Author Topic: Ulazak u 2x2 F3A  (Read 15498 times)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #15 on: December 11, 2012, 09:04:52 PM »
Ne, ne, ne... Nesporazum...  :sljus

Nisam ja mislio na profi takmičare, nego na nas, amatere takmičare, ali koji se bar malo ozbiljnije pripremaju, pa ulažu u modele, izlaze da treniraju i odlaze na takmičenja.
U okruženju predpostavljam da ima manifestacija...

Iz toga se potom radja novi kvalitet i pilota, modela i opreme, tj. generalno neke kategorije i samog modelarstva...
 

"Svetli primer" ovakve priče su Adam i društvo iz Subotice koji sad već skoro redovno idu u Madjarsku na F5J 400 klasu. Postižu i lepe rezultate... :)aplauz
Da li treba da spomenem vrhunski F5J 400 model koji se pravi u Subotici...
Šteta što ta jedrilica nije prikazana ovde, mislim na Forum.


Što se tiče moje kategorije, dogodine ću se više orjentisati na odlaske na skala manifestacije u zemljama okruženja.
Shodno tome će se i odlasci na letenje više svoditi na vežbanje figura.
Ako neko ima kalendar skala manifestacija u Madjarskoj, bio bih mu zahvalan na datumima ili linku...

Pozdrav

Mirče

« Last Edit: December 11, 2012, 09:09:17 PM by mirce »

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #16 on: December 11, 2012, 09:04:58 PM »
Uf, uf, uf i za Mirceta i za TE!

Kao prvo, naravno da svako ima pravo na misljenje ali sam topik otvorio ja i pokrenuo ga u odredjenom smeru koji je naknadno korigovan kao prikladniji ovdasnjim prilikama.

Ideja jeste bila da se pise o ulasku u F3A sa 2x2 modelima posto su se tek od skoro pojavili relativno jeftini 2x2 modeli. Ko je pazljivo citao mogao je da vidi da sam pisao o najjeftinijim 2x2 ili za broj manjim modelima a ne o Oxai (koji kostaju po 4-5.000Eur prazni) ili slicnim profi modelima jer smo od njih udaljeni isto koliko i od clanstva u EU, u bukvalnom smislu!

@ Mirce    Kao sto ni ti nisi poceo sa gradnjom modela od Galeba nego sa nekim mnogo manjim i jednostavnijim modelom, tako i neko ko uopste razmislja o preciznom akrobatskom letenju treba da pocne od necega. Nazalost kod nas je ekonomska situacija takva da je cak i malo degute forsirati samo 2x2 modele i govoriti da je sve drugo bezveze, zato i jesam prilagodio temu ovdasnjim mogucnostima.
S druge strane sve ono sto si naveo za vezbanje i odlaske na takmicenja je tacno, ustvari i to je nedovoljno jer profi piloti lete svaki dan po 3-4 leta jer da bi se pravilno izvodio FAI program potrebno je jako puno vezbe, ali ovde kod nas nema niti ce biti profi pilota, jer biti profi znaci da se od toga moze ziveti ... Za razliku od FAI, IMAC programi su moguci i za vikend pilote, zato i jesmo poceli sa njima.
Odlazak na takmicenja u susedne zemlje je svakako potreban i u planu je za narednu godinu, stim sto medju nama iz Srbije ima samo jedan koji ume i moze da leti FAI program (Nikola) a za nas ostale Sportsman ili Intermediate su maksimum u ovom trenutku. Planiram nabavku EF Extre 78" upravo iz tog razloga zato sto je preko dozvoljeno koriscenje 2x2 modela samo ako se leti FAI program, za ostale programe mora da bude neka polu skala kakve su imali gosti iz Hrvatske koji su dosli na IMAC 2011. Znaci tema je svesno "razvodnjena" da bi se omasovila.

@ TE  Naslov teme ce biti promenjen upravo u Ulazak u F3A i precizno akrobatsko letenje. Ako nisi nista naucio od svega onog sto je napisano meni je jako zao jer sam probao da svoje visegodisnje iskustvo prenesem na druge a narocito da im olaksam donosenje nekih odluka po pitanju nabavke opreme. Da si pazljivo procitao opis svakog modela koji sam do sada imao video bi tacno o kojim i kakvim razlikama izmedju tih modela je rec i koja se oprema pokazala svrsishodnom. Ono sto ti nazalost ne mogu preneti je kolika je tacna razlika u letenju izmedju istih, narocito u razlicitim vremenskim uslovima. Bez ikakve namere da uvredim, stvarno, modeli koje si ti do sada leteo i konstruisao su igracke i sa njima je apsolutno nemoguce pricati o bilo kakvom smisljenom preciznom letenju. To su vikend modeli za zabavu i nista vise od toga. Stvarno razmisljam da se na prolece organizujemo jednom prilikom pa da ljudi koji su zainteresovani za F3A naprave makar par minuta sa jednim 2x2 ili modelom raspona od 170cm pa da onda mozemo o necemu i da pricamo. Razlika izmedju toga sto si ti do sada leteo (ponavljam bez imalo namere da uvredim!) i velikog F3A modela je ista kao i izmedju Fiata Punto i BMW-a M6 ali bukvalno!
Cesto pokusavam da prepricam ljudima kako to leti veliki F3A model i uvek se setim vica u kojem Haso pokusava da objasni Muji kog je ukusa banana, i kada mu posle sat vremena objasnjavanja to naravno nije poslo za rukom on ga pita jel zna kojeg je ukusa sljiva, Mujo naravno kaze da zna, a Haso kaze "E pa ni nalik!".
Vec F3A model od 130cm je ogroman skok napred u odnosu na uobicajene poluskale od 150-160cm. Ako ja nisam bio dovoljno strucan onda je Nikola vrlo jasno napisao koja je prednost vecih modela. Sto su vremenski uslovi nepovoljniji to je veci model u prednosti, stim sto se najveci skok vidi kada se sa 150cm predje na 170cm. Ja pak vrlo jasno kazem da model veci od 170cm ima prednost u eleganciji izvodjenja figura koja se isto tako ocenjuje.
Isto tako spominjes i gomilu sponzorisanih profi pilota, e pa moram i tu da te razocaram jer ono sto smo mi videli na Evropskom prvenstvu je da samo prva 3 imaju neko ozbiljnije sponzorstvo, tu do 10. mesta mozda jos neko ima neko manje sponzorstvo, a svi ostali NISTA! I apsolutno gresis ako mislis da je nemoguce ostvariti vrhunske rezultate sa opremom koja se kupuje regularno u prodavnici. Npr. moj Sickle moze bez problema u necijim tudjim rukama da udje u top 10, prema tome nema opravdanja za neuspeh zbog opreme. Imam negde fajl sa opremom svih modela koji su se tada u Austriji leteli i secam se i Rhino baterija i DX7 stanice u spisku.
Spominjes i neke 3x3 modele koji u F3A ne postoje jer je maksimum 2x2 (tj. model mora ceo da stane u kvadrat 2x2 metra, odatle i ime) a ja ti garantujem da Yak od 3m koji je trenutno aktuelan na forumu i koji ce na kraju da kosta duplo vise nego moj Sickle, ne moze ni da mu pridje kada je u pitanju precizno letenje. Zivi bili pa videli!


Letenje programa nas disciplinuje i podize nas nivo letenja na jedan skroz drugi nivo. Naravno takav tip letenja nije svima zabavan i neko vise voli freestyle. Ali pitajte Zaju, freestyle uopste nije free, u smislu da se moze raditi sta hoces i da samo mlataras modelom tamo amo. I to je jedno vrlo organizovan i precizan nacin letenja ali u drugom pakovanju i koji je svakako intersantniji i atraktivniji za gledaoce, a najkraci put do toga je upravo kroz vezbanje Basica i ostalih programa.

Ne ocekujem repliku na ovo sto sam napisao jer nije to poenta ovog topika!

poz
« Last Edit: December 12, 2012, 10:58:15 PM by branek »
Veljko

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #17 on: December 11, 2012, 10:04:36 PM »
Profi pilot, pa profi pilot... Ko je spomenuo profi pilote, ja svakako nisam...

Poenta moje priče je, da citiram Magica, "da se smisleno leti" i da se takvim pristupom ustvari trenira odredjena kategorija, a ovde se priča o F3A .
Logičan nastavak je da se počne odlaziti na takmičenja.
To što ih nema kod nas, to uopšte nije problem, u okruženju ih ima više nego dovoljno...

Najveći problem je ukomponovati više stvari, slobodnoi vreme, obaveze, pare i treba imati volje i želje...

Spomenuo sam i pare ali nisam siguran ni da su one čak toliki problem, jer da budemo iskreni velika većina ima, u razno raznim modelima, recimo ozbiljan, ako ne vrhunski, onda sigurno dobar F3A model.
Spominjem stalno F3A jer je to kategorija o kojoj se piše u ovom topicu.


Nekad treba biti i samokritičan, tako da, iskreno i ja sam sebe doveo u idijotsku situaciju da pravim onakve modele, da ulažem toliki trud, rad i sredstva i da ih na kraju nosim na Čenej. :sljus :sljus :sljus

Odlazak na skala takmičenja samo mogu u mnogome da mi pomognu u svim aspektima moga bavljenja tom kategorijiom, od podizanja nivoa letenja, preko upoznavanja ljudi, lakše nabavke delova, razmene ideja i na kraju promocije modela koje počinjem da pravim...

Volim ja da idem na Čenej, nevidjeno mi je bilo lepo pre par nedelja na 13. maju, ali to nije ni blizu onoga što se vidi i doživi na nekom samo malo ozbiljnijem skupu.

Opet bih spomenuo moje odlaske na Top Gun, jer je moja modelarska "karijera" posle toga krenula veoma uzlaznom putanjom, zahvaljujući svemu što sam tamo video, čuo i najviše zahvaljujući ljudima koje sam upoznao.
Trenutno je zadnja karika u tom lancu Galeb...

E, posete takvim i sličnim manifestacijama, makar samo i kao posmatrač, je ono što nam fali i o čemu ovde pišem...


Pozdrav

Mirče



« Last Edit: December 11, 2012, 10:09:04 PM by mirce »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #18 on: December 11, 2012, 10:38:55 PM »
Magic, ne ljutim se i potpuno si u pravu. Drago mi je da smo razjasnili razliku amaterizma i profesionalizma. Znači na prvih 10 mesta su profesionalci. U opšte mi nije bila namera negativna kritika akrobatskog letenja a kojem nisam ni slovo napisao.  ") Leteo sam to još pre 30 godina. Naprotiv. Pitao sam nešto jednostavno vezano za temu, a mislim da ovo svakoga interesuje. Na tvoj podsticaj...
Quote
Topik je naravno i dalje otvoren za diskusije, pitanja i iskustva.
...opet pitam. Hoće li već neko dati stručno objašnjenje, zašto model navedenih dimenzija leti bolje odnosno stabilnije od manjih???  mmmm Ili barem jedan link. (plz)
3x3mm je bila šala. Naseo si.  :big smile
Mirče opet puno piše van teme topika.  :sljus
A da. Ne menjajte temu, jer naknadno puj pike ne važi.  :big smile

Offline adam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1460
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #19 on: December 11, 2012, 10:51:38 PM »
sve u svemu svi ste pravu,nazalost ima nas jako malo a i ovo malo vuce na sto strana, suboticani forsiraju jedrilice i takmicenja , beogradani  f3a, novi sad skala itd itd. po meni sustina svega je da su ljudi totalno bezvoljni da se bave snecim profrsionalno sem mirceta  jer ako stavimo ruku na srce on je trenutno u srbiji jedini koji se na takvom nivou bavi sa modelarstvom da bez srama bi mogao da se pojavi na bilo kojoj medunarodnoj manifestaciji, mi tu u subotici nesto na silu guramo ali nazalost kad pogledam ovu sezonu bogami su nas izprasili komsije, a razlog tome sto je i mirce naveo je manjak  treninga a i para jer na takmicenje  sa putom , klopom, spavanjem    treba para a para ima jako malo, po meni trenutna situacija u srbiji je katastrofalna , ko ima para kupuje skupe modele sa skupom vrhunskom opremom (medu njima sam i ja licno) ali realno gledano zbog cega??zbog vikend letuckanja? takmicenja nema a kako vidim slabo ce i biti jer niko nije zainteresovan, kad treba trenirati pa i malo pred publikom pokazati ko sta ume onda se niko ne prijavi i ne ode na takmicenje , a sto je najgore za gledaoce se prijave njih pedeset a skoro svi imaju modele, no da ne duzim ja postujem svaciji trud tako da magic samo napred topic je dobar lepo od tebe da hoces da objasnis sta i kako se radi u f3a vodama!!!tako da bolje da svi mi koji smo poceli pametovati u ovom topicu malo da ucutimo i da probamo nesto nauciti od ljudi koji nam hoce nesto novo nauciti!!!adam

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #20 on: December 11, 2012, 11:10:08 PM »
Eto sad ja pišem van teme... Izvinite, neće mi se više desiti...

Uzdravlje...

Mirče

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1551
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #21 on: December 11, 2012, 11:43:51 PM »
РЦ моделе летим преко 35 година. Летео сам много озбиљније моделе и летелице него што је "BG MUNJA".



KVIK FLY некада шампионски модел у акробатском летењу (мислим да у то време још није било F3A).



STING, мој  пројекат по узору на чувени акробатски F3A модел CURARE.

Крајем осамдесетих и почетком деведесетих организовали смо у Београду неколико такмичења, а учесник два сам и ја био. Програм је био редуковани F3A програм, такмичари су по свом избору пријављивали и летели половину фигура званичног програма. Значи овогодишње IMAC такмичење ми је било прво после двадесетак година. Одавно знам шта су такмичења и који труд и рад, осим велике жеље, треба да се уложе да би се остварили иоле солидни резултати. Међутим, осим овога потребна су и велика материјална сретства, да би се обезбедио квалитетан модел (чак и више њих) и покрили сви трошкови тренирања.

Нажалост, што се мене тиче, трагична дешавања на овом нашем поднебљу ''угушила'' су моје бављење моделарством и свела га на минимум. Општа финансијска криза осетила се прво на хобију и осталим ситним и крупним задовољствима.

Мислим да је данас у Србији тешко наћи некога ко у потпуност задовољава све одлике F3A такмичара, истовремено: жеља, таленат, пуно рада, пуно пара. Сходно овом, такође мислим да се, у овом тренутку требамо окренути приземнијим категоријама  и радити на масовности. F3A 2х2 је, ипак, тренутно превелик залогај за нас.

Да ли треба куповати или правити F3A 2х2 модел да би се учествовало само у IMAC такмичењу? Да ли треба куповати или правити F3A 2х2 модел, а не учествовати у правом F3A такмичењу?
« Last Edit: December 12, 2012, 10:59:32 PM by branek »

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #22 on: December 11, 2012, 11:47:19 PM »

...opet pitam. Hoće li već neko dati stručno objašnjenje, zašto model navedenih dimenzija leti bolje odnosno stabilnije od manjih???  mmmm Ili barem jedan link. (plz)


To uopste nije tema ovog topika, kao sto nije ni kv nekog motora, tehnicki razlog za linearnost nekog ESC-a ili za rezoluciju servoa, kao ni razlika u efikasnosti izmedju inrunner-a sa redukcjom ili nekog outrunner-a, za to postoje drugi pod forumi koji se bave tehnickim ili aerodinamickim pitanjima.

Poenta ovog topika je da se izabere odgovarajuci model i oprema a da to bude nesto sto ljudi ipak sebi mogu da prisute. Dijapazon cena je ogroman, za nekoga ce to biti model od 130cm a za nekoga 2x2 model u kitu ili neki ARF, najbitnije da se novac potrosi pametno a ne da se baca kada ga vec ima jako malo. Nikola je lepo napisao, do brzine vetra od 3m/s maltene je sve jedno, pod uslovom da imate savrseno utrimovan model, preko toga vise nije svejedno.

poz
Veljko

Offline SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2174
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #23 on: December 12, 2012, 12:38:43 AM »
Svako od nas ima razlicita vidjenja/interpretacije i ciljeve u RC-u i svako od nas je u pravu. Svi cemo se sloziti i oko toga da nas je jako malo i da je danas tesko bilo koga zainteresovati za bilo koju kategoriju. Sve sto ste napisali u prethodnim postovima je vase vidjenje F3A kategorije i ja se slazem sa svim sto je napisano. Jedino bih dodao na "profesionalno bavljenje", da nije samo iskljucivo bavljenje time i to je to...cist primer mozete videti u intervju sa visestrukim svetskim sampionom Mr. Christophe Paysant Le Roux-om ovde:



Davno sam gledao snimak, ali cini mi se da je rekao da leti skoro svaki vikend po 4 leta sto mu je dovoljno da ga drzi u trenazi! S tim sto 2 ndelje pred velika takmicenja leti svakodnevno po 3 leta.
I jos par sitnica mozete saznati u ovom lepo intervju, kao sto je mesavina goriva koju koristi za YS motore i sl..

Sto se 2x2 modela tice, probao sam da objasnim sto je pribliznije moguce recima osecaj koji sam stekao sa mojim ne preterano velikim iskustvom. Leteo sam skoro sve F3A modele kod nas i stekao neki subjektivan osecaj o tim sitnim nijansama koje sam uvideo. Pitanje je bilo zasto 2x2 model., probacu da odgovorim koncizno koliko mogu.

Composite

Na F3A takmicenjima koja umeju da traju oko 7 dana, cesto se zadesi da bude i kisovito, jutro sa velikom vlagom i vetrom... po takvim uslovima se leti, nema prekidanja tako da modeli moraju biti otporni na takve uslove. Kada kazem otporni, na sta mislim. Uzmimo na primer da je avion od drveta i da je jutro veoma vlazno, uz neku kisicu koja sipi i dodatno navlazuje vas model...te vremenske promene ce uticati na avion od drveta i recimo za nijansu ce izvitoperiti aileron ili neku drugu komandnu povrsinu, sto nikako nije dobro po ovu kategoriju. Ovo je samo jedan primer od jos nekoliko koji mogu da navedem za prednosti composite-nih modela, s druge strane tu je i tezina samog aviona itd...

Razlika 1.5m vs 2m
Razlika izmedju aviona od 140cm i 198cm je ogromna, pogotovo u ovoj kategoriji. Ti modeli su sami po sebi prodorni, ali...
npr F3A model sa rasponom 1.5m i njegovom tezinom od 2.5-3kg nema bas isto opterecenje krila kao i model od 2m, s tim sto sa 1.4m avionom da biste leteli precizno mora biti skoro bez vetra ili jako malo vetra. Cim se vremenski uslovi pogorsaju dolazi do nosenja modela i izbacivanja modela iz tzv "box-a", sve se to da korigovati koliko toliko ali opet to je vec borba.
Modeli od 2m su teski oko 4.5-4.8kg, sto kada se pogleda razlika u odnosu raspon/povrsina krila - tezina modela, uvidja se prva znatna razlika, koja modelu od 2m koji je doooooosta prodorniji daje i tu dozu elegantnosti koju ti modeli nose sa sobom, a veoma je vazna tokom programa. O pojedinostima kao sto su autoriteti na komandnim povrsinama sada necu pisati.

Pored te velicine/tezine modela veliku ulogu igraju i setup-i, koji dorinose kontinulanosti brzine u letu. Npr. Hacker C50-13XL sa redukcijom 6.7:1 u kombinaciji sa Jeti 99 dosta doprinosi kocenju modela u downline-u jer brzina modela tokom celog programa treba da bude konstantna sto je vise moguce. Ta verijanta u modelima od 1.5m nije izvodljiva, a veoma je znacajna... itd itd...

Pre godinu i koji mesec sam imao prilku da uporedim mog tadasnjeg Angel-a 50 i Wind 110 na dan pred takmicenje kada je duvao vetar jacine oko 5m/s...verujte mi razlika je bila OGROMNA i VEOMA osetna u korist WIND-a. Magic je bio prisutan tada i svim silama me je pokusao da ubedi da na sutrasnjem takmicenju letim sa njegovim Wind-om, na sta nisam pristao iz razloga sto sam zeleo da se takmicim sa svojim modelom.

Bili smo pre dve godine na evropskom u Austriji, isli smo da se upoznamo sa ovom kategorijom i vidimo, cujemo sta je to sto krasi ovu kategoriju. popricali smo sa nekoliko ljudi iz raznih reprezentacija, magic sa Sebastianom, ja sa Spancima i Slovencima, Ivan sa CPLR-om, sa prodavcima iz raznih firmi kao sto su Hacker, Delro, Hepf i sl... To je bio neki nas start i uvod u ovu pricu i krenuli od necega i idemo ka necemu. Isto kao sto je Mirce bio na Top Gun-u, Adam u Madjarskoj, automobilisti u Austriji i Italiji itd...

Nazalost u okruzenju i nema puno F3A takmicenja. koliko se secam Marko iz Hrvatske koji je imao F3A model do nedavno je bio poslednji koji je forsirao tu kategoriju, ali je i on na kraju presao u F3M. Jedrilicari u Hrvatskoj su na prvom mestu...jedino gde se i dalje nesto desava sa F3A kategorijom jeste Slovenija i sa njima sam u kontaktu. Ima ih 4-5, a 2-3 leti veoma ozbiljno i idu na ozbiljna takmicenja po evropi. Plan mi je bio da odem ove godine, ali jednostavno se nisu potrefili uslovi za odlazak. Iskreno se nadam da cu u toku 2013 uspeti da predstavljam Srbiju na tom takmicenju. P-13 program je spreman, uz naravno dosta uvezbavanja i doterivanja ce sve biti kao podmazano.

O ulasku u akrobatsko letenje smo vise puta pisali..sto se mene tice ovoliko je dovoljno da se stekne neki osnovni utisak.
Nikola | rcfly.in.rs


Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #24 on: December 12, 2012, 07:52:01 AM »


Volim ja da idem na Čenej, nevidjeno mi je bilo lepo pre par nedelja na 13. maju, ali to nije ni blizu onoga što se vidi i doživi na nekom samo malo ozbiljnijem skupu.

Opet bih spomenuo moje odlaske na Top Gun, jer je moja modelarska "karijera" posle toga krenula veoma uzlaznom putanjom, zahvaljujući svemu što sam tamo video, čuo i najviše zahvaljujući ljudima koje sam upoznao.


Jedna od cinjenica ove price je da smo vecina nas spiskali toliko para u ovaj hobi, da smo do sada svi mogli imati bar po jedan F3A model. To je po meni zbog toga sto kod nas modelarstvo nije na tom nivou da postoje klubovi na letilistima u kojima se moze uciti na iskustvima drugih. Kada zivite na mjestu gdje postoji takav klub, velike su sanse da krenete pravim putem, za razliku od citanja foruma i listanja on-line prodavnica modela.

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 950
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #25 on: December 12, 2012, 09:30:43 AM »
Odmah da kazem da mene SAMO F3A still letenja apsolutno ne zanima, dosadan mi je, ali je neizostavan u nekom freestyle programu.

Dok afiniteta za takmicenje imam ... "daj boze para, a bice i zdravlja" sto kaze Rambo Amadeus, pa cemo videti ove godine dokle stignem.

Sledeca moja zapazanja cu pisati po stavkama, da slucajno ne bude neke zabune ili dvosmislenosti.

1. U Srbiji od svih modelara, pocev od najmladjeg, pa do najstarijeg, postoje samo dva coveka koja zaista znaju da lete avione: Milos Damjanovic i Nikola Stojkovic.

2. Posle njih dvojice ide jedno dvadesetak praznih mesta, pa onda ostatak ekipe.

3. Kao najbolji, Losmi i Saburo su i JEDINI kompetentni da daju komantar u vezi figura i/ili opreme.

4. Znam da ce ovo uvrediti mnoge samozvane majstore, ali istina boli.

5. Stoga bih preporucio mladjim modelarim, a i onima ostalima koji zele da napreduju je da ne zaborave dve stvari:prva je da vezba cini majstora i druga da boj ne bije ljuto oruzje vec boj bije srce u junaka ....

M. (pijemo)


P.S. Jedan off, pa me ukinite:ne znam da li ste provalili da od kada je Mirce preneo dnevnike izgradnje na svoj sajt i RCU da je forum "umreo", ali stvarno "umreo"?  (rip..)

   
« Last Edit: December 12, 2012, 11:33:53 AM by marko »
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!

Offline branek

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 454
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #26 on: December 12, 2012, 10:40:48 AM »
Pozdrav svima,

jedna opaska pre vraćanja na temu... Čemu shvatanje svega previše lično?! Opustimo se, i diskutujmo.

Dakle, 2x2 modeli. Ja sam imao čudnu putanju učenja po nekima, Edž od 90cm, pa Kalmato, ali vrlo kratko, sada ga mnogo više letim iz zadovoljstva i za lečenje stresa, pa Ekstra sa HK od 120, pa Ejndžel pa drugi Ejndžel i na kraju Bravo, prava 2x2 mašina.

Ono što mogu da kažem je da bez obzira kakav avion imate, ako ne vežbate, nećete dobro leteti. Talenat je tu da se vežba manje ili više, ali bez vežbanja kakav god avion da imate, to nije to. Ja sam ove godine vrlo malo leteo, Bravo nema sve ukupno 15 letova i vrlo malo sam napredovao, ako i uopšte od prošle godine. Dakle, ako se hoće bilo kakav rezultat mora da se vežba. Mnogo.

Sad malo o razlici između aviona. Ja ću pokušati da uporedim samo Ejndžela protiv Brava.

Prva stvar je ta stabilnost u letu. Koliko je Ejndžel stabilniji od malog Edža, toliko je Bravo stabilniji od Ejndžela. Šta to znači, bar iz mog ugla gledano. Kada letim sa Ejndželom, i najmanja greška, najmanje kašnjenje u potrebnoj reakciji dovodi do toga da ta figura ne izgleda onako kako treba. Sa druge strane, Bravo, ume da oprosti te sitne greške. Nekako je, graciozniji, inertniji, ima se više vremena za bilo koju akciju, niste stalno u napetom stanju, očekujući neku korekciju. To dovodi do osnovnog zaključka da kada sa jednog aviona kao što je Ejndžel od 150cm, pređete na veći avion recimo 2x2 metra, sa istim znanjem ćete leteti bolje, jer je sam avion boljih letnih karakteristika.

TE, fiziku, zašto je to tako ne mogu diskutovati jer ne znam, osim laičkog, veći avion bolje leti, opterećenje po površini krila i sl. Ima tu onih koji se više razumeju u to.

Uticaj vremenskih prilika, vetra najviše, je manji kako prelazite na veći avion.

Mana 2x2 aviona je, cena za naše prilike. To donosi malo nervoze pri letenju, i stegnutosti. Nažalost.
Takođe, mislim da nije fer prozivati bilo koga šta radi i šta kupuje za svoje pare. Tema je odlična, meni je žao što je Petar obrisao svoje pitanje, odakle je sve krenulo. Možda čak i ja vratim post iz obrisanih. Nadam se da se Petar neće ljutiti zbog toga.

Preško je pozvao da se omasovimo u prizemljijim kategorijama, sa čime se ja slažem u načelu, ali se ne slažem po amandmanima, tj da zbog toga treba bataliti ovo što su (ili smo) neki oda onih koji mogu započeli. Ako igraš šah sa slabijim od sebe, nikada nećeš napredovati. Isto tako mislim i za F3A letenje. Meni je drago što mogu da letim uz Nikolu, i nadam se da ćemo svi uskoro leteti uz nekog još boljeg pa makar ja bio dvestadvadeset a ne samo dvadeset mesta ispod.

Toliko od mene,
branek

P.S. Neke od neukusnih komentara ću izbaciti iz postova, nije im mesto ovde.

P.P.S. Marko, nažalost jeste se primetio odlazak (ja bih pre to nazvao pauzom  ;namig ) Mirčeta, ali forum je daleko od umiranja. I ja se sam nadam/znam da će se Mirče vratiti. :)

Pozdrav svima.
Branko

"Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress." - Captain Eric Moody, Jakarta incident

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 950
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #27 on: December 12, 2012, 12:21:27 PM »
...opet pitam. Hoće li već neko dati stručno objašnjenje, zašto model navedenih dimenzija leti bolje odnosno stabilnije od manjih???  mmmm Ili barem jedan link. (plz)

Velicina aviona ne utice na to da li bolje ili losije leti u odnosu na vetar .... stabilnije ili kako god.

Najveci uticaj ima specificno opterecenje (kg/m2),  manji uticaj imaju maksimalna i minimalna brzina, izbor aeroprofila na krilu kao i specificna snaga letelice (KW/kg).

Veci modeli se biraju zato sto se bolje vide i na njima se mala odstupanja od zeljenog pravca i brzine kretanja mnogo lakse uocavaju nego na manjim modelima.

Ali T.E. ja sam siguran da ste vi znali odogovor na ovo pitanje. ;namig

M. (pijemo)
« Last Edit: December 12, 2012, 01:30:31 PM by marko »
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #28 on: December 12, 2012, 01:05:43 PM »
Hvava na odgovorima. Vredeo je moj trud da podignem nivu teme sa trade na tech. Odgovor na moje pitanje ne treba samo meni, već temi, i za one modelare koji stvarno žele da znaju i zašto je dobro preći u veći model.

Nikola i Marko su rekli deo istine, a to je jedinična opterećenost krila.

OBRISANO - van teme /moderator/

Sada toliko, moram da idem.
 ;namig
« Last Edit: December 12, 2012, 01:22:38 PM by branek »

Offline petar

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 329
Re: Ulazak u 2x2 F3A
« Reply #29 on: December 12, 2012, 01:15:53 PM »
Ne ljutim se, povrati moj post.

Magic je bio u pravu, ucinilo mi se da sam otisao u off pa sam ga sam obrisao.

pozzz