Kada sam pre 5 godina zapoceo popravku ostecenog mlaznog modela F 15, krila i vertikalne stabilizatore izradio sam cudnom i nesvakidasnjom sacastom konstrukcijom.
Od tada, napravio sam i kompletne letne povrsine za avion Sbach 342 na isti nacin.
Ono sto mi je u pocetku bila kocnica je samo crtanje u nekom od cad programa.
Za sve je zasluzan moj drugar Ivan Adamov, koji je inace i autor prvih konstrukcija za F 15.
Nakon toga, kada sam zapoceo Sbach, vec sa sam uspeo da nacrtam krila i repne povrsine.
Da budem jasan, nista magicno vam nije potrebno kada sami zapocnete koriscenje ovakvih programa.
Malo shvatanja nacrtne geometrije i mnogo, mnogo, mnogo vremena.
Sta poneti sa sobom na pusto ostrvo?
Kada sam pre malo vise od dve godine prihvatio angazman firme koja me kontaktirala za posao sklapanja jednog postrojenja, u Nigeriju sam poneo Trex 500 i lap top sa 3d connexion misem.
Posto je kamp imao u sklopu i prelep mali parkic, sa Trex-om sam se posteno naleteo.
Povodom laptopa i crtanja, posto sam se sa sajta vracao kuci oko 5, ostajalo mi je sasvim dovoljno vremena za bavljenje Solid worksom.
Sve sto sam mislio da sam naucio i znao o ovom programu, palo je u vodu kada sam nakon prvih nekoliko nedelja nacrtao avion 452M, o kome ce biti jos podosta price i kada sam crtez pokazao mom drugaru Peri Smiljanicu.
Njegovih nekoliko sugestija su otprilike znacile da moram sve da precrtam ponovo.
I tako nakon treceg precrtavanja, vec sam uspevao u Solid Worksu da nacrtam pojedine elemente brze nego da ih rukom skiciram.
Negde nakon leta (2015), zapoceo sam crtanje veoma ozbiljnih projekata i ovo je jedan od prvih koje sam sa stecenim znanjem, nacrtao od pocetka do kraja, po svim pravilima ovog programa.
Pri tome mislim na to da je avion nacrtan u assembly-ju, sa mogucnoscu promena raznih polozaja i uglova, bez da se mora mnogo toga ponovo crtati.
Nekoliko sam puta vec pominjao da smatram da je ucrtavanje sitnih elemenata kao sto su servoi, prijemnici i ostala slicna oprema, ustvari gubitak vremena, jer su to mali elementi koji ce mozda u toku projekta morati da se dodatno pomeraju.
Ipak, potrositi vreme na virtuelnu ugradnju stajnog trapa, motora, rezervoara...se visestruko isplati.