RC MODELI HELIKOPTERA > OPREMA ZA HELIKOPTERE

KAKO RADI I PODESAVA SE GIRO (AVCS/HH)

(1/7) > >>

luta:
Kako vidim u zadnje vreme raste interesovanje za RC helije. Moram da priznam da sam se i ja primio. Mislim da ne bi bilo lose da nasi ikusniji drugari (Lazo,SaleR,Robi...) malo detaljnije objasne neke specificnosti i nacine setovanja ovih elektronskih sklopova. Svakako jedan od najvaznijih uslova za miran i pravilan let helikoptera je upravo pravilna podesenost giro-a.UNAPRED ZAHVALAN U IME NAS POCETNIKA

Lazo:
Ajde da pokušam da dam svoj doprinos razvoju RC helija kod nas.
Elem, veoma bi bilo teško, skoro nemoguće, leteti RC helikopter bez pomoći žiroskopa. Koja je njegova uloga?
Žroskop je zadužen da pomogne pilotu da održava smer u koji želi da helikopter bude okrenut za vreme leta. Naime, RC helikopter je jedna veoma živahna sprava. Pri tome pilot još i nije u njemu, pa sve elemente leta spoznaje isključivo vidom. Kako su promene položaja RC helikoptera, a naročito rotacije oko glavne osovine, brže od sklopa oko-mozak-prsti na palicama, pilot je u stalnom kašnjenju sa svojim reakcijama usmerenim na stabilizaciju leta. A to skoro neminovno vodi ka gubitku orijentacije u prostoru i olivađivanju helikoptera. Žiroskop je zadužen da upravo oko vertikalne ose umiri helikopter barem toliko da pilot može da uspešno parira odstupanjima od željenog pravca.
Kako on to radi? Da ne bih previše davio oko fizičkih principa žiroskopa, da kažem odmah da žiroskop ima jedan ili više senzora koji registruju ugaono pomeranje. E sad, ostala pripadajuća elektronika žiroskopa je zadužena da, u zavisnosti od toga dali je do pomeranja došlo zbog:
1. Uticaja spoljnih sila na helikopter, ili
2. Zbog komandovanja RC pilota,
postavlja napadni ugao lopatica repnog rotora u potreban položaj. U prvom slučaju će akcija žiroskopa biti usmerena ka zaustavljanju rotacije, odnosno pomeranja, a u drugom će ispoštovati komandu pilota i okrenuti helikopter za zahtevani ugao.
Većina boljih žiroskopa ima dva moda rada: Normal i AVCS (Angular Velocity Command System, ili Angular Vector Control System). U normal modu će žiroskop funkcionisati onako kako je gore opisano, a u AVCS modu će pored zaustavljanja neželjenog pomeranja, još i vratiti helikopter u položaj u kom je bio pre nastanka odstupanja. Kako? Prilično jednostavno. Elektronika meri brzinu, smer i vreme vreme od početka do kraja rotacije, i nakon zaustavljanja - samo ponovi sve to, ali unazad.
Moram sada ovde da prekinem, ali ću večeras da nastavim sa podešavanjem parametara za ispravan rad žiroskopa.

Pozdrav

sermilan:
Mogu samo da kažem bravo za temu koja je servirana (Luta), a još veće priznanje Dr. Lazi koji se uhvatio u koštac da razjasni, nadam se do kraja sve nedoumice koje se javljaju pri setovanju Gyro-a. Bravo još jednom, prava tema, baš ovih dana se rvem sa jednim ASSAN-om i mislim da će mu ovaj topik doći glave. Lazo hvala na PM, ali neki problem je i dalje prisutan, al ajde da odslušamo ovo predavanje do kraja, valjda će pomoći da se reši problem.
   
                                                                                                                                      Bravo još jednom                                  

MEPHISTO:

--- Quote from: sermilan on March 29, 2009, 12:04:17 AM ---... priznanje Dr. Lazi koji se uhvatio u koštac ......
                                                                                        Bravo                                 

--- End quote ---

Придружујем се овом коментару и помно пратим... (res)

Lazo:
Polako momci. Daleeeeko sam ja od doktora (nene). Tek sam četvti pomoćnik zamenika kurira, ili tu negde. Nego, idemo dalje.

Pre podešavanja, treba istaći nekoliko detalja o kojima treba voditi računa:
1. Žiroskop mora biti montiran na helikopter tačno onako kako je navedeno u uputstvu;
2. Servo za upravljanje repnim rotorom treba da bude što bolji. Tačnije, što brži (ispod 0,13 s/60°), precizniji (najbolje digitalni) i dovoljno jak (za kategoriju 450 barem 1,5kg/cm). To je neophodno da bi sprega žirosko-servo mogla uspešno da parira odstupanjima;
3. Žiroskop se priključuje u prijemnik na kanal kormila pravca, a konektor široskopa na kome se nalazi samo jedna žica na neki od slobodnih kanala. Preko tog kanala se podešava GAIN, iliti jačina i brzina reagovanja žiroskopa na odstupanja;
4. Na "ženski" konektor žiroskopa se priključuje repni servo. Pilot, na taj način, sa repnim servoom upravlja indirektno - preko žiroskopa;
5. Poluga servoa i link od servoa do repnog rotora treba budu postavljeni tako, da pri centriranoj palici kormila pravca poluga servoa i link zaklapaju ugao od 90°, a krakovi repnog rotora imaju napadni ugao oko 3-5° u smislu suprotstavljanja obrtnom momentu glavnog rotora. Pri tome treba voditi računa da se minimiziraju svi "luftovi";

Nastaviću kasnije.

Pozdrav

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version