rcfly4um
RC MODELI AVIONA - SUS => MOTORI GENERALNO => Topic started by: coka on December 31, 2009, 09:20:04 PM
-
Srecna nova godina svim modelarima i njihovim porodicama.
U postu o jedrilicama, Laza pomenu nesto o Deda Mrazu...
Cini mi se da je ton bio takav kao da je on pomislio da on ne postoji.
Cuj...ne postoji deda mraz.
Cele godine sam bio dobar, radio kao crv, spremao kucu, isao na pijacu, kuvao, spremao...i mahom tonuo u san sa istim mislima, ponekada toliko realnim da mi se cinilo da ga drzim u ruci.
de, de, ne mojte odmah misliti na perverzije....
Ovako veceras izgleda jelka u mojoj kuci
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/1-9.jpg)
Evo i malo zoom-a
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/3-7.jpg)
A ovako jedan od najsrecnijih ljudi na svetu
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/2-7.jpg)
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/6-5.jpg)
Masina je prelepa a ime joj je JetCat 120.
Imacemo vremena da o njoj pisemo u buducnosti.
Svima, sve najlepse i puno letenja u novoj 2010
JetCat i Coka
-
neka je sa srecom. :)aplauz
jos da resimo u sta da je stavimo :sljus
-
Daj meni griz Coko!!! Daj malo nemo da si taki!!!
-
Ovako se nije smejala ni moja Tamara kad je večeras otvorila poklone...
Eto kako malo treba čoveku da bude sretan...
Uz sve najlepše u Novoj Godini pogotovo ti želim da te "nova igračka" služi bar upola kako izgleda...
A, tek što ćeš sad da radiš kao crv... Ima sva lova da ode na kerozin...
Nek' ti je sa srećom
Mirče
-
Auuuuuuuuuuuu ! :jaki: Neka je sa srecom i da vidimo ovu teglu kao leti ove godine.
Pozdrav i sve najbolje u novoj godini.
-
za srpsku novu godinu bi bilo lepo da mu kupimo i kantu kerozina, da ne bude kao u crtacu kada kojot kada ima konzervu a nema otvarac.
coko, da li se i to cudoviste razradjuje kao i klasicni ili odmah radi koko treba?
-
Ma ljudi ne treba njemu kerozin nego macka ")! Kako macka? pa lepo macka, ako se zove Jet Cat, pa to mora da ide na neke macke samo ne znam u kom obliku lol!
(res)
poz
-
Bolije privi probaj na bicikle.
(http://i26.tinypic.com/2vvo0tg.jpg)
-
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/3-7.jpg)
(:sok:)
-
Dali je ovo prvi jet na ovim prostorima??Ovo ce da pise istoriju.
ps.Daj pusti taj dedo mraz kod mene sledece godine(sv.kliment o.23/3/13)to je adresa :big smile
-
Sve sto ste uvek zeleli da znate o turbinama ( a niste znali koga da pitate)
Ima tome dve godine, od kako sam odlucio da cu da se ozbiljno bavim jet-ovima.
Tada, nisam o svemu puno znao.
Posto je ovaj vid modelarstva prava “avangarda” modelarstva, nisam imao bas nikoga da mu postavim nekoliko (stotina) pitanja koja su trazila odgovor.
Iako smo na fakultetu imali predmet “Pogon vazduhoplova”, tokom koga smo se dva semestra bavili iskljucivo turbomlaznim motorima, podosta sam zaboravio, a i tada, sve se svodilo na gomile dijagrama i jednacina, sto mi sada ne bi bas pomoglo.
Pre nekoliko godina, moj drugar i ja smo kupili nacrte od firme “Jet Artes” za izradu turbine potiska 80-ak N, koja se u jet modelarskom svetu naziva KJ 66.
Iako nacrti nisu preterano komplikovani, ipak je izrada ovakvog motora bila poprilicno vezana za podobar broj poluproizvoda, koji se nisu mogli naci na nasem trzistu.
Takodje, i kada bi jednoga dana cela prica proradila, nisam imao koga da konsultujem oko samog rada i podesavanja.
Postaviti ovakav motor u vrlo skup model, cinila mi se samoubilacka misija.
A kada je u stvari sve pocelo?
Pa ustavri 87. godine u Sarajevu na aerodromu Butmir.
U okviru obuke Skole rezervnih oficira, imali smo rad na avionima Galeb G2, kao i paljenje (kako bi to vojaci rekli-zapustanje) motora.
Osecaj je bio neverovatan.
90-ih godina u Austriji imao sam priliku da vidim kao radi rucno izradjena turbine, koja se napajal gasom kroz usisnik.
Zvuk kompresora i turbine na 100-ak hiljada obrtaja se ne zaboravlja…
Tako ga ni ja nisam zaboravio.
Pre te famozne dve godine, poceo sam sa citanjem svega sto mi je pod ruku palo.
Tome su kasete sa Top Gun-a, mog pobratima Mirceta, u mnogome pomogle.
Takodje i njegova, i vise nego plasticna prica je upotpunjavala sliku.
Svi koji pazljivo citaju tekstove koje sam napisao, secaju se da sam za proslu novu godinu kupio F 16 od Tajlandske firme Ro-Jets, predvidjen za pogon turbinom od 80-100N.
Od tada, traje moja potraga za pogodnim motorom.
Da se vratimo na kratko na turbine.
Ideja ovakvog motora je poprilicno stara.
Vec za vreme drugog svetskog rata postojalo je puno motora koji su manje vise uspesno pogonili letelice.
Ideja je bila u vrlo velikim snagama i potiscima koje je ovakav vid propulzije obezbedjivao. Naime, kod pogona elisom, postoji brzina preko koje ako zelite da letite, bio bi vam potreban gigantski veliki motor.
Takav motor bi trosio vrlo mnogo goriva, bio bi vrlo tezak a o vibracijama da i ne govorimo.
Modelarski motori (turbine) su sada od prilike bas na tom nivou motora iz 50-ih godina.
Kompresori su radijalni, turbine jednostepene… graficki to ovako izgleda.
http://www.youtube.com/watch?v=MUxP3PCDRTE (http://www.youtube.com/watch?v=MUxP3PCDRTE)
Moguce je povoljno doci do modelarske turbine koja radi tako sto joj se kroz usisnik
dovodi propan-butan smesa i koja nema nikakve ventile, kontrolere, pumpe, davace,…ali je zato pouzdanost takve turbine vrlo mala.
Turbine poslednjih generacija imaju karakteristiku koja se naziva “full auto start” sto u prevodu znaci da je mozete startovati jednom komandom sa radio stanice.
Sav posao odradice mali racunar.
Uz to postoji i opcija startovanja turbine direktno na kerozin, dok starije varijante podrazumevaju start putem malog gasnog sistema.
Ovo vam pricam zato sto mi je sada u glavi jedna stara mudrost:
…Kada vidis da neko zna, a zna da zna
Pridruzi mu se
Kada vidis da neko ne zna a zna da ne zna
Pomozi mu
A kada vidis da neko ne zna a ne zna da ne zna
Bezi od njega.
Moje znanje o turbinama je otprilike malo vise od onog ne zna a zna da ne zna.
Ovaj tekst ce mi malo pomoci u sabiranju onoga sto sam do sada naucio, a modelarima koje to interesuje, a nalaze se na samom pocetku jet price, dace bar malo informacija da vide o cemu se radi.
Sta sam na kraju kupio?
Kada napravite retrospektivu svih turbine i proizvodjaca, na samom vrhu su sledeci:
1. Jet cat
2. Amt (advanced micro turbines)
3. PST (tajland)
4. Wren (turbine sa oznakam MW)
5. G Boster (firme Graupner)
6. Behotec
7. Jet Central (jedina turbine sa dozivotnom garancijom)
Dalje oznake, koje su mahom brojne (jet cat 80, jet cat 120, G booster 80, Amt 120…)
Odnose se na maksimalni potisak koji data turbine moze dati u Njutnima N)
Potisak je sila i meri se u njutnima, tako da je reci da je potisak 5 kilograma greska.
Potisak je 50N, a 5 kg je masa.
Sve u svemu, u gruboj prici, mozete racunati da je 10-ak N (tacnije 9.81N=1kg)
Pored ovoga, uz oznaku nalaze se obicno i neke slovne oznake (jet cat 120 se, jet cat 120 sx...), koje u stavri predstavljaju seriju turbine.
Na ovo cu se jos vratiti.
Pri mojoj kupovini odlucio sam se da ne uzmem turbine najnovije serije (oznake SE ili SX), jer su mnogo skuplje i zato sto sve one po pravilu imaju opciju paljenja na kerozin.
Ovo je pogodnost koja omogucuje ne nosenje gasne boce u avionu, kao i podosta jednostavnijeg elektricnog sistema turbine, ali varijanta koja vam u slucaju neuspelog starta motor ostavi zagusen gorivom.
Kod sledeceg paljenja, skoro zasigurno dolazi do “toplog starta”, a to unistava turbinu i otvara vam mogucnost da toga dana svi na aerodromu jedete rostilj od aviona.
Takodje, Lipo baterija koja napaja turbine, moze obezbediti svega jedno do dva paljenja motora, bez dopunjavanja.
Ako uz to dodamo da su serije sa oznakom SE imale keramicku svecicu vrlo kartkog veka ( a podosta skupu), dok serije SX imaju dugotrajniju svecicu, ali koja se moze zameniti samo u fabrici, moja odluka je bila nabavka turbine sa Gasnim startom.
Odluka je pala JET CAT P 120, sa gasnim startom.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/1-10.jpg)
Sta se u kutiji dobije?
Turbine ove generacije, upravljane su od strane malog racunara ECU (electronic control unit).
Ovaj element upravlja ventilima goriva i startnog gasa, meri broj obrtaja vratila motora, meri temperature izduvnih gasova i upravlja kerozinskom pompom.
Dodavanje i oduzimanje gasa kod ovih tipova motora se vrsi iskljucivo promenom kolicine goriva.
Na mnogo mesta nasao sam da su ljudi koji su rucno izradili ovakav motor, izvrsili prve probe sa kerozinskom pompom koju su povezali na obican kontroler elektro motora (sa cetkicama), kao kod elektro modela.
Ovako improvizovan upravljacki system ustvari dokazuje jednostavnost celog koncepta.
Naravno, kod sofisticiranih sistema, kao sto je Jet cat, osim polozaja palice gasa, racunar u svakom trenutku uzima podatke o broju obrtaja i temepraturi gasova, pa obradjujuci te podatke, vrsi upravljane motorom.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/2-8.jpg)
Paljenje motora, u slucaju “auto start”-a, obuhvata pokretanje vratila turbine, malim elektro motorom (na vrhu turbine), nakon postizanja 3000 obrtaja, paljenje svecice i otvaranje ventila startnog gasa.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/11-1.jpg)
Kada se gas zapali, sto je propraceno karakteristicnim praskom “plop”, broj obrtaja pocinje da raste, kao i temperature izduvnih gasova.
Na 30-ak hiljada obrtaja, racunar iskljucuje startni gas i polako pokrece kerozinsku pumpu.
Ovaj rezim povecava broj obrtaja do 55000 na nekoliko sekundi, nakon cega se broj obrtaja smanjuje na 35000, sto ujedno predstavlja i ler rezim rada motora.
Tek u tom trenutku, racunar predaje kontrolu pilotu, t.j palici gasa.
Ako se startni gas ne zapali u prvom pokusaju, ponovo se pokrece starni motor i racunar narednih 30 sec pokusava isti postupak paljenja motora.
U slucaju da se to ne desi, racunar prekida startovanje i podatak o neuspelom startu se belezi u memoriju racunara.
Iako gasenje naizgled deluje jednostavno, nije.
Na prekidacu na stanici koji upravlja modom rada turbine, postoji polozaj koji momentalno gasi turbine, ukidanjem goriva.
Ovo je rezim koji se koristi samo u krajnjoj nuzdi, jer nakon gasenja dolazi do povecanja temperature turbine, sto dovodi do termickog naprezanja.
Iz ovog razloga, cesto se moze videti da modelari duvaljkama naknadno hlade motor nakon gasenja.
Jet Cat je izmislio i “auto shut off” mod, kod koga nakon gasenja racunar spusta broj obrtaja na 50-ak hiljada u roku od 6 sec, cime velika kolicina svezeg vazduha vrsi hladjenje turbine, a nakon toga, prekida dotok goriva.
Nakon gasenja, ponovo se pokreca stratni motor (anlaser), koji mehanicki pokrece vratilo turbine dok temepratura izduvnika ne padne na 100 stepeni.
Da bi modelar u toku automatskih rezima rada motora imao predstavu sta se desava, napravljen je i mali uredjaj sa tri led diode, razlicite boje, cije paljenje ili blinkovanje daje podatak o trenutnom rezimu rada ili neispravnom elementu.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/4-7.jpg)
Posto o ovome mislim da pisem jos podosta kada pocnu probe turbine na probnom stolu, vraticu se na elemente sistema.
Kerozinska pumpa je zupcastog tipa.
Najkvalitetnije su pumpe proizvodjaca “Fliteworks” i izradjuju se u nekoliko velicina, u zavisnosti od velicine turbine.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/5-7.jpg)
Elektricni on-off ventili se izradjuju za kerozin i za startni gas.
Razlika izmedju njih je samo u precniku creva (sisica).
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/6-6.jpg)
Mnogi proizvodjaci umesto ovih ventila koriste rucne, koje morate sami zatvarati i otvarati.
U ovom slucaju ne postoji varijanta “full auto starta i shut off”-a.
Sa druge starne, ovo jeste sigurnija varijanta.
Sa prednje strane motora, vrlo je preporucljiva ugradnja FOD screen-a, t.j zastitne mrezice.
Ovaj element stiti motor od prodora stranih tela.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/10-2.jpg)
Na motoru nalaze se dva konektora.
Jedan sa trozilnim debelim kablom, kojim racunar napaja startni motor i svecicu i drugi koji snabdeva racunar podatcima o broju obrtaja i temepraturi.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/15-1.jpg)
Naravno temperaturna sonda je vrlo vidljiva.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/13-2.jpg)
Sa prednje strane motora nalaze se dva prikljucka (festo) za prihvat creva kerozina i startnog gasa.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/16-2.jpg)
Motor se u avion fiksira specijalnom obujmicom (selnom).
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/9.jpg)
Svecica za paljenje je klasicnog modelarskog (za sus motore) tipa, s tim sto je preporucljivo poslednje dva zavojka zice izvuci 1-2mm van tela svecice.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/12-1.jpg)
Baterija za napajanje motora je ranije bila Ni-cd tipa, ali je u novijim serijama zamenjena Li-po baterijom.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/7-5.jpg)
Naravno, system goriva I gasa je opremljen i filterima.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/8-4.jpg)
Da bi se parametri motora (ler gas, pun gas, starni gas, pocetni napon kerozinske pumpe, kolicina starnog gasa… ) mogli podesavati, ceo system obuhvata i GSU (ground support unit), kojim se direktno programira racunar turbine.
Pogodnost ovog proizvodjaca je sto jedan GSU moze da se koristi za sve turbine Jet Cat, novije generacije, tako da vam je bez obzira na broj jet cat turbine koje imate, potreban samo jedan GSU.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/3-8.jpg)
-
No coment (res) (res) (res)
-
Brašo, ovo si baš napisao...
Ovakav detaljan tekst sa svim opisima i rada turbine i delova, a napisan jezikom da svako može da razume, mislim da do sada nigde nije mogao da se pročita...
Ovo je pravi "vodič" u svet mlaznih motora.
Siguran sam da niko ne može ostati ravnodušan na jetove, a pravi "dojam" će tek biti kad se uživo čuje zvuk i kad se vidi kako ovi modeli lete...
Pozdrav
Mirče
-
Coko svaka cast!
Ja moram da priznam da se poprilicno lozim na celu pricu oko jetova ali ima dosta da gulim dok ne dodjem do te faze. U svakom slucaju tvoje iskustvo ce biti dragoceno svima nama i svakako velika uzivancija za gledanje kada model bude poeteo.
Ja isto pripremam jednu brzu semi skala 'ticu (oko 250km/h), samo motor nikako da stigne u Lindinger ...
poz
-
Opsirnije nisam nasao ni na poznatijim forumima, a da ne pricamo o izreci " nije znanje,znanje znati nego je znanje ,znanje dati".Mozda sada malo istrcavam unapred,ali me zanima podmazivanje i uopste disribucija ulja jer za tako ekstremne brojeve obrtaja kao i visoke temperature sigurno su resenja vrlo slicna velikim turbinama.Koliki je radni vek lezaja, kao i samog vratila.Pitanja je stotinu,nadam se da ce Coka biti dosledan kao i do sada i sve objasniti.Naravno da jedva cekam da cujem zvuk "azdahe",kazu da je za nezaborav.
Pozdrav, :)aplauz
-
Sada bih hteo da napisem nekoliko cinjenica u vezi sa gorivom i gorivnim sistemom.
Turbomlazni motori mogu raditi na razlicita goriva, od nafte, preko petroleja, kerozina…
Fabrikanti toplo preporucuju kerozin, kao najjeftiniju i najbolju varijantu.
Kod vecine turbine podmazivanje dva lezaja vratila vrsi se tako sto se sa kerozinom mesa 5% specijalnog ulja za turbine.
Negde sam procitao da je izradjena turbine koja poseduje odvojeni system podmazivanja i kod koje pravljene mesavine nije potrebno.
Ipak, ovo je samo prototip prica.
Takodje, konstrukcija pojedinih turbine je omogucila koriscenje obicnih automobilskih ulja za podmazivanje (u mesavini) i to na taj nacin sto su uspeli da ulje i malu kolicinu smese dovedu “hladnim” putevima do lezaja.
Ipak, sagorevanjem ulja nastaju otrovni gasovi, tako da je toplo preporuceno ipak koriscenje ulja za turbinske motore .
Ovo su na primer:
Exxon 2380 ili jet Aeroshel 5000
Ovo su inace i ulja za velike turbinske motore.
U toku rada, neophodno je obezbediti konstantan dotok goriva u motor. Vec sam napomenuo da je za to zaduzena mala zupcasta pumpa, sa elektromotorom, kojoj se moze upravljati.
Gorivo se filtrira kroz filter goriva, koji je vrlo slican kvalitetnim filterima na bezinskim 2t motorima.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/17-1.jpg)
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/18-2.jpg)
Tuzna je cinjenica da su turbomlazni motori poznati kao poprilicno veliki potrosaci. Potrosnje na punom gasu se krecu od 200-500ml po minutu.
Konkretno, Jet cat 120 na punom gasu trosi oko 350ml goriva po minutu. Naravno, pun gas nije sto se koristi neprestano, ali je evidentno da je u avionu potrebno nositi bar oko 3l goriva.
Pri odabiru motora za pojedini avion, potrebno je voditi racuna o svemu tome.
Odabir malo veceg motora, zarad 20-ak N potiska, moguce je da prouzrokuje porast mase od 500-600 gr zbog tezeg motora, kao i dodatnih 1-1.5 l veceg rezervoara, tako da je ukupan rezultat diskutabilan.
Uz to cinjenica je da potrosnja drasticno raste sa rezimom rada, tako da je bolje imati veci motor, a leteti sa nizim brojem obrtaja, sto na kraju moze imati kao rezultat duzi let sa manje goriva.
Trebalo bi sve sabrati, oduzeti, podeliti, pomnoziti, logaritmovati…
Smestaj ovolike kolicine goriva je izveden u nekoliko rezervoara, koji su mahom izradjeni po obliku trupa, za konkretne modele.
Rezervoari se izradjuju od kevlara i pojacavaju karbonskim nitima.
Ovo je nastalo zbog potrebe brzog punjena rezervoara, koje se obavlja povelikim elektricnim pumpama. Rucne i male modelarske pumpe bi ovaj zadatak obavljale citavu vecnost.
Razlika od klasicnog pristupa je neophodnost postojanja “hoper” rezervoara, koji u stvari predstavlja jedan mali rezervoar, ugradjen neposredno pre motora, koji je u toku celog leta pun (do kraja).
U njemu se nalazi gusta mreza, koja je ujedno i fini filter, kao i sprecavac buckanja i penjenja goriva. Ovaj rezervoar nema teg u sebi, vec se gorivo crpi iz njegove sredine. Zakljucak je da se ovaj rezervoar nikada ni ne moze potrositi do kraja, vec je planirano da let traje dok se ne potrosi gorivo glavnih rezervoara.
Zapremine hoper tankova su obicno oko 200ml.
Vrlo je uobicajeno da se na model preko brzovezujuceg prikljucka (festo) dogradi i eksterni rezervoar, koji sluzi da se iz njega dopunjuje gorivo u glavnim rezervoarima, u toku boravka modela na zemlji ili cekanja na red na poletanje.
Za dalju pricu o tome, sacekacete prolece, za kada je ocekujem da cu poceti sa eksploatacijom ovog motora i kada cu moci da dalju pricu dokumentujem slikama i klipovima.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/21-2.jpg)
Gasni system je moguce izvesti u vise varijanti.
Najkomforniji je nosenje male gasne boce u modelu.
Ovo vam omogucuje startovanje motora bez da morate i prici modelu.
Ipak, radi pracenja rada led displeja (led boarda), kao i neophodnosti brze reakcije u slucaju da dodje do zapaljivanja, preporucljivo je uvek skinuti poklopac koji otkriva turbine.
Druga varijanta je prikljucivanje boce sa spoljne strane i njeno skidanje cim se zavrsi start motora.
Nosenje male gasne boce je inace i “prizivanje djavola” u slucaju pada…
Za start se koristi smesa butan-propan i to u gasovitom stanju, sto znaci da je pritisak manji nego u bocama koje kupujete.
Ako se turbine startuje iz velikih boca, u kojima je gas u tecnom stanju, neophodno je koristiti i redukcioni ventil.
Posto je moguce programiranje kolicine startnog gasa na ECU-u, neophodno je u poslednjoj varijanti obezbediti odvrtanje ventila uvek na istu poziciju.
Ja sam se odlucio na nosenje malog rezervoara u avionu i pomenuti je juce krenuo iz Amerike, kao posiljka.
Cevovod i crevovod u avionu su izvedeni na visem nivou nego kod konvencionalnih aviona. Sva creva su specijalna, precnika 3mm za startni gas i 4mm za kerozinsku instalaciju. Razlika je prouzrokovana time sto je gas (gasovit) pa je manji otpor proticanja, fok je kerozin tecan, pa je neophodan veci precnik.
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/19-2.jpg)
(http://i707.photobucket.com/albums/ww80/c0ka/20-2.jpg)
Svi prikljutci su brzovezujuci (festo).
Silikonskih i tigonskih crevaca nema nigde.
Proizvodjac toplo preporucuje da boca za gasenje pozara bude uvek pri ruci u toku starta. Preporucljivo je koristiti bocu sa CO2, jer one sa penom kasnije iziskuju velike popravke na konstrukciji aviona (ciscenje).
Ceo startni ciklus traje, kod modernih turbine, oko 20 sekundi.
Tek nakon tog vremena pilot ce dobiti od ECU-a kontrolu nad turbinom.
Ova cinjenica poprilicno cini bezpredmetnom pricu o startovanju turbine u vazduhu.
Za dvadesetak sekundi, od eventualnog gasenja u letu,vecina jet-ova ce vec poodavno biti na zemlji, u parcicima.
U slucaju da se neko od vas zapita kako se ovakvo gorivo nabavlja u zemlji Srbiji, odgovor je…”snalazite se”.
Ulje je moguce kupiti u bolje snabsdevenim modelarskim prodavnicama ali je cena oko 20-ak e po litru.
Kerozina ima na aerodromima, pa ako imate vezu…a ako ne ne znam ni sam.
Koristite petrolej,…valjda.
Svega ovoga vam treba podosta jer ako planirate dva do tri starta na dan, 5 litara je malo za taj izlazak.
5-6 do 10 izlazaka godisnje…pa saberite sami.
Na Americkim forumima pronasao sam da svi koriste “Coleman Powermax” startni gas, u bespovratnim metalnim bocama.
U njemu je smesa propan- butan (60-40%).
Mana ovakve smese gasova je samo u tome sto je vrlo tesko startovati motor na niskim temperaturama.
Koriscenje cistog butane nije preporucljivo ( to je napisano podvuceno).
Videcemo.
Juce sam uspeo da nadjem Rotenberger-ov gas za let lampe, koji ima identican odnos mix-a, a pakovan je u boce zapremine 1l, po ceni od oko 1300din.
Sve sugestije i iskustva, ako neko ima, su i vise nego dobrodosle.
4e
-
sto se zadnjeg posta tice nisam ga procitao (mnogo si se coko
raspisao tako da cu morati malo kasnije da odvojim malo vremena i procitam natenane).
povod mog javljanje je sledeci.
ocigledno da je modelarstvo kod nas dozivelo expanziju zadnjih godinu dana (ne nema veze sa mojom pojavom lol)
tako da izgleda fali jedna rubrika:
JET MODELI
nema smilsla da se covek pati u elektro modelima jer ovo je daleeeko od toga.
poz
-
procitao. (res)
-
Odvojeni sistem podmazivanja mlaznih motora nije nista novo, to sam jos na faksu ucio.
Ja isto planiram da stavim taj mali rezervoar ispred velikog.
To je standardni sistem kod 3D helikoptera (header tank).
Na taj nacin se sprecava da motor povuce vazduh(sto moze da se desi kada se avion bas cepa u nekom zestokom 3D stilu) i pena u gorivu.
Ali to je Coka vec rekao.
Coko ako hoces da smanjis potrosnju, umesto turbo mlaznog motora, nabavi turbofenski motor sa odvojenim izduvom.
Taj motor ima mnogo manju potrosnju pri malim brzinama.
Razlika u odnosu na turbomlazni je sto su mu smanjili brzinu isticanja, a povecali maseni protok, ali posto smo `jel kolege sa faksa, pretpostavlajm da to znas.
-
Bez zelje da popujem, Coko, prepravi naslov u Fever ako si mislio na kerozinsku groznicu, ovako ti naslov topica kaze, "manje kerozina"
Fewer=manje (necega)
Fever=Groznica
Sta da se radi, provedoh pola zivota, "down under", naucih engleski.
-
Hvala na primedbi.
Sramota za nekog (mene) ko je Jocu Travoltu upoznao preko filmova Greese i Sathurday night fever, da napravi ovakav propust.
Gresi covek...
Marko, lepo da si se ukljucio.
Tacno je sve sto si rekao.
Cim naprave turbofenski motor za modele, a budem mogao da ga zbog povecanog precnika ugradim u trup, a naravno prvo skupim 3-4000e, kupljen je.
Mislim samo da ce me smanjenje potrosnje od 0.5 l po letu malo mnogo kostati.
Razlika izmedju malog rezervoara na helijima ili akrobatskim avionima i hoper tanka je sto kod hoper tanka nemas tegic u rezervoaru, nego gorivo crpis iz sred srede rezervoara. Takodje, ne zaboravi mrezicu (dzakcic od sita), koji je ujedno i mali filter.
()-()
-
Kod sistema za gorivo mlaznih aviona ima slican rezervoar koji se nalazi u centralnom rezervoaru koji da se narodski izrazim izgleda kao neki sud koji je okrenut tako da mu otvor gleda na dole u normalnom letu, kad se avion okrene na ledja ili iz bilo kog razloga postigne negativno opterecenje u tom rezervoaru ima goriva za jos par minuta leta (naravno ne na forsazu...).
Jel se radi o slicnom rezervoaru i jel i taj modelarski ima istu funkciju (osim funkcije smanjenja kolicine mehurica u gorivu) i ima li to ogranicenje ledjnog leta?
Iz prethodnog teksta se vidi da taj motor ima otvoren sistem podmazivanja (preko goriva), kod "velikih" aviona je naravno zatvoren sistem i ima jedan mali problem..., kad je avion postigao okonulto opterecenje nema podmazivanja lezajeva.... (mislim ima slabog....) tako da imaju i to ogranicenje.
Sigurno za te modelarske motore koji imaju zatvoren (sto kod tebe naravno nije slucaj) sistem podmazivanja ima slican problem....
Gledao sam mlazni model nekog izraelskog lavi_ja kako dosta dugo hoveruje (malte ne pola leta stoji...) i pomislih kako li ova turbina ne zariba....., verovatno je turbina ista kao tvoja (sa podmazivanjem preko goriva...)?
pozdrav,
Petar
-
Coka, i ja ti čestitam na novom motoru. Bio si mnogo dobar ako ti je deda mraz to doneo. ;)
Vidim prilaziš sa velikom pažnom i ozbiljnošću, što i izahteva ova stvarčica.
Samo :superman: