Author Topic: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen  (Read 39198 times)

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« on: November 16, 2009, 01:52:01 AM »
 Povod za druzenje F 16

Celo leto sam radio na sredjivanju kuce u kojoj zivimo. Posla je bilo preko glave i trajalo je tri puta duze nego sto sam mislio da ce trajati.
 Tako je i sa finansijama…
 Najteze mi je bilo sto sve vreme nisam imao ni minut vremena da bar malo modelarim, a mnogi su me projekti cekali.
 Pred 15-ak dana, udjem u kucu, a ono sve gotovo.
 To popodne, udjem u moju modelarsku radionicu i pokusam da pohvatam gde sam stao.
 Odlucim se da je vreme da zavrsim fenski F 16 firme BYRON, koji sam pre puno godina doveo do pred kraj, ali sam iz nekog razloga, postao vrlo nezadovoljan kako je sve ispalo.
 Tome je doprinelo, sto se ceo avion, vec ofarban, srusio sa ormana, kada je moj otac pokusao da ga “samo malo pomeri”.
Iako ostecenje nije bilo preveliko, ipak se desilo…mozda najvise na mojoj volji da ga dovrsim.
 Sada, kada je tehnologija poprilicno uznapredovala, imao sam utisak da mi nezavrsen stoji Fica, a vec se uvelikom voze Smart-ovi.
 Sve u svemu, nista sto jedna dobra testera ne bi mogla da sredi (kako to moj kum Laki kaze).
 Zeleci da sto pre prepravim sva resenja koja me vec sto godina nerviraju, nisam slikao stanje modela pre pocetka prepravke i sada mi je naravno zao zbog toga.
 Mozda cak i ne bih pisao ovaj tekst, da prosli petak nisam imao prelepu posetu Duleta Papica i mog pobratima Mirceta, iz Novog Sada.






 Vece pre njihovog dolaska, posle modelaranja “do kasno”, lepo sam sredio radionicu i aranzirao ceo projekat na dasci radnog stola.





 Da budemo precizni, njihov dolazak je bio delimicno i zbog neke trgovine, posete mom caletu, koga je ova poseta bas obradovala, kao i da se malo opustimo i pricamo iskljucivo o modelarstvu, bez bojazni da time gusimo prisutne.
 Slike ce vam sada pokazati deo atmosfere.



















 Njihova reakcija me poprilicno povukla da ovaj projekat nadalje detaljno prikazem na ovom forumu.
 Iako sam vec poprilicno zagrizao u jet avione, ovaj fenski avion je nesto sto godinama cuci u mom hangaru i red bi bio da ugleda svetlost aerodroma.
 Za njega imam bas sve, motor, fen, rezonator, stajni trap, servoe, a napokon i ogromnu volju.
 Takodje, uz cinjenicu da je ocekivana masa aviona oko 5kg, a da je potisak fena i OS max-a 77, otprilike 50-ak N, ocekivati je da ce ovo avionce vrlo lepo leteti.
 Drugi F 16 koga imam, koji je namenjen za pogon turbinom, je skoro duplo tezi, sa skoro duplo vecim potiskom, a velicine su im identicne.



 Kao sto vidite, dok sam kuvao kafu, Mirce se "sam snasao" u modelarskoj biblioteci.
 
 U svetlu ovoga, nadam se da ce fenska varijanta biti mnogo prijatnija za letenje i da ce biti savrsen projekat za ulazak u ono sto nazivaju “ultimate modeling experience”-jet avione.


 
 

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #1 on: November 16, 2009, 01:20:50 PM »
Coko, mogu samo da kazem da mi se radionica mnogo svidja. Pravo mjesto za dobijanje ideja.
Avion naravno mnogo dobro izgleda.

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 950
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #2 on: November 16, 2009, 02:40:46 PM »
Secam se da sam dolazio kod tebe gajbu u Sindjelicevoj ulici(sigurno ima jedno 10 godina) i tada je taj F-16 bio na famoznom ormanu.
Meni je tada taj avion izgledao kao neki UFO, posto si u to vreme bio zesci baja na livadi kada letis avion sa 10cc kubika motorom.
Super je sto si resio da ga ne batalis ili das nekome bud zasto, nego da ga zavrsis i flajas.
A potpuno si u pravu kada kazes da ce ti koristiti kao trenazni avion za mlaznjaka.
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #3 on: December 06, 2009, 12:56:34 AM »
 Posle izvesnog vremena, dodje na red i dalji izvestaj o tome kako napreduju radovi.
 Kada sam ranije pravio ovaj avion, zamisao mi je bila da krila i trup budu ne razdvojiva celina.
Ideja za ovo je bila usteda mase bajoneta i celog prikljucnog mehanizma.
 Sa danasnjim lakim pristupom kvalitetnim duralnim cevima, raznim cevima od karbona,… odlucio sam se da ipak krila izradim u rastavljivoj varijanti.
 Svi unutrasnji okviri (rebra) trupa, su u svetlu toga trebala da se preprave.
 Da bih to izveo, iz trupa sam povadio sve.
 Skoro da sam se vratio mnogo godina u nazad, kada sam od Wolfganaka Reinprecht-a kupio go trup sa kabinom za ovaj  model.
 Krila, koja su u originalnoj Byron-ovoj varijanti sa simetricnim profilom, izradio sam sa poprilicno velikom modifikacijom.
 Legenda jet modela, Philip Avonds, koga sam imao prilike da upoznam u Varsavi na svetskom prvenstvu, rekao mi je da on na svojim konstrukcijama koristi na krajevima krila laminaran noseci profil, sa poprilicno velikim geometrijskim vitoperenjem krila, cije mi je geometrijske karakteristike i dao.
 Takodje, iako vecina modelara leti jet-ove sa miksovanim komandama na horizontalnom stabilizatoru (elevon), odlucio sam se ipak da krilo opremim eleronima, koje cu moci da miksujem da rade i kao flapsovi.




 Najveca nedoumica se svodi na stajni trap.
 Vec podugo imam elektricni uvlaceci stajni trap od firme Giezendanner, koji sam i nabavio sa namerom da ga ugradim u ovaj avion.
 Ipak, gledajuci razne jet-ove, pre podosta vremena, primetio sam da je najslabija tacka upravo uvlaceci stajni trap.
 Wolfgang (moj drugar od koga sam i nabavio model) je za dva dana letenja u Austriji, i izvedenih 4-5 letova, na svakom sletanju imao problema , a o uvlacenju nije bilo ni govora.
 Secam se da je jedan modelar iz Nemacke, leteo identican model, ali bez retrakti.
 Model je bio laksi za bar 500-ak grama, a posto u letu nisu bila otvorena vratanca stajnog trapa, otpor celog modela u letu je bio vidno manji.
 Mozda najvaznija smernica u izradi celog modela je bila da sam zeleo da izradim kompletan usisni i izduvni kanal u trupu.
 Izduvni kanal je imperativ kod fenskih modela.
Izlazni precnik se izradjuje sa identicnom povrsinom kao i povrsina fena ili sa blagom konvergencijom, cime se uz pad statickog potiska, povecava brzina izduvnih gasova, a time i brzina modela.
 Imajuci u vidu travnate terene, koji su “sudjeni” ovom modelu, odlucio sam se za konstantan poprecni presek, ali sa izmenjivim prstenom mlaznice (na kraju trupa), cijom promenom bi se moglo izvesti fino podesavanje potiska i brzine izduvnih gasova.
 Sto se tice usisnog kanala, pozeljno je da povrsina bude sto veca.
Originalni usisnik kod F-a 16 je suvise mali, tako da sam izradio dodatni usisnik sa donje strane trupa, kod mesta gde se nalazi nosna noga.
 
 Horizontalni stabilizator sam izradio konstruktivan, sa ramenjacama od balze, plankiran balzom 1.5mm.
 Bajonet je od karbonske cevcice precnika 7.5mm.





 Kod originalnog aviona, horizontalni stabilizator je ugradjen pod malim negativnim dihedralom (unhedral), koji je u slucaju mog modela oko 5 stepeni.
 Izrada rebara horizontalca je izvedena grafickom metodom.
Iako postoje mnogi kompijuterski programi koji bi ovo izveli u tren oka, koristio sam
staru, dobru,graficku interpolaciju i sve se uklopilo savrseno.



 Vertikalni stabilizator je poodavno izradjen od stiropora, plankiran balzom 1.5mm, sa kormilom.
U ovoj, reinkarniranoj varijanti, izbacio sam kormilo pravca kao varijantu.
Ceo stabilizator sam presmirglao do ciste balze i zamenio mu napadnu ivicu koja se ostetila prilikom sletanja sa ormana.
 Umesto kormila, izradio sam trougao od balze i zalepio ga na stabilizator.
 Po pitanju letenja, posto ovakvi modeli ne pate od obrtnog momenta, vertikalac se po pravilu u letu ne koristi. Jedini problem moze nastati kod poletanja sa jakim bocnim vetrom.
 Naravno, upravljivi prednji tocak ce postojati.

 Krila, koja su takodje bila vec ofarbana, sam presmirglao do gole balze, izradio osteceni terminezon, a elerone (flaperone) izradio konstruktivne u sklopu sa krilom.

 Vec godinama komandne povrsine izradjujem na ovaj nacin.
 Ideja je izrada krmila, zalepjenih za krilo, cime se dobija mogucnost brusenja krila i kormila kao jednog dela. Nakon toga vrsi se otsecanje komandnih povrsina, koje pri ovakvoj izradi savrseno prate oblik krila.
 U krilu sam izradio ugradna mesta za dva servoa, koji se ugradjuju u koreni deo krila, bocno.
Ipak  bi bila steta da na jet-u viri servo iz krila.




 

 Usisni kanal sam izradio prvo kao model.
 U trenutku pisanja ovoga teksta, dalje nisam stigao.
 Nakon definisanja bocnog profila kanala, isekao sam od spera dva profila, jedan u obliku usisnika, drugi (za kraj kanala) u obliku usisnika fena.













 Kada sam konstrukciju sklopio, ispunio sam medjuprostor stirodurom.
Nakon grubog isecanja kuhinjskim nozem, nastupilo je brusenje smirglom.







 Jos uvek razmislajm da li cu od ovog modela izraditi kalup ili direktno na njemu izraditi usisnik.
 Mozda je presudna  cinjenica da i drugi F 16 koji imam moze koristiti identican usisni kanal, pa bi  izrada kalupa omogucila izradu usisnika i za njega.
 Usisni kanal ce na ovom modelu biti permanentno instaliran u trup.

 Kod F-a 16, firme Byron, predvidjena je ugradnja samo jednog rebra u trup. Ovo rebro na sebi nosi bajonete krila, fen sa motorom i mehanizam uvlaceceg stajnog trapa (glavne noge).
 Posto se fen koji ja ugradjujem kaci na sasvim drugi nacin, odlucio sam se za ugradnju dva rebra u trup, sa poprecnim nosacima izmedju njih.










 Osim toga, ugradnja nosne noge direktno na trup mi se nije cinila kao dobro resenje, pa sam izradio malo polurebro koje ce prihvatiti nosac.






 Citajuci forume, saznao sam da je veliki broj ovakvih modela zavrsio neslavno jer im se pri velikoj brzini desavao flater vertikalnog repa.
Ideja proizvodjaca je bila da se vertikalac ugradi direktno u trup.
 Ovo je i bila varijanta koju sam ranije izvrsio, ali je bila evidentana nedovoljna krutost cele konstrukcije.
 Da bih to predupredio, sada sam izradio malo polurebro, koje sam pozicionirao tako da ujedno nosi i horizontalne stabiliztaore (bajonete) i vertikalac.







 Pronaci tacne oblike rebara na trupu ovako slozenog oblika, bez plana bilo je podosta tesko.
 Koristio sam za ovu operaciju, kalajnu zicu, koju sam oblikovao po obliku trupa, a zatim pokusavao da sto tacnije prenesem oblik na papir.



 Nakon toga usledilo je izrada model rebara od kartona, a tek nakon toga isecanje rebara od spera.
 Sva rebra nakon izrade ojacao sam slojem staklenog tkanja sa jedne strane a sa druge strane karbonskim platnom.










 
Kada sam pre nekoliko dana po prvi put provizorno sklopio ceo avion, sa svim  rebrima trupa, ugradjenim usisnikom vazduha (modelom), odusevio sam se kako sve lepo izgleda.
 Moram vam priznati da cela stvar pocinje da lici…







 Bajoneti krila su izradjeni od aluminijumske cevi precnika 14mm.
Zamisao je da budu fiksirani u polutke krila i da se “ubadaju u trup.
 U krilu sam izradio nosace od balze kao i dva rebra krila, koja nose pocetak i kraj bajoneta.


 Dodatak dva karbonska stifta kao i nekog mehanizma za fiksiranje krila, bice sve sto je potrebno.
 Mehanizam pokretanja horizontalnih stabiliztaora sam odlucio da izradim od plastike i da se u njemu okrecu karbonski bajoneti horizontalaca, u kliznoj vezi.
 Sutra pocinjem izradu ovih nosaca i o tome cu pisati u prvom sledecem tekstu.


Posto vec danima radim sa velikip apetitom, preksinoc je i moja zena Maja dosla u radionicu da malo vidi sta je razlog tog zadovoljnog osmeha koji joj muz vec danima ima.






 U izradi celog modela, desio se i jedan incident, doduse bez tezih posledica.
 Imao sam jedan blok debele balze, recimo 50x 50x 30mm.
Nase kuce Brunda ga je nekako capio kada nisam gledao i za jedno pola sata, ovako je izgledala dnevna soba.



 U medjuvremenu, u poseti mi je bio moj drug Goran iz Leskovca, i evo nekoliko slicica naseg druzenja.




 Sutra mi u posetu dolaze Mirce i Misa iz Kragujevca i pravo da vam kazem, jedva cekam da cujem njihove impresije.
« Last Edit: December 06, 2009, 01:12:32 AM by coka »

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #4 on: December 07, 2009, 08:58:10 PM »
Jes' kako Coka reče, juče smo Miša i moja malenkost bili u poseti kod Coke i njegovog oca.

Pošto sam ja bio i nedelju dana ranije, napredak na modelu je očigledan ali, ne veliki. To nije zato što Coka nije bio vredan nego oko izrade ovakvih model ima veoma, veoma mnogo posla...
Često više vremena oduzme razmišljanje šta i kako napraviti nego sama izrada nekog dela. Ali, to predstavlja one "slatke modelarske muke", a kad se "problem" razreši, pa još sve savršeno "funkcionaniše", ta' nema lepšeg osećaja...

Sve u svemu F-16 je trenutno u fazi da još ima dosta posla oko njega. Nadam se da će za proleće biti spreman.
Takodje se nadam da ako dodje neki drugi F.. ovo neće opet u zapećak...

I Coko, mojne da žuriš, sve je veoma lepo i kad se "udari" finiš model ima da bude ko bombona...

Pozdrav

Mirce

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #5 on: December 07, 2009, 10:59:16 PM »
 Neznam da li se secas gde su zavrsili prvi horizontalni stabilizatori sa tog F16.Davno je to bilo, pomalo sada i nostalgicno i mogu Ti reci da mi je veoma drago da si resio da zavrsis model o kome smo mastali onako zajedno kada smo se mogli izbrojati na prste jedne i po ruke.Naleteli su se ti horizontalci i jos uvek letni,ali kao vertikalci na prvoj mojoj samostalnoj konstrukciji,onoj velikoj delti koje se verujem secaju neki modelari.Cast ce mi biti da prisustvujem prvom poletanju ovog lepotana.
Pozdrav od Mitrovcana,    (res)
ex pseudonijum: licider

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #6 on: December 08, 2009, 12:14:15 AM »
Bili, druzili se gledali modele. F je ooogroman. kao sto sam i coki rekao na slikama mi deluje nekako drugacije.
Sto bi moj sin rekao, u stvarnom svetu, ogromna grdosija (nije ni cudo da je poleteo sa ormara).
Kraj je daleko, ali dostizan. kod ovakvih modela problem je sto je vecideo sklapanja
ostavljen masti onoga ko pravi model, tako da je potrebno dosta vijuganja, smisljanja (i pored postojeceg iskustva)
da se stigne do piste. nadam se da ovaj "projekat" nece ugroziti neka iznenadna, elementarna, poplava kerozina.

pozdrav

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #7 on: December 08, 2009, 12:20:35 AM »
Mišo, otkud ti ta ideja o kerozinu????

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #8 on: December 08, 2009, 07:37:38 AM »
ko je pomenuo kerozin? to si ti nesto pogresno cuo.

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #9 on: December 12, 2009, 12:41:34 AM »
 Nastavak rada na usisnom kanalu je protekao u saglasnosti sa slikama koje vam prikazujem.
Nakon brusenja i nekoliko desetina proba, dosao sam do oblika koji vrlo lepo pristaje unutrasnjem obliku trupa.
 






 Odluka da ovaj model zadrzim za kasniju izradu jos jednog usisnika je pala, pa sam se bacio na posao da model doteram sto bolje.

 Koristio sam ranije nekoliko puta, varijante da model izradim od stiropora, odlijem odlivak od epoksija i staklene tkanine, a zatim istopim stiropor.
Ovo se pokazalo kao poprilicno dobra, jeftina i brza varijanta ako vam treba 1 odlivak, ne bojite se gitovanja i nije vam bitna povrsina (unutrasnja) odlivka.
 U ovom mom slucaju, usisnika, potrebna mi je glatka unutrasnja povrsina.





Ovo cu izvesti tako sto ce se odlivak liti na modelu (pozitivu), cime ce se dobiti glatka unutrasnja povrsina, dok ce se za skidanje , odlivak raseci, a zatim naknadno sklopiti.

 Evo dokle se do sada stiglo.

 Svi okviri (rebra) trupa su u ovom trenutku zavrseni.






 Okviri za koje sam pretpostavio da su vrlo napregnuti, pojacao sam, osim karbonskim tkanjem sa jedne strane, i karbonskim nitima (rovingom), sa druge strane i to u smeru u kome pretpostavljam da se krece tok napona.



 Nosace bajoneta krila sam izradio od tri sloja 30-o gramskog staklenog platna, naknadno omotanim karbonskim rovingom.
 Slican nacin izrade sam primenio kod izrade Suhoja Su 31, ali mi je skidanje odlivka sa cevi predstavljalo veliki problem.
Cak  kada sam to uradio, ispostavilo se da je zazor izmedju bajoneta i cevi premali, te je sastavljanje bilo vrlo tesko.
 Zbog toga sam morao da brusim cev bajoneta.
 Kod F-a, pre odlivanja cevi, namotao sam dva sloja staniola, koji je, nakon skidanja, obezbedio pravilan zazor.









 Cevi-nosace bajoneta, pricvrstio sam cianoakrilatom za rebro, a zatim sve zalio epoksijem sa mikrobalonima, jednim slojem staklenog tkanja i tri sloja karbonskog platna.









 Kada se sve osusilo, na oko sve je delovalo vrlo kruto.
Cim rebro bude ulepljeno u trup, nastavicu sa statickim testom.

 U medjuvremenu, izradio sam nosace bajoneta repnih povrsina.
 Za izradu sam koristio plastiku poliacetal (POM), koji bi trebalo da obezbedi odlicna klizna svojstva.





 Posto nemam nikakve informacije o karbonskim bajonetima koji su se u kliznom spoju okretali u plasticnim nosacima, izveo sam jedan simpatican test.



 Na strugu sam izveo test kliznog spoja, pri broju obrtaja 360 (6 obrtaja u sekundi), u trajanju od 10 minuta.
U prevodu, karbonski bajonet se okrenuo 3600 puta u nosacu.



 Temparatura spoja nije porasla, sto sam uspeo da izmerim zahvaljujuci elektricnom termometru koji sam kupio od Magic-a, a na bajonetu se nikakve promene nisu mogle primetiti.
 Nakon toga, sa zeljom da simuliram opterecenja repa u letu, iskrivio sam spoj bajonet-nosac za 10-ak stepeni i pri tome napravio dodatnih 360 okreta.

 Nakon svega, na bajonetu se primetilo malo uglacavanje povrsine.
 Ipak, za repove koji se pokrecu 20-ak stepeni, malom obimnom brzinom, u jednom normalnom veku modela, mislim da ce ovo resenje sasvim zadovoljiti.

 Sledece je bilo montaza nosaca na rebro- nosac.
 Ovo sam izveo sa 8 M4 zavrtnja (imbusa) sa samokocivim navrtkama.


 

 Pre nego se odlucim da sklop zalepim u trup, izvrsio sam probu naleganja repova, kao i vertikalnod stabilizatora.
 Mislim da cu ipak malo produziti deo rebra koje nosi vertikalni stabilizator.
 Da bi geometrijski proverio naleganje krila i repnih povrsina, cim zavrsim pisanje ovog teksta, i zapocetu ice kafu, u  mom omiljenom kaficu “Buongiorno”, otsecicu na meru bajonete krila, ugraditi dodatne trnove korenog rebra krila, sto ce mi omoguciti da provizorno ugradim krila na trup.
 Tek tada cu znati da li je sve bilo dovoljno precizno izvedeno.





 Sinoc je doslo vreme i za prvo merenje.

 Sve od aviona, ali bas sve, osim kabine, bez stajnog trapa i pogonske grupe, ima masu od tacno 2.5 kg.
 Mislim da u narednih 2.5 kg, koliko sam sebi dao fore, mogu da smestim ostatak, naravno sa fiksnim stajnim trapom.

 Da bi poceo sa ugradnjom okvira u trup, potreban mi je izradjen usisni kanal, tako da sam se svim snagama bacio na njegov finish.

 U medjuvremenu, izmedju dnevnih poslova, zapoceo sam izradu nosaca nosne noge, koji ce po konstrukciji biti slican nosacima repnih bajoneta.
 Zice stajnog trapa vec poduze izradjujem kod mojih drugara, firme OPUGAR iz Cacka.
 U sledecu subotu (sutra), doslo je vreme i za narucivanje zica za F-a.
 
 Nosace servoa repnih povrsina sam izradio od tromilimetarskog spera i za njihovu ugradnju predvideo sam dva mala tehnicka otvora u trupu.



 Trenutno me opseda pronalazenje resenja ugradnje rezervoara i nosaca rezonantnog auspuha, koji se nalazi ugradjen u izduvni kanal aviona.
 Po pitanju rezervoara, potrebno je oko 700-ak ml goriva za let od nesto preko 10-ak minuta, a bilo bi lepo da rezervoari svojim praznjenjem ne remete u vecoj meri polozaj tezista.
 Radi ovih zahteva, odlucio sam se za ugradnju tri manja rezervoara, sa sistemom pretakanja goriva iz jednog u drugi-treci.
 O tome, u nastavku.

U maloo da zaboravim...
 Bilo je u proteklom periodu vrlo prijatnih trenutaka...







Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #10 on: December 12, 2009, 01:40:21 AM »
Coko, lep prikaz...

Znam da si mnogo vremena potrošio na pravljenje rebara u trupu... Veliki pomak će biti kad sve to ulepiš u trup.


Još samo nekako da uvučemo i Mišu u priču pa, i da on krene nešto da pravi, seče, lije, šmirgla, brusi, farba, gituje, lepi... uf, ima li još šta...

Pozdrav

Mirče

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #11 on: December 12, 2009, 05:41:45 PM »
 Veoma lepo i poucno,cestitam na doslednosti da model dovedes do kraja.Ovakav prestizan model  sigurno nije za modelare kratkog staza,ali ono sto mogu da nauce to je da sve mora biti TEHNICKI SAVRSENO,jer samo tako ce model biti onaj pravi i pruziti zadovoljstvo .To se naravno odnosi i na one najmanje modele.Svaka improvizacija u nasem hobi-sportu pokaze se kao losa.Coko svaka cast i mi "matori" imamo sta da naucimo samo napred. :)aplauz
ex pseudonijum: licider

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #12 on: December 30, 2009, 02:13:19 PM »
 Kao sto sam prosli put i rekao, nastavak posla je mahom bio skoncentrisan na zavrsetak usisnog kanala.
 Model od stirodura, presvucen staklenim tkanjem (25 gr) je gitovan, pa zatim gitovan, gitovan, gitovan, pa onda gitovan, gitovan,…pa smirglan, pa gitovan, pa smirglan…pa onda spricgitovan, pa gitovan, pa smirglan…
 Sreca u svemu je sto sam se nakon dosta vremena najavio mom prijatelju  autofarbaru Joci, koga dugo nisam video.
 Uz zelju da se ponovo vidimo i ispricamo, uklopio sam i jednodnevo pripremanje usisnika i kabine za Raptor 90.
 U jednom trenutku, cak mi se i njegov radnik Nemanja pridruzio.
 Ono sto bi ja izgitovao iz 3 ili 4 ruke, on zasigurno radi iz jedne.
 Za brusenje, iako su mi tom prilikom bile na raspolaganju razne elektricne rasple i slajferice, ipak sam se odlucio za rucnu varijantu.
  Cinjenica je da je to dugotrajniji put, ali osecaj prstiju je za mene ne zamenljiv.

 Nakon zavrsene pripreme i provere kako usisnik naleze u trup, usledilo je poliranje i premaz nekoliko slojeva OSKAR odvajacem.




Kada je ta faza bila gotova, kao osiguranje, premazao sam ceo model i jednim slojem alkoholnog PVA odvajacem.



 Usisnik sam izradio od 2 i 3 sloja 80 gramskog staklenog tkanja sa prvim slojem epoksija koji je bio bogat puniocima.
Ovo je uradjeno sa teznjom da se izbegne gomila rupica  na povrsinskom sloju.










 Nakon 36 sati, rasekao sam odlivak po sredini (sa donje strane) iskidanje je proslo bez problema.



 Ovako je sve izgledalo na kraju.






 Mogu vam reci da sam vrlo zadovoljan, jer je povrsina odlicna a masa je ispod 100 gr, poprilicno.

 Zice stajnog trapa sam izradio sam, dok je zica nosne noge narucena i cekam je.


 
 Za men enema lepseg osecaja nego kada avion postavim na tockove.
 Sledecim slikama, podelicu to iskustvo sa vama.





Moram biti iskren i priznati da me pitanje uvlaceceg stajnog trapa jos golica.
 Smatracemo resenje koje vidite na slikama kao privremeno, za sada.

 U medjuvremenu, pojacao sam mesto nosaca bajoneta na krilu, slojem staklenog tkanja po gornjaci i donjaci.





 Eleroni (flaperoni) su iseceni i ugradjene su  po tri ROBART sarke.





 Najskakljiviji posao je bio izrada kabine.
Posto je stari ram bio podosta ostecen, odlucio sam se da sve izradim iz pocetka, od drveta.
 Na ram koji sam napravio od 1mm spera, zalepio sam komade debele balze. Nakon brusenja, ovako je sve izgledalo (u gruboj formi).





 Proba montaze usisnika je takodje bila vrlo zadovoljavajuca.







 Drzac nosne noge je takodje izradjen.



 Svi elementi aviona (bez trupa) su sada na gomili, spremni za brusenje i ugradnju.



Konstrukcija pravog aviona F 16, obuhvata i vazdusne kocnice na kraju trupa.
Zbog ustede mase, ovaj model nece biti opremljen ovim uredjajem.
 Ranije sam pomenute delove zalepio za trup, ali sam se sada odlucio da ih skinem i napravim ih demontazne.
Ova opcija ce mi omoguciti prilaz mehanizmu komandi repova u buducnosti.





 Kao sto se i vidi, sve je spremno za ulepljivanje rebara u trup. Svi elementi su isprobani i ne postoji vise ni jedan izgovor da sledeci post ne bude posvecen upravo tome.


Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #13 on: December 30, 2009, 09:51:11 PM »
fala bogu da neko jos uvek modelari a ne kao tamo neki, koji misle da se modeli prave samo od srafova i nitni.
 (res)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #14 on: December 30, 2009, 10:50:35 PM »
Da, da...

Coko usisnik mnogo dobro izgleda. Možeš li taj da iskoristiš i za jet F-16?

Jedva čekam da sve spakuješ u trup pa, da kreneš sa finiširanjem... Ako treba koja nitna, tu sam...

Hoće li biti sve gotovo za proleće?

Pozdrav

Mirče