Author Topic: Galeb G2  (Read 323737 times)

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Galeb G2
« Reply #90 on: April 17, 2012, 05:53:00 PM »
Koliko po slikama vidim, sve izgleda mnogo ozbiljnije od Robarta.
Sto se guma tice, mislim da je najjeftinija varijanta da se obratis firmi Beta Roll iz Novog Sada (deo Madjarske firme)
kod koje svi mi graficari nalivamo gumu na valjke za stamparske masine. Mozes napraviti kalup a oni ti samo napune gumom.
Mislim da bi cena bila bezveznna, a mozes napraviti na alatu svakakve perverzije (sare, oznake i sl kao sto su Rusi radili na Jak-u)
)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #91 on: April 17, 2012, 06:04:07 PM »
Priča oko guma meni nije interesantna jer ja letim sa travnatog terena. Kod Behotec-a gume u dimenziji koja bi meni odgovarala koštaju oko 50-tak evra, što nije neka preterana stavka u odnosu na sve ostalo....

Kad bi sračunao cenu kalupa i cenu odlivka u Beta Roll-u, sigurno bi prevazilazila gore pomenutu vrednost i trabalo bi mnogo setova da se sve isplati...

Pozdrav

Mirče

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: Galeb G2
« Reply #92 on: April 17, 2012, 07:14:28 PM »
Nadam se da si se sad uverio u to da je Robart daleko od Behotec-a i zašto sam protiv njega, pogotovo na ovakvim modelima !?

Pozdrav
Miša
« Last Edit: April 17, 2012, 07:25:04 PM by miša2002 »
#FFCC00

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #93 on: April 18, 2012, 12:11:08 AM »
Nemam ja šta da se uveravam...  Robart nije ni bio opcija za ovaj model.

Naravno da od Robarta ima i boljih i gorih trapova. Nekad se držiš planova i onog šro se preporučuje, nekada se ima mogućnost izbora.
Da budemo iskreni, mene je Robart sasvim dobro služio i služi me i dalje. Svi problemi koje sam imao isključivo su posledica mojih grešaka...

Sierini trapovi su extra, ali takva je i cena...

Behotec pruža vrhunski kvalitet, za vrlo prihvatljivu cenu. Trapovima, koje sam kupio za Galeba, veoma sam zadovoljan.
Vidim da se ovaj brend stavljaju u mnoge jet modele i da rade savršeno. Ono što je veoma bitno, Behotec pruža dobar servis kupcima, pogotovo što je firma u Evropi.

Što se tiče trapova za Galeba, tu nije bilo dileme. Ispostavilo se da Behotec ima opremu koja u potpunosti zadovoljava sve kriterijume za ovaj projekat.
Mehanizmi trapova su dimenzionisani za model i malo veće težine nego što će biti G2, prednja noga je skala i na nju se montira točak koji je tačna razmere pravog.
Prateća oprema je vrhunskog kvaliteta, svi sitni delovi su od firme Festo, ventil ima izvod za kočnice (meni za Galeba ne trebaju, ali nije na odmet)...

Za sada sve ostavlja dobar utisak i nadam se da će tako biti i kad se krene sa letenjem.

Pozdrav

Mirče

 



« Last Edit: April 18, 2012, 12:13:44 AM by mirce »

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1469
  • teramo ga jako
Re: Galeb G2
« Reply #94 on: April 19, 2012, 03:55:56 PM »
Nisam u toku sa ovom pricom ,ali poshto vidim da se raspravljate oko stajnih trapova i kvaliteta ,Mislim da bi Prva Petoletka to odradila mnogo mnogo bolje i  perverznije ,ali eto sad meni rade za moju utvu pa kad se sve to skocka bicete zavidni shto niste odmah potrazili stajne trapove na pravu adresu

Prva Petoletka je radila sve stajne trapove za sve nashe avione  pa cak i za neke strane ,dao bog imam uvid u dokumentaciju i kontak sa njim pa mogu da trazim i radim shta god hocu
 te ovaj te onaj ,kakav stranac ,Petoletka je Petoletka ,ako da bog da pokrenem proces izrade stajnih trapova za RC modele pa da vidite ko ce da bude na prvom mestu ,imamo doru gumu,mozemo i felne i gume da radimo ,ali otom potom

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Galeb G2
« Reply #95 on: April 19, 2012, 04:57:31 PM »
 :)aplauz Ako uspeš da ih ubediš da rade trapove, imaće posla i za inostrane modelare. Naravno nemogu se očekivati serije od hiljadu komada, ali izazov stoji. Nemaju ni oni preko velike serije. Što se tiče kvaliteta siguran sam da će biti vrhunski. Za Petoletku je nekada Evropa bila mala. Radio sam sa njima i znam šta sve mogu od pneumatike da naprave.  (res)
ex pseudonijum: licider

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1469
  • teramo ga jako
Re: Galeb G2
« Reply #96 on: April 19, 2012, 08:49:02 PM »
Savo ,radim u fabrici i imam dodir sa kompletnom dokumentacijom shto bash i nema svako ,prvo sam poceo da radim kao programer za mashinam i znam kakve su nam mogucnosti ,posle nekog vremena sam poceo da se raspitujem oko tehnicke dokumentacije svih trapova koje smo radili i bilo je pitanje zashto se ja raspitujem ,nedavno mozda pre jedno dva meseca me je direktor fabrike zvao na razgovor i saznavshi cime se ja bavim dao mi je za pravo da radim shta god hocu u vezi modelarstva ,dal to bio sami stajni trap ili viljushka ili neke felne covek mi je dao otvorene ruke za moj prozvod pa cak ponudio neku kintu da napredujem sa tim ,naravno nisam takav da se grabim oko para ali sam takav da poguram ovu pricu do kraja i da PPT izadje sa ozbiljnim i dobrim stajnim trapovima na scenu ,videcemo shta ce biti sa tim jer je ta prica moja doshla do generalnog u fabrici ,
radi se prvi prototip mog stajnog trapa za utvu i kako stoje stvari ide na dobro,ali vreme radi svoje ,mora da se ceka jer ima i precish stvari od mojih trapova

u svakom slucaju bicete obaveshteni i naravno sve ce biti fotografisano iz prvih ruku


otvoricu topik PETOLETKA NA DOHVAT RUKE ,

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #97 on: April 20, 2012, 12:21:41 AM »
Dejane, lepo da imaš mogućnost da praviš takve delove. U svetu ima dosta firmi koje prave stajne trapove i prateće delove za njih. Ono što je mnogo ozbiljnije je razvoj nekog projekta, jer džabe oprema ako se nema adekvatna dokumentacija. Pod ovim ne mislim na planove od pravih aviona, nego na one namenjene modelarstvu.
Siera, naprimer, uzima ozbiljnu "lovu" u ovom segmentu, pošto prave i "custom made" trapove. Modelari ne pitaju šta košta i plaćaju "paprene" cifre da bi dobili neki unikatan deo. Znam pouzdano, da su kalupi za izradu guma za točkove, za veliki P 47 koji su pravili Frank i društvo, platili 5000$ !!!! Da, da, samo kalup za livenje guma...
No, ne zaboavite, te gume imaju sve do najmanjeg detalja kao što su imale i prave, a i prečnika su 10" (254 mm)...

Ali, da se mi vratimo našem Galebu, moj majstor Gojko je napravio nove osovine i rezbušio otvore na točkovima, tako da je sad sve namontirano...


















Danas je projekat Galeba G2, ponovo doživeo koncepcijske izmene. Radi se o bajenotima i spoju krila (uški) sa trupom, koji je trebao da bude preko 4 pljosnata čelična bajoneta i aluminijumskih vodjica za njihovo fiksiranje.

Pljosnati bajoneti su bili jedina opcija jer za okrugle bajonete nije bilo mesta i okrugle cevi su mnogo slabije od pljosnatog materijala.
Problem je u tome što su trapovi na ovom modelu u samim uškama i sa silama koje sa javljaju prilikom poletanja i sletanja treba računati tokom konstrukcije modela.
 
Pisao sam već da je čika Dule, kao dipl. ing. sve proračunao i primenio mnoge koeficijente u toj računici. Da bi imali malo bližu sliku, sa odredjenim opterećenjem krila sila na kraju bajoneta u trupu, iznosi i do 400 kg!!!

Sve u svemu, pljosnati bajoneti to mogu da izdrže ali su mnogo teški, pa je ova zamisao na kraju "pala u vodu"...

Nova koncepcije je da se pravi krilo iz jednog dela, eventualno da se vremenom ponudi varijanta centroplana sa dve uške.
Krilo iz jednog dela razrešava mnoge probleme, može da se napravi dovoljno jako, a da nije preteško. Raspona je 2060mm i sa varijantom da se skidaju tip tankovi, relativno je lako za transport i manipulaciju.
Druga opcija je krilo iz tri dela, gde bi centroplan imao oko 1100 mm raspona i preko okruglih bajoneta bi se montirale uške. U ovoj varijanti uške su malo manje od 500 mm. Ovo je zgodnijeza transport, ali malo povećava težinu i komplikuje uzradu krila.

Trup Galeba sa gore opisanim krilom, pruža i bolje mogućnosti za ugradnju turbine i usisnih kanala. Kad se krilo skine, kroz otvor na donjem delu trupa otvara se direktni pristup turbini, rezervoarima i usisnim kanalima. Time se izbegava pravljenje najmanje dva otvora sa poklopcima na gornjem delu trupa (kao što su na Pantheru).
Verovatno će se raditi i prednji deo trupa na skidanje, biće od plastike, pa bi se on iskoristio da se ispod njega u prednjem delu trupa postavi neophodna oprema i za "povezivanje" prednjeg dela modela sa otvorom krila...

Za sada su sve ovo samo razmišljanja, a mnogo će se konkretnije znati kad se napravi 3D model.
Martin će za koji dan dobiti tačne crteže krila i kreće u akciju izradu 3D projekta, na kojem će se tačno videti šta i kako stoji na modelu.   

Na kraju, najbitnija stvar u svakom projektu je da se ne zakomplikuje preterano i da model bude jednostavan za izradu, lak, jeftin, a dovoljno jak.
Mislim da je ova najnovija varijanta, za sada najboje ponudjeno rešenje.

Pozdrav

Mirče

« Last Edit: April 20, 2012, 12:28:51 AM by mirce »

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #98 on: August 30, 2012, 11:58:43 AM »
U zadnjih nedelju dana imao sam sa Martinom par "seansi" vezanih za 3D projekat za G-2.

Trenutno je najbitnije da sve bude dobro osmišljeno kako kasnije, tokom izrade modela, modelari ne bi imali problem oko dorada i prepravki.
Zato ćemo mnogo vremena posvetiti ovoj fazi, dizajnu i crtanju, jer sve što se sada bolje odradi, kasnije smanjuje "glavobolje".


Sinoć sam ponovo video trup i mogu vam reći da je u velikoj meri odradjen, pogotovo "peglanje" svih neravnina na njemu, što je bio i najveći posao.

Trup je, u odnosu na pravi, morao da doživi neke male izmene, i to u prečniku izduvne cevi (samim tim i zadnjeg dela), jer je otvor izduva na Galebu 400 mm, a to bi u našoj razmeri ( 1/5 ) bilo samo 80 mm.
Otvor mora biti najmanje 110 mm tako da se to moralo modifikovati.
Usisni otvori su dobre veličine...


Ja sam u Corelu nacrtao kompletno krilo i sve detalje na njemu (trapovi u tačnim proporcijana, poklopci trapova, eleroni, flapsovi, ramenjače...)...
Crtež krila je prebačen u 3D fajl i uveliko je već kod Martina.
Sinoć smo dogovorili skoro sve detalje oko njegovog crtanja, a obećano mi je da će za ponedeljak uveče krilo biti kompletno nacrtano.


Sledeća faza je da se sa tim krilom "odseče", da tako kažem, trup i da se dobije tačan otvor gde će ono dolaziti sa donje strane...
Martin kaže da to neće biti problem...


Sve u svemu, do sada su radovi na Galebu išli kako su išli, ali pošto je Thunderbolt gotov, na projektu G-2 će se sada mnogo više i brže raditi.
 
U zavisnosti od finansijskih mogućnosti Kombinata, videćemo u kom pravcu će ići dalji radovi na Galebu G-2.
Izrada samog modela i nabavka opreme (servoi, pneumatika i ostalo...) nije sporna, ostaje samo pitanje šta raditi sa turbinom?
Žao mi je da "raskupusam" F9F, jer toliko lepo i dobro leti da je prosto "greh" penzionisati ga.
Sa druge strane kupovina nove turbine ( Jet Cat 100 ) baš i nije mala stavka.

Kako napisah, videćemo...

Novi tekstovi ubrzo...

Pozdrav

Mirče


Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #99 on: September 05, 2012, 10:44:49 AM »
Juče je Martin opet bio u Kombinatu. Doneo svoj lap top i crteže koje je do sada napravio.

Najviše vremena smo opet proveli oko krila. Nacrtana je jedna polovina (vrlo lako se sve iskopira i za drugu stranu).
Naravno, kao i u svakom razvoju, dogovorene su neke izmene.
Već sam pisao ranije, bitno je da se sve dobro isplanira kako se kasnije ne bi pojavljivali problemi oko izrade.
Nije jednostavno i ne može se "copy - paste" sa planova modela koje sam do sada radio.

Martin je "skinuo" mere od točka i stajnog trapa, tako da će pri sledećem susretu i ovaj sklop u tačnoj razmeri biti "ubačen" na crtež.
Interesantno je napomenuti da su sve rebra odmah crtana sa olakšanjima i na računaru sve mnogo dobro izgleda.

Na krilima ima da se odradi još dosta detalja, ali sve ide u vrlo dobrom pravcu.

Nažalost (moju), za koji dan Martin ide na godišnji, pa će opet biti dvonedeljna pauza, ali šta da se radi... 

Pozdrav

Mirče

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #100 on: September 06, 2012, 01:41:13 AM »
Evo jedne sličice, da ne mislite da samo pričam...

Doduše, to je nešto što mi je Martin poslao sa pitanjem kako da razrešimo problem oko trapa, ali samo mala ilustracija kako to rade kooperanti našeg Kombinata...



Danas, tj. juče, su mi bili Čika Dule, Jole i Goša u poseti i u razgovoru oko ovog projekta razjasnili smo neke nedoumice oko izrade krila.
Za sada mogu samo reći da će ovo biti veoma interesantan projekat, sa dosta stvari koje će se prilično specifično raditi, čak pomalo i nesvakidašnje.
No, krajnji rezultat i kit i model, moraju biti kvalitetni i relativno jednostavni za izradu...

Pozdrav

Mirče

Offline zajo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 918
Re: Galeb G2
« Reply #101 on: September 10, 2012, 10:38:05 AM »
Samo napred Mirce, stvarno interesantan pristap. Bas me zanima kolko ce ovi kompjuteri pomoci jer ti si radio savrseno i bez njime.
 (pijemo)
Every model airplane starts in a box and end in a bag :) Ido Segev

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #102 on: September 10, 2012, 11:15:43 AM »
Hvala Zajo...

Kompjuter mnogo pomaže, jer kad se dobro nacrta, doslovno se sve može izprojektovati i videti kako će da izgleda.
Ovaj primer sa trapom to dokazuje.
Zato sam i napisao da ćemo posvetiti, ako treba i više vremena crtanju, jer će to posle u mnogome smanjiti dorade na izradi modela.

Ono što me je oduševilo je Martinov pristup, recimo, kako je nacrtao trap. Kad je bio zadnji put skidao je mere sa trapa 15 minuta, ali kad sam video crtež, oduševio sam se, nacrtan je do detalja...

Jedva čekam da se vrati sa mora i da nastavimo radove...

Za koji dan, u Kombinat treba da stigne mašina za vakumiranje. Joleta je ima i svojoj firmi, ali je već godinama ne koristi

Na Galebu će biti delova odradjenih od plastike, slično kao što su napravljeni delovi na Pantheru. Recimo, to su kabina, rezeroari na kraju krla, prednji deo modela...

Da se vratim opet na 3D crtež. Svaki od gore navedenih plastičnih delova može da se "izvadi" sa crteža i da se kao fajl odnese na CNC mašinu gde će se napraviti alat.
Alat se postavi u "vakumirku" i prave se delovi od plastike.
3D crtež u mnogome skraćuje vreme izrade alata, a povećava preciznost.


Pozdrav

Mirče

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Galeb G2
« Reply #103 on: September 24, 2012, 05:40:25 PM »
Martin se vratio sa godišnjeg, a u medjuvremenu smo u Kombinatu razrešili neke nedoumice i probleme koji su se javljali oko konstrukcije krila za G-2.

Kao što sam pisao, profil, na mestu gde treba da dodje točak, bio je taman koliki je sklop stajnog trapa sa točkom.
Kad sam birao profil za model, nisam hteo da eksperimentišem, pa sam skenirao i precrtao profil i uglove od Panthera.
Pošto, kako sam rekao, trap i točak ne mogu da stanu u visinu krila na tom mestu, preračunali smo debljinu profila, pa smo ustanovili da mu je visina 12%.
Povećanje profila na 15% razrešilo bi sve "muke" oko stajnog trapa i tako je i odradjeno.

Tada mi je Martin rekao da ima program sa profilima u kojem može da ih uporedjuje.
Pošto je ovaj "naš" profil, em precrtavan sa skena, em je doživljavao izmene "u hodu", rekosmo ajde da vidimo koji bi bio neki sličan "originalan" profil.
Kad smo ubacili "naš" profil u program, ispostavilo se da je to NACA 2415. Razlike su bile minimalne...



Ko ne zna, NACA 2415 nalazi se na CMP modelima, i recimo Zero sa tim profilom leti savršeno...


Sledeći korak je bilo vitoperenje krila.
Opet se vraćam na Panthera, gde su krila vitoperena i pokazalo se da model leti veoma stabilno i na minimalnim brzinama kod sletanja (ne pitajte me kako sam to otkrio, he, he...)...
Skoro svaki Zirolijev model ima vitoperena krila, a i u razgovorima sa čika Duletom, preporučio mi je da krila obavezno vitoperim, ako imam mogućnost da to uradim.
Naravno da mogućnost postoji, a 3D crtež je pokazao koliko treba da se podigne izlazna ivica na kraju krila, za odredjeni ugao vitoperenja.
Martin je i to dodao na crtež krila...

Razrešene su i donje ramenjače u sredini krila, koja treba da budu iz jednog dela, ali da imaju ugao na sredini.
Ko je zaboravio, Galeb ima od gore ravno krila, a V je ustvari samo toliki koliko se smanjuje visina profila sa donje strane.
Pošto se rebra smanjuju od sredine prema krajevima, na donjim ramenjačama se javlja odredjeni ugao.

3D crtež će nam pomoći da napravimo alat i da u njemu pravimo donje ramenjače. Ramenjače će biti laminirane od više slojeva tankih čamovih letvica, sa mogućnošću da se izmedju njih dodaje i carbonski roving, čime bi se drastično povećala čvrstoća krila.
Kad se ramenjača izvadi iz alata, ostaje u zadatom obliku i lako se montira na konstrukciju.

Ovo se sve radi da bi se izbegli bajoneti koji bi morali biti veoma jaki, a samim tim i teški...
Galeb ima točkove koji su smešteni poprilično daleko od trupa. Prednost takvog stajnog trapa je veliki razmak, pa samim tim i stabilnost pri rulanju, ali mana je što krilo mora biti veoma čvrsto da bi izdržalo gruba sletanja...

Nadam se da ću ovih dana imati crteže krila, pa će sve ovo o čemu pišem biti jasnije...

Važno je da se radi...

Pre neki dam sam dobio mail od jednog modelara iz USA, pita šta se dešava sa Galebom G-2 i kad će se pojaviti kit?

Ako je neko nestrpljiv, onda sam ja to sigurno...

Pozdrav

Mirče



« Last Edit: September 24, 2012, 05:42:53 PM by mirce »

Offline aerofly

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 324
    • facebook.com/modeling.serbia
Re: Galeb G2
« Reply #104 on: September 24, 2012, 08:15:08 PM »
Mozda smo i svi mi pomalo nestrpljivi pogotovu kada je rec o tom modelu ;namig verovatno Vam dosta vremena i paznje odvlace ostale zapocete stvari u svakom slucaju sretno na dalje!pozdrav