Pozdrav. Lepo je Krema rekao...Nasa generacija.
Tvorac fabrike COX je Amerikanac Leroy Cox. On je godinama proizvodio male motore, radnih zaparemina od 0.16-2.5ccm, u raznim serijama koje su se zvale:
baby bee
pee wee
black widov
Td
medalion...
Razlika izmedju njih je ta sto su serije kao baby bee, black widov... koristile integralni mali rezervoar iza motora, koji je omogucavao rad od oko 4-5 minuta, pod punim gasom, dok su serije tee dee imale klasican mali karbuartor sa prednje strane motora, bez mogucstva kontrole gasa.
Jedna svojsvenost ovih motora je svecica koja je bila izradjena kao glava motora i menjala se cela kada pregori.
Ovi motori, cast izuzetcima, nisu imali auspuh, mada je na jednoj seriji postojao mali auspuh za zasunom, kojim se mogao koliko toliko dodavatai gas.
Cilindri su bili tvrdo hromirani, tako da je kvalitet izrade bio izvanredan.
Probleme sa ovim motorima, nama, je predstavljala cinjenica da su zahtevali veliki procenat nitro metana u gorivu (bar 20%), sto je u ondasnjoj Jugoslaviji bio problem.
Takodje, Cox je uveo u svoje proizvode malu oprugu, koju ste prilikom paljenja zakacili za elisu, okrenuli u nazad i tako se vrsilo paljenje.
Licno sam imao bar 10-ak Cox-ova, medju kojima je najmanji pee wee 020 (0.33ccm).
Izgledao je kao privezak za kljuceve.
Ovi motori su se nalazili na velikom broju slobodnoletecih rtf modela kao i na mnogim vezanima. Licno sam imao cak i mali slobodnoleteci helikopter sa malenim cox-om.
Kako su radili?
Pa vrlo interesantno...i glasno.
Tada je sve bilo na mnogo nizem nivou nego sada a elektro letenje je tek bio pionirski poduhvat...tako da je cox bio omiljen i cesto vidjen motor.
Danas...ne pamtim kada sam ga video.
Postaje mi zao sto vise nemam ni jednog cox-ica. Bilo bi lepo imati celu kolekciju motorcica.