Author Topic: "Пилотажная кордовая модель самолета №18"  (Read 24517 times)

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Пилотажная кордовая модель самолета №18

a.k.a.

Komplet za izradu kružno komandovanog akrobatskog modela, br.18.

Godina produkcije, 1967. ,zemlja porekla , SSSR.
Reklama iz časopisa Modelist Konstruktor 1967.



Pakovanje, kutija od 90x25x7cm , (foto sa ruskog aukcijskog sajta)



Pogled u kutiju,



Model u radu , (opet ruski sajt kao izvor) , suva lipovina, smreka i brezov furnir 1mm.
Verzija pakovanja iz 1976. kakvu sam i ja imao čast sastavljati.



I ilustracija izgleda modela i pakovanja...



Čemu ovakav uvod ?

Pa , ove godine je tačno 40 ljeta od kako sam ovaj model sastavio , kao moj prvi motorni model napravljen u Aero Klubu Žarko Zrenjanin u Zrenjaninu.

Prethodno sam , 77/78  imao ( i manje više neuspešno) leteo dva COX modela, ME-109 Super Stunter ,



I F15 Eagle.



Tako su mi u klubu  uvalili ovaj Ruski  kit, koji se godinama vukao po magacinu, da ga ja sastavim, valjda su se nadali da ću odustati od modelarstva,  kad se suočim sa rezbarenjem rebara od avio šopera i isecanjem otvora za olakšanje istih.

Kanda su se prevarili, evo mene još uvek , modelarim.

No, da  skratim priču , model je posle par meseci  gradnje završen, opremljen Webrom od 3.5 kubika ( koja je bila prejaka za ovakav model), i do pre par meseci, imao sam ga samo u uspomenama dok mi nije stigla ova slika,



Na njoj nisam ja, ali jeste taj model. Slika je snimljena , mislim 1979. na Čeneju , verovatno Slet selenita ili mini Kup, presvučen je sa dva sloja crvenog Japan papira, trup i rep žuti, kao i terminezoni. Sve lakirano dvokomponentnim parket lakom. Ni sa tim modelom se nisam naleteo, na njemu sam naučio kako ne treba leteti.

Model na slici drži gospodin koji je posle ovog takmičenja otišao u Vazduhoplovnu Vojnu gimnaziju,  ostvario uspešnu karijeru vojnog pilota, od skora u penziji, a u slobodnom vremenu se bavi  rasturanjem konkurencije u F5J elektro jedrilicama  (uz časne izuzetke momaka iz Subotice :-)  )

A ovako izgleda re-inkarnacija   datog modela No18 , napravljena za dva vikenda, i probana trećeg, danas, po vetru od 6m u sec , jer nisam imao strpljenja da čekam bolje vreme.
Lokacija, takođe Čenej, 40 godina kasnije.
Držača modela, zanemarite...



Detaljnija priča o gradnji i letenju, sledi odmah u nastavku...
« Last Edit: November 04, 2018, 04:53:44 PM by Nenad Miklusev »

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Pa da pređemo na stvar, pre tri nedelje sam uhvatio vremena i po crtežima koje sam dobio od drugara iz Rusije ( koji mi je skenirao crtež i delove kita No18) , spremio balza rebra, trup umesto lipove daščice od 15mm uradio od lipovog špera  4mm i smrekovih letvica, za dva dana složena drvenarija, po slikama, redom,
























« Last Edit: November 04, 2018, 05:16:48 PM by Nenad Miklusev »

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Sledeći vikend je usledilo presvlačenje i ugradnja opreme,



I došlo je vreme da se No18 proba.

Kompletan model, 800 grama sa akumulatorom,  sajle 15.92m ,

Na njemu je brushless DYS /Turnigy) 2836/8 1120 KV, elisa 10x5 ,  3s Lipo od 2200-2400 mAh , kontroler od 32 Amp , gas kontrolišem daljinskim  TGY9Y sa frSky modulom i mikro prijemnikom.



























I kao uspomena, sačuvan spiner sa WEBRE  koja je bila na prvom NO18 modelu , pasuje taman na elektro motor.





« Last Edit: November 04, 2018, 05:33:34 PM by Nenad Miklusev »

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
A sada, TON FILM!

Prvi let, snimak sa Hat Cam pozicije ,  vetar se baš potrudio da mi oteža letenje, niz vetar, da otkine model iz ruku, u vetar, dva koraka nazad i trzaj rukom, da zategnem sajle.



Drugi let, snimljen sa modela, nosač kamere malo vibrira, kako i neće kad 6m udara u stranu,



treći let ste videli na topiku Modelarska Sezona u Novom Sadu 2018. , ponavljam ga jer je napravljen na samoj KKL pisti, verujem da tu niko kružnjaka nije proterao dobrih 30 godina.



I četvrti,  za danas poslednji, jer je završio lomom elise, udar vetra na sletanju je samo flipnuo model preko krila i bacio ga na beton. Modelu srećom ništa, elisa, sad je jednokraka.





Kad se vetar smiri i izbalansiram još koju elisu, biće još letenja. Ako smo ovih 6m/s preživeli, ostalo će biti lakše.
« Last Edit: November 04, 2018, 05:43:34 PM by Nenad Miklusev »

Offline bjanko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 785
Bravo majstore ,a imam jedno pitanje jer me interesuje kako se ponasaju ovakvi modeli u vazduhu bez ove kontrole sa sajlama.Ima bas lepih planova za ove modele pa me to interesuje

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Bravo majstore ,a imam jedno pitanje jer me interesuje kako se ponasaju ovakvi modeli u vazduhu bez ove kontrole sa sajlama.Ima bas lepih planova za ove modele pa me to interesuje

U principu, uz prepravke komandi ( rep, eleroni ) najpribližniji su Fun Fly i 3d modelima. Mada su  svi kratkog repa ( kratke zadnje poluge) pa bi bili osetljivi po dubini ako se ne urade neke modifikacije.

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Šest metara vetra, prerano smanjen gas za sletanje i obrtni momenat elise, put za olivađivanje...
« Last Edit: November 05, 2018, 01:58:45 PM by Nenad Miklusev »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Mislim da je glavni uzrok ovakvom sletanju bio vetar koji je "zakacio" izdignute delove modela od srednje ose. Posledica nastanka momenta na levo je vec jasna posledica.

23678-0

Model ima puno fabrickih konstruktivnih mana, koje su se kasnije izbegavale, ali retro stvarima se ne gleda u zube. Moj je bio slican i jednostavniji u samogradnji 1974. g.
Sretan jubilej!  ;-)
« Last Edit: November 05, 2018, 03:57:11 PM by tibeteagle »

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Model ima puno fabrickih konstruktivnih mana, koje su se kasnije izbegavale, ali retro stvarima se ne gleda u zube. Moj je bio slican i jednostavniji u samogradnji 1974. g.


RETRO je COOL!
Pa makar se i preturio na sletanju.
Ruska je to mašina, nova elisa i u nebo.
Samo ćemo birati dan sa malo manje vetra.
I paziti da motor gasimo niz vetar a ne bočno u njega.

Juče mi je svima znani Momčilo pokazao neke stare slike sa Čeneja, među njima i ovu,



Možda će se NSPetar ili Golub  prepoznati na njoj.

A i KKL pista je bila u neuporedivo boljem stanju.
« Last Edit: November 05, 2018, 08:11:59 PM by Nenad Miklusev »

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
I danas na Čeneju, 6-7 letova, po malo slabijem vetru, 3 m/s, ali hladnije nego za vikend.



Ostali snimci, kad ih iseckam i izmontiram.

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Re: "Пилотажная кордовая модель самолета №18"
« Reply #10 on: November 09, 2018, 09:10:56 PM »
Ko leti, taj i pada, sve OK , samo kraći za dve elise.



Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Re: "Пилотажная кордовая модель самолета №18"
« Reply #11 on: November 12, 2018, 12:04:57 AM »

Kad te vetar opet ubaci u krug...
Video by Srđan.

Offline nspetar

  • Newbie
  • *
  • Posts: 37
Re: "Пилотажная кордовая модель самолета №18"
« Reply #12 on: November 13, 2018, 04:28:33 PM »
RETRO je COOL!
Pa makar se i preturio na sletanju.
Ruska je to mašina, nova elisa i u nebo.
Samo ćemo birati dan sa malo manje vetra.
I paziti da motor gasimo niz vetar a ne bočno u njega.

Juče mi je svima znani Momčilo pokazao neke stare slike sa Čeneja, među njima i ovu,



Možda će se NSPetar ili Golub  prepoznati na njoj.

A i KKL pista je bila u neuporedivo boljem stanju.


Neso, hvala na ovoj slici. Skroz levo na slici sam ja kao pilot a Golub mehanicar
je levo od mene i ne vidi se na slici. Mi smo ekipa Anti-Golubovic. U sredini su
braca Pazin iz Beograda, Miodrag pilot i Slobodan(Paja) mehanicar. Paju danas vecina
na ovom forumu zna kao nekog ko se sa svojim sinom Filipom takmici sa RC camcima.
Desno je ekipa iz Slovenije Oton Velunsek pilot i Peter Alic mehanicar.
Ovo je priprema za finalnu trku na Drzavnom prvenstvu KKL modela 1980. godine na Ceneju
u klasi ekipna trka F2C. Pazini su bili prvi, mi drugi a Slovenci treci. Bio sam na puno
takmicenja. Mnogih se uopste ne secam ali ovo takmicenje je jedno od onih koje ti se
zauvek urezu u pamcenju jer je bilo izuzetno znacajno za Goluba i mene. Na njemu smo se
potvrdili i postali reprezentativci SFR Jugoslavije u ovoj kategoriji. Mesec dana kasnije
smo ucestvovali na nasem prvom Svetskom prvenstvu koje je odrzano u Poljskoj. Neponovljiv
dogadjaj za nas koji smo tada imali 19 godina i bili najmladja ekipa na tom prvenstvu, a
takmicili se sa nekim ljudima koje smo znali kao evropske i svetske prvake, cije smo modele
kopirali i koje smo do tada vidjali samo u engleskom Aeromodelaru koji je tada bio nas
prozor u svet.
Izvini Neso na malo off-topic istorije. Ti objavio fotografiju pa su pocela da naviru neka
lepa secanja. U tim nekim godinama kada su nas matorci iz aero kluba "davili" prilicno
detaljnim pricama o svojim ucescima na takmicenjima od pre 20 i vise godina mi mladji smo
kasnije komentarisali izmedju sebe: "Ala ovi s..u, bas se secaju tih detalja od pre 20 godina"
a ja sada pricam o takmicenju koje je bilo pre 38 godina i secam se puno detalja. Verovatno
ce neko od mladjih (a mozda i starijih) reci: "Ala ovaj ...."

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Re: "Пилотажная кордовая модель самолета №18"
« Reply #13 on: November 14, 2018, 11:59:03 AM »
Neso, hvala na ovoj slici...
Verovatno ce neko od mladjih (a mozda i starijih) reci: "Ala ovaj ...."
Ma šta te briga Petre, to smo proživeli, pa se sećamo.  Šta će ko komentarisati ( ako uopšte...) , who cares!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: "Пилотажная кордовая модель самолета №18"
« Reply #14 on: November 20, 2018, 11:47:49 PM »
Nešo,

Sve ovo što pišeš i radiš veoma je lepo i zanimljivo. Kada smo kod istorije, još uvek mi je u sećanju nekoliko letova mog kolege nastavnika Sinđe, koji je mnogo doprineo promovisanju kružnjaka. Imao sam sreću da ga kao klinac (učesnik na školskim takmičenjima) gledam kako u školskom dvorištu moje škole i, kasnije, na Kalemegdanu leti kružnjake.

Mnogo mi je drago što si pokrenuo ovu temu i pratim sa uživanjem. Moram priznati da si sve bolji, kako vreme odmiče. Hvala ti  (res)