Author Topic: Пројекат М 1022  (Read 360564 times)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #210 on: October 08, 2012, 10:43:24 PM »

Био је и прошао IMAC 2012.





Шта после свега рећи.

Ако се сећамо, почетка ове приче, модел “BG MUNJA” је пројектован и прављен управо ради учествовања на такмичењима ове врсте.


Први корак је био одлучити шта правити. Ту није било великих дилема. Како смо започели са “IMAC” такмичењима, донео сам одлуку да нови модел буде акробатски, који би могао да учествује у истим.


Учествовао сам, али нисам баш сјајно прошао, једанаести од тринаест такмичара. Овако нешто сам и очекивао, мада сам се у потаји надао да ће бити боље. Мало тренаже је учинило своје. Ипак је велика разлика од прављења фигура насумице и прављења везаних фигура у тачно дефинисаном простору.

Очигледно да је овим завршен само први део приче. Преостаје други део, а то је пуно летења и пуно вежбања.

Али отом потом.


Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #211 on: October 23, 2012, 10:43:44 PM »
Са малим закашњењем, још мало слика са IMAC-a.

















Искористио бих прилику да се захвалим Милету на помоћи током такмичења, као и, поново, Микици на труду да нам фотоапаратом овековечи скуп.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #212 on: November 10, 2012, 08:56:07 PM »
Данас је опет било летења (http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,10396.msg68439.html#msg68439).

Два опуштена лета, само витлање по ваздуху, без неких амбиција за квалитетним акробатским летењем.










Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #213 on: November 25, 2012, 11:00:59 PM »
Магла и ''МУЊА'' у истом дану.




Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #214 on: November 29, 2012, 11:12:16 PM »
Данас се навршила година од кад је започета прича Пројекат М 1022. С обзиром на ово, додао бих још пар речи о целом пројекту.

Окидач, за почетак писања, је био пост Саше Чапуновића (saxpg):

Ja kao jedan od najstarijih forumasa mogu da primjetim da ovaj brod polako tone. Zasto? Zato sto je u zadnje vrijeme forum na ovaj ili onaj nacin napustilo nekoliko njegovih clanova koji su najvise doprinosili. Da ne nabrajam sve posebno sada, oni od vas koji malo vise prate dogadjanja na forumu vjerovatno znaju o kome pricam. Bilo bi bezveze ulaziti u razloge za to, jer svako ima neke svoje... neko se seli, neko nema vremena za hobi, nekome zena zvoca da provodi suvise vremena na internetu, neko se zakacio sa nekim ... suvise ima razloga da bi sada svaki pojedinacno studirali. Zasto mislim da se sve ovo dogodilo? Pa vjerovatno zato sto novi modelari, od kojih se najvise ocekuje da prikazu ono sto rade, na ovaj forum dolaze samo kao gosti. Procitaju sta ih interesuje, vide kako se to radi, ako im se ne trazi onda pitaju, i to je to. Skoro da ne primjecujem nikakav entuzijazam.
Mejdutim nemojte me pogresno shvatiti, ne mislim da su svi takvi, ima par ljudi koji se i dalje trude, ali je ocigledno da kriticna masa ne postoji. To je razlog sto u zadnje vrijeme samo rastu rubrike "video klipovi", "oglasi" i mozda jos par njih.
S druge strane pohvale za vozace, rubrika o RC automobilima se dosta prosirila i moze se vidjeti da u zadnje vrijeme ima dosta novih modela.
Nadam se da je ovo samo prolazna kriza koju je mozda izazvala dijelom ekonomska kriza, a dijelom neumorni carinici koji sprecavaju svaki priliv opasnih materija u vidu RC predajnika.

Саша је био апсолутно у праву.

У то време ја сам већ увелико правио нови модел. С обзиром да сам имао намеру да о градњи пишем, све сам детаљно фотографисао, али још увек нисам имао ништа написано. Значи, ово је био тренутак када сам почео и да пишем.

Прво да кажем нешто о називу пројекта М 1022. С обзиром да је већи део пројекта рађен на рачунару, фајлови су морали да имају јасно и препознатљиво име. Значи од почетка: Милојковић-почетно слово мог презимена, 2010-година у којој сам започео пројектовање модела и 22. модел по реду који сам пројектовао. Ову номенклатуру сам доста давно усвојио.

Значи негде у јесен 2010. године испред мене су били оловка, празан папир, укључен рачунар и неколико часописа. Већ сам имао идеје шта бих радио и прве скице су пале, прво на папир, а потом и на монитор рачунара.



После мало анализа постојећих модела и рачунања мој модел је добио и прве димензије.



На реду је била израда виртуелног модела на рачунару. Ово сам урадио доста детаљно и прецизно, јер је то био услов за каснији несметани рад.





У пролеће 2011. године пројекат је био готов и сав материјал припремљен.

Почетак градње је био 13. априла 2011. године. Тог дана сам се вратио са “ласера” са пуном кесом исечених делова и започео са првим проверама и упасивањима делова.



Остатак приче, кад су у питању градња и први летови, већ знате.

До сада невидљива страна приче је, да је она у почетку каснила око седам и по месеци у односу на градњу. С обзиром да је летачка сезона практично била готова, имао сам доста времена да истовемено пишем и правим модел, а да не угрозим ни темпо градње ни темпо објављивања постова. Ово кажем зато што је и припрема и постављање постова испао прилично обиман, за мене тада неочекиван, посао. Трудио сам се да постове објавњујем сваки други дан, али, при крају, сам морао да пишем сваки дан да бих изједначио завршетак градње модела и писање о томе.

Истовремено с објављивањем првог поста, у EXCEL-у сам отвирио фајл у коме сам пратио читаност теме. Из тог фајла је проистекао следећи дијаграм.



Из дијаграма се види да је скоро сваки пост погледало преко педесет читача-моделара. Из овога бих закључио да је у ствари толико, у просеку, било сталних пратилаца теме. Поједини постови су, као што се на дијаграму види, погледани и преко сто педесет пута.

Сваки пост сам пропратио са око двадесет фотографија у просеку, а повремено и са видео клиповима. Да бих ово остварио, направио сам 4379 фотографија и клипова, а од овога сам их скоро 2000 поставио. Фотографије сам постављао преко photobucket-а. Међутим, три пута ми се десило да ми photobucket, због велике гледаности (протока податак) блокира фотографије, …



… а то је изгледало овако.



Први пут сам се уплашио, нисам знао да ово траје најдуже месец дана, а онда одбројавање почиње из почетка и слике се деблокирају. Да ми се ово не би догађало, после прве блокаде отворио сам још два “акаунта” на photobucket-у и главну тему сам растеретио пишући неке опште ствари у одељку МАТЕРИЈАЛИ / ТЕХНИКЕ ОБРАДЕ У МОДЕЛАРСТУ. И поред овога слике су ми још два пута биле блокиране.

После првог лета писање сам проредио, али праћење теме, на моје велико изненађење, није опало.



Све у свему задовољан сам послом који сам, до сада, урадио. Захваљујем се свима који су тему пратили, поготово онима кији су својим коментарима узимали активно учешће.
Такође се надам се да је, од свега овог, било користи то јест да је имало шта да се научи. На крају крајева због тога је све ово и било рађено.

Морам да се захвалим и друштву са “13. мај”-а на несебичној помоћи и подршци у току израде модела, ...



... а посебно господину Бранку Бијелићу, власнику и директору фирме “BB composite production d.o.o. ” на помоћи при изради појединих делова модела као и на донацији дела материјала коришћеног у изградњи.





Још само да кажем: Тема и даље живи.


Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Пројекат М 1022
« Reply #215 on: November 29, 2012, 11:54:31 PM »
Interesantno, uvjek mi je bilo malo cudno ime modela, ali se nikada nisam sjetio da pitam sta predstavlja   mmmm

 ()-()

Offline branek

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 454
Re: Пројекат М 1022
« Reply #216 on: November 30, 2012, 12:26:07 AM »
Fenomenalan pregled, još bolja cela godina teme...

Svaka čast.
Branko

"Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress." - Captain Eric Moody, Jakarta incident

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Пројекат М 1022
« Reply #217 on: November 30, 2012, 02:52:17 AM »
Čestitam rodjendan i da postane punoletan...

Pozdrav

Mirče

Offline rajevic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 461
  • Jumper T16 Pro with EdgeTX
    • Rajevic
Re: Пројекат М 1022
« Reply #218 on: November 30, 2012, 08:34:14 AM »
"presko" cestitam, jedno kratko pitanje koji software si koristio za 3D crtanje modela kao na slici iznad ??

 (res)
« Last Edit: November 30, 2012, 08:38:08 AM by rajevic »

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #219 on: December 10, 2012, 11:34:43 PM »
Дошла је зима.



Више је него сигурно да ја сезона 2012. завршена па сам узео модел да га темељније очистим и спремим за следећу сезону.

На крају сваког летачког дана, модел добро очистим од остатака уља, међутим има места до којих је немогуће доћи без расклапања модела, а то је углавном зона око мотора.







За чишћење сам користио средство за одмашћивање шпорета и крпу.











На пар места, где је уље запекло, морао сам да користим нитро разређивач. Ово сам могао с обзиром да сам модел фарбао двокомпонентним акрилним бојама.

Шарке на крмама су, такође, биле замашћене па да се уље не би скорило и заблокирало их, морао сам да их добро очистим. И ту сам користио средство за одмашћивање шпорета и крпу.





Пошто су се шарке осушиле, науљио сам их са ''WD-40'' спрејом.





Очистио сам и елису.



На крају сам у мотор накапао мало уља за чишћење и конзервирање. Неколико капи кроз отвор за свећицу и неколико капи у карбуратор, после чега сам радилицу више пута завртео.





Крило сам само прегледао. С обзиром на његову позицију и ауспух који је на моделу, није било потребе ни за каквим чишћењем. Односно, минимум уља којим је крило запрљано после летења, чистио сам на крају сваког летачког дана, тако да је оно било потпуно чисто.

На крају сам модел саставио и ''паркирао'' у свој ћошак да чека следећу сезону.




Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Пројекат М 1022
« Reply #220 on: December 11, 2012, 11:27:21 AM »
Gospodine Preško, vidim da koristite stari tip Graupner elise. Probajte novije tipove CAM ili APC. Ja sam još davno uvideo da su mnogo bolje, kada sam isprobavao razne nove i stare, a imao sam skoro sve marke, na mojim bivšim OS motorima. I sami možete testirati razliku na statičku silu potiska. Do proleća ima vremena da se nabavi.
 ;namig

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #221 on: December 11, 2012, 09:07:33 PM »
Здраво Ласло,
Дотична елиса је на моделу једино из разлога зато што, још одавно, имам пар комада истих.
За сада немам примедбе како вуче и нећу је, односно их, мењати док их све не ''скршим''.
После тога ћу прећи на ''АРС''.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Пројекат М 1022
« Reply #222 on: December 12, 2012, 10:01:11 PM »
Razumem ja. Nostalgija.  :big smile  Znate da ako je elisa efikasnija, manje se goriva troši, bolje ubrzava model u startu, tiši su, što toliko ne dolazi do izražaja kod klipnih motora.  Zaboravih pre reći, da ste veoma pedantno i stručno konzervirali model.  (thumb)
« Last Edit: December 12, 2012, 10:02:57 PM by tibeteagle »

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1628
Re: Пројекат М 1022
« Reply #223 on: December 12, 2012, 10:28:15 PM »
Ма није носталгија, штедња, али разумемо се. Имам још неколико Graupner 12x6 елиса и штета је да заврше неискоришћене у некој фиоци. Сличну ситуацију сам имао и са малом MUNJOM, прво сам потрошио сва Graupner 10x6 елисе и потом прешао на АРС 10х6 елисе. Некад се могло, па се све куповало на камаре.
« Last Edit: December 12, 2012, 10:30:00 PM by presko »

Offline Gatti.Gatozza

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 776
  • up the irons!
Re: Пројекат М 1022
« Reply #224 on: April 27, 2013, 04:56:21 PM »
prošlog vikenda