Author Topic: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?  (Read 5264 times)

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« on: August 28, 2013, 01:21:07 PM »
Nemam trenutno slike, ali DLG koji sam prepravio na elektro jedrilicu bice veceras gotov. Ostaje trimovanje i podesavanje. Posto nikada nisam pravio elektro jedrilicu ili bilo koji drugi vid motornog aviona, nesto me muci. Procitao sam kako se kompenzuje sila koju stvara stator motora na telo aviona. Koliko sam razumeo najvise zavisi dali je motor ispod ili iznad uzduznog CGa letelice. Medjutim kod mene ce motor biti priblizno ako ne i tacno u toj osi. Kako se kompenzuje ta sila kada je takav slucaj? Da nema mozda uticaja dali je ispod ili iznad krila (i tu je priblizno u osi)? Nadam se da nisam pitao nesto glupo, posto je ovo moj prvi kontakt sa motornim avionom.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #1 on: August 28, 2013, 02:29:10 PM »
Pitao si nešto veoma pametno. Ono što si pročitao verovatno se odnosi na kontra momenat (reakciju), koji se stvara u telu od okretaja elise i rotora elektro motore oko izdužne ose. Zato se motor montira tako da je osa  motora pod uglom od oko 1.5 stepeni zaokrenuta u desno, gledano u pravcu leta. Ako se gleda spreda onda u levo.



To nije toliko veliki problem kada imaš model sa velikim rasponom krila i slabiji motor i ne bi se desilo ništa da nema toga ugla, osim da bi model pod radom motora malo vukao ili zaokreta na levo, a što se može kompenzovati i sa komandama dok se to ne napravi.

Problem koji si gore opisao, odnosi se na avione tipa visokokrilac. Da ne opisujem ništa oko toga jer ti takav problem nećeš imati osim ako ne ispadne neki Piper Cub ili sličan.   :big smile

Korisno:
http://www.americanflyers.net/aviationlibrary/pilots_handbook/chapter_3.htm
Odonsi se i na model avione.
 ;namig

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #2 on: August 28, 2013, 05:10:34 PM »
Link je fantastican! Hvala.

Ali na slici je avion piper konstrukcije. Zamisli da je avion kao letece krilo ali nije, pa su mu i CG i krila prakticno u istoj osi. Tada zakretanjem motora ne mozes stvoriti rotacioni momenat suprotan teznji statora motora. Aj slikacu kuci pa da postavim slike. Trimovanjem eleronima mogu da resim to ali samo pri odredjenoj brzini, tako da nisam siguran dali je to dobro resenje, ali mi se namece mozda kao najbolje resenje.

Offline rajevic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 460
  • Jumper T16 Pro with EdgeTX
    • Rajevic
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #3 on: August 28, 2013, 11:31:45 PM »
Mnogo korisnog i lepog se napisa na ovom postu. Hvala  4e

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #4 on: August 29, 2013, 09:46:49 AM »
Mnogo korisnog i lepog se napisa na ovom postu. Hvala  4e

Bas tako... hvala na tvom doprinosu. 4e Evo malo slika da vidite na sta mislim. Dali ce ovo biti problem ili ne?





Dakle da nema ovog minimalnog dihedrala sve bi bilo u liniji, i krila i trup i motor. Teziste se nalazi mozda na 1cm ispod krila, mozda ni toliko, pa je motor skoro u osi sa CG i geometrijom aviona. Posto ne moze kao kod recimo pipera da pravi moment sile zakretanjem u stranu (logicno bi bilo da se tada ponasa vise kao vertikalac) na koji nacin se kompenzuje moment koji stvara stator motora? Samo eleronima?

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #5 on: August 29, 2013, 01:18:13 PM »
Vaci mislim da nema potrebe da razmisljas o momentu koji prozvodi motor iz razloga sto se u letu na krilima stvara pritisak (pozitivni i negativni). Taj pritisak koji djeluje na obe strane krila t.j. lijevu i desnu jaci je nego obtni momenat koji stvara motor i time ga ponistava. Sta te uopste navelo da razmisljas o ovome?
BTW, svaka cast za nesvakidasnji pristup problemima i interesantnim resenjima.

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #6 on: August 29, 2013, 01:59:55 PM »
Vaci mislim da nema potrebe da razmisljas o momentu koji prozvodi motor iz razloga sto se u letu na krilima stvara pritisak (pozitivni i negativni). Taj pritisak koji djeluje na obe strane krila t.j. lijevu i desnu jaci je nego obtni momenat koji stvara motor i time ga ponistava. Sta te uopste navelo da razmisljas o ovome?
BTW, svaka cast za nesvakidasnji pristup problemima i interesantnim resenjima.

Hvala Saxpg. Pritisak deluje na oba krila i ako je sve u redu - jednak je na oba krila i avion leti pravo. Ako je sve u osi i ukljuci se motor, zbog otpora vazduha na propeler rotacija se preko statora motora logicno prenosi i na avion, i trebalo bi da dobije roll suprotno od smera okretanja elise. To me je navelo da razmisljam o tome. Opste poznata stvar, samo sto su sva objasnjenja vezana za "Piper" tip aviona, gde je recimo motor ispod CG i krila. Isto i kad je iznad CG i krila samo suprotno. Znaci da ako ga zakrenemo u odredjenu stranu deo potiska koji stvara ce vuci telo tako da ponistava obrtni moment statora. I to mi je potpuno jasno i prilicno je intuitivno kada se zamisle vektori sila u glavi.

Ali sta u slucaju kada su i motor i krila i CG relativno u osi? Jesam pocetnik i mozda je pitanje glupo, ali onda neka mi neko kaze "Vaci pitas gluposti, resenje je prosto i to je ovako i ovako."

Da dodam jos i da je u pitanju elektro jedrilica. Znaci treba da leti pravo i sa ukljucenim i sa iskljucenim motorom.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #7 on: August 29, 2013, 07:04:04 PM »
Quote
Ali sta u slucaju kada su i motor i krila i CG relativno u osi?
To je približno idealan slučaj ako su CG i osa potisne sile na istoj ose. Problem je samo ako ima znatne razdaljine ose potiska i CG odnosno napadne tačke otpora aviona. Onda sila potiska ima krak u odnosu na silu otpora i javlja se momenat. Pošto ti nemaš krak među tim silama suprotnih smerova, ili je veoma mali, nemaš ni nepoželjni momenat u modelu. Dakle sila potiska i otporna sila (drag) se poništavaju.

Iz aspekta analize sila potiska u modelu je manje važno gde je težišna tačka već, kako sam gore napisao, napadne tačke rezultante otpornij sila aviona (drag).



Njen položaj zavisi od geometrije aviona i svaki njegov deo učestvuje u tome, pogotovo oni istureni kao stajni trap i sl.  Položaj te tačke se može odrediti samo u vazdušnom tunelu ili sa veoma ekspertnim CAD aerodinačnim analizatorom, simulatorom...

Tvoj novi Fenix model sa pačijim kljunom  :big smile će imati neki drugi problem. Ovaj oblik trupa je primio karakteristike krila, To zanči da će pri napadnom uglu model imati veće podizanje nosa, što može znatno da oteže upravljivost i osetljivost na visinsku komandu, bilo gore ili dole. Sila uzgona, koja se javlja na prednjem delu širokog trupa ima dosta veliki krak, računajući od CG pa, nije slučajno da ovaj oblik do sada nije korišten.

Jeste da je trend od nedavno da se unosi ovaj oblik u mlazne borbene avione iz nekih pozitivnih razloga.

Te avione upravlja računarski program, pa su problemi koje sam naveo unapred programirani. Nemoj da učekoješ da će leteti kao Blackbird ili noviji sa širim kljunom  :big smile

Kormila na repu su ti enormno velika bez obzira što je bliže CG. Imaš mnogo veću brzinu strujanja pri radu motora na njima pa ćeš zbog toga da izliješ još koji litar znoja pri letenju, ako ga uspeš uspeš da ga duže održiš u letu...

Dakle očekuj mnogo nestabilniji model od jedrilice kada je reč o ovakvoj motornoj konstrukciji, s obzirom da će imati još i veću brzinu.
Hajde probaj.  mmmm

« Last Edit: August 29, 2013, 07:12:45 PM by tibeteagle »

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #8 on: August 29, 2013, 07:15:52 PM »
Dakle, sile o kojima pricas su normalna pojava kod prop aviona, i protiv njih ne postoji trim jer se leti u raznim rezimima.
Sto TE kaze, vise nepoznanica (da izbjegnem rijec problema jer ne mora da znaci da ce ih biti) ces imati zbog konstrukcije prednjeg dijela koji ima veliku povrsinu i relativno kratkog repa.

Evo ti jos par linkova da sad ne prevodim u vezi sile motora:

http://jhphillips.hubpages.com/hub/Airplane-Torque-4-Types-Explained

http://wiki.flightgear.org/Understanding_Propeller_Torque_and_P-Factor

Poenta price je da je uvjek pilot taj koji kontrira ovakve pojave, a kao sto rekoh ranije mislim da kod tebe ovog problema nece biti jer je motor i prop suvise mali da dovede do nekog veceg momenta.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #9 on: August 29, 2013, 07:38:18 PM »
Quote
Sto TE kaze, vise nepoznanica (da izbjegnem rijec problema jer ne mora da znaci da ce ih biti) ces imati zbog konstrukcije prednjeg dijela koji ima veliku povrsinu i relativno kratkog repa.
Ja sam nepoznanice već prepoznao kao problem. Generalno sve je problem što kvari stabilnost i upravljivost letelice u letu. O efikasnosti da i ne govorim.
 (pijemo)

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #10 on: August 30, 2013, 12:18:10 AM »

Kormila na repu su ti enormno velika bez obzira što je bliže CG. Imaš mnogo veću brzinu strujanja pri radu motora na njima pa ćeš zbog toga da izliješ još koji litar znoja pri letenju, ako ga uspeš uspeš da ga duže održiš u letu...

Dakle očekuj mnogo nestabilniji model od jedrilice kada je reč o ovakvoj motornoj konstrukciji, s obzirom da će imati još i veću brzinu.
Hajde probaj.  mmmm

Kljucna stvar koju sam prevideo... posto su kontrolne povrsine na 10cm od propelera prakticno se ponasaju kao thrust vectoring. Utrimujem ga danas kao jedrilicu, bacim i ukljucim motor... ono sto je bila blaga reakcija na komande pri jedrenju sada je bila uvecana 10 puta. I levo-desno gore-dole, nakon 3 sekunde Feniks se vratio u pepeo  :hehe eno ga u podrumu steze se epoksi na njemu. Kao da sam seo u formulu a pre toga vozio samo biciklu.

Probacu sutra opet ako stignem, sa veeeelikim expo i/ili dual rate na kontrolnim povrsinama.

Offline zbabic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 340
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #11 on: August 30, 2013, 11:21:23 AM »
Zanimljiv dizajn, obavezno postavi neki video.
S budalama se ne isplati svađati. Prvo te spuste na svoj nivo i onda te dotuku s iskustvom!

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Kompenzacija sile motora kada je u osi sa uzduznim CG?
« Reply #12 on: September 01, 2013, 10:30:38 AM »
Evo ovako. Juce sam stavio expo na komandama (pogresio sam sto nisam i dual rate). Pri poletanju avion je vukao malo na roll zbog motora, ali cim pokupi brzinu ta sila je zanemarljiva. Prilicno je brza masina. Medjutim nakon poniranja i mog pokusaja da ga izvucem na gore, posto nisam stavio dual rate a palicu sam povukao onako solidno, avionce je opet naglo krenulo da se izvija. Jadna krila od DLGa izdrzala tu masu i brzinu :( sklopila se... Ali mi je drago da sam ih iskoristio bar za ovakav eksperiment.

Dakle sto se tice ove teme, moj zakljucak je da je motor u osi bez ikakvog ugla ok stvar sto se tice letenja, ali malo nezgodna stvar sto se tice poletanja, narocito kod modela koji se pustaju iz ruke a potrebna im je malo veca pocetna brzina. Da bi dobio potrebnu brzinu dovoljno brzo mora da se nabije jaci gas, a to znaci okretanje aviona po roll osi. Propeler direktno ispred komandi je takodje nezgodna stvar, narocito ako je u pitanju jedrilica, jer se reakcija na komande drasticno menja u zavisnosti dali je motor ukljucen ili ne, i na kom je gasu.