Author Topic: EXTRA 300S  (Read 4927 times)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
EXTRA 300S
« on: November 04, 2020, 10:22:15 AM »
Prošlo je već nekoliko godina otkad sam kupio od jednog modelara avion EXTRA 300S. Avion nije mnogo loš, ima JR servo motore, upravljam njime putem Spektrum radio sistema. Nije dovoljno moćan za 3D letenje, ali bi mogao da se napravi da bude lepa IMAC mašina. Evo Boleta i mene kako srećni stojimo pored aviona - dana kada smo pokupili Extru.


Na drugom mestu sam pisao o problemima koji su nastali sa motorom SAITO FA125 koji je montiran na ovaj avion. Leteći jednog vrelog sunčanog dana, uočio sam da se motor gasi i učinilo mi se da je uzrok tome bilo pregrevanje. Proučio sam temu hlađenja motora i prepravio kapotaž...





Kupio sam i novi drveni propeler firme Menz, laganiji od Evolution, dimenzija 16x6, sve u nadi da olakšam motoru naprezanja.

Međutim, pre četiri dana doživeo sam potpuno iste simptome kakvi su postojali pre mojih prepravki. Vreme je bilo hladno, motor se nije pregrevao, vrteo je prelepih 8700 o/min na maksimalnom gasu... Ali, uvek iznova, pojavio bi se problem... Naime, motor nema stabilan ler. Posle 15 do 30 sekundi rada na leru on se prosto ugasi. Ako naglo dodam gas i pokušam da ubrzam motor iz stanja relanta u pun režim, on se ponekad ugasi, a ponekad odoleva gašenju i vrlo masno otpočne sa radom... Takođe, dok radi na leru, motor sam menja obrtaje i vrlo nemirno radi. Kao da falšira. Ponaša se kao da istovremeno nema dobar dotok goriva, ili ima previše goriva... Sve je to teško ustanoviti kada je motor pod kapotažom i čovek ne može da stisne dovodno crevce. Zato sam odlučio da motor stavim na probni sto.

Odmah posle letenja ja sam skinuo motor sa aviona, odlučan u zamisli da na probnom stolu isprobam sve moguće varijante. Evo kako motor izgleda:




Zaista prelep motor i na glasu da je izuzetno pouzdan i kvalitetan - toliko divan da mu i Harley Davidson može pozavideti... U kutiji, koju sam dobio uz avion, nalazilo se mnoštvo sitnica i delova:


Prethodni se vlasnik prilično igrao motorom. Imam nekoliko dihtunga, alat za podešavanje zazora na ventilima i sto drugih čudesa:




Najviše me je iznenadilo to što sam na kućištu karbutratora, još dok sam avion pripremao za prvi let, primetio neobičnu tačkicu... Malko sam je pročeprkao iglicom i ubrzo je ispala kuglica stegnutog tečog metala (čitaj epoxy smole koju prodaju u farbarama i zovu je tečni metal). Sa žaljenjem sam shvatio da je na venturi karburatora neko izbušio rupu u nadi da će tako uspeti da vrati iberlauf u usisnu granu. Zamisao takve akcije bilo je da se ogromna količina nesagorelog goriva koje motor izbacuje pod velikim pritiskom iz kartera i na taj način prlja model, povrati u usisnu granu. Čitao sam da neki ljudi to rade sa svojim Saito motorima. Drugi, pak, imaju mali rezervoar na avionu, u kome skupljaju ovo izbačeno ulje i na taj način sprečavaju da im Saito ne usere kompletan avion. Treći, pak, vraćaju iberlauf u kušište bregastog vratila i na taj način pokušavaju da poboljšaju podmazivanje. Ovaj je projekat mog prethodnika, naravno, propao, a karburator i usisna grana su ostali trajno uništeni  :sljus Na slici ispod se kroz otvor na venturi karburatora može videti O-ring koji zaptiva spoj usisne grane i kućišta:


Nije mi bilo teško - naručio sam novu usisnu granu i novo kućište karburatora i sve to montirao na motor. Evo kako to izgleda danas (na slici ispod može se videti crevce povezano na ozloglašeni karter Saita FA125, iz kog izlazi enormna količina ulja - gotovo više nego što izlazi na izduvu motora):


Ali, problemi u vezi sa radom motora su i dalje ostali.

Odlučio sam da moja testiranja sprovedem sledećim redosledom:

1) skinuću karburator i detaljno ga oprati, pregledati sve O-ringove, utvrditi da li negde postoji falš vazduh i tome slično,
2) kada motor ponovo sklopim, probaću da ga upalim, koristeći standardno FAI gorivo - bez imalo nitra,
3) probaću da motor upallim sa 10-12% nitra (gorivo koje uvek koristim),
4) probaću da upalim motor sa 25% nitra (na svim mogućim forumima sam čitao da ljudi rado lete ovaj motor sa velikim procenotm nitra u gorivu - moram priznati da me ovo pomalo razočarava).

Svi ovi eksperimenti daće mi, nadam se, rezultate koje ću moći da uporedim i na kraju mi onogućiti da rešim problem. Ako problem ne uspem da rešim, makar ću doneti pravičnu ocenu u vezi sa kvalitetom i pouzdanošću ovog motora. Pišite ako imate neke sugestije - pozdrav do sledećeg puta.
« Last Edit: November 04, 2020, 11:21:52 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #1 on: November 04, 2020, 07:36:18 PM »
Večeras sam pristupio rastavljanju karburatora. Svaki put kada sam nosio avion na letenje, primetio bih da se nekoliko kapi goriva skupi na ler dizni, to jest, hornu i da u veoma maloj količini ipak curka po avionu jer je motor okrenut na bok, pa je ler dizna najniža tačka karburatora. Ovo mi nije predstavljalo problem - glow motori moraju da budu masni i smrdljivi, ali sam se brinuo da postoji mogućnost da na toj dizni karburator falšira.

Kada sam svojevremeno kupio novo kućište karburatora, trebalo je da sa starog (probušenog) prebacim glavnu iglu i burence, u kome je ler dizna. To sam uradio za sekund, ni ne sluteći da sam, možda, tim činom preneo neki stari kvar na novi deo. Nevolja je što se moj prethodnik izgleda baš mnogo igrao ovim motorom. Sada razmišljam: kud ne kupih čitav novi karburator, a ne samo kućište... Uzalud je sada se nervirati - skinem ja karburator sa motora:


Skinem burence i pristupim defektaži. Oko ler igle postoji O-ring - on je pritešnjen servo hornom koji se za burence osigurava jednim imbusnim crvićem. Rasklopim ja to sve i skinem ler iglu, te izvadim O-ring. S obzirom na to da je u kutiji bilo stotinu čuda, nađem i kesicu sa novim O-ringovima karburatora - moj prethodnik kupio je kit za reviziju... Nevarovatno, zaista! Uporedim novi O-ring sa starim i sve mi se pred očima ukaže. Svako imalo tehnički pismen sa slike ispod može shvatiti da je levi (novi O-ring) mnogo manjeg unutrašnjeg prečnika od desnog (starog). Stari O-ring je potpuno postao četvrtast i krt, ali ne od starosti, već od stajanja. Ovaj je motor stajao godinama neupaljen.


Kada sam završio zamenu O-ringa, sačekalo me je novo iznenađenje - u kutiji nađem još jednu ler iglu, koja je potpuno nova - moj prethodnik je, izgleda, pravio od dva različita Saito motora jedan novi, pa je pobrkao delove. Uporedim dve igle i shvatim da nisu iste. Iako su nijanse u pitanju, veoma je moguće da je u burencetu bila igla nekog drugog motora. Ko to sada može znati. Ova nova igla je malko kraća, te će podešenja biti verovatno sasvim drugačija, ali odlučio sam da probam pa šta bude... Evo kako dve igle (nova i stara) izgledaju kada se postave jedna pored druge:


Leva na slici je nova - stara ima veoma blag ujed od O-ringa i malko je duža od nove. Neka mi je bog Saito motora u pomoći. Odlučio sam da stavim novi O-ring i novu, kraću iglu pa ću videti kakva su dešavanja...

Za podmazivanje sam koristio američko koštano ulje za fine mehanizme, poznate firme Sunoco (jednostavno obožavam ta ulja, kako za automobile, tako i za modele):


P. S.

Pošto mi je Misha u jednoj privatnoj poruci napisao da je Saito osetljiv na podešavanja čak i samo zbog toga što stoji okrenut na bok, odlučio sam da motor vratim natrag na avion i da ga tako testiram. Ko zna, ovaj motor me je naplašio i poljuljao moje znanje o modelarstvu (i tehnici uopšte), koje sam decenijama gradio... A, možda je Saito FA 125 jednostavno loš motor. Videćemo uskoro.
« Last Edit: November 04, 2020, 08:13:01 PM by Stanko BG »

Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: EXTRA 300S
« Reply #2 on: November 05, 2020, 12:21:32 PM »
Stanko, moja praksa je da uvek uradim jednu stvar pa probam ima li efekta. Tako ces na kraju znati sta je bio problem.
To sto je ler dizna kraca znaci da bi je zavijao malo vise nego duzu ali bi krajnji efekat bio isti. Ler dizna je bas zajebana za stelovanje jer se nekad ishod podudara sa stelovanjima HI dizne pa ne znas na kraju koju da stelujes. Mozda da pogledamo na netu o proceduri stelovanja novog karburatora. O ring moze itekako da bude uzrok falsiranja. Ako vec imas alat za stelovanje ventila dobro bi bilo da ponovis procedur mada si sigurno to vec radio. Mogao bi da skines deklu bregaste pa da proveris da li je motor dobro uzupcen. Ako hoces ja se spremam da skidam svoj Saito sa aviona pa mozda mozemo da uporedimo karburatore ako su isti mozemo da probamo sa mojim karburatorom. Moj Saito je FA 91.

Sto se goriva tice za cetvorotaktne motore, preopruka je do 10% nitra, preko toga nestabilni su i cakcu u radu. Obavezna je toplija svecica jer je broj obrtaja manji od dvotaktnih pa svecica mora da ostane uzarena do sledeceg ciklusa. Preporuka je OS F Type svecica. Imam ih ja za probu.

E sad verujem da je sve sto sam napisao tebi vec odavno poznato ali ajde da krenemo od osnova....

Ivan.

Offline SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1992
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: EXTRA 300S
« Reply #3 on: November 05, 2020, 01:59:41 PM »
Uželeo sam se ovakvih tema na forumima  (:good) Takođe preporučujem OS F Type svećicu za motor i obavezno gorivo sa 10% nitra i nekim procentom sintetičkog ulja. Negde davno sam čitao da ne trpe ako se koristi samo ricinusovo ulje. Za moje Saito motore koristim Tornado 10% kupovno gorivo i zaista nemam nikakvih poteškoća s radom motora. Skoro sam leteo Storch-a posle godinu dana pauze, ma motor radi na pomisao. ide zima, taman da se prešteluju ventili
« Last Edit: November 05, 2020, 02:02:15 PM by SABURO »
Nikola | rcfly.in.rs


Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #4 on: November 05, 2020, 09:25:39 PM »
Dragi moji drugari...  (res)

Mnogo se radujem što sam vas zaintrigirao temom i što želite da mi pomognete. Pažljivo vas slušam u svemu što ste mi napisali. Problem u vezi sa ovim motorom je što pokušavam da ispravim brljotine mog prethodnika... A, usput, sigurno i neke sopstvene brljotine. Otuda sa svih strana iskaču neočekivane gluposti, ali, što Ivan reče: ,,jedno po jedno" i ima da mu stanemo nogom za vrat :)

Probaću da startujem motor za koji dan na sve moguće vrste goriva koje mi padnu pod ruku. Imam i fabričko i moj miks...



Što se tiče svećice ja imam F seriju. Probao sam je, ona je dobra i za vankele i za četvorotaktne OS motore, imam čak i elektronski dogrevač svećice. Da bih rešio problem, spreman sam da sve živo probam. Kada smo Bora i ja na letenju zamenili Saito svećicu ovom F serijom, Saito uopšte nije hteo ni da upali... Na motoru imam originalnu Saito sveću, koja je drastično toplija od F serije, moram priznati. Kad budem uspeo sve da podesim, i ako sve proradi, zameniću svećicu ovom OS Max svećicom, koja, ako mene pitate, vredi više od čitavog Saito motora  :jaki: i probaću da pokrenem motor. Izgleda da Saito ima nekakvu glupavu teoriju i u vezi sa standardom svećice (SAIP400S). Mislim je da je Ivan u pravu kada piše gore o toploj svećici...

Ivane, mnogo mi se dopada ideja da probamo i sa tvojim karburatorom. Možda ćemo morati da upriličimo i jedno druženje.

Što se tiče zupčenja bregaste, sve se nešto nadam da nećemo morati tako duboko da ulazimo u problematiku. Ali, ako dođe do problema, spreman sam i da motor rastavim :)

Najzad, nisam proveravao rezervoar. Mislim da si, Ivane, u pravu, iću ću jedan po jedan korak. Na taj način je slađe jer, kad čovek ide redom, lakše nađe problem i prevaziđe ga.

Mnogo ste me obradovali što ste tu da mi pomognete. Obojica ste vrsni i iskusni modelari. Hvala vam.

Odoh da šrafim motor na avion i pripremam ga za testiranja.
« Last Edit: November 06, 2020, 01:38:33 AM by Stanko BG »

Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: EXTRA 300S
« Reply #5 on: November 05, 2020, 10:15:14 PM »
Zupcenje bregaste uopste nije komplikovano kod ovih motora, ima dosta tutorijala na netu kako se to radi. To cemo uraditi zajedno...cisto da jedno drugom drzimo strah.... HAHAHAHAHAHAH!
Za druzenje nam ne treba nikakav povod a ako tom prilikom jos resimo i neki problem, jos bolje!
Ja bi svoj Saito menjao OS Max Surpass-om koji je ganc nov pa mi treba par saveta oko razradjivanja motora.
I ja bi radio neki servis Saitu kad ga skinem zato sto i on malo stucne sa vremena na vreme a nisam siguran zasto.

Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #7 on: November 05, 2020, 11:27:03 PM »
Uh ovo je baš lep sajt (stoput sam nešto novo naučio čitajući nevolje drugih ljudi), a i post mi se mnogo sviđa. Ako budem umeo da dam neki savet za razradu, ja ću rado posavetovati :)

Ja sam večeras stavio motor na avion:


Istina, pošto sada gledam sve širom otvorenih očiju, primetio sam jednu neizmernu glupost, ali možda imate i vi neko mišljenje o tome. Stavljao sam do sada rezervoare na sto načina u modele. Znam da je loše kada je rezervoar iznad ose karburatora, jer ga onda nivo goriva preliva slobodnim padom. Ali, kada je rezervoar ispod karburatora, može se postaviti pitanje: koliko sme da bude ispod. Istina, ja uvek pre leta testiram motor na izdržljivost u vertikalnom letu, tako što podignem avion uspravno. U tom scenariju, motor bi pravio probleme ako ima loš natpritisak. Ali, ovaj Saito, čak i dok onako nesrećno radi (Bora mi je svedok), pravio je dovoljan natpritisak da motor u vertikalli radi čak i na leru... Nevolje nastaju samo u prelaznom režimu. Ali, eto, čisto da istaknem i taj detalj da je osa rezervoara u ovom avionu nekih 50 milimetara ispod ose venture karburatora. U uputstvima je uvek preporuka da se ose rezervoara i venture poklapaju. Možda bih mogao da podignem rezervoar za nekih 20mm. Dalje ne mogu jer konstrukcija aviona to ne dozvoljava... Evo slike:


Prilažem ovde i uputstvo od motora, koje nisam dobio kada sam kupio avion, ali sam ga danas našao na internetu.

https://drive.google.com/file/d/13llz1u3CT76_jiKl_rkEhRUvx-U1hRWV/view?usp=sharing

Pre prvog narednog starta, moram ovde skrenuti pažnju, preštelovaću zazor ventila, baš kako su me i Ivan i Nikola savetovali. Ovaj motor ima veoma specifično štelovanje zazora venitla. U uputstvu piše da se zazor šteluje gotovo na nulu. Treba da bude što je moguće manji jer se glava motora prilikom zagrevanja mnogo više širi od podizača ventila i samih ventila - sasvim suprotno od velikih, automobilskih motora. Ovo je zato što su glava i cilindar motora aluminijumski, a podizači ventila čelični - tako piše u uputstvu... Stoga je procedura sledeća:

1) Uz motor se dobija špijun koji je debeo jednu desetu - 0.10mm,
2) Motor mora biti potpuno ohlađen (makar je ovo isto kao kod automobila)
2) motor se dovede u GMT, na paljenje - ne na vagu (i ovo je isto kao kod velikih motora),
3) proba se da li špijun može da uđe u zazor. Ako može, šteluju se ventili, ako ne može da uđe, ventili se ne šteluju. Dakle, uputstvo govori da je procedura sasvim suprotna od štelovanja ventila na automobilu. Ovo je smešno, ali ima smisla.

Zaista, primetio sam na snimcima drugih letača, a i sam, uživo, pre neki dan na letenju, da se ventili mnogo više čuju kada se motor zagreje... Pošto sve do danas nisam imao originalno uputstvo (uz motor nisam dobio), moram priznati da sam ventile do sada štelovao prema špijunu koji je priložen - dakle na najveći dozvoljeni zazor. Ovo je svakako uticalo na manji hod ventila i lošije peformanse motora, ali mi ventili sigurno nisu izgoreli  :big smile. Možda je i to uzrok svih problema - možda sam ovom prilikom samome sebi priredio svu ovu zezanciju :) Ko bi se setio da ventili treba da se šteluju sasvim na suprotan način od uobičajenog...  :_D

Nađem sada neko drugo uputsvo sa horizonovog sajta. I u tom uputstvu piše da zazor treba da je od 0.03 do 0.10mm. Dakle, najveći mogući dozvoljeni zazor je 0.10mm. Očigledno je da ovo pravilo važi za sve Saito motore (pogledati 9. stranu):

https://www.horizonhobby.com/on/demandware.static/Sites-horizon-us-Site/Sites-horizon-master/default/Manuals/SAITO_Small-Medium_single_cylinder_Manual.pdf

I, još jedan važan detalj - u svim uputstvima koja sam do sada pročitao piše da se zazor ventila na Saito motorima podešava svakih sat vremena rada motora. Ovo je prilično često, zaista. Pomalo je i smešno. To, praktično, znači da čovek treba da šteluje ventile nakon svakih pet-šest letova.
« Last Edit: November 06, 2020, 01:35:56 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #8 on: November 06, 2020, 11:49:30 PM »
Večeras sam seo da naštelujem ventile na Saitu. Skinuo sam deklove, skinuo svećicu, okrenuo propeler, usput pipajući čelo klipa žičicom. Prešao motorom, okrećući ga u smeru rada, preko vage. Potom sam okrenuo dalje u istom smeru - suprotnom od kazaljke na satu i došao do GMT. Drugim rečima, doveo sam motor na paljenje, jer su tada ventili sasvim sigurno zatvoreni, a bregovi na bregastoj su nasuprot podizača ventila i ventili miruju: spremni su za štelovanje. Zatim sam probao da gurnem špijun debljine 0.10mm koji je priložen uz motor: naravno, uleteo je kao miš kad protrči kroz širom otvorena vrata hangara. Zazor je bio preveliki:  ;namig kako na izduvnom ventilu:


tako i na usisnom ventilu:


Nema šta, veoma sam pažljivo i precizno naštelovao ventile prošlog puta, ali prema pogrešnim parametrima... S obzirom na to da je propisani zazor ventila od 0.03 do 0.10mm, odlučio sam da naštelujem ventile na 0.05mm i to na tešnje. Onako kako sam čitavog života štelovao na kolima. Na taj način ću dobiti za nijansu labavije ventile od minimalnog zazora (0.03mm), a opet špijun koji je priložio proizvođač neće moći da uđe i sve će biti kako treba; ujedno imam i kontrolu nad zazorom, to jest, zazor ventila će biti isti i na usisu i na izduvu - tako nalaže uputstvo. Na kolima je zazor na izduvnom ventilu uvek malo veći zbog veće termičke opterećenosti i dilatacije. To znači da bi i ovde trebalo da bude malko veći... Ali, nisam se baš tim detaljima zabavljao. Koliko je to malko? Možda jednu hiljaditu, možda jednu stotu... Ventili u vazduhoplovnim motorima ispunjeni su praškom kako bi se termička dilatacija umanjila, jer prašak upija veliki deo toplote. Ko zna kako je sa ovim malenim motorima. Možda i Saitov izduvni ventil ima u sebi prašak  :hehe Videćemo.

Evo me kako probam špijun 0.05mm na tesno.


A, evo me i kako štelujem ventile i dotežem imbus i kontranavrtku:


Kada se baš potrudim, uspem da uguram fabrički dati špijn, ali verujem da je to zbog toga što on uspe da malko sabije oprugu ventila. Sve u svemu, zadovoljan sam kako je proteklo štelovanje ventila.

Ostaje mi još da sutra napravim gorivo. Napraviću neku mešavinu kupovnog i mog goriva i, ako me ne bude mrzelo, napraviću FAI gorivo i probaću direktno kupovno gorivo. Mislim da mi je ostalo fabričkog sa 12% nitra, nisam siguran... Ako je to slučaj, imaću to gorivo, imaču FAI gorivo i imaću gorivo koje se dobije mešanjem ova dva u razmeri 1:1, što će za rezultat imati 6% nitra. Detaljnije pišem o svemu tome nakon testiranja u nedelju na livadi. Takođe, probaću i OS Max F svećicu, ali tek kad sasvim uštelujem motor, jer mi se čini da je ovaj tip sveće previše hladan za Saito motor. Ko zna, možda i grešim. Videćemo. Pozdrav svima.
« Last Edit: November 07, 2020, 01:20:22 AM by Stanko BG »

Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: EXTRA 300S
« Reply #9 on: November 07, 2020, 10:50:19 AM »
E, da! Jos jedna stvar koja meni licno zapada za oko, gumeni nastavak sa izduva, veoma su oprecna misljenja oko performansi motora dok je on prikacen. Moja preporuka je da jedan od koraka bude i skidanje tog nastavka i proba bez njega....
Zao mi je sto ne mogu u nedelju da budem na livadi i probamo to zajedno ali cu zeljno cekati izvestaj.

Srecno!

Ivan.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #10 on: November 07, 2020, 07:32:28 PM »
Dragi moj Ivane, pobratime po Saitu, žao mi je što se nećemo videti na livadi. Rado bih tu gumu skinuo sa motora, ali će mi onda skroz umazati model... Ako ne budem uspeo da popravim motor, kupiću fabrički krimer koji će izbaciti auspuh malo niže pa neće ni biti potrebe za tom gumom. Videćemo.

Spremio sam sve za sutrašnji dan:

1) poneću fabričko gorivo sa 15% nitrometana,
2) poneću gorivo koje sam napravio mešanjem FAI goriva i ovog fabričkog u razmeri 1:1, tako da sam dobio pomalo od oba sveta: ovo gorivo ima oko 7.5% nitra, a ima i ricinusovo i sintetičko ulje u mešavini - obično takvim gorivom letim,
3) poneću staru ler iglu koju sam zamenio novom, za svaki slučaj,
4) nosim i svećicu OS MAX F seriju pa da probam i to kada i ako sve proradi...




Pišem sutra izveštaj sa livade :) nadam se dobrom ishodu.
« Last Edit: November 07, 2020, 07:37:26 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #11 on: November 08, 2020, 08:15:27 PM »
Danas je bio prelep dan na livadi... sunčano, brzina vetra oko 14km/h, sa udarima do 17.8km/h. Vetar po pravcu piste. Letela je i velika avijacija, a leteo je pred kraj dana i Edge 540T - taj divni, savršeni avion. U drugom delu dana nam se pridružio i Milanče sa svojim penjačima i napravio nekoliko uspešnih startova. genijalni Milan čuva tu prelepu klasu modela...


Motor smo startovali koristeći standardno gorivo pomešano sa FAI gorivom u razmeri 1:1. Odmah je mašina proradila kako treba, ali je tražila fina doterivanja... Na leru vrti nekih 2700 - 2800 obrataj u minuti, a na otvorenom gasu nekih 9000. S obzirom na to da je ovo najveći propeler iz fabričkog opsega za dati motor, mislim da su ovi obrtaji sasvim zadovoljavajući. Još uvek ne mogu sasvim da dobijem stabilan ler na nekih 2200 obrtaja u minuti. To bih voleo, mada znam da je gotovo nemoguće.




Sve je sasvim dobro na kraju ispalo. Mnogo sam bio srećan! Evo, ovde me Miloš nešto začikava - on se, bogami, slatko naleteo danas, a kaže da je i juče bio savršen dan:


Nakon nekoliko podešavanja, uspeli smo Bora i ja da dobijemo dosta fin rad motora. U tom trenutku sam se mnogo obradovao. Pa ipak, ko pažljivo sluša, može čuti maleno oklevanje motora kada se naglo sa lera ide u pun gas. To maleno oklevanje, u vazduhu postane toliko radikalno da se motor jednostavno ugasi, ali, ovoga puta mnogo je taj problem manje izražen i mislim da je trebalo malo detaljnije da štelujem dizne:



Evo mene kako ponosno stojim pored aviona:


Miloš me je i dalje zavitlavao i čudio se mojoj upornosti da motor dovedem u red. Zaista, ovo je sada postalo lični okršaj. Želim svim snagama da ispravim krive drine i dovedem motor u normalno radno stanje. Bio mu je bušen karburator; imao je falš vazduh na ler igli - sada više nigde ne curi gorivo; ventile sam bio pogrešno naštelovao...

Napravio sam dva prelepa leta avionom. Bora je snimao, ali nešto nije u redu sa tim snimcima letova, tako da ne mogu da ih ovde postavim. Uradio sam dva IMAC Sportsman programa. U poslednjem startu sam sleteo nakon deset minuta leta i motor je i dalje radio. Ali, primetio sam da i dalje ima malo štuckanje kada sa lera dam pun gas. Malko okleva i nikako da lepo sastavi, čak sam i na jednom poletanju morao da oduzmem pa ponovo dodam gas. Motor je definitivno veoma osetljiv na igle i još uvek ga tražim...

Nažalost, desio mi se peh. Sleteo sam, dakle, u poslednjem startu i motor je radio na leru. Neki me đavo naterao da poletim još jednom jer je u rezervoaru ostalo trećina goriva. Dodam gas, poletim... ali, baš dok sam radio figuru Raversman, motor mi se ugasi. Brzo pokušam da sletim, jer sam bio nisko i shvatim da sam kratak i da mi avion gubi uzgon u zaokretu, jer sam se manje od jedne sekunde dvoumio... Razmišljao sam da li da produžim pravo niz vetar, ili da napravim zaokret i odlučio se za zaokret. Baš u finalnom ravnanju i pri izlasku iz zaokreta dunuo je malko jači udar vetra... Da ne bih napravio totalnu štetu, gurnem blago nos od sebe, ispravim krila i avion se prizemlji većom vertikalnom brzinom nego što je dozvoljena - što se kaže, sletim kao sa tavana. Tom prilikom levi trap zakači neku rupu i odvali se iz trupa, jer je sletanje bilo za nijansu izvan piste. Maler, ali onaj konstruktivni maler, što čoveka iživcira i pruži mu još više snage da se bori i da reši problem.


Već danas popodne otvorim trup i shvatim da je tu već neko bio - moj prethodnik. I njemu se, dakle, Saito gasio :)


Vidim da je već popravljan trap, ili samo jedna strana, jer ta strana koja je popravljana i na kojoj ima epoxy smole i tkanja nije se ni ogrebala, a ova druga je sasvim stradala.

No, ne brinem se. Do idućeg vikenda to će biti popravljeno i spremno za let. Toliko sam blizu pobedi, da ne smem odustati.

Za sada imam utisak da je ovaj motor veoma pipav i nežan, te da traži veći procenat Nitra da bi lepo i mirno radio. Mislim da mu je minimum 15% nitra... Nažalost, zbog peha sa trapom, nisam stigao da probam rad motora na kupovno gorivo, niti sam stigao da probam svećicu OS Max F serije. Sledećeg puta. Postoji mogućnost da me sve vreme zeza svećica. Ako neko ima SAITO svećicu na prodaju, slobodno neka me pozove ili kontaktira putem pivatne poruke.

Najzad, kada sam skidao motor, zavrnuo sam glavnu iglu i zapanjio se da je ona bila odvrnuta samo jedan i po krug, a trebalo bi da je odvrnuta barem dva i po kruga. Ovo je stoga što je ler igla za jednu desetu kraća od one koja je bila u burencetu i zato, verovatno, i masti kada dajem gas i zato mi se danas motor ugasio. Za sledeću priliku vraćam staru ler iglu...


« Last Edit: November 09, 2020, 12:42:20 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #12 on: November 09, 2020, 10:12:40 AM »
Od jutros razmišljam o ler iglama: da li stara, da li nova. Uzmem motor i setim se da je ovaj, poslednji problem u nizu (nazvao sam ga: oklevanje motora) nastao možda upravo nakon moje odluke da stavim novu, ali kraću iglu. Jer, shvatih, vraćajući se u glavi kroz sećanje, da na punom gasu ova manja ler igla potpuno otvori protok goriva kroz glavnu diznu, a da stara to ne radi... Nije neobično da postoji i ovakva varijanta karburatora - štaviše, mislio sam da baš tako treba da bude. Pošto je nova igla kraća sa obe strane, da bi zatvorila glavnu diznu mora mnogo da se uvija i na taj način, praktično ispadne iz O-ringa - ona nije zato odgovarajuća. Možda je ovo otvaranje protoka kroz glavnu diznu na punom gasu izazivalo prelivanje koje motor ne može da sažvaće (natrag za radni sto)  (yay)


Skinem opet burence - sad mi je prilika jer je motor skinut sa aviona, označim mesto gde je poluga montirana u odnosu na burence (kako posle ne bih morao da štelujem polugu gasa).


Vratim staru (čitaj dužu sa obe strane) iglu, naštelujem je prvo na ravno, a onda 2 kruga unutra: posnije - prema uputstvu za motor FA125a:


Ispostavi se da je sada sve vreme hoda burenceta glavna dizna preklopljena ler diznom, tako da sada i na punom gasu motor dobija gorivo samo kroz šlic koji je napravljen na glavnoj dizni Drago mi je da me sećanje nije prevarilo. Ovo bi trebalo da mi glavnu iglu vrati na nekih 2.5 do 3 okretaja kada je motor podešen i da mi omogući preciznije i manje osetljivo štelovanje, a da ler igla i dalje bude u O-ringu. to jest da ne moram preterano da je uvijam u kućište burenceta. Sad mi je krivo što sam diznu uopšte menjao, Trebalo je samo promenti O-ring. On je izgleda bio glavni uzročnik problema.


Pošto mi je sada sva mehanika skinuta sa trupa, odlučio sam se da proverim i rezervoar - da nije, recimo, puklo crevce za dovod goriva na kome je klank. Nadao sam se da je takva glupost u pitanju, ali avaj - rezervoar je besprekoran. Izgleda ću, kada ova zabava sa Saitom prođe, postati doktor nauka iz oblasti karburacije Saito motora :)

« Last Edit: November 09, 2020, 10:40:33 AM by Stanko BG »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2269
Re: EXTRA 300S
« Reply #13 on: November 09, 2020, 11:20:57 AM »
Doktore, nadam se da ce ovo zadnje resiti sve tvoje probleme sa Saitom.

Ono sto je definitivno potvrdjeno sa svih strana je da Saito motori izgledaju vrhunski,
da su pedantno napravljeni, ali i da su nezni, osetljivi na bilo kakvu promenu.

Zato je po meni OS Max neuporedivo bolji izbor, jer je pouzdaniji ima manje oscilacije u radu.
Cak mislim da bih se, radije upustio u neki magnum ili slucan motor nego u Saito.

Tokom zime planiram da sastavim Cesnu (moj prvi RC model) koja nije letela bar zadnjih 5 godina i na kojoj je bio Saito,
tako da, ako ga vratim u model, sigurno ocekujem "slatke" muke u kojim si i ti sada.
Doduse ovaj motor koji imam je kupljen nov tako da necu imati dilema sta je od delova originalno a sta ne.



Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #14 on: November 09, 2020, 06:18:46 PM »
Hvala ti, Misho, prijatelju, na svim pametnim sugestijama. Vrlo je nezahvalno ispravljati tuđe greške, ali sam se ja uhvatio ove problematike, kao pijan plota, u nadi da ću prevazići sve probleme i dati konačnu ocenu u vezi sa ovim motorom. Zaista su Saito motori predivni i verujem da je sva ova moja muka vredna truda...

Os Max i Yamada su, ipak, mnogo dostojanstveniji motori. I ja ću sa Boletom praviti jednu predivnu Cessnu 182, ali o tom po tom. Za nju smo spremili pravi motor :), a bogami i osvetljenje, i FEMA onboard starter, i dogrevač svećice, i naročitu presvlaku, i detalje na oplati, i kokpit... Trebalo bi da bude punokrvna skala. :) Jedva čekam da otpočnemo taj, čini mi se, životni projekat.