Author Topic: KWIK FLY MK III  (Read 74929 times)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #75 on: February 28, 2018, 03:14:55 AM »
Večeras se dogodio najvažniji i odlučujući konstruktivni zahvat. Večeras je po prvi put postavljeno krilo na trup. Za divno čudo, nikakvih problema nije bilo. Možda zbog toga što smo vodili računa o svim mogućim uglovima i geometrijskim odlikama aviona... oo))

Pre svih drugih radnji, gornjaku krila smo ošmirglali na tačan luk i oblik aeroprofila. Za tu smo priliku koristili modlu od kartona na koji je nalepljen aeroprofil odštampan na papiru. Ovo je bilo presudno uraditi prvo, kako bismo krilo mogli pristaviti na trup i odrediti mesto bolcnovima, a da pri tom ne poremetimo dekalaž.

(Još jedna napomena u vezi sa dekalažom. Dekalaž je, ustvari, francuski naziv za engleski termin ANGLE OF INCIDENCE. Ne znam kako se u našem jeziku taj termin kaže, možda: "konstruktivni ugao krila". Nebitno je... Verujem, Prežo, da sam uspešno opisao ovaj pojam koji sam zavoleo i koristim ga radi preciznosti u opisivanju gradnje.)

Evo kako izgleda centroplan krila kada se malko ošmirgla i kada mu se posveti pažnja. Divota jedna:


Potom smo prineli krilo trupu i uočili da se ništa nije poremetilo u vezi sa dekalažom, te smo nastavili dalje. Na redu su bili bolcnovi. Graupner je predvideo da drveni bolcnovi budu demontažni, a da u rebra u krilu ulepimo mesinganu cevčicu. Odlučili smo da učinimo isto kao Graupner, ali smo, umesto mesingane, mi stavili karbonsku cevku - o tome je već bilo reči ranije. Jedino što ćemo mi ulepiti bukove klocne u karbonske cevčice jer ne vidimo razlog zašto bi one bile demontažne... Možda se vremenom ojedaju pa zbog toga. Ne znam... Evo kako to izgleda:


Karbonske cevke ulepili smo u krilo petominutnom epoxy smolom. Sve je precizno prilagođeno, da ulazi neizvesnim naleganjem u otvor, kako bi utrošak epoxy smole bio što manji, samim tim i udeo u ukupnoj masi aviona.


Ovde želim da dodam jednu važnu napomenu! Graupner je predvideo da se rebro br. 2 završava na nivou donjeg planka trupa, a onda bi noseći pojas šperploče koja drži bolcnove krila bio širok oko 3mm na najužem mestu, to jest u dnu otvora. To nam se uopšte nije svidelo i mi smo rebro br. 2 produžili da izviri izvan planka, koji je debljine 5mm i tako dobili noseći pojas od 8mm. U početku smo planirali da karbonske cevke idu do kraja te da povećamo prečnik bolcnova na taj način, ali za time nema potrebe - važnije nam je da rebro br. 2 ima veći pojas nošenja na smicanje. To se lepo vidi na slici ispodi:


Otvore na rebru br. 2 kroz koje treba da prolaze bolcnovi bušili smo sat vremena, jer su oni presudni. Moraju biti pod napadnim uglom od 0.5 stepeni, moraju biti osno simetrični i moraju biti postavljeni tako da krilo stoji upravno u odnosu na uzdužnu osu trupa. Takođe, krilo treba i da zadrži paralitet sa repovima. Sve ove uglove treba potrefiti kada se otvori buše. Zato smo počeli sa burgijom 3mm, pa 4mm, pa 5mm, pa malko turpijom i najzad, burgijom prečnika 6mm, a potom još malo turpijom. Rezultat je sledeći:



Krilo je savršeno leglo na trup. Presotalo nam je bilo još da probušimo izlaznu ivicu i precizno pogodimo ugao vijaka da bi oni pogodili navrtke u trupu, a da se pri tom ne poremeti nijedan ugao. Za tu priliku smo smislili jednu tehnološku smicalicu. Naime, zašiljili smo vijke za krilo i privili ih naopačke u navrtku. Potom smo spustili krilo prema markerima koji ga drže u osi simetrije i pritisnuli. Naoštreni vijak je označio mesto otvora.



Usledilo je dva minuta jeze, kojom prilikom smo bušili burgijama od 3, 4 i 6mm otvor u krilu. Bilo je veoma važno da se pogodi ugao kako bi se plastični vijci tačno uvili u navrtku kada se krilo spusti na trup... I, pogodak iz prve! Mnogo smo bili srećni, jer su se svi uglovi odmah pogodili bez najmanje greške. Samo smo stavili krilo i privili vijke. Nije bilo nimalo dodatnog turpijanja i podešavanja.


Prvi put smo u rukama držali sklopljen avion. U meni se odmah javila želja da izmerimo ukupnu masu drvenarije... Eureka! Kompletan avion, barem njegova drvena konstrukcija i nešto malo hardware opreme ima masu od 1360gr. Mislim da ćemo uspeti da se uklopimo u ciljanu masu od 2800gr. Ako ne uspemo, svakako bi trebalo da budemo ispod 3kg. Evo, za kraj jedne nagradne fotografije. Pred vama je sklopljeni Kwik Fly MK III, sa sve pogonskom grupom.


Sledećeg puta radićemo staklotkanje na donjaci centroplana i, najverovatnije stakleno tkanje na rebru br. 2 sa unutrašnje strane.
« Last Edit: April 17, 2018, 05:07:44 PM by SABURO »

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #76 on: February 28, 2018, 09:00:04 AM »

ANGLE OF INCIDENCE - угао уградње

У случају крила то је угао између главне тетиве крила и реперне линије.

У случају хоризонталног репа то је угао између главне тетиве хоризонталног репа и реперне линије.

У случају мотора то је угао између осе радилице и реперне линије.

Реперна линија је линија од које почиње пројектовање авиона. Обично је то х - оса координатног система у односу на коју се постављају елементи авиона, а по обављеном прорачуну.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #77 on: February 28, 2018, 10:54:30 AM »
E, to volim, Prežo. Hvala ti. Sad sam naučio termin. Lep je. Mogu zameniti "dekalaž" i koristiti srpski termin "ugao ugrdnje". Ipak su naši avijatičari (na prvom mestu Ivan Sarić!) poleteli samo koju godinu posle ostalih u svetu. Takođe, nastavnik sam srpskog - treba da koristim što više srpskih reči.

Živ bio i mnogo ti hvala što podržavaš i pratiš Boletov i moj rad.

P. S.
Ja ne znam kako je pre bilo na forumu, ali nadam se da će ljudi u budućnosti imati malo više vremena i novca kako bi se vratili ovom našem divnom hobiju.
« Last Edit: February 28, 2018, 02:30:14 PM by Stanko BG »

Offline bjanko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 809
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #78 on: February 28, 2018, 08:58:10 PM »
Svaka cast bice to avioncina kad se privedu radovi kraju.Ja volim te F3A akro avione tako ima odlicnih modela, jos jedan model mi se svideo a to je model Supra Fly gledao sam neke snimke sta rade piloti sa tim modelima to je umetnost.Samo napred i jos jednom pohvale za trud i majstorski rad ()-()

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1497
  • teramo ga jako
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #79 on: February 28, 2018, 10:52:59 PM »
para sve manje i manje a takodje sve manje i manje ce nas biti slobodnih modelara ,naravno ako se nesto ne promeni u ovoj zemlji ,gledano sa moje strane nekada sam odvajao od 500 do 700dm ,posle toga od 400 do 500e a u zadnje vreme jedva da sakupim 100e da bih kupio materijal i bavim se ovim smirujucim hobijem,nije kao isto kao sto je nekada bilo ,radim ko crnac da mi ostane 150e na kraju meseca i izmirim sva dugovanja koja me prate,a kako stoje stvari vidim da ce biti cao zdravo Srbojo i odem negde da se nikad vise ne vratim

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #80 on: March 02, 2018, 02:51:15 AM »
Dvadesetog radnog dana svi radovi bili su u znaku stakloplastike. Prvo smo u planku na donjaci kružnim diskom i biax-om iskopali žleb dubine 1mm u koji je trebalo uklopiti već isečene diskove od aviošpera. Ovi diskovi služe da se vijci ne usecaju u krilo i da raspodele opterećenje na veću dodirnu površinu nego što je površina glava vijaka. Pošto je debljina upotrebljenog aviošpera 1mm, a plank je 2mm debljine, zadržali smo i nešto planka koji nosi krilo u toj zoni.


Nakon ukrajanja, diskove smo zalepili petominutnom epoxy smolom.


Kada se smola osušila dovoljno da se može obrađivati, blago smo šmirglom poravnali sve neravnine, a i centroplan krila smo još jednom "pretčali" šmirglom granulacije 340. Sve je bilo spremno za plastifikaciju. Zamešali smo epoxy i namazali centroplan.


Položili smo 60gr staklotkanje. Ono je široko 120mm, što je više nego dovoljno da napravi noseću koricu na oplati krila. Tkanje smo razvukli i "utufovali" četkicom. Na ivicu tkanja smo zalepili izolir traku kako bismo pokušali da poravnamo prelaz između stakloplastike i ostatka oplate - da ga učinimo što nevidljivijim. Ne želimo da gitujemo mnogo ovaj avion - greota je...


Pošto smo završili krilo, stakloplastiku smo aplicirali i na rebro br. 2 u trupu, a, nakon toga, smolu smo razredili i namazali unutrašnjost trupa u zoni servo uređaja, poklopac rezervoara sa donje strane i motorni prostor.

Sledeći put nas čeka plastifikacija gornjake krila i time će svi postupci nanošenja kompozita biti završeni.

« Last Edit: April 17, 2018, 05:08:11 PM by SABURO »

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1497
  • teramo ga jako
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #81 on: March 02, 2018, 07:20:11 PM »
mozda ste trebali odmah da radite i gornju povrsinu zajedno sa donjom kad vec ide tkanje preko toga ,ali ok vi ga pravite i znate sta cinite


Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #82 on: March 03, 2018, 03:21:39 AM »
Dragi Dejane,

Mogli smo zaista sve odjednom odraditi, ali je onda velika frka da se sve na vreme postavi. Epoxy kojim radimo je R&G smola srednje brzine sušenja. Za pola sata do četrdeset minuta je već nemoguće raditi sa njom ako se ne razredi alkoholom... Za dvanaest sati je gotovo sasvim suva, ali ovih hladnih i vlažnih dana treba joj oko 24 časa da sasvim završi proces polimerizacije. Hteli smo da radimo opušteno i na miru, bez curenja, mazanja, okretanja krila i tome slično. Danas smo radili gornjaku sa istim uživanjem i bez ijedne suvišne kapi prolivene na plank...


Zamešali smo 14gr epoxy smole i to je bilo dovoljno, čak je i ostalo malko, za plastifikaciju centroplana i mazanje unutrašnjeg prostora trupa. Gledamo da ne nanosimo suviše smole na tkanje jer je to kontraproduktivno. Naime, za razliku od poliester smole, epoxy smola ne nosi opterećenje, već kompozitna matrica. Zato je veoma važno da u kompozitnom materijalu bude što manji udeo smole. Za ovo naše, takozvano mokro livenje, idealno je da imamo 40% smole i 60% staklenog tkanja. Mi smo negde na odnosu 50:50%. Za ceo centroplan smo iskoristili komad "krpe" koji ima dimenzije 120x600mm (gornjaka + donjaka), te mu je masa (s obzirom na to da smo koristili 60gr/1m2), nekih 5.5gr. Otprilike toliko smole smo i utrošili prilikom plastifikacije, mada nam je precizna vagica pokazala da smo utrošili oko 8.6gr smole sveukupno na plastifikaciju centroplana. Ovo je zbog toga što veliki deo smole upija balza pa se, realno, nanosi mnogo više nego što bi trebalo, kako bi se i balza i tkanina dovoljno "napile" iste.

Najbolji rezultati postižu se, naravno, vaccum bagging ili infusion sistemima livenja, gde je maseni odnos smole i matrice oko 25:75%, respektivno, ali mi nismo toliko bogati da primenimo takve metode na našem modelu. U Omanu sam prisustvoao izlivanju brodova infuzijom i dobijena korica trupa bila je nešto savršeno. Epruvete koje smo ispitali na kidanje i savijanje, dobijene od ovako livene smole, bile su tri do četiri puta veće savojne i zatezne čvrstoće od onih dobijenih mokrim livenjem - a i do deset puta otpornije od poliesterskih kompozita. I, zbog toga, ja se trudim da krilo umotavam izolir trakom pa da istisnem koliko god mogu višak smole...

Pre mazanja unutrašnjosti trupa, bilo je potrebno napraviti servo tray za servo gasa i za prekidač... Na slici se vidi tanki bužir za antenu prijemnika, a pored tog bužira je prodor kroz rebro br. 3 kuda će prolaziti kablovi od servoa i, eventualno, kablovi od baterije. 


Evo kako ta klupica izgleda nakon što smo je zalepili i premazali smolom. Ona je naravno, pre lepljenja, namazana i sa donje strane.


Celu koncepciju unutrašnjosti trupa prilagodili smo tako da baterijski paket možemo premeštati u zavisnosti od potrebe da se težište fino reguliše. Na slici se vide tri potencijalna mesta, a četvrto je ispod rezervoara, ako se ukaže potreba za pomeranjem baterije unapred. U rebru br. 2 (levo na slici) vidi se otvor predviđen za kabl od baterije, ukoliko je budemo morali stavljati ispod rezervoara...

Nadamo se da će sve na kraju biti dobro reglirano, a imamo i nekoliko vrsta i oblika prijemničkih baterija pa ćemo se, valjda, uklopiti u potrebe konstrukcije.

Pozdrav do sledećeg puta.
« Last Edit: April 17, 2018, 05:08:29 PM by SABURO »

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #83 on: March 03, 2018, 08:45:29 AM »
 mmmm Meni se čini da je Stane profesor i modelarstva, a ne samo Srpskog jezika. (thumb)
ex pseudonijum: licider

Offline adam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1460
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #84 on: March 03, 2018, 08:54:15 AM »
slazem se sa savom! ()-(), veoma pedantno i lepo uradeno!od ove gradnje po meni jedino od mirceta smo videli bolje tako da skidam kapu  (res)

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1497
  • teramo ga jako
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #85 on: March 03, 2018, 11:58:21 AM »
pedanterija nema sta ,slazem se sa vasim izborom rada sa smoliranjem

 (res) (res) (res)

Offline bjanko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 809
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #86 on: March 03, 2018, 12:57:39 PM »
Odlican prikaz gradnje i drago mi je sto se ukljucio na forum i velemajstor modelarstva ,veliki pozdrav Savo tvoji saveti su uvek dobrodosli  ()-() ()-()

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #87 on: March 03, 2018, 05:00:13 PM »
Dragi moji ljudi!!!

Mnogo vam svima hvala na tako lepim rečima. Radujem se što Bole i ja još uvek imamo modelarstvo u rukama... Čak i posle 19 godina graditeljske pauze :)

Savo, prijatelju! Zaista mi tvoje reči pažnje mnogo znače. Pozdravi mi sve Mitrovčane  :)aplauz

A, pravo da vam kažem, meni je inspiracija da se učlanim na ovaj forum bio Mirčetov rad. Ja ga ne poznajem, a Bole kaže da ga je možda i upoznao davnih dana, ali verujte mi, čitao sam njegove graditeljske zahvate sa uživanjem do ranih jutarnjih sati. Možda me je njegov podvig sa prvim mlaznjacima i skala projektima i motivisao da se vratim u modelarstvo. istina, ja sam više naklonjen aerobatskom letenju, a Bole voli skale :) Ako nas zdravlje posluži, biće, obećavam, još modelarskih poslastica sa naše strane tokom dolazećih godina  ()-()

Još jednom vam se svima mnogo zahvaljujem na podršci i lepim rečima.
« Last Edit: March 03, 2018, 05:14:23 PM by Stanko BG »

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #88 on: March 03, 2018, 06:27:38 PM »
Nenamerno sam izostavio Boleta i mnogo mu se izvinjavam. Čovek koji je magistrirao reparaciju Američkih automobila. Modelarstvo mu dođe kao desert. Još se živo sećam Chipmunk-a kog je Bole radio. Savršensvo, a bilo je to davno,  Stane je podsetio na dvadeset godina.    :big smile
ex pseudonijum: licider

Offline trivajuve

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 286
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #89 on: March 03, 2018, 08:47:32 PM »
Sjajan projekat.Upravo takvu posvećenost jednom raritetnom modelu sam imao prilikom izrade jednog miltiplexovog modela (sport 20),istina uz malo konverzacije na elektro setup u skladu sa dešavanjima sa današnjom rc scenom.Takvi modeli to znaju da vrate na livadi, gde se sve uloženo vreme itekako vrati u onom najbitnijem-letenju.Majstor Sava je ponovo na forumu i to je jedan od benefita  ovog projekta.Tamo gde je i mesto ovom našem maestru modelarstva, da nas-relativno dobre modelare usmeri na najbolji mogući način,da budemo još bolji.Mirče je svakako jedan od najboljih ako ne i najbolji i od njega se uvek može mnogo toga naučiti.Želim vam obojici mnogo uspeha u daljem radu i da vas "ptica"dobrano služi u sezonama koje predstoje. (res)
« Last Edit: March 03, 2018, 11:26:11 PM by trivajuve »