Author Topic: F1E Jedrilica  (Read 34405 times)

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
F1E Jedrilica
« on: May 23, 2008, 12:21:06 AM »
Posle desetak dana popodnevnog rada zavrsio sam magnetnu jedrilicu klase F1E. Model je napravljen iz kita - kompleta Italijana Claudia Bognala.
Bilo je pravo uzivanje praviti ovaj komplet. Svi delovi su izradjeni izuzetno precizno sto je u mnogome olaksalo sastavljanje. Model je u celosti od balze aviospera i borovih letvica, jedini karbon je trup. Uz komplet ide i neverovatno jak magnet na koji ako se zalepe recimo kljesta veoma se tesko odvajaju. Za kompletiranje je potrebno nabaviti knips i presvlaku. U ovom slucaju ja sam izabrao Oracover foliju. Ceo komplet kosta 150 Eura , ali ne zalim, stvarno ga je Italijan dobro napravio. Kada sam video da se borove letvice za usku prema kraju stanjuju i uz to su jos izfrezovane za lepljenje planka, jasno vam je o kakvom se kompletu radi.
Sa ovom izradom sam se prisetio pravog modelarstva, imas balzu, japan, smirglu i skalper i napravis model za takmicenje. Sve u svemu preporucujem svakome ko zeli da se okusa u ovoj kategorijji da zapocne sa ovim kitom.
Pa vidimo se 7 i 8. juna na Zlatiboru gde ce se odrzati Luxor cup- world cup i jos jedno open internacional takmicenje.

Evo i par slika



Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: F1E Jedrilica
« Reply #1 on: May 23, 2008, 01:17:27 PM »
Boco jedrilica izgleda predivno.
Zelim ti puno lepog letenja njom.
Nisam bas upoznat sa F1E klasom ali sam se, otkad
imam Arkusa, bas zainteresovao za jedrilice.
Trenutno sam u trazenju nekog hotlinera koji bi mozda bio sledeci korak.

Puno srece i pozdrav.

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F1E Jedrilica
« Reply #2 on: May 23, 2008, 02:24:45 PM »
F1E modeli spadaju u free flight - slobodnoletece modele koji se komaduju preko prednjeg vertikalnog stabilizatora koji je vezan za  magnet,  slicno kompasu usmeravaju model da leti tacno u vetar.
Startuju se sa brda uz vetar i model drzi pravac uz vetar i polako penje us pu hvata i termiku. Maksimum za ove modele je 5 minuta i leti se 5 startova. Pod rublikom Slobodnoleteci modeli, nalaze se video klipovi o ovoj vrsti modela.

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: F1E Jedrilica
« Reply #3 on: May 23, 2008, 10:42:19 PM »
Lepa sprava Boco. Mislim da bi zbog glatkoce Oracovera odlicno legao jedan turbulator na krilu. Pretpostavljam da je i tebi vec palo to na pamet.
A tako bih rado i ja bio tih dana na Zlatiboru, ali mi je potpuno bez veze da sipcim cak dotle samo kao posmatrac. U svakom slucaju, zelim ti lepe letove i lep provod. I hvataj iskustva fore i fazone za ovu kategoriju.


Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F1E Jedrilica
« Reply #4 on: May 24, 2008, 12:52:26 AM »
Turbulizatori. 2 komada su danas zalepljeni na planku krila. Razmisljao sam kako nesto da zalepim na oracover i setio se plasticne folije koja sluzi za stampanje plasticnih vizitkarti debljine 0,5 mm. Na nju sam zalepio Tesinu duplo lepljivu traku i od toga isekao trakice sirine 1,5mm i zalepio jedan turbulizator na 14mm od napadne a drugi na 50 mm od napadne ivice.
Sto se tice odlaska na Zlatibor, jeste daleko, ali ako sebi kazes idem dva dana na Zlatibor da se odmorim i nadisem cistog planinskog vazduha, a u sput i da gledam takmicenje u F1E i jos da malo letim RC model onda to ima smisla.
Ja, koji sam navikao da se takmicim po Vojvodjanskim ravnicama jedva cekam da promenim ambijent i da se malo takmicim na planini, bice to jedno novo iskustvo i dozivljaj.

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: F1E Jedrilica
« Reply #5 on: May 24, 2008, 01:53:40 AM »
Ma nisma ja ni sumnjao da si ti jedan bistar momak. Samo sam hteo da malkice i ja ispadnem pametan, a i da se malo RC-asi pitaju "...o cemu li ova dvojca baljezgaju...).
A inace, sve to u vezi Zlatibora mi je padalo na pamet. I to u vise navrata. Ali ipak mi je bez veze da idem, samo onako radi cistog vazduha. Nije on tako los ni ovde kod mene na Savi. Osecao bih se kao kompletan idiot (mada mi taj osecaj i nije bas tako stran...).


Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F1E Jedrilica
« Reply #6 on: May 24, 2008, 08:03:06 AM »
Lazo samo kazi zeni da ce da ide 2 dana na Zlatibor i odmah ce ti odobri budzet za taj izlet. Pa kad dodjes na Zlatibor , jao zeno vidi modelari, odoh ja da ih gledam, a ti slobodno setaj kolko hoces.
Tu sam taktiku i ja primenio.

Offline kole

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 281
Re: F1E Jedrilica
« Reply #7 on: May 24, 2008, 03:24:14 PM »
A sta ako zene sve to citaju... Gotovo je vise sa budzetima i slucajnim kupovinama, neceg novog za modelarstvo, jednom recju naj....i ste.

Elem, hocu da kazem da kod mene sve sifre stoje u auto openu i moja zena moze da otvori sve, osim bankovnih racuna naravno.

Pozdrav
Aeroplan Jocika, vidi!

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F1E Jedrilica
« Reply #8 on: August 30, 2008, 07:54:31 PM »
Danas sam probao novu jedrilicu koju sam spremio za evropsko prvenstvo u Nemackoj. Model je ponovo napravljeni iz kita Italijana Bongala. Da podsetim predhodni isti model koji sam napravio je na svom prvom takmicenju za svetski kup osvojio drugo mesto odmah iza svetskog prvaka Francuza Alana Roux-a. Ovaj model je malo friziran ugradjen mu je flop sistem za bacanje. Za to sam koristio odlican Stephachukov knips sa 3 funkcije.
Danas sam u Velikoj Mostanici probao flop sistem i funkcionise odlicno model moze da se baci u vis pod uglom od 45 stepeni u vetar. Model je dobio oko 5 metara i bez pumpanja nastavio let.
Na ovom modelu je i jedan novitet. Parasol se pomera napred - nazad zavisno od jacine vetra i na taj nacin se pomera teziste modela. Ovo se vidi na trecoj slici.



Slika novog modela ( ista plavo zuta kmbinacija) koja mi je izgleda sreca


Detalj sa kraja trupa


Stephanchukov knips
« Last Edit: August 30, 2008, 07:57:17 PM by boca55 »

Offline Ziv

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 94
Re: F1E Jedrilica
« Reply #9 on: August 31, 2008, 12:45:54 AM »
Boco,

jedrilica predivno izgleda. Cestitam! Takodje cestitam i na uspehu sa predhodnom jedrilicom. Nadam se i zelim da sa ovom postignes jos bolje rezultate. Interesuje me u kojim granicama varira teziste u osnosu na brzinu vetra?

Pozdrav Zivko.

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F1E Jedrilica
« Reply #10 on: August 31, 2008, 09:17:14 AM »
Hvala Zivko. Sto se tice tezista to bi trebalo da bude ovako: Teziste po planu za ovu jedrilicu se nalazi na 50% dubine krila. Inace brzina ovog modela je oko 6m/sec. U koliko bi brzina ceonog vetra bila 6m/sec model bi stajao u mestu. Tu tada moze da se pojavi problem da model umesto napred krene unazad i da se vrati sa druge strane padine i sleti. Zato bi u takvim situacijama trebalo pomeriti teziste napred i piknuti model da dobije vecu horizontalnu brzinu i savlada brzinu ceonog vetra. To znaci pomeranje parasola, odnosno krila nesto unazad. Na ovaj nacin se ne menja razlika uglova modela koja za ovaj model iznosi oko 4 stepena i ne kvari se polara ili bolje receno finesa modela. Po mojoj proceni to bi trebalo da bude po 2 santimetra napred ili nazad zavisno od jacine vetra.
Postoji i varijanta dodavanjem olova u teziste ali i tada se ponovo kvari finesa modela.

Offline Ziv

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 94
Re: F1E Jedrilica
« Reply #11 on: August 31, 2008, 04:26:15 PM »
Hvala Boco na divnom objasnjenju. Cak sam naucio i novi termin "parasol". Nekada (dok sam ja jos bio mlad modelar) mi smo to zvali "baldahin". Naravno parasol je ovde standardni termin.

Ono sto mi sada nije jasno je to kakav senzor imas u jedrilici za odredjivanje brzine vetra. Mojim prijateljima modelarima na Floridi, koji tvrde da "ludi Kanadjanin" leti i po najjacem vetru, badava objasnjavam da u vazduhu model ne zna da li je vetar jak ili nije, on leti jednako bilo vetra ili ne ako nema turbulencije izazvane duvanjem vetra preko prepreka na zemlji. Ako letis dovoljno visilo verovatno je kreganje vazduha laminarno. Problem nastaje samo pri sletanju zbog turbulencije. Za mene jedini kriterijum je da li je model brzi ili sporiji od vetra jer to odredjuje tacku sletanja (ostario sam da idem daleko po model niz vetar).

Pozdrav Zivko.

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F1E Jedrilica
« Reply #12 on: August 31, 2008, 08:45:58 PM »
Sto se tice brzine vetra imamo male digitalne rucne merace koji pored brzine vetra mere i vlaznost i temperaturu vazduha. U odnosu na to podesavamo model. Naravno da u u toku leta vetar menja brzinu i intezitet tako da se desi da model u jednom momentu stane i lebdi u mestu pa onda ponovo krene napred. U ovoj kategoriji je pozeljno da vetar bude malo jaci jer onda ne idemo daleko po model. Kada nema vetra onda je najgore. Model treba da leti 300 sec - to je maksimum. Pomnozi broj sekundi puta brzina modela i dobices koliko ce daleko model da ode. To je oko 2km.
« Last Edit: August 31, 2008, 08:51:15 PM by boca55 »

Offline Ziv

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 94
Re: F1E Jedrilica
« Reply #13 on: September 02, 2008, 01:21:42 AM »
Boco,

ti mora da si u dobroj kondiciji jer tako lepe modele moras da juris da se ne izgube. Ja sam imao pogresan utisak da mozes tokom leta da menjas teziste, tako da ti model uvek malo napreduje ili bar stoji u mestu. Verovatno je i to izvodljivo ako bi ti dopustili da radijom to menjas. Ja sam mislio da imas neki uredjaj u modelu koji meri polozaj u odnosu na zemlju i tako podesava teziste, moja greska. I ja imam mali digitalni merac brzine vetra, ali ga sada retko koristim. Hvala na objasnjenju. Drago mi je da jos uvek ima pravih modelara koji su dovolno strpljivi da svojom rukom kreiraju model iz parcica balze i spera. Kreacije su ti zaista fantasticne. Zelim ti mnogo uspeha na takmicenjima.

Pozdrav Zivko.

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F1E Jedrilica
« Reply #14 on: September 02, 2008, 12:32:33 PM »
To je problem sa slobodno letecim modelima , on leti sam kako hoce a ti ides za njim. Nema radio uredjaja, slobodan ko ptica. Vise od 30 godina letim modele gumenjaka klasa F1B- Wakefield a od ove godine i magnetne jedrilice F1E. Kod gumenjaka imas sedam startova po 3 minuta. Model leti u krugovima  niz vetar pa i on ode 1-2 km daleko. Kada se saberes na takmicenju prepesacis 20 - 30 km. Srecom da su izmislili male predajnike koje stavljamo u model, tako da ih mnogo lakse nalazimo nego pre. Cak se desi da u toku leta izgubimo vmodel iz vida pa ga trazimo samo putem signala.
Svi smo mi slobodnoleteci ludaci - pacijenti , zreli za jedno ozbiljno, dugotrajno posmatranje.
Medjutim ima jedna lepa stvar a to su ta takmicenja zbog kojih se i bavim svim ovim. Uzbudjenje i adrenalin cine svoje. veriovatno da nema toga ne bih se ni bavio sa tim.
Sa RC modelarstvom se bavim ozbiljno nekoliko godina, lepo je ali mi fale ta takmicenja. U Srbiji nazalost nemamo nikakvih takmicenja jer je RC modelarstvo tek u povoju. Zanima me kategorija F3K - DLG jer je to prava takmicarska kategorija.
Inace nisam mlad imam 53 godine ali me takmicenja i te kako vuku. Odusevio me jedan Francuz koli se takmicio ove godine  na Luxor cupu na Zlatiboru, ima 70 godina i jos se takmici u magnetnim jedrilicama. Mi smo isli kolima po modele i trazili ih putem tragaca jer nam je srecom jedan seoski put presecao letni poligon. Kada smo hteli da ga povedemo nazad on je rekao da ce nazad peske, trenira covek.
« Last Edit: September 02, 2008, 12:39:29 PM by boca55 »