Author Topic: Galeb G2  (Read 323730 times)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #150 on: November 13, 2012, 02:41:00 AM »
U Kombinata je juče bilo živo na "svim frontovima". Pošto je ponedeljak bio ne radni dan, oko devet ujutro je stigao Martin i ostao je sve do pola pet popodne.
Ako izuzmemo pola sata koliko smo ručali, svo ostalo vreme se radilo na crtežima trupa Galeba.

Mala digresija, ove godine na Top Gun-u, na prijemu koji je Frank organizovao u petak uveče, imao sam prilike da za stolom sedim pored vlasnika firme Da Vinci ( http://www.davincimachining.com/ ), mladog čoveka koji ima ozbiljnu firmu sa "gomilom" CNC mašina.
Pošto je i modelar, pokušava da u proizvodni program ubaci po neki proizvod iz našeg hobija, tj. nudi usluge svoje firme u kojoj može da napravi male serije delova ili da radi custom made peroizvode.
Sve u svemu, u jednom momentu došlo se do cena i ispostavilo se da priprema nekog proizvoda, veoma velika stavka.
Sat vremena crtanja u Auto Cad-u košta 60,00$... Sat vremena!!!!!

E sad, zamislite da prave ovakav projekat, pa taj bi i pre prvog dela koštao ko "prva ljubav"...

Srećom, pa mi ovo radimo kod nas i još je veća sreća da se našla ekipa koja je za kratko vreme mnogo toga uradila.
Najnovija karika u našem "lancu", Dragan čovek koji seče delove sa laserom, danas nas je posetio, došao na 5 minuta, pa ostao sat i po...
He, he, neka, neka...
Baš mi je drago da mu se cela ova "priča" svidja i nadam se da ćemo na obostrano zadovoljstvo od svega ovoga i nešto napraviti...

Draganče je danas sekao malo deblji šper, 6 milimetarski za stajni trap i avio šper od 3 mm...
Predveče sam dobio delove...















Ploča trapa nije ulepljena u krilo, Martin mora sutra da mi pošalje jedan fajl sa delovima na koje će ploča da legne.
Dragan ni ne zna još, da će to časkom da iseče u toku dana... :big smile

Kad budem imao i te delove, onda ću ulepiti obe ploče...

Ovo na slici nije neka stonoga ili pauk, već dva dela od 3 mm avio špera koje sam ulepio kako bih dobio debljinu od 6 mm za prednji štift krila.



Šper je tvrd kao kost, a dva sloja će biti više nego dovolna za ono čemu su namenjena...









Kao što se vidi, sve je užljebljeno, tako da nema bojazni da će krilo popustiti u ovom delu...

Nastavak sledi...

Pozdrav

Mirče
« Last Edit: November 13, 2012, 02:44:01 AM by mirce »

Offline Gabor

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2377
  • RC Bandit
    • Exclusive
Re: Galeb G2
« Reply #151 on: November 14, 2012, 04:49:38 PM »
Šta reći?! Luuuudilo...  (res)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #152 on: November 15, 2012, 02:31:00 AM »
Gabore, tek će da bude ludilo...

A kad smo kod toga zadnja dva dana mi je stvarno bilo "ludilo", ali sa majstorima u kući. Izredjali su se svi, zidari, stolar, elekrtičari, vodoinstalateri...
Dakle dezintegrisali su me po svim pitanjima, tačnosti, dogovora, neodgovornosti, finansijski...
Zato sinoć ništa nisam ni pisao, pošto ništa nisam ni radio...
Ali, radili su "kooperanti", Martin i Dragan i juče su mi u rekordnom roku napravili pomoćna rebra na koje će se oslanjati ploče od trapova.  :)aplauz



Mislim da je u roku od tri sata sve bilo gotovo: nacrtano, poslat mail, isečeno i u Kombinatu...
No, džaba kad sam ja omašio, zahvaljujući gore pomenutim "stručnjacima"...

Rebarca sa slike idu, ispod, tj. iznad (zavisi kako se gleda) ploče od trapova. Svako je drugačije i bitno je ne samo kako stoje, nego i kako se okreću...





Da bi ploča trapa stajala kako treba, jedan ćošak je morao da se malo ošmirgla. Dilema je bila da li da stavimo ploču od 4 mm, pa da ništa ne radimo ili da stavimo 6 mm pa da se "malo zezamo" sa šmirgl papirom.
Usvojena je druga opcija, a šmirglanje po ploči nije trajalo duže od 5 minuta...







Plank balze će sve to da pokrije...



Da bi plankovi imali na šta da se naslone oko kutija za servoe, zalepio sam tanke balze na bočne strane...







Ovo sam radio, ne bih li "dao fore" lepku kojim su zalepljene ploče da se osuši.
Potom sam postavio trapove na svoja mesta. Levi je već bio fiksiran pre neki dan, a pre nego sam fiksirao desni, malo sam premerio pozicije, uostalom, vidite sami...









Ondak šrafići...



... i to je to...






Moram opet ponoviti, crtanje u 3D programu je apsolutni pogodak, kao i naravno, sečenje delova na laseru. Kad se na to doda i kvalitetna "drvenarija" slobodno mogu reći da je kit Galeba G2 je ubedljivo najbolji kit od svih koje sam do sada pravio.
Sve je toliko precizno uradjeno i toliko se dobro uklapa, da sam u najmanju ruku oduševljen.
Nadao sam se da će sve biti dobro, ipak ovako nešto radimo prvi put, ali ovo do sada prevazilazi i najlepše želje...

Kad se naprave sve sitne izmene koje se pokazuju tokom izrade, ovo će biti kit kojim se nećemo sramotiti ni na jednom tržištu.
A sve, made in Serbia... :big smile


Počeo sam i sa radovima na eleronima. Isekao sam dva polu rebra na početku i kraju elerona, koja su falila (Martin ih je već dodao u dokumentaciju) i ulepio sam ih na svoja mesta.
Na pravom G2 izmedju elerona i flapsa bilo je 105 mm razmaka (ja merio u hangaru, he, he...), tako da je naš žljeb 105 : 5 = 21 mm...







Skratio sam i plank koji prelazi preko otvora elerona, ali sam zaboravio da to slikam...  :sljus

Toliko za danas...

Moram vam priznati, osećam se mnogo bolje od kako sam sinoć ponovo uzeo "G2 gudru"...  Zaboravio sam odmah sve one "ludake" majstore i nerviranja...
Ovako nešto tri puta na dan i... (fiu)

Ajd' uzdravlje...

Mirče
 
« Last Edit: November 15, 2012, 02:43:41 AM by mirce »

Offline zajo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 918
Re: Galeb G2
« Reply #153 on: November 15, 2012, 07:04:35 AM »
Mirce od sve sto si dosad radio ovo izgleda duplo bolje. Da piznam, dosad nisam pratio radove redovno ali ovaj rado pratim svaki dan.
Pozdrav. 
Every model airplane starts in a box and end in a bag :) Ido Segev

Offline Gabor

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2377
  • RC Bandit
    • Exclusive
Re: Galeb G2
« Reply #154 on: November 15, 2012, 01:20:31 PM »
Možda je pitanje malo naivno, ali... Vidim da si okvire poklopca servoa radio isto od špera? To zbog jačine ili ima još po koji razlog?

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #155 on: November 15, 2012, 02:43:03 PM »
Za razliku od modela koje sam do sada pravio, na Galebu je poklopac servoa iz dva dela iz razloga što se seče sa laserom i kad se tako pravi ima idealan žljeb.
Spoljni deo se lepi za krilo i do njega, sa spoljne strane ide plank iste debljine i u istoj su liniji. Staklena tkanina će sve to povezati i biće kao jedna celina...

Na unutrašnji deo (sam poklopac) fiksira se servo motor i kad se sve ubaci u otvor svi razmaci izmedju spoljnjeg i unutrašnjeg dela su svugde isti...

Deo koji nosi servo se uvek pravio od špera...

Na warbirdima koje sam pravio do sada, nema teorije da slobodoručno napraviš poklopac koji sa sve 4 strane ima isti žljeb.
Zato sam uvek od gore postavljao tanak alu lim ili šper od 0,4 mm, kako bi pokrio taj sastav.

Pozdrav

Mirče





« Last Edit: November 15, 2012, 02:44:54 PM by mirce »

Offline Gabor

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2377
  • RC Bandit
    • Exclusive
Re: Galeb G2
« Reply #156 on: November 15, 2012, 03:03:33 PM »
Hvala za brz odgovor!!! Još malo pa i ja počinjem da pravim mesta, poklopce za servoe, pa zbog toga sam te pitao. Da znam kako da počnem... Ali da tu ne kvarimo post, nastavićemo u temi Stuka...  4e

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #157 on: November 16, 2012, 03:30:06 AM »
Pre pola sata sam ispratio Martina iz Kombinata...
Došao je oko pola deset, hteo je da se "izmigolji" malo posle ponoći, no to mu nije pošlo za rukom, tako da je ostao do malo pre...
Baš smo bili vredni, iako danas nismo radili u pogonu (čitaj garaži). nego smo crtali u mojoj firmopisačkoj radionici.

Radili smo na trupu, koji polako poprima svoj oblik...



Kao što se da videti na slici, napravljena su skoro sva rebra u zadnjem delu trupa. Ostala su da se odrade još dva, poslednje i ono pre njega. Za to predposlednje moram da prvo nacrtam horizontalac, pošto od njega zavisi pozicija rebra.

Sva rebra će medjusobno biti povezana sa delovima koji će se užljebiti u svako rebro. Ti delovi nalaziće se na sve četiri strane trupa.
Na slici je za sada nacrtano samo gornje iza kabine...



Pošto je dugačko, biće napravljeno iz dva dela, a spoj je izmedju dva najbliža rebra. Izmedju tih rebara, ali malo niže, nalazi se konstrukcija u koju će se fiksirati krilo.
Svaka kutijica je užljebljena izmedju rebara, donja strana naleže na krilo, a gornja je paralelna sa pločicom kroz koju se fiksira krilo.



Kao što vidite, i pločica na koju se fiksira turbina je na svom mestu. Prolazi kroz tri rebra i omogućava da se motor pomera napred nazad po želji.
Mi smo Jet Cat stavili dosta napred, iako ima mesta da se još gurne ka prednjem kraju.
Za sada turbima je oko 80 mm ispred mesta gde se nalazila u Pantheru. Da li ćemo je još "gurnuti"  u napred, ostaje da se vidi.

To ipak moramo relativno brzo odlučiti, jer za Božić dolazi Majina sestra iz Nemačke i to mi je šansa da dobijem izduvnu cev i aluminijumski usisnik (žuti deo na crtežu) koji ide tik iza motora.

Pošto je "cevčuga" dugačka oko 900 mm bilo bi zgodno da stigne sa kolima, da ne plaćam poštarine na toliki paket.
Razmišljam da napravim cev sa samo jednim zidom, za razliku od Panthera, gde su dva zida u zadnjem delu.
Sem težine, olakšanje će biti i finansijske prirode jer je svaki cm cevi 1,5 evro...

Za razliku od Panthera, Galeb ima 20 cm duži trup i 40 cm dužu cev. Sad ako se na to doda da cev ima dva zida biće dosta teža, bez obzira što je od 0,2 mm tankog titanijumskog lima.
Ona sa jednim zidom bi bila tek malčicko teža od Pantherove, koja je težila 250 gr.

Moram poslati mail u Jet Cat i pitati za savet.

Kod Galeba će zadnje rebro biti većeg unutrašnjeg prečnika, izduvna cev se neće naslanjati skroz do rebra i smatram da će i to pomoći oko hladjenja.
Na Pantheru sam u mnogo navrata pipao kraj izduvne cevi nakon sletanja i bila je tek mlaka...
E sad, da li je to zbog dva zida ili se ne greje toliko, ko će ga znati...

Polako dolazimo do rešenja oko tankova za gorivo. Najnovija varijanta je da napravimo 4 tanka, dva pored turbine, svaki od 0,6 l zapremine, prednji glavni od oko 1,2 litra (ovaj na slici ima 2 litre), a napred će biti mali tank koji služi da se ne stvaraju mehurići.
Ovaj mali tank i pumpa za gorivo (za sada još nisu nacrtani), nalaziće se na Galebu skoz napred, čime će se još malo pospešiti situacija oko težišta.





Pošto su dva tanka od 0,6 lit. malo iza težišta, a prednji tank ispred, na poletanju model neće biti "nosat".
Kao što sam već pisao, Panther koji ima svo gorivo ispred tžišta ne menja letne karakteristike kako se troši gorivo.
Kod Galeba, prvo bi se trošila "čorba" iz zadnja dva tanka, a potom iz prednjeg...

Nacrtana je i ploča kabine...



Na ovom modelu neću praviti ceo kokpit, samo detalji od grudi pilota pa na gore...

Toliko za sada. Toliko sam umoran da odoh da spavam, ali eto nisam vas izneverio i za ujutro imate novo izdanje "Žurnala iz Kombinata"...

Pozdrav

Mirče

 
« Last Edit: November 16, 2012, 08:10:16 AM by mirce »

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #158 on: November 16, 2012, 08:38:48 AM »
Brojtro...

Noćas sam toliko bio umoran da više nisam imao snage da kuckam. No sad, evo nastavak...

Kao što se vidi, ideja oko tankova za kerozin je da stoje pored i ispred turbine. Da li će to tako biti, zavisi u mnogome možemo li napraviti rezervoare takvih oblika.

Na svim mojim modelima koristio sam rezervoare firme Dubro.
Pošto je ovo specifičan model i pošto ne bih da svu količinu goriva stavljam ispred turbine, što zbog težišta, što zbog toga što će veliki tank da "zakloni" usis na motoru, (pa ga onda moram postaviti još više napred), koncepcija sa 3 tanka je dosta dobro rešenje.
Dva bočna jesu jednim delom iza težišta, ali se "potiru" sa prednjim koji je ispred.
Prvo bi se praznili bočni, pa na kraju prednji...

Moje pitanje je od čega da ih pravim? 

Na mnogo jetova video sam da su rezervoari, pogotovo kad su custom made, pravljeni od kevlara. Mislim, ne pitajte koliko koštaju...
Kevlarski tankovi se izradjuju za slučaj da model "rokne" da ne bi pukli i da se ne bi kerozin prosuo po vreloj turbini.
Sem toga, kad se sipa gorivo, pa treba nasuti 5 ili više litara, koriste se pumpe i u sistemu sa stvara pritisak...

Da li sad baš mora da se izradjuju od tog materija, tema je koju ne bih sad započinjao ovde, no interesuje me da li imate neku ideju od čega da ja pravim ove naše tankove za G2.
Kao što se vidi na slikamo iz gornjeg posta, oblik im je elipsast krajevi ravni. Namerno nismo "zakomplikovali" oblik radi lakše izrade...

Šta koristiti, da li da pravimo kalup pa da se liju od staklene tkanine i epoxy smole ili da radimo alat, pa da se prave od one "masne" plastike kao što su, hm da se setim, recimo ambalaža od alkohola kad ga kupite u apoteci ili nešto treće?  mmmm
Možda je najlakše da se nadje već nešto postojeće, ali mora da ispunjava par uslova, a to su da nije pet ambalaža i da ima dovoljno veliki otvor da se u tank može gurnuti teg koji skuplje gorivo. Naravno, sve mora da dobro zaptiva...

Neka ideja?

Na kraju mi uvek ostaje varijanta za neki tipski rezervoar napred u trupu...

Pozdrav

Mirče
« Last Edit: November 16, 2012, 08:44:21 AM by mirce »

Offline nedbojsa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: Galeb G2
« Reply #159 on: November 16, 2012, 09:26:34 AM »
Pratim već duže vreme izgradnju ovog modela i jedva čekam svaki novi post! Kevlar ima smisla ali je pitanje koliko debeo zid treba da bi zdržao neki solidan "crash lending" i koliko bi bilo upotreblivih delova i bez da se zapali kerozin iz rezervorara, jedino što bi evetualno,  uspeo je da spasi da se ne napravi veći požar na mestu pada, mada i je i to diskutabilno nekad je dovoljna i toplota turbine da napravi pičvajz.

Moj predlog je da se uradi sendvič konstrukcija kevlara i staklene tkanine, time bi se smanjila drastično potrošnja kevlara jer bi bio naprimer samo spoljni ili unutrašnji zid od kevlara a ostalo staklo! Tako bi dobio daleko otporniji rezervoar na mehanička oštećenja u odnosu na na rezervoar samo od stakla, a opet porilično jeftiniji u odnosu na rezervoar pravljen samo od kevlara!

Što se tiče kalupa mislim da nema potrebe za pravljenjem negativa, već da je dovoljno se uradi pozitiv rezervoara u nekoj peni (stirodur, stiropor) a zatim da se na njega odradi tkanina, a da se naknadno nekim rastvaračem istopi pena i ispere rezervoar od nje! jedina mana je što spoljni zid ne bi imao baš glossy izgled, mada je i to moguće postići naknadno sa malo više truda!

edit: Skroz sam smetnuo sa uma da je u pitaju ako bog da serijska proizvodnja, tako da je ipak najoptimalnije rešenje kalup u negativu. Naravno za prototip ne mora ali kasnije ništa bez kalupa u negativu!
« Last Edit: November 16, 2012, 10:34:43 AM by nedbojsa »
Antiprotivna teoraija letenja: "Postoje neke preporuke i pravila o tome kako leteti; 1-Kako treba leteti i 2-Kako ne treba leteti znači, ako letim po pravilu 2, i to odlično, znači "letim antiprotivno" ili ti protivprotivnog, zapravo "kontra odnaopačke"."

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Galeb G2
« Reply #160 on: November 16, 2012, 10:07:00 AM »
Nazalost nasao sam post gdje je tip napravio rezervoar od staklenih vlakana i epoxija, ali ga je nagrizlo gorivo. Jeste da je u pitanju bilo nitro gorivo, ali treba provjeriti prvo sa nekim manjim probnim rezervoarom:

http://www.chrisgood.com/uav/airframe/full-size_construction.html

Quote
Home-made fuel tanks to go into wings.  How to make tanks?  Cut a foam core to the size of your future tank. Wrap with fiberglass cloth.  Use thinned (w/ alcohol) 30 minute epoxy as your resin and paint on with epoxy brush.  DO NOT use polyester resin - it will melt the foam and your mold with be gone.  Wrap another layer of cloth.  Paint with thinned epoxy again. Repeat this wrapping and epoxy layering AT LEAST five times.  If you want to increase strength to internal pressure, wrap after third or fourth layer with carbon fiber.  Cut hole to fit fuel fitting and epoxy correct sized keyring in place to strengthen opening.  Pour acetone into opening.  This will dissolve the foam.  Rinse a few times and you now have a custom fuel tank. Check for leaks and fix any holes w/ fiberglass cloth and epoxy.

UPDATE: Don't build your fuel tanks like this!  I built two tanks and left 15% nitro fuel in one overnight.  It ate away at the tank and leaked all the fuel over the inside of the wing.  The entire bottom sheeting was soaked and became warped due to the fuel.   I had to completely strip the covering off the bottom of the center wing section and leave a fan blowing on it to dry the whole thing out.

« Last Edit: November 16, 2012, 10:08:42 AM by saxpg »

Offline zajo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 918
Re: Galeb G2
« Reply #161 on: November 16, 2012, 10:10:50 AM »
U pitanju je nitro. Samo ubaci parce svile sa epoxia u kerozin nek stoi pa videces.
Every model airplane starts in a box and end in a bag :) Ido Segev

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #162 on: November 16, 2012, 12:31:08 PM »
Hvala na odgovorima.

Ako se pravi tank od epoxy-a obavezno mora da se radi u kalupu, jer je i izgled bitan u celoj priči.

Pričao sam jutros sa Jet Cat-om u Nemačkoj. Nije nikakav problem da naprave izduvnu cev i da bude sa jednim zidom. Tako bi se skinulo dosta od težine koja je na velikom kraku u odnosu na težište.
Nisam znao tačnu meru, pa sam rekao da je cev dugačka oko 800 - 900 mm. Rečeno mi je da na toliku dužinu nema potrebe da se smanjue prečnik i da za moju turbinu - P 80 iznosi 85 mm.
Cijena je prava sitnica, ne smem ni da napišem...  ")

Video sam na RC Universu, da su mnogi modelari pravili ovu cev od prohronskog lima 0,15 - 0,20 mm debljine.
Ima li takav lim da se kupi kod nas i da li znate neku firmu koja može da mi to zavari i napravi takvu cev?

Da li neko zna razliku u težini titanijumskog lima od 0,2 mm u odnosu na prohronski iste debljine?


Što se tiče ugla turbine u odnosu na osu trupa, gospodin mi je rekao da tako mali ugao ( 1 stepen) nema nikakvog značaja.
Kaže čak i da recimo turbina stoji pod uglom od 1 stepena u odnosu na izduvnu cev, skoro da nema veze, a pogotovo kad su u osi u odnosu na trup...

Eto toliko i hvala unapred na odgovorima...

Pozdrav

Mirče
« Last Edit: November 16, 2012, 12:33:04 PM by mirce »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Galeb G2
« Reply #163 on: November 16, 2012, 12:37:24 PM »
Neverovatno. Crtezi sjajno izgledaju. Moracu da sednem jedno popodne i da savladam neki od 3d programa.

Sto se tice izgleda rezervoara (spoljnih zidova), mislim da ne treba preterivati u detaljisanju glatkosti vec funkcionalnosti.
Oni ce svakako biti unutra i nece se videti. Mozda je moguce samo u zadnji sloj staviti malo vise smole i posle osmirglati i ispolirati.

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #164 on: November 16, 2012, 12:42:42 PM »
Estetika je bitna jer će to biti deo kita, a ne mogu nekom poslati nešto što je sve krivo i grbavo i još za to tražiti da plati... Nema smisla...

Mi smo ozbiljna firma...  :big smile

Nije problm da se naprave i kalupi za livenje, jer ih Martin nacrta dok kažeš "keks"...
Jedino ja to nisam nikad radio, ko zna možda probam.

Ideja je da bi tankovi mogli biti i od tankog alu lima. Zato su i nacrtani tako da se lako prave i vare...

Ako neko ima iskustva ili savet, dobrodošao je...

Pozdrav

Mirče
« Last Edit: November 16, 2012, 12:50:55 PM by mirce »