Albatros je model jedrilice koja je pre dvanaestak godina stigla iz Madjarske u naše krajeve...
Modernih linija, raspona 3,4 metra, za nas modelare, u ono doba, bila je "zadnji urlik tehnologije" i jedan od prvih modela koji je imao sve što moderna jedrilica treba da ima...
Albatros je bio kopija modela koju je napravio čuveni Jaro Muller, a delovi su radjeni, kako rekoh, u Madjarskoj.
Sećam se da smo trup plaćali 100, a krila 150 maraka...
Trup je bio epoxy, a krila stiroporska, sa drvenim ramenjačama, presvučena vavom (vrsta furnira).
Jedrilica je stizala u "sirovom" stanju, znači sve komandne površine, servoi, bovdeni, V rep i ostalo smo morali sami da isečemo, napravimo i ugradimo.
U Novom Sadu bilo je 5 Albatrosa, Bata je imao jednog, a čika Dule i ja po dva. To je bilo vreme takmičenja u F3J klasi i doba kad se eksperimentisalo sa modelima.
Prvog Albatrosa sam dva puta oštećivao i taj je posle reparacija "dogurao" do 2,5 kile...
Sad se nalazi kod Goluba...
Na drugom modelu sam maximalno pokušao da skinem težinu, napravivši nove, konstruktivne, uške. Sa njima sam uštedeo oko 160 grama.
Išao sam u krajnost, pa sam čak sa centroplana skinuo monokot, ne bi li i tu malo "prištedeo" na gramima.
Sve u svemu taj model je bio 2 kilograma i koristio sam ga za letove po mirnom vremenu, bez vetra...
Ovaj model je prodat Draganu iz Vršca, a sada je, čini mi se, kod Šeleta...
Što se tiče letenja, u istim vremenskim uslovima (naravno po mirnom vremenu), lakši Albatros je uvek ostajao od pola do jednog minuta duže u "zraku"...
Vremena su se promenila, došle su elektro jedrilice, pojavile sa Li Po baterije, brushless motori i Albatrosi su sve manje leteli, a sve više ostajali na policama...
Pre nekog vremena Oko je od Bate kupio Albatrosa, rešivši da od njega napravi elektro model...
Tako je nastao projekat o kojem ćete ovde čitati...
Pričali smo kako da radimo prepravke i ideje su sledeće:
da bi dobili prostor za motor, kontroler i baterije moraćemo da odcečemo deo trupa koji se nalazi ispod poklopca (navlake) sa prednje strane...
Sa te navlake, koji se skida sa trupa, treba odliti gornji deo i time bi se dobio oblik od kojeg bi se kasnije pravio poklopac kabine...
Deo trupa koji se do sada skidao, biće "zauvek" zalepljen na trup i sa njegove gornje strane će se nalaziti otvor kroz koji će se prilaziti unutrašnjosti trupa...
Na taj otvor ide malopre pomenuti poklopac koji se treba odliti...
Pre neki dan kad je bio Oko i doneo je model...
Krenuli smo sa radovima i odsekli smo deo trupa koji je nekada nosio bateriju za prijemnik i servoe, prijemnik i servoe za V rep. U prednjem delu ovog odlivka, bilo je i olova kojim je doterivano težište...
Deo koji je skinut težak je 145 grama, baterija koja se nekada nalazila u prednjem delu, bila je takodje oko 140 grama, a ne zaboravimo i dva standardna servoa - oko 80 grama težine...
Sve u svemu, znači skinuli smo oko 350 grama...
Teoretski to dobro zvuči, ali set up koji treba da se ugradi, daleko premašuje ovu težinu i model će verovatno biti "nosat"...
Okac je doneo nove, manje servoe i njihovo mesto bi trebalo da se nalazi ispod krila, tik iza težišta.
Iza servoa, prema repu, ima dovoljno mesta za prijemnik, koji je malih dimenzija i tu staje bez problema.
Da bi se ugradili servoi na gornjem delu trupa, izmedju šrafova za fiksiranje krila, napravljen je otvor...
Na samom trupu ima par pukotina i rupica, koje više neće trebati, pa će u "sklopu radova" sve ovo biti popravljeno...
Eto toliko za početak...
Pozdrav
Mirče