Author Topic: Израда композитног дела поклопца кабине  (Read 6264 times)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Реч је о још једном делу поклопца кабине за мој нови модел. Део на који се лепи стакло кабине.





Њега сам одлучио да радим од композита ливењем. Значи прво сам морао да урадим тврди модел, истог облика као и поклопац, па онда са њега да скинем калуп и на крају у калупу да излијем сам поклопац.

Почео сам израду тврдог модела. Основну форму модела поклопца сам урадио од стиродура. Стиродур сам исекао загрејаном жицом. А да бих, упоште, могао да га исечем, прво сам морао да направим шаблоне за сечење. Шаблони за овај начин сечења се обично праве од авио шпера. С обзиром да ми за овај део, у овој фази, није била потребна апсолутна тачност, јер ме је и онако чекало пуно гитовања, а у циљу штедње, ја сам шаблоне направио од тврдог картона дебљине 1mm. Најједноставније и најпрецизније је било да их исечем ласером. Направио сам фајл за сечење и поново отишао до радње за сечење ласером. Посао је био мали и урадили су ми га у року одмах и нису хтели ни да ми наплате.

По повратку кући, прво сам припремио картонске шаблоне. Припремио сам их тако што сам им површи, по којој клизи жица за сечење, премазао одвајачем за калупе за ливење композита. Овај одвајач је на бази силикона па штити картон од повећане температуре, а истовремено смањује трење површи па жица лакше клизи по њој.







Посао сам наставио грубом припремом комада стиродура на почетне мере. С обзиром да је модел симетричан, одлучио сам да га радим из две половине. И леву и десну половину модела радио сам са истим шаблонима, и на крају их саставио.









Припремио сам и рам за сечење.



А потом и лењире за сечење равних површи. Лењире на стиродур сам причврстио лепљењем обострано лепљивом траком.









И на крају сам почео са сечењем.






 
Овим сам завршио прву фазу.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Вратио сам се картонским шаблонима и њих, обострано лепљивом траком, залепио за стиродур на одговарајуће позиције.







Загрејаном жицом сам исекао контуру по шаблону, прво на једној половини модела.





А затим сам исто урадио и на другој половини, само што сам шаблоне окренуо за 180о.





Поновио сам радњу и на предњим деловима алата.









Сви делови модела су били исечени.





Онда сам их, међусобно,злепио петоминутним епокси лепком. Помагао сам се металним лењиром и теговима. Прво једну страну па другу.





На крају сам половине модела залепио међусобно.





Искористићу тренутак да кажем , да се стиродур, а такође и стиропор, искључиво лепе или епокси лепком или белим лепком за дрво. Класични супер лепкови, као и разни неопренски лепкови их топе! Такође их топе и полиестерска смола и полиестерски гит, а да не помињем тек нитро разређивач и ацетон и боје које се разређују њима. Топи их и бензин. О овоме се мора водити рачуна приликом рада са стиродуром.
« Last Edit: March 21, 2012, 10:58:21 PM by presko »

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
 :)aplauz  Veoma poučno i detaljno objašnjeno, kada pogledaš kako je to Preža lako uradio, dođe ti da se upustiš u mnogo komplikovanije stvari. Bravo !   (thumb)
ex pseudonijum: licider

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Саво хвала на подршци.

Идемо даље. Пошто се до коначног квалитета  површи мора доћи гитовањем и фарбањем, морао сам да припремим површ, односно да је заштитим. Код овог посла има пуно гитовања и шмирглања, а како углавном користим полиестерски гит, комплетан модел сам морао да пресвучем композитом, епокси смола и један слој стакленог платна од 163gr/m2. Овим сам преко стиродура направио тврду кору која умногоме олакшава шмирглање нанетог гита, а истовремено стиродур штити од топљења.

Прво сам узео меру за платно ...





... а онда сам га искројио.





Припремио сам смолу, при чему сам користио аеросил да је мало згуснем јер је површ модела на појединим местима била доста храпава.





Премазао сам модел слојем смоле ...



... и онда поставио платно и кроз њега истиснуo и размазао смолу.











Сутрадан, кад се смола осушила, одсекао сам вишак платна и поравнао ивице.











Овим је само део посла, око пресвлачења, завршен, јер нисам заштитио све потребне површи.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Наставио сам са пресвлачењем и обрадом преосталих површи.



Са доње стране сам модел само премазао смолом, да га заштитим од залуталог гита и фарбе.



Пресвлачење радим из два пута, јер се платно, ове дебљине, тешко савија преко оштрих ивица. Да се не бих мучио са овим, површи које се додирују радим посебно, прво једну па другу.



















Стигао сам до гитовања. Радим са полиестер гитом, пре свега јер се брзо суши (око 20min до пола сата) и лако обрађује. Пред само наношење, гит се меша са очвршћивачем и, од тог тренутка, имамо око 5 min времена да га нанесемо на обрађивану површ. С обзиром на ово, треба припремати мање количине гита које се могу у овом времену утрошити. Нанео сам “прву руку”, из неколико пута. Сачекао да се гит осуши и изшмирглао га.













После “прве руке” остало је пуно неравнина, што је сасвим нормално, па сам поновио поступак. Овог пута сам гит наносио много пажљивије и много мању количину.











Сад је, већ, изгледало мого боље.



Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Алат сам пребрусио водополирним папиром на мокро, а када се осушио, препрскао сам га шприц гитом у спреју.





Уједначена боја је указала на прикривене грешке.



Модел сам пажљиво прегледао и пронашао пуно ситних грешака. Поново сам га прегитовао полиестерским гитом и пребрусио финим брусним папиром.





После овог, поново шприц гит ...



... па полирање водополирним папиром на мокро.



Модел је спреман за следеђу фазу.



То је додавање задњег зида поклопца и доседа за стакло кабине.





Ове делове сам направио од тополовог шпера дебљине 4mm. Лепио сам их белим лепком.













На задњи зид сам додао блокове балзе, дебљине 8mm, да остварио потребну дебљину зида.










Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Радове сам наставио, обрадом балзе на задњем зиду.







После шмирглања, балзу сам пресвукао епокси смолом и стакленим платном од 50gr/m2.









И овај део је требало прегитовати, ошмирглати и шприцгитовати.





После  полирања, указала се потреба за поправком то јест поновним гитовањем и свим осталим по реду.





Провера како належе стакло кабине http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,9188.0.html



Остало је још да урадим досед за стакло кабине на предњем делу поклопца. Обележио сам позицију доседа и бацио сам се на посао.













Још једна провера налегања стакла кабине ...



... и коначно шприцгитовање.







Последњи слој шприцгита сам, лагано, пребрусио водополирним папиром, градације 240, на суво. Овим је модел био спреман за коначно фарбање.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1623
Да би површина калупа била квалитетна, а што је врло битно за крајњи квалитет одливка и његово лако вађење из калупа, модел се мора офарбати квалитетном бојом и добро изполирати. Одлучио сам да овај посао препустим професионалцу. Опет сам се јавио Бранку и уговорио одлазак код њега у радионицу. Моја замисао је била да ми он офарба и исполира модел, а да ја касније направим калуп и одливак.

Како договорено, тако и учињено. Посао је добио Мирослав. Док си рекао кекс фарбање је било готов.







Боја се требала осушити да би радови могли да се наставе. Договор је био да ја дођем кроз који дан, а да ће Мирослав, дотле, исполирати модел.

Ја сам дошао. Међутим, на моје велико изненађење, Мирослав је био вредан и завршио комплетан посао.



Мени је олакшао и скратио муке, али је Форум ускратио за приказ израде калупа и одливка.

Шта је ту је, биће још прилика.