Author Topic: EXTRA 300S  (Read 14406 times)

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1457
  • teramo ga jako
Re: EXTRA 300S
« Reply #30 on: November 16, 2020, 07:42:49 PM »
Sacekaj ,mozda nije bas kraj svemu tome ,vidi sta i kako sa radilicom ,moze da se ispegla i vrati u osu ,ali izmeri je na nekom komparateru i videces bacanje ,zapisiga i istakni ga ovde pa da vidimo sta se moze napraviti dalje

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #31 on: November 17, 2020, 01:04:00 AM »
Dejane, hvala ti što si se zabrinuo - osećam u tvom komentaru modelarsku brigu i iskreno si me svojom brigom i pažnjom obradovao - znači da te je dirnula čitava ova moja priča. Pravi si drugar... Ali, uvek ima neko ali,  :big smile nema potrebe za brigu i nema potrebe za proveravanjem radilice - imam divnu vest, srećnu u nesrećnim okolnostima, što bi rekao naš narod.

Naime, večeras sam rastavio motor i, čim sam odškrinuo karter, sve mi je bilo jasno kao dan. Evo, pogledajte i sami:


Ovo što vidite na slici nisu naslage ricinusovog ulja, mada ima i toga, ali u relativno maloj količini... Ovo je čistokrvna rđa. Verovatno je motor stajao u nekakvom podrumu, godinama, kod mog prethodnika i sada, kad sam počeo da letim, motor je počeo da vrti zadnji ležaj, a opterećenja su se naročito povećala kada sam konačno uštelovao mašinu i kada je dobio punu snagu u letu. Ovo je prouzrokovalo da se potroši cementacija na košuljici ležaja i da ležaj poprimi luft. Sreća moja, što sam kvar prepoznao na vreme, inače je mogla da se dogodi kompletna havarija. Istina, ja sam leteo deset sati sa ovim motorom i tek se sada pokvario, što će reći da mu je moje sipanje after run oil tečnosti  u karter i cilindar produžilo malo vek. Evo, lepo se vidi da je celokupan luft u zadnjem ležaju:


Ljudi moji, Saito je dobar i pouzdan motor, ali je prilično nežan - mora da se timari i da boravi na toplom i suvom mestu. Evo ga rasklopljen počiva na mom stolu. Pri ovakvim rastavljanjima krucijalno je da se zapamti pozicija klipnjače, to jest da se ispoštuje teža strana klipa. Druga važna remarka je da se po svaku cenu izbegne vađenje klipa i karike iz cilindra, jer se time premešta karika, a ona je sebi izgradila put i prilagodila se cilindru. Ako bi, kojim slučajem pri rastavljanju čovek izvadio klip, okrenuo kariku i vratio je natrag, time bi drastično skratio vek motoru. Zato sam uz maksilanu pažnju cilindar sa sve klipom i klipnjačom, ventilima i podizačima sklonio na stranu i pohrano u kutiju.


Pa ipak, moram biti čangrizalo... Postoji način kako se ova korozija na zadnjem ležaju može sprečiti, mada ja mislim da nisam tu koroziju zapatio usled rada motora, več usled dugogodišnjeg stajanja. Pa ipak, lepo je znati da postoji i drugi uzrok nastanka korozije. Ja nisam sasvim siguran šta je moj slučaj - voleo bih da je ova druga varijanta... Poznati OS Max FSR, potom i Special edition, potom i Hano special, imali su mesinganu pločicu iza ležaja, koja je sprečavala galvanske struje na zadnjem ležaju, te elektrolitičke procese u sintetičkim uljima, koju su pojavu otkrili modelari sredinom sedamdesetih godina prošlog veka. Ta je pločica štitila zadnji ležaj upravo od korozije koja se u ovom Saitu tako lepo može videti. Na slici ispod se vidi rastavljen OS Max 61VF, a na radilici se vidi tanka disk pločica koja štiti ležaj od korozije. Ovo je specijalnost OS Max motora. Šta reći... Genijalni OS Max. A, evo i priče poznatog američkog RC pilota Dawe Brown-a koja opisuje istorijat nastanka te pločice:

,,A few years back I had privilege of jawing with Dave Brown of Dave Brown Products Inc. I wanted to get several OS 40-45FSR motor mounts as I could not find any at my LHS or online. I called their number and to my surprise he answer the phone. I explained what i wanted and the next thing I know were talking about the how the brass washer came to be installed on the 61VF engine.

According to him he a few of his peers started having issues with rusted out rear bearings on the OS 61FSR's and other engines after competition events. Apparently after a thorough investagation they found out that the new synthetic oils were causing the problem and it wasn't a rusting problem from moisture or water condensation but a electroless plating problem caused by the leftover residues of the burned synthetic oils.

So they got together with OS Max and discussed there findings which lead to the brass washer being installed as a means to protect or isolate the rear bearing from crankcase to stop the electrolysis that was occurring each time the engine was run.

This was Mind blowing for me. I was thinking Wow how cool is this. Getting an anecdote from Dave Brown about an issue that Pattern Flyers were having at that time. Totally cool." (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2908836-New-OS-Max-61-FSR)


Pošto sam otkrio prirodu kvara i pošto mi je sasvim jasno kog je kvaliteta izrade ovaj motor, mislim da ću pokušati da nađem zamenske KOYO ležajeve kod mog druga Vlade i časkom popraviti motor. Prilično sam srećan, a ne želim da više ulažem novaca u ovaj motor. Jednostavno ne vredi tolikog truda. Opet, srećan sam što radilica sigurno nije iskrivljena, već je u pitanju stari dobri i mnogima poznati modelarski problem.

Kućište radilice nosim sutra u garažu, kako bih presicom izbio radilicu i ležajeve, pa prekosutra trk kod Vlade u ,,Astrid D. O. O."
« Last Edit: November 17, 2020, 03:04:59 AM by Stanko BG »

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1457
  • teramo ga jako
Re: EXTRA 300S
« Reply #32 on: November 17, 2020, 08:31:41 PM »
Ako trazis koyo lezajeve imas ih u novom sadu mislim da se zove Optima novi sad

Da ne stavljas svasta od lezajeva

Sto se tice izbijanja lezaja moj ti je predlog da malo zagrejes kuciste i puknes ga u neku dasku drvenu (lipa),izlece kao metak

Sto se tice ribanja motora tj pranja ako imas nekoga da ima uv kadicu idi kod njega ,sa ostalim sredstvima dobices dr boju

I ona distantna podloska sto kazes da stiti lezaj od korozije tu gresis ,sluzi za smanjivanje aksijalnog zazora u radilici kao sto si ga ti imao pre skidanja motora

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: EXTRA 300S
« Reply #33 on: November 17, 2020, 11:49:16 PM »
Samo želim da te podsetim šta sam ti rekao još na početku tvoje borbe sa Saitom - svadba!

Al’ ti nećeš da slušaš...

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #34 on: November 18, 2020, 02:34:07 AM »
Nema, Miloše, udadbe motora. Ili će da radi, ili ću ga baciti u kantu za smeće. Znaš i sam da ja modelarsku opremu nikada ne prodajem  :big smile Mogu možda da poklonim nekome motor, ako se na taj korak odlučim, ali prodavati ga neću...

Dejane, na nekim motorima, kao što je Super Tigar, postojala je zaista čelična distantna šajbna jer su dilatacije kućišta i radilice bile različite pa se pojavljivao preveliki aksijalni luft prilikom rada motora. To je sasvim druga priča. Ova podloška o kojoj ja pišem je izrađena od mesinga. Ne znam koliko dobro čitaš engleski jezik - stavio sam citat sa rcgroups foruma gore.

I, da, nisam imao aksijalni luft u ovom motoru, on to nema. Meni se pojavio radijalni luft, zato sam se bio zabrinuo da je radilica kriva, itd. Moj dugogodišnji prijatelj Vlada je uvoznik Koyo ležaja za Srbiju, tako da sam tu obezbeđen.  (yay)
« Last Edit: November 18, 2020, 02:44:15 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #35 on: November 19, 2020, 01:47:07 AM »
Danas sam, pored dva posla koja inače čitav život radim (škola/garaža) imao i jedan prelepi posao: kupovina i zamena ležaja na SAITO FA125a motoru. Jutros me oko 9:00 zovne Vlada i kaže da mi je pripremio ležajeve i ja otrčim do njega. Vratim se u garažu i otpočnem rasklapanje i čišćenje motora. Na slici ispod je motorić rasturen i nalazi se u društvu automaktskog menjača C4 firme Ford koji sam upravo revidovao i spremio za ugradnju u 1965. Mastang koji restauriram. Desno je konvertor obrtnog momenta koji je u potpunosti restaruriran, a iznad njega je anlaser:


Oprao sam sve delove nitro razređivačem - kako čitav život radim i radilica je odmašćena izgledala ovako:


Tek da svima bude jasno da je u pitanju ozbiljna korozija, a ne naslage ricinusovog, ili bilo kog drugog ulja... Potom sam radilicu pripremio za peskarenje, pošto je toliko zarđala da je smešno gledati je. Priprema se sastojala u tome što sam sve nalegajuće površine obmotao 3M trakom, kako pesak ne bi uništio cementaciju. Kada sam je ispeskirao, radilica je išla na detaljno poliranje na mojoj garažnoj šajbni - koristio sam dve granulacije paste. Potom je, naravno, detaljno oprana. Evo kako je radilica izgledala nakon restauracije:


Kućište sam detaljno oprao i oduvao komprimovanim vazduhom, te ga spremio za ugradnju ležaja:




Zadnji ležaj spreman za ugradnju:


Prednji ležaj spreman za ugradnju:


I, ugrađen:


Evo te motorske lepote, spremne za ponovni let u raversmane, imelmane, kubanke, lupinge, itd...


Pre neko veče, sedimo Bole i ja i razmatramo na koji ćemo način uzupčiti motor. Probamo da ubacimo kućište bregaste u kućište radilice, ali shvatimo da je nemoguće pogoditi tačno mesto zuba jer se reper ne vidi u trenutku spuštanja bregaste u motor. Nemoguća misija... Pogledamo uputstvo, a ono... Em što je napisano lošim engleskim jezikom, em što ništa ne objašnjava - samo kaže: spustite bregastu u motor: reper treba da pokazuje na dole. Ali, šta ako pogreši čovek za jedan zub, kako to da zna.


Shvatimo da postoji neka caka koja poštenog modelara, kada jednom rasturi motor, čeka iza ugla i on mora da pošalje motor natrag u fabriku da ga oni sklope. Uzmemo bregastu. Obrtasmo, prevrtasmo s njome, kako kaže narodna pesma, jutri dan do podne. Posle sat vremena, provalimo foru i oduševimo se: naime, bregasta ima centralni otvor na sebi radi podmazivanja, koji je prečnika 2mm - na slici ispod se lepo vidi:


Probamo da procenimo gde se taj otvor nalazi kada je bregasta na svom mestu zupčenja, to jest kada je reper u donjoj najnižoj poziciji. Učini nam se da otvor za podmativanje stoji tačno na mestu jednog od štepslova. Nije me mrzelo i danas u garaži magnetićem izvadim levi štepsl, koji pogoni usisni ventil:


Pogledam kroz vođicu, dovedem bregastu na reper i zaprepastim se - napravili su motor tako da otvor za podmazivanje gleda savršeno u središnju osu vođice štepsla kada je bregasta na reperu. Brže bolje, izmerim prečnik podizača (štepsla) i vidim da je tačno 4mm. Uzmem prvu burgiju koja mi se našla pri ruci i sabrusim joj krajučak na 2mm prečnika:


Gurnem burgiju kroz vođicu podizača ventila, privedem bregasto vratilo na reper i burgija savršeno precizno klakne u otvor za podmazivanje - mojoj sreći nije bilo kraja. Uspeo sam da napravim specijalni alat za zupčenje SAITO FA125a motora - mogu da otvorim servis  oo))


Sada bregasto vratilo može gotovo svako da uzupči u motor. Prelepo! Ostaje Boletu i meni da sutra sklopimo motor i da ga potom vratim na avion...
« Last Edit: November 19, 2020, 02:29:57 AM by Stanko BG »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2292
Re: EXTRA 300S
« Reply #36 on: November 19, 2020, 05:31:11 PM »
Na zalost ovo je opet boljka Saito motora.
Moj 72 je kupljen nov, vozen jednu sezonu i sledece sezone primetim da me zeza,
odnesem kod Tase, otvorimo ga i ima se sta videti. Kao i kod tebe, kompletno korodirao.
Iako je sipano after run ulje, i kompletan trup stajao u kancelariji, gde bas nema nikakve vlage,
horizontalno... Lezajevi stradali ali srecom ima ih...

Cim me korona pusti, planiram da pakujem Cesnu ali cu prvo preventivno otvoriti motor
jer ocekujem istu situaciju.

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1457
  • teramo ga jako
Re: EXTRA 300S
« Reply #37 on: November 19, 2020, 06:55:02 PM »
Korozija je nus produkt neke kondezacije u motoru ,ja sve mislim i smatram da se javlja pri koriscenja motora ,i meni je na O.S. Max 72 fl 4t isto korodiralo ali kad se razmontira motor sve se da lepo ocistiti zameniti sta treba i ajde ponovo u vazduh

Mozda je sve to i do goriva pa se desavaju takve stvari

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #38 on: November 19, 2020, 10:06:55 PM »
Ja sam ubeđen da je u pitanju korozija koja nastaje samo prilikom rada motora, a usled elektrolitičkog procesa u sintetičkim uljima. Jer, Saito, prema uputstvu, zbog uskih kanala treba da radi na sintetiku. S druge strane, njegovo podmazivanje zasniva se na uljnim parama koje prođu oko karike, on nema drugi način da se podmaže. To je veliki problem. Trebalo bi da mu se na neki način dovede ulje u karter, ali da se ujedno iz njega i vadi zbog hidroudara. Razmišljam o nekoj vrsti centralnog podmazivanja, kao na pravom avionu. Međutim, to je mnogo komplikovan posao. Suviše truda za jedan ovakav motor.

Upravo dok pišem ove redove, moj drugar Bole je rastavio dva motorića iz njegove kolekcije, koji su oko 25 godina stajali u najgorem podrumu, zimi, leti... U podrumu koji je prilično vlažan. Ti motorići nemaju ni trunke rđe - u njima je samo želirano ricinusovo ulje. Evo, na primer, ovaj prelepi Wankel je stajao 25 godina od našeg poslednjeg pokušaja da ga startujemo. Nismo nikada uspeli jer u to vreme nije bilo moguće kupiti produženu svećicu. Danas ih imamo pet :) Pojam after run ulja u to vreme nije postojao, koristili bismo šivol za podmazivanje, a metil za pranje kada ne rasturamo motor. Mi ni to nismo uradili, već smo ga, iznervirani neuspehom, ostavili da stoji u podrumu.

Bole je večeras otvorio Wankel motor i on je samo masan i zapekao, ali je potpuno nov unutra:





Čim se motor potopi u nitro razređivač, ulje siđe sa delova i bude kao nov - što i jeste.  :)aplauz

Pre nekoliko dana je Bole rasturio jedan mali OS Max... Uskoro ćemo rasturiti jedan Os Max FS40, na kome sam ja lično napravio 40 radnih sati i ostavio ga da stoji 20 godina neopran i zapekao u ricinusu. Istina, u to vreme nije bilo šansi da se kupi fabričko gorivo sa sintetičkim uljem u sebi - letelo se na 18% ricinusa za četvorotaktne motore. Nikada, ni na jednom motoru ne nailazimo Bole i ja na rđu, iako stoje po podrumima...
« Last Edit: November 19, 2020, 10:44:54 PM by Stanko BG »

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1457
  • teramo ga jako
Re: EXTRA 300S
« Reply #39 on: November 19, 2020, 10:57:53 PM »
To je stvar od nekada i sada ,verovatno ja se ne secam da sam imo neki 2t da je imao koroziju ,pravio sam sam gorivo sa 20% ricinusa ,pusio je pozadio samo tako ,pa sve ti je mikina da ga oreletis ponovo

Ipak sintetika cini svoje a prirodno kao nekad pravi dobro

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #40 on: November 22, 2020, 03:36:42 AM »
Večeras smo Bole i ja uspeli da se posle dužeg vremena družimo i zajedno smo sklopili Saito. Evo njegovih ruku dok privija kućište bregastog vratila nakon veoma uspešnog uzupčivanja. Sada kada imamo alat, ovaj je proces veoma jednostavan.


Potom je usledilo montiranje i pritezanje cilindra:


Uvek koristimo Sunoco uljce. Sve lepo da se ,,ukačka" u ulju...  oo))

Nakon postavljanja kućišta bregaste i cilindra, pri čemu je veoma važno da se ovi elementi pritežu unakrst, naštelovali smo zazor ventila, montirali zadnji poklopac, montirali deklove, usisunu granu i karburator. Motor je ponovo spreman za rad. Uskoro sledi montaža na avion i ponovna testiranja, ako vremenske prilike dozvole.

Motor je zaista prelep - ne mogu mu poreći tu vrlinu. Takođe, kvalitet mikroliva i aluminijuma od kog je izliveno kućište su izuzetni. Veoma čvrsta legura aluminijuma je upotrebljena i navoji su izuzetno jaki pa je moguće ostvariti 100% dihtujuće spojeve, a da navoji ne proviju. Prema uputstvu, koristili smo ulje na navojima prilikom stezanja, a nikako nismo koristili thread locker.

« Last Edit: November 22, 2020, 03:45:17 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #41 on: November 22, 2020, 09:54:49 AM »
Le voilà! Motorče je ponovo na avionu  :hehe


Čekam neki pristojan dan za letenje...

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #42 on: May 23, 2021, 10:18:12 PM »
Danas, 23. maja sam, najzad, na letenju testirao motor i sve je radilo besprekorno. Trebalo je samo da se isposti za 1/8 kruga na leru i da se ušteluje glavna igla. Motor sada, konačno, radi kako treba. Drži stabilno ler i prihvata gas. Uspeo sam da uradim IMAC program u celosti. Veoma sam zadovoljan i konačno se smiren i opušten bavim finim doterivanjem trimova na avionu.


Nadam se da sada predstoje dani vežbe i uživanja.