апотеци. Може се заменити парафином (свећом), али се лошије полира и крт је на ниској температури.
Пре одвајања калупа, добро се загреје, да омекша восак.
Постоји више врста одвајача, међу слоја калупа и одливка. Често се користи поливинил-алкохол, због лаког растварања водом, али се не може полирати, а то полирање је касније велики проблем. Зато је решење импрегнације, полирање и касније грејање воска само један начи, па шта коме одговара.

Offline grebic

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 545
Re: Терминезони од композита
« Reply #10 on: February 04, 2010, 11:14:10 AM »
Надам се да ћу успети да га пронађем. Хвала. А калуп би требао да изгледа овако.  А да ли је изводљиво од гипса овако да се одради, видећемо. Ако има неко неких промедби, нека каже. Немам баш искуства са овим

Offline Zoran_M

  • Newbie
  • *
  • Posts: 29
Re: Терминезони од композита
« Reply #11 on: February 04, 2010, 12:57:09 PM »
Треба обратити пажњу на позитивне углове бар пар степени, да одливак може да се вади, јер гипс није еластичан. Ако има неку неправилност на бочној површини, може потпуно онемогућити вађење одливка без ломљења калупа.
За одливке сложеног облика и са негативним угловима, може се употребити "АЛГИНАТ", маса за узимање отисака вилице у зубарству. Розе прах се накваси водом, слично гипсу, али не стврдњава потпуно, него остане еластичан, као гума. За макро укрућење се уливају арматуре од жице и перфорираног лима.