Pre neku godinu, Bole i ja smo kupili ARF Piper Cub 1/4 skale poznate firme Hangar 9. Naravno, letelicu smo uzeli kod Zajka. Pazarili smo i Zenoah 26ccm i sve potrebne servo motore istom prilikom, kao i plovke da se malo igramo na vodi. Avion je veoma pedantno izrađen, ima sve detalje koje ima i pravi avion, a veoma se lako može na konstrukciju dodati nekoliko finih sitnica koje značajno popravljaju opšti utisak.
Avion spada u Semi scale kategoriju, pre svega jer je ARF kit, a potom i stoga što je presvučen monokotom. Ali, Bole i ja smo ljubitelji monokota i mislimo da je ova presvlaka manje mase nego platno, farba i sve ostalo što se na skala modelima koristi...
Model smo relativno brzo sklopili, odbacili smo gume koje se dobijaju u kitu i stavili prave točkove na pumpanje koji daleko više liče na skala točkove. Povezali smo komande, opeglali avion i proverili kompletnu geometriju i konstrukciju.
(https://i.postimg.cc/PxR1YTB4/CUB.jpg)
Nismo bili zadovoljni položajem težišta aviona pa smo u krajnji mogući položaj (iza zadnjeg sedišta) postavili veliku bateriju. Sprava je i dalje malko nosata, ali verujemo da se može poleteti pa ćemo naknadno doterivati težište.
U toku su završni radovi... Namerili smo se da malko doteramo i oplemenimo avion detaljima koji se ne dobijaju u kitu. Pošto model ima veoma lepa vrata na kabini, napravljena po uzoru na originalni avion, iskorisitli smo tu prednost i prekidač sakrili ispod zadnjeg sedišta:
(https://i.postimg.cc/d1kjWhRX/Enterijer-14.jpg)
Potom smo se posvetili uređivanju enterijera koji je već u kitu lepo zamišljen, a uz malo truda može biti veoma reprezentativan... Za početak, napravili smo sigurnosne pojaseve za sedišta. Uzeli smo platnenu traku i nekakve šnale za dugme na pantalonama i od toga napravili detaljnu kopču:
(https://i.postimg.cc/23pv9TjL/20181107-140906.jpg)
Evo kako izgledaju pojasevi spremni za ugradnju na sedišta:
(https://i.postimg.cc/T3J7m5QJ/20181107-160015.jpg)
Mape sam našao na jednom sajtu... Želeo samo da na mapi budu prikazani VOR i ADF farovi, te da u središtu mape bude glavni grad Aljaske, Enkoridž (Ovo stoga što je Piper proslavio Aljasku, a Aljaska usavršila Piper-a). Evo gde sam našao mape, ako neko želi da ih skine:
http://vfrmap.com/ (http://vfrmap.com/)
Mape sam odštampao kolor laserskim štampačem u što većoj mogućoj rezoluciji - 300dpi i više.
Potom smo na leđima prednjeg sedišta napravili džepić i u njega ubacili minijature nekih časopisa i mape. Na sedište smo montirali i pojaseve. Evo, kako ono izgleda:
(https://i.postimg.cc/YqgyrsWV/Enterijer-1.jpg)
(https://i.postimg.cc/nVNPtJCB/Enterijer-2.jpg)
Evo kako izgleda pored ručnog sata radi dimenzionog poređenja...
(https://i.postimg.cc/2SD9V7d5/Enterijer-3.jpg)
(https://i.postimg.cc/Kc1HVzvm/Enterijer-4.jpg)
Kontrolna tabla se dobija u kitu, ali se ne dobija komanda gasa, komandna palica, Fuel cut-off lever i Trim lever, to smo sve sami napravili:
(https://i.postimg.cc/BvwCcTFH/Enterijer-8.jpg)
Evo, kako enterijer našeg Cub-a na kraju izgleda:
(https://i.postimg.cc/Dwn52yFJ/Enterijer-9.jpg)
(https://i.postimg.cc/3Jgn5DMQ/Enterijer-11.jpg)
A, evo i pogleda iz kabine, to jest kako bi izgledao let u modelu - kada bismo uspeli nekako da se smanjimo 4 puta i uvučemo u kabinu...
(https://i.postimg.cc/50hqDfnt/Enterijer-13.jpg)
Uskoro će i ova sprava biti završena. Preostalo je da zalepimo stakla, ponovo istestiramo rad motora i svih drugih sistema, naučimo da brzo i efikasno sklopimo model pred letenje...
Osnovne karakteristike modela:
Ukupna masa: 7.5kg
Raspon krila 2690mm
Pogonska grupa: Zenoah 26ccm
Ukupno servoa: 6
Hvala svima što pratite dešavanja i uživate u svemu što Bole i ja radimo...
Slažem se sa Mišom. Ovaj motor je više nego dovoljan. Danas smo startovali motor po prvi put i zapanjili se koliko ima snage, iako je u pitanju samo 1.62HP. Ovaj Zenoah postoji i u varijanti sa elektronskim paljenjem, ali nama je draži magnetaš jer nema dodatnu bateriju koja se mora puniti... Opet, elektronac je lakši za 170gr od magnetaša, a baterija i elektronika koja mu se dodaje, imaju otprilike baš toliku masu (170gr). Evolution koji preporučuje Joja ljudi zaista stavljaju na ovaj Hangarov Piper, ali u tom slučaju avion leti na nož, može da radi sve moguće aerobacije, itd.
Za ovaj avion, takvo letenje Boleta i mene ne zanima. On zaista i treba da leti kao jedrilica.
https://youtu.be/cbJmSTHV3Ac (https://youtu.be/cbJmSTHV3Ac)
Evo i linka na kome su opisana iskustva ljudi koji su ugradili Evolution 26GT motor na ovaj avion. Neki su mu dodavali flapsove, neki su mu skratili krila, sve u nagonu da naprave Super Cub-a, jer ovaj model ništa to nije u stvarnosti imao...
http://www.rcuniverse.com/forum/7369229-post188.html (http://www.rcuniverse.com/forum/7369229-post188.html)
Sve je to u redu, ja sasvim razumem... ali, ovaj konkretan model J3 iz 1943. godine imao je 65HP Kontinentalov motor. Dakle, i pravi avion leteo je kao baba, a to se nama dopada.
Evolution (MVVS) ima skoro duplo više snage, skoro je duplo lakši, ali to i dalje nije prava stvar za Boleta i mene.
Nakon probnog startovanja motora, utvrdili smo nekoliko nedostataka koje je trebalo ukloniti. Pre svega, bužir sajle gasa nismo bili fiksirali na dva mesta - bio je zalepljen samo u firewall-u, a potrebno je da bude zalepljen najmanje na dva mesta i na taj način vezan za konstrukciju. Zbog tog propusta, imali smo luft u komandi, a samim tim i neodređen relant. Neki put bi se motor gasio na određenom položaju palice gasa, a neki put bi radio, često menjajući obrtaje. U blizini servo motora, zalepili smo bužir sajle gasa za drugo rebro u trupu. Ovo je podrazumevalo vađenje kompletnog enterijera i pažljivo ukrajanje poprečnog nosača... Evo kako smo se Bole i ja zabavljali. On me je, dok nisam očekivao, fotografisao pa izgledam sasvim udubljeno i pogubljeno (yay)
(https://i.postimg.cc/wTVcbq45/sajla-gasa.jpg)
Potom smo vratili sve elemente kokpita na svoje mesto, evo još jedne fotografije našeg kokpita na koji smo ponosni:
(https://i.postimg.cc/50dxzVVT/kokpit.jpg)
Pred sam kraj razrade motora, ustanovili smo da su se otpustili vijci auspuha. Sreća da se ovo nije dogodilo u letu. Ishod je izgoreli dihtung izduva, a jedan vijak je pao ispod aviona. Ovo je sve moglo da se dogodi u letu te smo mogli izgubiti vijke, a možda i čitav auspuh. (Kasnije sam čitao da je čest slučaj sa Zenoah motorima...) Preduzeli smo korake kojima smo na tri načina osigurali da se vijci ne odvijaju. Prvo, upotrebili smo feder-šajbne. Zatim, na navoj smo prilikom montaže stavili thread locker. Najzad, izbušili smo glave vijaka burgijom prečnika 0.8mm i osigurali ih žicom - imao sam prilku da se podsetim na koji sam način taj isti posao radio svojevremeno u "Momi Stanojlović". Evo, konačno, rezultata - nadamo se da nećemo izgubiti ni vijke, ni auspuh:
(https://i.postimg.cc/3xk7bRrz/osiguranje-2.jpg)
(https://i.postimg.cc/RZ29rBNh/osiguranje-3.jpg)
Time je avion u potpunosti završen. Čekamo neki lep dan ove zime (ili proleće) da izvršimo probni let.
Večeras sam uspeo da zalepim nalepnice na deklove atrape motora koje napravih tokom prethodnih dana. Našao sam na internetu sliku pločice sa originalnog Continental motora i importovao taj fajl u Adobe Ilustrator te konstruisao vektorsku grafiku natpisa i, zajedno sa drugim nalepnicama koje sam pravio, proizveo natpis tačnh dimenzija...
(https://i.postimg.cc/nr6d7jWn/Final-touch-1.jpg)
Potom sam iseckao nalepnice u obliku poklopaca ventila, kako bi se teško videlo da je natpis koji želim da Bole i ja imamo na Piperu zapravo nalepnica...
(https://i.postimg.cc/qqtbzXjm/Final-touch-2.jpg)
Najzad, evo kako sada izgleda završeni kapotaž Pipera:
(https://i.postimg.cc/gJ2BPPRb/Final-touch-3.jpg)
(https://i.postimg.cc/bJVVyFHD/Final-touch-5.jpg)
Sada je avion 100% završen i spreman za svoj prvi let!