Author Topic: Ziroli P 38 - Lightning  (Read 47267 times)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #15 on: September 22, 2011, 12:01:06 AM »
Molio sa Tijana da mi ih naruči kod Zirolija.
Bajonet je 1 1/4 " ili 32 mm.
Ne vredi da tražim ovde, jer su svi otvori za bajonete i cevi, na rebrima, već napravljene na colovske mere...

Pozdrav

Mirče

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #16 on: September 22, 2011, 04:33:21 PM »
Ko izmisli te colove - taj je stoka obična!!!

 (pijemo)
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #17 on: September 23, 2011, 08:34:44 AM »
Trup konačno počinje da liči na Lightninga...

Prvo sam polepio letvice na prednjem delu trupa koji se skida...





Kad sam odvojio prednji kraj video sam da je prilično lak, a veoma čvrst...








Radovi su potom nastavljeni lepljenjem preostalih polu rebara kabine na centroplan. Kad su sva bila na svom mestu, i na njih su došle letvice...







Plastični prednji kraj je deo kita, kupljen kod Zirolija.
P 38 je konačno počeo da liči na sebe.   


Prednji kraj trupa se fiksira sa jednim zavrtnjem, kroz plastiku od napred.
Da bi sve nalegalo kako treba, za zadnje strane prednjeg kraja, ulepio sam karbonsku cevčicu, koja kao štift, pasent ulazi u drugu karbonsku cev ulepljenu za centroplanski deo.





Spoj je veoma jak, a lagan...


Danas nastavak radova...

Pozdrav

Mirče

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1251
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #18 on: September 23, 2011, 11:42:59 AM »
Ovo je fenomenalno! :)aplauz

Offline Anakin

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 541
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #19 on: September 23, 2011, 12:19:56 PM »
Wow, svaka cast! Lightning mi se oduvek veoma dopadao jer se razlikuje od klasicnih lovaca iz WWII i vise podseca na nekog bombardera. Ne sumnjam da ce, kada ga zavrsis, ovo biti prava mrga :jaki: od aviona. Pa kad zagrme dva motora... Sad, ko o cemu, baba o ustipcima. Jel' imas neke ideje za kolor semu?

Sve najbolje u daljem radu.
And this, ladies and gentlemen, is the very first Fokker airplane built in the world. The Dutch call it the mother Fokker.
— Custodian at the Aviodome aviation museum, Schiphol airport Amsterdam.

An old pilot is one who can remember when flying was dangerous and sex was safe.

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #20 on: September 23, 2011, 02:00:19 PM »
Kolor šema, pa nisam baš detaljno gledao kakvih sve ima, ali verovatno nešto na srebrno...

Offline disljenko

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 353
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #21 on: September 25, 2011, 10:57:30 AM »
E Mirce pogledaj ovaj klip, ovo mi deluje kao odlican sigurnosni dodatak za ono sto tebe muci.....kontam da ukoliko jedan od motora nekim slucajem stane u letu, na ovaj nacin moze da se pokrene.


Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #22 on: September 27, 2011, 10:54:50 AM »
Iako se niko iz Kombinata nije oglašavo par dana, to ne znači da naša Radna organizacija nije radila... Šta više...

Prvo bih se zahvalio svima na podršci i lepim rečima vezanim za ovaj projekat. Vidim da se mnogima ovaj neobični avion veoma svidja.

Što se tiče kolor šeme, kako rekoh, 99% će biti nešto na srebrno. Srebrna boja mnogo lepo izgleda u vazduhu...
Pregledajući literaturu na internetu vezanu za ovaj avion, otkrio sam da smo ga imali i mi. Evo dve slike sa objašnjenjima...





Ko zna, možda bude ovakav...


Što se tiče alnasera prikazanih na videu predhodnog posta, teško da bi to pomoglo ako motor stane.
Problem kod ovog aviona je u tome da ako ne smanjite gas na ler malte ne istog trenutka kad jedan od dva motor stane, P 38 odmah pada u stoling...
Ako se i snadjete, pričam vam šta sam čitao na netu, treba dobro da procenite koji je motor stao, pa da vertikalcima kompenzujete "kontru". Ako se i tu "zeznete", pogadjate šta se zbiva...
Sa jednim motorom nema letenja, nego "nos modela" dole i sleći što pre...
Sve u svemu, nevesela situacija...
Ko se tu snadje još da alnasuje, alal mu vera...


Radovi na modelu ulaze u fazu da se dosta radi a, malo vidi.


Prešmirglan je centroplan i letvice koje daju oblik trupu...



Potom sam počeo da plankiran centroplan i prednji deo trupa koji se skida.
Centroplan sam, za sada, plankirao sa gornje strane, ostavljajući donju stranu otvorenu za montažu 8 komada drvenih klocni, kroz koje će se kasnije fiksirati bumovi (trupovi).
Prve plankove sam stavio na izlaznu ivicu.



Da bi plankovi lepo legli jedan do drugog, primenio sam "tehniku" spajanja sa malim lajsnama koje do pola zalepim za već postavljen plank. Sad kad dodje sledeći plank da se lepi, on le nalegne na predhodni samo svojom debljinom (3 mm), nego ima 5 mm lajsnu na koju se osloni...



Malo po malo, gornja strana je odradjena...





Sa donje strane, spoljna ivica kutije u koji će doći flaps, prilepljena je za gornji plank.




Na centroplanu su posavljene i letvice u koje će se pričvrstiti poklopci od servoa flapsova...



... i letvice kroz koje će prolaziti šraf za fiksiranje uški...



...o ovome ću još pisati kad uške budu gotove.


Plank od 3 mm balze se postavlja i na poklopac prednjeg dela trupa. Doduše još nije gotov, ali tek što nije...









Za sva lepljenja sam koristio Henkel Expres beli lepak. Plankove balze za prednji poklopac sam kvasio sa vrućom vodom, kako bi se lakše oblikovali.


Početo je plankiranje kabine. Pošto je ona sva u radijusima, moraću to da izvedem sa "trakama" balze, verovatno ne širim od 20 mm. Bez obzira što su trake uzane i one se moraju kvasiti.




Naravno u Kombinat svakodnevno dolaze razne "delegacije", a foto aparat je ovekovečio posetu čika Duleta i Oka...



Bili su nam i Bane, Sale, Jole, Gogi iz Beograda, Aleksa, Žika...


Pozdrav

Mirče


« Last Edit: September 27, 2011, 11:08:47 AM by mirce »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #23 on: September 28, 2011, 01:03:36 AM »
koliko se da videti, kombinat radi punom parom. nadam se da ce se ovih dana nesto i leteti.

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #24 on: October 03, 2011, 10:36:24 AM »
Kako reče Miša u predhodnom postu, Kombinat radi punom parom, a da smo pravi Kombinat evo i slike...



I dok su jedni pekli paprike, drugi su modelarili...


 
Sa Lightning-om se nije mnogo napredovalo, jerbo, kao što znate, imali smo uzbudjenja prvih letova sa Hellcat-om, pa je P 38 bio malo "u zapećku".
No, nije da se baš ništa nije radilo...

Nameštena je i zalepljena plastika koja daje oblik prednjem delu trupa.
Mozgao sam kako da je fiksiram, a da se ne pomeri prilikom lepljenja. Najzgodnije je bilo da napravim kockice od tvrde balze u koje će se plastični deo ušrafiti. Naravno, kockice sam morao malo upustiti, za debljinu plastike, kako bi se ivice poravnale.





Kad je to bilo namešteno (trebalo je dosta "upasivanja" da sve bude zadovoljavajuće), sa epoxijem sam prilepio plastiku uz kockice i stegao je sa malim šrefićima...

Kad se lepak osušio, povadio sam šrafiće i spoj pregitovao akrilnim gitom.







Sastav prednjeg dela koji se skida i centroplana je prilično dobar... ;namig




Sledeće je bilo da napravim vodjice za mitraljeze i top.
Pravi P 38 je imao 4 mitraljeza i top u sredini na samom prednjem delu trupa.



Ziroli je "lukavo" smislio kako da se ovo relativno lako odradi. Kroz prva dva rebra predvideo je otvore od 10 mm kroz koje, kad uguraš cev, sa zasečenim vrhom, može tačno da se vidi gde i kako treba napraviti otvor na prednjem delu trupa.



E sad, potrebno je vremena da se sve lepo "upicani", treba "sto puta" cev staviti, izvaditi, doterati malo šmirgl papirom, pa ponovo isto, ali na kraju, rezultat su savršeni otvori...







Na centroplanu je došla faza (to baš ne volim da radim, ali šta ću) da se lepe letvice za formiranje kabine.
Letvice se postavljaju jedna po jedna i prvo moraju da se upasuju, potom kvase vrelom vodom i na kraju se lepe belim lepkom...
Dva tri mala planka je norma za dan, pošto svaki mora da se suši.








Dok se lepak i plankovi suše, spremio sam plan, "rebarca" i ostale "drangulije", za desnu ušku...





Kao i obično, prvo sam napravio ramenjače...



Pošto je uška dosta uzana na kraju, letvice nisam  ojačavao skroz do kraja, nego samo do pola uške.





Rebra koja nose bajonet i kutije od flapsova, moraju da se ojačaju i sad mi bilo zgodnije da to odradim...



I na ovom modelu, kao i na svim Zirolijevim planovima, uške su vitoperene na krajevima. To se postiže, kao što znate, dodavanjem letvice na zadnjem delu uške, na koju se postavljaju rebra. Pošto su rebra prema krajevima sve manja i manja, samim tim su sve više podignuta i izlazne ivice uški idu prema gore, povećavajući stabilnost modela na malim brzinama.




Na zid od radionice sam zalepio plan od trupa, malko da ga "gledim"... Lightning je baš velik...




Pozdrav

Mirče









« Last Edit: October 03, 2011, 11:53:33 AM by mirce »

Offline Schwab

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 468
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #25 on: October 03, 2011, 11:09:25 AM »
 :)aplauz
For the first time I was flying by Jet propulsion!No engine vibrations.No torque and no lashing sound of the engine propeller.Accompanied by a whistling sound, my jet shot through the air. Later when asked what it felt like, I said, "It was as though angels were pushing". 'Adolf Galland-ME262 ace'

Offline POSEIDON

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 395
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #26 on: October 03, 2011, 05:53:22 PM »
Ooooo mirče,ti neumorni čoveče!!!!! (res)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #27 on: October 09, 2011, 09:26:17 PM »
Nastavljeno je sa radovima na uškama. Jednu sam napravio do pola i tu sam stao jer da bih nastavio posao treba mi aluminijumski bajonet.
Bajonet je kupljen, stigao je kod Tijana u firmu, ali pošto su tamo stigli i neki od naručenih delova za Stuku, čekam da se sve kompletira, pa da mi sve pošalje o jednom trošku.

Evo par slika kako se radilo i dokle se stiglo...

Pošto je napravljena donja ramenjača i fiksirana na plan, morao sam na svkom rebru da povećam prostor za ramenjaču. Kao što znate, po planu je ramenjača 12x6, a ja je pravim od dve letvice 15x5 i 15x4 mm, koje medjusobno zalepim, tako da dobijem ramenjaču dimenzije 15x9 mm.
Ovakve ramenjače sam koristio na svim Zirolijevim modelima koji su pravljeni u Kombinatu...

Uška na Ligtningu je relativno mala i ovakvu duplu ramenjaču sam pravio samo do pola, a od pola je ostala deblja letvica 15x5 mm.





Mesto gde se ramenjače smanjuju iskoristio sam da rebra povežem sa dve letvice koje će kasnije nositi poklopac od servoa za eleron.


Pre plankiranja sam proverio da li su sva rebra poravnata na izlaznoj ivici. Od drugog do četvrtog rebra predvidjen je prostor za kutiju flapsa, tako da izlazne ivize tih rebara ne naležu na plan.
Stoga sam morao da primenim "zidarske" metode i sa koncem poravnam sva rebra...





Kad sam bio zadovoljan kako "rebarca" stoje, počeo sam sa plankiranjem postavivši prvi plank na pola ramenjače i prama nazad i potom sve do izlazne ivice...



Na kraju uška je izgledala ovako:



Sa gornje strane uška je skroz izplankirana...



...napravljen je i radijus na kraju...



...kutija za flaps...



...eleron, opet do negde...





Postavljene su i ulepljene sve letvice u koje će se ušrafljivati poklopci servoa i šarke od flapsova...






Dobar deo od ovog posla odradjen je i na drugoš uški, a onda pauza dok ne stigne bajonet...

Pozdrav

Mirče



« Last Edit: October 09, 2011, 09:28:55 PM by mirce »


Offline Goran-Le

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 193
Re: Ziroli P 38 - Lightning
« Reply #29 on: October 17, 2011, 09:05:57 AM »
Sta reci za ovako lep avion,precizan,pedantan i brz rad (res) :)aplauz Druze avion je prelep i uopste nesumnjam da ce u tvojoj izradi biti VRH!!! Samo napred ako sta mogu da pomognem(znas vec oko cega) mmmm,na raspolaganju sam!