Author Topic: Пројекат М 1022  (Read 312060 times)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #195 on: September 08, 2012, 11:10:21 PM »
Дан сам направио још четири лета. Почео сам да "опипавам" IMAC basic програм. Испробао сам неколико комбинација максималних отклона крилаца и крме висине и, после свега, мислим да ћу тежиште модела да померим још мало напред.



Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Пројекат М 1022
« Reply #196 on: September 09, 2012, 04:12:20 PM »
Gos'n Preško, konačno da vam i ja čestitam na lepom modelarskom projektu.  :)aplauz Mnogo klasičnih a i savremenih tehnoloških postupaka smo videli, od CAD dizajna do dekorisanja. I ja sam sa pažnjom pratio. Kako vidim, zadovoljni ste sa rezultatom, letnim karakteristikama. Želim da vam dugo daje lepe trenutke na livadi.
 (pijemo)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #197 on: September 09, 2012, 08:03:35 PM »
Laslo,
Hvala na čestitkama.

Ima još sitnih nedostataka, ali radi se na njihovom otklanjanju.
Biće reči i o tome.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #198 on: September 16, 2012, 11:52:26 PM »
Данас се доста летело http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,10187.0.html .

Направио сам пет летова и мислим да сам, дефинитивно, завршио са подешавањем “BG MUNJE”.









Битна промена је нова позиција серво покретача хоризонталне крме.





О томе ће бити више речи касније.


Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #199 on: September 18, 2012, 06:01:54 PM »
Као што сам напоменуо у претходном посту, променио сам позицију серво покретача хоризонталне крме. Како нисам имао времена раније, ево сад пар речи и фотографија о томе.

Још код првог подешавања тежишта модела, било је речи о овој промени. Међутим, из практичних и естетских разлога нисам желео ово да урадим, па чак ни по цену повећања масе модела. С једне стране мислим да код модела са СУС моторима није добро да сервои буду изложени масним издувним гасовима, а са друге стране мени лично не изгледа лепо кад серво вири из контуре модела. Има ту и повећања отпора, али не битног.

Међутим, мени се јавио проблем друге врсте. Најлонска сајла која преноси кретање од сервоа до хоризонталне крме је била предуга и претанка. Због њене изтегљивости имао сам “празан” ход у командном колу висине. Наиме кад серво стоји крма има мали ход у зависности од спољњег оптерећења. Односно кад серво почиње да се креће крма у првом тренутку мирује (има мало кашњење).

Овај “празан” ход омета прецизно летење и поготово ми је сметао код слетања.

Одлука је дефинитивно пала. Неки су ми ову преправку одавно предлагали, неки (Дуле) чак инсистирали на њој и на крају сам преломио.

Имао сам на располагању нов “Hitec”-ов серво, који је по снази и величини одговарао овој намени. На месту уградње сервоа, испод хоризонталног репа, остао је још комад олова од око 65gr. Серво са полугом за покретање крме је имао масу од око 45gr. Ова разлика ми је одговарала, јер сам и онако планирао да тежиште модела померим још мало напред.

Прионуо сам на посао. Прво сам извадио олово, значи морао сам да направим отвор у монокоту.





Следећа радња је била прављење отвора за серво на трупу.











На овом месту је излазила сајла за команду у претходној варијанти, па сам морао да је ишчупам и при томе сам незнатно оштетио труп. Ово је поправљено полистерским китом.



Како нисам имао фарбу, ово сам покрио монокотом.





Бок трупа, на овом месту, је направљен од балзе па нисам могао да монтирам серво директно на њега. С тога сам направио носаче од авио шпера дебљине 2mm и улепио их са унутрашње стране трупа.







На овај начин сам мало увукао серво у труп (максимално колико сам могао). Пре монтаже сервоа, све ивице отвора сам натопио супер лепком, да бих балзу заштитио од масноће из издувних гасова.



Извадио сам стари серво из трупа.



Нови серво сам са пријемником спојио помоћу продужног кабла. Како су конектори сервоа и продужног кабла на неприступачном месту и не могу се контролисати, ову везу сам осигурао термо бужиром.



Кабл сам затим пластичном везицом спојио за оквир трупа на крају кабине. Нисам га превише затегао, али му нисам ни дозволио да ландара и удара у бокове трупа.



Монокотом сам покрио направљени отвор на доњаци трупа.





Направио сам полугу за покретање крме.



И на крају сам све ово повезао.



Овом преправком сам, једним ударцем, убио две муве. Како су показали последњи летови, модел сад много боље слуша команду висине, а и извадио сам последњи комад олова и додатно олакшао модел. Ако се сећате, на првим летовима, је испод репа било 130gr олова.

Још само да кажем да исти “празан” ход постоји и у командном колу правца, али ми, у току лета, не смета па овде нећу ништа дирати.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #200 on: September 23, 2012, 08:38:38 PM »
Данас сам летео, покушавао да вежбам IMAC програм.

На моделу нисам ништа мењао. Модел лети добро, али ће мени требати више тренаже за прецизно летење.






Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Пројекат М 1022
« Reply #201 on: September 24, 2012, 04:02:41 PM »
Gos'n Preško, nemam dobro iskustvo sa HS-225MG servom. Bez obzira što je kvalitetan i sa većinom mesinganim zupčanicima, slaba tačka je prvi kod motora mali tanak plastični zupčanik, pa još i sa veoma malim zupcima. Imao sam više puta lom tih zubaca na malom Fun modelu sa sus motorom, ali na sreću bez posledica. Čak i ako se rukom jače pomera poluga servoa, koje inače treba izbegavati, može da se polome, ili ako se udari nehotice komandna površina na koji je povezan. O konstantnom dinamičnom opterećenju na modelima sa SUS motorom da i ne govorim. Zašto su konstruktori to ovako rešili ne znam.



Na slici dole se vidi jedan moj stari koji nisam ni popravljao od tada. Sa crvenim strelicama se vide oštećeni zupci, skoro polovina zupčanika, a sa zelenim zdravi. Problem je još i u tome što je pogonski zupčanik veoma mali (na žalost ne vidi se na slici) pa je sprezanje zubaca jako mali.
Zamenite.

« Last Edit: September 24, 2012, 04:07:20 PM by tibeteagle »

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #202 on: September 24, 2012, 06:42:37 PM »
Hvala na upozorenju!

Ovo sam primio k' znanju, ali trenutno nisam u mogućnosti da ih menjam (isti servoi su i na krilcima).
Jedino me teši da su servoi potpuno novi.

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: Пројекат М 1022
« Reply #203 on: September 24, 2012, 08:15:57 PM »
Onaj zvuk motora, koji ide kroz snimak, znaš odakle potiče...
Nedostaje oko minut snimka, ali to je onaj deo kad smo imali napad letećih mrava i skakavaca, a završnica je  (___)

Originalni snimak je mnogo boljeg kvaliteta. Dogovorićemo se kad i kako da ga preuzmeš.
#FFCC00

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #204 on: September 24, 2012, 08:53:12 PM »
Мишо, браво и хвала за снимак.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #205 on: September 25, 2012, 08:50:55 PM »
Од првог лета “BG MUNJE” имам мали проблем са повишеном стабилношћу модела по правцу. Намерно сам направио мало већи вертикални реп, имајући на уму вертикално пењање, лет на “нож” и слично. Међутим, ово је имало за последице ствари на које нисам рачунао.

Док летим у правцу ветра, проблема нема. Али кад летим са бочним ветром, а што је врло често, ветар стално тежи да ми окрене модел у свом правцу. Ово захтева константну корекцију путање, пре свега, крмом правца, а и крилцима. У првим летовима, ово ми је правило незнатне проблеме само на слетању. Али кад сам почео да летим акробације, ово је постао велики проблем. Потреба са сталним корекцијама путање, у случају лета при бочном ветру, и те како утиче на прецизност акробација.

У недељу сам о овоме, на аеродрому, попричао са Цоком и дошли смо до заједничког става да бих могао мало да смањим реп. Како сам, о овоме, већ размишљао, већ сам имао неке идеје. Ово технички није било тешко извести.

Како са малом “ MUNJOM” нисам имао ове проблеме, за почетак сам упоредио рачуницу ова два модела.



Рачуница је показала да могу реп, по размаху, да смањим за 40-50mm.  На величину смањења имао је и утицај естетског изгледа. Коначно сам одлучио да реп, по размаху, скратим за 35mm.

Реп пре скраћења ...



... и као би изгледао после скраћења.



Одмерио сам линију сечења и скалпером исекао врх репа.







Брусним папиром сам поравнао рез.



Сада је овде требало убацити нову шарку.



У међувремену сам купио алат за просецање прореза за шарке, тако да ни ово није био никакав проблем (какво олакшање).



Једино што сам прорез просецао са врха репа (изнуђено, али корисно решење).





Шарку сам залепио петоминутним епокси лепком.





Овим је функционални део посла био готов. Остало је још да се све ово мало дотера, то јест изгитује и префарба. Нашао сам неке, заостале, фарбе и шприц гит у спреју и бацио се на посао.



Све по реду: заштита, шприц гитовање, гитовање, брушење, фарбање црвеном бојом и на крају безбојним заштитним лаком.













Нијанса црвене боје, опет, није била погођена, али посао је био завршен.

Још само да се испроба. Надам се побољшању.


Offline nedbojsa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 807
Re: Пројекат М 1022
« Reply #206 on: September 25, 2012, 10:44:04 PM »
Vidim da je česta pojava da se plastične šarkice na modelima lepe epoxy smolama pa me interesuje koliko su pouzdani ti spojevi s'obzirom da su epoxy smole poznate po tome da se ne vezuju za plastične materijale?
Antiprotivna teoraija letenja: "Postoje neke preporuke i pravila o tome kako leteti; 1-Kako treba leteti i 2-Kako ne treba leteti znači, ako letim po pravilu 2, i to odlično, znači "letim antiprotivno" ili ti protivprotivnog, zapravo "kontra odnaopačke"."

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #207 on: September 26, 2012, 09:42:42 AM »
@nedbojsa

У пар речи, могу ти пренети моје лично искуство.

У скоро све моје радио контрол моделе уграђивао сам пластичне шарке и то "GRAUPNER" или "KAVAN" и лепио их петоминутним епокси лепком "DEVKON" (што се може видети на фотографијама у мојим постовима). Кад кажем скоро све, мислим да сам само на прва два модела радио неку импровизацију са свилом и нитро лаком.

Значи, никад ми се није десило да ми се нека шарка ишчупа, а камоли цела командна површ. Овде не рачунам падове. Чак шта више, у пар наврата, код замене оштећених командних површи било је доста посла да се шарка очисти од лепка и остатака балзе. Наиме код чупања шарке, у случају пада, не долази до простог одлепљења, већ шарка донекле и почупа балзу у зони лепљења. Осим тога, на шаркама постје рупе кроз које пролази лепак и преспаја странице процепа и формира додатно ојачање које не дозвољава да се шарка ишчупа.

Што се тиче величине мојих највећих модела били су масе око 4kg са моторима до 2KS.

Надам се да сам ти бар мало уклонио дилеме које имаш.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #208 on: September 27, 2012, 07:19:15 PM »
Кад је Растко већ поменуо, да се осврнем и ја на “бежање” резервоара у “BG MUNJI” у недељу.

После првог лета, док сам пунио резервоар горивом, приметио сам да је проклизао 3-4cm унапред. Мислио сам да сам га добро заглавио, али очигледно није било тако. Ништа страшно. Вратио сам га на масто и додатно инпровизовано заглавио. Сада сам му углавио додатни комад стиропора и “бежања” више нема.



Пошто сам, већ, отворио модел, прегледао сам сајлу гаса, јер ми се чинило да нешто мало заглављује на малом гасу. Пошто сам проучио ситуацију, одлучио сам да сајлу заменим крутом полугом. Ово је био рутински посао, урађен са лакоћом.








Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Пројекат М 1022
« Reply #209 on: October 01, 2012, 07:37:06 PM »
У недељу се доста летело. Модели су се подешавали и пилоти утрениравали за предстојеће такмичење.

Што се “BG MUNJE” тиче, смањење вертикалног репа је дало очекиване, позитивне резултате. Модел је и даље стабилан, али много мање осетљив на бочни ветар.



Што се мене тиче, мало сам постао скептичан. После данашњих припрема нисам осетио неки напредак у квалитету свог летења.





Чак сам на последњем слетању незнатно оштетио модел, али лепак је већ одрадио своје.