ELEKTRONIKA > POWER SYSTEM

Viklovanje outrunner motora bez četkica

(1/8) > >>

SloMi:
Viklovanje "outrunner" elektro motora bez četkica
-------------------------------------------------
Svi mi imamo po neki pregoreli outrunner elektro motor bez četkica,
i većini ne pada na pamet da ih popravlja, jer su do nedavno 
bili jeftini i pristupačni, i mogli su se brzo zameniti novim motorima.
Ali od nedavno stvari u svetu su se bitno promenile i ona srećna
vremena za modelare su danas davno prošla.

Meni se dogodilo da na novoj jedrilici pregori motor Turnigy SK3-3530-
1150kv tako što sam u letu modela više puta uključivao motor da se model
popne a jednom sam duže vreme držao uključen motor da odletim na drugu
lokaciju. Kad sam sleteo motor više nije hteo da radi, posle otvaranja
poklopca iz trupa je izbio smrdljivi dim pregorelog motora. Odmah sam
kao i do sada otvorio HobbyKing na internetu i na moje iznenađenje
video nove cene motora (2 do 3 puta veće nego ranije) a tek transport
da padneš u nesvest! Ali mogu da biram: ako je iz skladišta u Holandiji
onda novi motor stiže za 7 dana, ali taj transport košta kao 2 motora
(sve je oko 85Evra) ili možeš za transport da izabereš skladište u
Hong Kongu za oko 10 $ (sve je oko 45Evra) ali ćeš čekati ne zna se
koliko (i do 3 meseca) i nećeš znati gde se tvoja roba nalazi, i ako
ne dođe nestala je...ćao.

Ja sam izabrao to drugo rešenje jer ne žurim, pa dok čekam moj novi motor
ajde da se malo uputim u te motore, pa ja sam iz elektro struke. I tako
malo po malo nađem dosta podataka na internetu, ljudi motaju te motoriće
levom rukom, pa valjda mogu i ja desnom. Upoznavanje sa ovim motorima
je trajalo oko nedelju dana, onda sam se presabrao i utvrdio da ja
imam i nekih lak žica, i tako sam odlučio da ja popravim svoj pregoreli
motor, a novi kad i ako stigne imaću rezervu...

Prvog dana rastavio sam motor u delove, skinuo namotaje sa zuba gvozdenog
dela statora, snimio šta sam mogao, popravio izolaciju gvožđa epoxy lepkom
gde je trebalo, a idućeg dana namotao nove navoje jednom žicom umesto sa
4 paralelne strune, sve ponovo sklopio, isprobao i juče dobio novi-stari
motor, a kako je to sve ispalo opisaću u sledećem nastavku (2).
       


SloMi:
Nastavak 2
Viklovanje "outrunner" elektro motora bez četkica
-------------------------------------------------

Taj motor prikazan je na donjoj slici.

Kada sam ga otvorio, odnosno odvojio rotor od statora, jednostavno prstima 
jer nema nikakvog osigurača, video sam da motor ima 12 polova na statoru i
14 magneta na rotoru, što se piše kratko 12N14P. Uzgred prečnik gvozdenog dela statora je 30.0 mm.

Potom sam pažljivo izbio sva tri kuglična ležaja iz Al statora, jedan veći
napred i dva manja nazad.

Na aluminijumskom (Al) delu statora nalazi se prstenasti osigurač da gvožđe
ne bi spalo i on se mora ukloniti šilom. Ako je jako zalepljen grejanje pomaže
da otpusti.

Sad vidim ceo gvozdeni deo statora i namotaje sa obe strane i vidim nema centralnog čvora što znači da namotaji nisu vezani u zvezdu nego u trougao
(to je trofazni motor). E su mi je sada pomogli prilozi sa interneta a naročito
sa RCGroup-e "dLRK-Evolution-Winding-Scheme" autora Skylara :

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2602208-dLRK-Evolution-Winding-Scheme

koji je dodao novu sliku šeme namotaja motora. Ja sam za moj motor izabrao upravo tu drugu sliku jer sam ocenio da je to najbolji raspored krajeva namotaja koji posle treba da se međusobnmo povežu. To znači da moj novi motor ima stručnu oznaku 12N14P-dLRK-Evolution.

U oznaci "dLRK" d znači delta veza (trougao) a LRK su početna slova pronalazača te vrste elektro motora.

Kada sam odlemio priključne vodove od namotaja odmah sam video da su sva tri namotaja rađeni sa 4 paralelne lak žice prečnika 0.27mm ili 0.28mm pa sam pretpostavio da se radi o žicama od bakra prečnika 0.25mm. Ja nemam takvu žicu ali imam CuL žicu prečnika 0.5mm, koja ima istu površinu poprečnog preseka, pa ću koristiti nju umesto te četiri. Ta promena imaće nekoliko posledica: Prvo, porašće otpor namotaja za naizmeničnu struju (zbog skin efekta) jer će se smanjiti udeo površine žice u odnosu na presek, što znači da će i maksimalna snaga motora biti malo manja, ali će namotaji moći pravilno da se slažu jedan do drugog, i ostaće veći prostor za strujanje vazduha između namotaja i bolje hlađenje, što mi se više dopada. Snaga tog motora i onako je suviše velika za moju jedrilicu.

SloMi:
Viklovanje "outrunner" elektro motora bez četkica       (deo 3)
-------------------------------------------------

A evo kako sam odvojio gvožđe od Al tela statora. Za taj posao pričvrstio sam malu stegu na ploču stola i u nju po prečniku stegao gvožđe statora tako da je Al čelo statora stojalo horizontalno. Na to čelo stavio sam peglu i termostat uključio na najveću temperaturu, i ostavio tako da se greje dok namotaji na zubima gvožđa ne zadime. Onda sam uklonio peglu i sa 2 jača šrafcigera svukao Al telo iz gvožđa, i gotovo! Ništa lakše, ali ako to ne ide verovatno niste uklonili prstenasti osigurač sa vrata Al tela. (Ne zaboravite da isključite peglu!)

Kada sam konačno došao do samog gvožđa sa namotajima bez ostalih delova, prvo sam na kapu svakog zuba gvožđa upisao crnim filc flomasterom redni broj tog zuba. Počeo sam od zuba ispod koga je mali polukružni otvor za ulaz poprečnog osigurača koji sprečava okretanje gvožđa na Al telu. To je broj 1, pa udesno (u smeru kretanja kazaljke na satu) ide 2,3, itd. do 12. Naravno tako da lice gvožđa ostane prema vama kao što je bilo na originalu. Te brojke će vam biti ključne za viklovanje.

E sada kako skinuti stare pregorele namotaje? Probao sam da ih odvijam polako i pažljivo. Ma ni govora, to nije bilo moguće. Sve je zatopljeno smolom, kreneš da odmotavaš, ide 2 namotaja pa dalje ne ide. Pokida se 1 struna, pa druga pa sve četiri i više nemaš ništa da uhvatiš. To ne ide tako. Nego na scenu stupa mali ručni modelarski tanki brusni cirkular. Preseći ću sve namotaje popreko sa obe strane gvožđa pažljivo i samo do zelene izolacije gvožđa, a onda šrafcigerima i klještima ukloniti navoje. Tako je krenulo i uspelo je. Ostavio sam samo jedan zub da sa njega snimim broj namotaja, i to sam uspeo. Bilo ih je tačno 15, a dužina učetvorostručene žice na jednom zubu 33cm, što znači da je po svakoj fazi bilo 4 puta više, a na celom motoru sa 3 faze 12 puta više nego na jednom zubu, i to je oko 1.5m po svakoj fazi ili oko 4.5m na celom motoru. E sada sam imao sve potrebne podatke o motoru. A šta je sa čime bilo povezano, ništa od toga nisam saznao, to sam zanemario.

Kada sam konačno oslobodio gvožđe od starih namotaja dobro sam pregledao zelenu izolaciju na gvožđu i epoxy lepkom sam je popravio gde god je bila oštećena.
Posle toga došlo je na red motanje novih navojaka, po šemi veza datoj na priloženoj slici.

drjack:
Odličan topic,
Pokusao sam nekoliko puta da odvojim gvoždje s navojima od fiksnog dela motora, ali svaki put sam samo iskrivio ili oštetio kućište motora na kome je nasadjeno gvoždje. Do gvoždja nikada nisam uspeo da stignem a imam hrpu tih izgorelih motora. Pominješ neki osigurač koji sam ja očito prevideo a i nije čudo oćoravilo se. Jel možeš da ga slikaš kada ga vratiš da vidim gde stoji. Na yu tubu sam gledao ali svi ili greju ili potapaju u aceton i 100 drugih načina, niko ne spominje taj osigurač

SloMi:
Na donjoj slici vidi se delimično rastavljen novo viklovan motor i ispod Al tela statora ona polukružna žica je čelični osigurač koji leži u žljebu vrata Al tela, da ne bi gvožđe moglo da spadne sa tog vrata. Žljeb je tačno iznad kugličnog ležaja koji se vidi. Osigurač je zalepljen u tom žljebu...

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version