Author Topic: F-104  (Read 21886 times)

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: F-104
« Reply #15 on: January 21, 2011, 08:10:51 PM »
bas dobar trening za sledeci, VECI dzet.

Offline flugzeug

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 653
Re: F-104
« Reply #16 on: January 21, 2011, 08:23:55 PM »
Svaka čast, izgleda fenomenalno!
S vremenom i strpljenjem i dudov list postaje svila!

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: F-104
« Reply #17 on: January 21, 2011, 08:31:09 PM »
Možda će neki biti i na prodaju, da se ne muči Sava sa izradom...

Offline vpanin

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 243
Re: F-104
« Reply #18 on: January 21, 2011, 10:16:32 PM »
Bash je lep Savo.I deluje lagano skroz..Znao sam da ce da bude zanimljivo..

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: F-104
« Reply #19 on: January 23, 2011, 10:16:19 AM »
Ovako izgleda zadnji deo trupa, koji je demontažan.



Zadnji deo potisnog kanala gde se vidi potrebno suženje.Preko njega u finišu dolazi ukrasni reo deo koji nema funkciju kod letenja.



Ceo trup je presvučen balzom 2 mm. Spajanje polovina sledi tek kada unutrašnjost bude potpuno završena. Pžljivo oko je sigurno zapazilo da gornji i donji deo trupa još uvek nije presvučen, razlog je da bi se moglo zaviriti u unutrašnjost tokom postavljanja kanala i sajli kao i el. instalacije. Taj će deo biti plankiran na kraju kada obe polvine budu spojene.




Sledi izrada kabine, vrha modela, krila i horizontalnog stabilizatora. Nešto od toga je urađeno, no o tome u sledećem javljanju....
ex pseudonijum: licider

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: F-104
« Reply #20 on: January 23, 2011, 11:23:27 AM »
Savo, mnogo dobro izgleda...

Bilo bi lepo da objasniš kako si tačno, korak po korak, pravio neke delove na modelu. Recimo usisni kanal ili kako si i zašto ojačavao balzu sa staklenom tkaninom...

Bez obzira što je model malecki, izrada je "vrh"...
Baš zbog veličine sve mora biti mnogo precizno da bi se tačno uklopilo. Zato bi neka pojašnjenja dobro došla svima koje to interesuje (verujem da ih ima, ali ne pitaju)...

Pozdrav

Mirče

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: F-104
« Reply #21 on: February 13, 2011, 05:21:48 PM »
Radilo se i u Mitrovačkom kombinatu, dok ne proradi "kabriolet" pogon, radi se malecki "Tigrić" koji je prvo dobio horizotalac od dva sloja brezovog avio-špera debljine 2x1mm. Šta je ovde bitno, obzirom da se zahteva minimalna težina, a da se izbegne flater, rađeno je dva sloja špera sa naravno prekrštenim godovima lepljenih u presi epoksidnim lepilom. Detalje nisam snimio, ali je tu kompletan horizontalac sa komandom kao i vertikalac, koji nema kormilo pravca. Šarke su napravljene od Rentgen filma i postavljene još dok se šper presovao. Da napomenem da je presovano na temperaturi 50 celzijusa, opet radi čvrstoće spoja.



Sada su došla na red i krila, čija je dužina 23 cm. a širina u korenu 22cm. Krlo je veoma tanko, tako da je u korenu 15 mm. a na terminezonu 7 mm. Inače je sve na ovom modelu minijaturno, ceo trup je dugačak 108 cm. a raspon krila 56 cm.
Krilo je rađeno od stirodura plankiranog balzom od 1,5 mm. Plank je lepljen razređenim epoksidom i presovan kao i horizontalac. Eleron je naknadno isečen i čeličnom žicim  od 2 mm.povezan u trupu sa sajlom servoa. Ovde su ugrađene klasične minijaturne šarke. Ovako urađeno krilo ima 60 grama težine.





Nos modela sam razmišljao šta da radim, dali kao Pinokio drveni ili nešto savremenije. Kada bih morao da napravim više komada, ne bi bilo dileme radio bi se alat i odlio od epoksija. Ovako mali trik sa poliuretanom, napravio sa ceo nos od poliuretanske pene, koji na nesreću nije simetrična kupa nego mu je nos za 5 stepeni "prćast" tako da se radilo baš ručno. Dužine je 14 cm. i prečnika 5,5 cm. tako da je baš malen. Kada sam dobio zadovoljavajući oblik premazao sam ga epoksidnom smolom, a potom minimalno gitovao i presvukao 18 gramskom tkaninom. Dobio sam ljusku od jajeta kada sam iskopao poliuretan.







Ceo model je još uvek u "gumicama" jer će se lepljenje dve polovine trupa obaviti kada bude gotova kompletna unutrašnjost, jer zbog malih dimenzija nemoguće je bilo šta raditi osim promene baterija.

Težina drvenog dela trupa bez unutrašnje opreme je 280 grama. Treba da se uklopim u 760 grama.
Kako budu napredovali radovi  staviću bar neku informaciju na forum.
Radio sam velike modele koji nose svoje čari, ali ovo malo čudo zahteva "filigransku" preciznost što daje posebnu draž.
Nastavak sledi...
ex pseudonijum: licider

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: F-104
« Reply #22 on: February 13, 2011, 09:44:45 PM »
opako izgleda. koliko na slikama vidim nece biti komandnih povrsina na  vertikalcu?

Offline vpanin

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 243
Re: F-104
« Reply #23 on: February 13, 2011, 10:39:03 PM »
Savo svaka chast.Svidja mi se kako si odradio krila i stabilizatore (materijai i nachin njihovog korishcenja)..
Znachi iskopash penu (jel je to ona pena za postavljanje vrata i prozora), i ostane ti stakloplastika..Premudro..Ima u ovom postu mnogo toga korisnog da se nauchi.
Ima da bude brzzzzzzzzzzzzzzz

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: F-104
« Reply #24 on: February 14, 2011, 07:46:34 AM »
Poliuretanska pena je u tablama različitih debljina i služi za izolacilu u građevinarstvu. U principu je to purpen, ali ovaj ima finiju strukturu i veoma se lako obrađuje. Otporan je na nitro boje i razređivače. Takvim postupkom se može raditi i stirodurom(vazdušni tunel u ovom modelu) koji je malo nezahvalniji za obradu.Jedina prednost je što ga lako isteraš tako što naspeš nitro razređivač i on nestane. Ovako se radi ,ako je oblik modela takav da je nezgodno "kopanje" poliuretana.
Krila.



Na slici je šablon napravljen od Al lima. Brojevi služe da kod isecanja vrelom žicom u isto vreme stigneš od izlazne do napadne ivice krila. Kada se radi jedan primerak, pogotovo ovako mali, ovo je najbrži metod.



Samo plankiranje je kao što sam već napisao rađeno balzom 1,5mm i lepljeno RAZREĐENOM epoksi smolom radi uštede u težini. Za plankiranje oba krila utrošeno je 10 gr. lepila. Zamislite koliko bi belog lepka trebalo.
Napadna ivica krila. koja je kod ovog modela oštra da se posečeš, napravljena je od balze 10mm i obrađena na potreban oblik. Kroz krilo je provučena čelična žica deblljine 2 mm. preko koje se pomera eleron na krajevima krila.Model nema flapsove, kao ni kormilo pravca.



Nisam se mnogo zadržavao oko detalja pravljenja krila, jer je o tome često pisano na forumu.
Potrudiću se da pokušam pojasniti neke stvari koje nisu baš uobičajene, a primenjene su na ovom modelu.
Sama izrada ovakvog modela od balze, u vreme kvalitetnih penastih materijala je izazov jer je teško postići dobar odnos težine i čvrstoće, a da ne pričem o ceni i vremenu potrebnom da se napravi ovakav model
ex pseudonijum: licider

Offline ptica

  • Newbie
  • *
  • Posts: 29
Re: F-104
« Reply #25 on: October 08, 2011, 08:48:44 PM »
mi se nacekasmo za jos informacija, a njih jos nema... izdvoj koji minut za nase prosvetljenje  :big smile 

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: F-104
« Reply #26 on: August 14, 2013, 05:44:06 PM »
Već davno započet projekat ovih dana našao je svoj nastavak. Morao sam prvo da se presaberem dokle sam stigao. Definitivno sam se uverio da je teže praviti mali model, pogotovo skala, nego gromadu ogromnu gde ima prostora na pretek.
Trup modela je pravljen iz dve polovine koje se trajno slepljuju i sve što je unutar trupa mora biti kvalitetno odrađeno, jer popravke nema. Upravo je to i bio prvi korak u nastavku radova. Završetak zadnjeg dela sa fenom i motorom kao i pripadajućim kablovima koji idu celom dužinom trupa do ESC-a i baterije, a koje opet određuje buduće težište modela. Zadnji deo je demontažan i mogao bi da posluži u slučaju kvara na pogonu.


Taj zadnji deo drže dva imbus šarafa koji se uvrću u matice ugrađene u prednjem delu trupa.
Sajla komande horizontalnog stabilizatora prolazi kroz trup u gornjoj zoni i kroz sredinu vertikalnog stabilizatora dolazi do komande horizontalca. Komanda vertikalca nije predviđena.

Desna polovina trupa gde se vide dve kartonske cevi kroz koje se provlače žice za pogon motora. Napred se vidi i sajla horizontalca.
Za komandne salje sam iskoristio unutrašnju salju od 2mm kroz koju prolazi čelična žica  0.8mm i ona je ta koja prenosi komandu. Ovo je diktirala težina sajle jer nisam našao lakšu verziju, a dovoljno pouzdanu da je "sahranim" u trup.

Na obe bočne strane nalazi se komanda elerona čije sajle idu napred do samog nosa modela. Na ovaj detalj sam morao posebno da obratim pažnju jer je takođe posle nepristupačan.

Bez štipaljki i šarafa čelična žica od 2mm koja prolazi dužinom krila do elerona podešena je da ima odgovarajuće otklone i zalemljena.
Bužir sajle ja zalepljen epoksi lepkom i uzengijom "zakucan" za rebro trupa.

Dve polovine trupa kao i zadnji deo izgledaju kao na slici. Posle ubacivanja "gaća" lepe se obe polovine u jednu celinu


Detalj usisnog otvora za vazduh

Došlo se do kraja drvenih radova, sledeći posao je presvlačenje folijom

I pored toga što je kabina malena, morao sam da pravim alat i vakuumom je napravim.
Ovih dana krećem sa presvlačenjem, slede nove slike.


Inače model nema stajni tap nego poleće sa kolica, a sleće na trbuh. Kolica se prave što lakša kako bi model mogao da poleti, a da mu ta kolica ne budu velika smetnja.
Nadam se da neće biti velika pauza, pa na poljanu.
ex pseudonijum: licider

Offline vpanin

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 243
Re: F-104
« Reply #27 on: August 14, 2013, 11:14:26 PM »
Savo, filigranski rad...
Bas me interesuje to s kolicima, kako ce da funkcionise. Ja bi mu stavio par tochkica, nije to pretesko.
Svaka chast za izradu

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: F-104
« Reply #28 on: August 15, 2013, 09:50:04 AM »
Koncepcija trupa je zamišljena bez stajnog trapa i sada je nemoguće bilo šta menjati. Model leži na trokolici bez ikakvog kačenja, svojom težinom preko sunđeraste guma pritiska kolica i jednostavno kada zatrči do brzine poletanja odvoji se od kolica i poleti. Slažem se da ima sunđerastih točkova izuetno laganih, ali kod ovakvih modela borba je za svaki gram. Najteži deo je baterija i tu nemogu ništa menjati, znači moram štedeti na drugoj strani. Model onakav na slici, znači bez baterije težak je 500 grama. Bio bih veoma zadovoljan da je to koji gram manje. Sama konstrukcija tog modela je takva da leti velikom brzinom, još ako i bude težak biće problematičan. Nisu uzalud pravog nazvali "tvorac udovica".

ex pseudonijum: licider

Offline vpanin

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 243
Re: F-104
« Reply #29 on: August 15, 2013, 01:25:56 PM »
Trebace Vam za to izuzetno ravna pista, bez dzombi, jer ako krene da skakuce ode maS u propaS