Author Topic: Mala studija karakteristika i isplativosti baterija i punjača  (Read 4370 times)

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Mala studija karakteristika i isplativosti baterija i punjača
« on: January 09, 2009, 12:03:00 AM »
Pozdrav

Po završenoj sezoni letenja za ovu godinu, a posle mnogo kupovina u UH, vreme je da malo svedemo račune.
Broj baterija u mojoj "elektro ergeli" je premašio 20 komada od 650 mAh do 5000 mAh

Pri svakoj kupovini potrošeni su sati na pregled karakteristika baterija i cena da bi se odabrala ona "prava".
A da li je baš ta prava?

Evo načela kojima sam se vodio i iskustva koja želim da podelim sa vama.
Naravno ovo su lična razmišljanja i ne mora se svaki član ovog foruma sa njima složiti.

1. Baterije koje firme odabrati?
To je stvar ličnog mišljenja o kvalitetu pojedinih proizvođača. Ja uzimam Zippy.

2. Koji "C" rejting?
Postoji jedno generalno pravilo:
Za baterije malog kapaciteta treba odabirati baterije sa što većim "C" rejtingom za srednje po potrebi a za baterije velikog kapaciteta dovoljan je najmanji "C" rejting.

Zašto?

Ako izuzmemo najmanje modele i motore, recimo da gro modela je u klasi do oko 1 kg.
Za takve modele su potrebni motor koji "vuku" maksimalno od 18 do 25A.
Ako pogledamo priloženu tabelu "Tabela isplativosti sortirano po  kapacitetu baterija" (o kojoj ću nešto više kasnije) prva baterija koja taj uslov može da zadovolji je Zippy 1000 mAh/25C - petnesti red na slici.
Na drugom kraju su veliki modeli sa snagom 1000W ili više. To su modeli težine 2 do 4 kg.
Za takve modele se najčešće koriste 5S do 7S baterije. Struja koju potrebni motori troše je najčešće od 50A do 70A. Najmanja baterija koja takav uslov može da zadovolji je Zippy 2500 mAh od 30C ili bilo koja veća sa bilo kojim "C" rejtingom.

3. Koliko baterija kupiti?

Kada se kupuju baterije predlog je da se kupuju uvek minimalno 2 iste.

Zašto?

a) Dve iste baterije uvek mogu da se vežu na red i da se od 2kom 2S napravi 4S ili od 2kom 3S napravi jedna 6S baterija za veliki model.
b) Na svakom malo boljem punjaču je moguće izvesti da se 2 baterije pune kao jedna 4S ili 6S baterija što olakšava punjenje.
c) Ako su baterije različitog kapaciteta nije pametno da se vezuju na red. Garantovano će neka (slabija) za kratko vreme propasti.

Koji punjač odabrati i koliko komada?
Naravno sada se čitaoci nalaze u čudu. Koji punjač je bitno pitanje ali koliko komada ......? O čemu se radi?

Moj prvi punjač je bio: http://www.rcmodell.com/shop/product_info.php/cPath/22/products_id/3208?osCsid=vknqchf99ibp5ve0c2m28qcmh4
Hyperion EOS 0606i 6S 6A max CHARGER AC/DC with balancer.
Dobre osobine ovog punjača su mogućnost punjenja skoro svih baterija i rad i na 230V i na 13.6V. to ima mali broj punjača. Za većinu je potrebno dokupiti poseban 14V ispravljač.

Ako se odreknete mogućnosti rada na 230V izbor je veliki.
Predlog kvalitetnog punjača: iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792
Ono što ga izdvaja od dobrog dela punjača je mod rada koji se zove "Storage". To je osobina koju onaj gornji Hyperion nema. Ako je baterija prazna punjač je puni na 3.8V po ćeliji a ako je punija onda je prazni sve do tog istog napona.
To je napon koji je optimalan za LiPo  baterije kada duže vreme nisu u upotrebi.

Koliko komada punjača?
U vreme intenzivnog letenja sa dva ili više modela dobro je na aerodrom poneti 4 ili više baterija.
Na kraju svakog letačkog dana ista situacija. Jednu po jednu bateriju stavljamo u punjač i na svakih sat vremena ih obilazimo radi zamene. Povremeno zaboravimo da zamenimo punu bateriju pa smo sutra nespremni ili na vrat na nos punimo pred polazak.

Bilo bi bolje imati više punjača i na kraju letačkog dana sve njih odjednom staviti na jednovremeno punjenje.
Naravno odabraćemo jeftine punjače koji posao mogu da završe:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6507&Product_Name=Turnigy_2-3_Cell_Lipoly_Balance/Charger
Sa cenom od nekoliko $ ovaj punjač je neprevaziđen po isplativosti. Jeste da puni sa svega 300 - 500mA dakle malo sporije, ali sve baterije možemo odjednom da punimo pa to i nije bitno što se pune malo duže. Zar ne?

Drugi predlog je:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7898&Product_Name=Turnigy_420_Balancer/Charger_2S~4S
Ovaj punjač sa cenom od malo više od 20$ takođe se isplati kupiti 2 do 4 komada. A može da puni sa strujom do 2A. Lepo zar ne :-).

A sada o dve priložene tabele isplativosti LiPo baterija.
Kako se došlo do ove tabele? Iz UH su odabrane samo 3S baterije. To su one koje se i najčešće koriste. Dakle obe tabele se odnose isključivo na 3S baterije svih UH dobavljača.

Šta je to isplativost?

Koliko dobijamo kapaciteta za uloženi novac. Kako će te videti razlike u ceni su u odnosu 1:5.5.
Dakle neke baterije su do 5.5 puta isplativije od nekih drugih.
Postoji li univerzalna fomula za izračunavanje isplativosti baterija različitih kapaciteta? Da naravno.

Uzmimo primer:

Na slici "Tabela isplativosti 3S baterija sortirano po isplativosti" u 36 redu desno je jedna od univerzalnih isplativijih baterija:

Primer 1.
Zippy Flighmax 2200 mAh/25C. Njen kapacitet je 2200 mAh a ima tri ćelije. Cena je 19.95$.
19.95 /3 = 6.65$ po jednoj ćeliji (ima ih 3). Podelimo 2200mAh/6.65$ = 330mAh/$ za jedan utrošeni $. Dakle za 1$ dobijamo kapacitet od 330mAh.

Primer 2.
Polyquest 2500mAh/25C. Red 8 levo na slici.
60.27$/3 = 20.09$ po jednoj ćeliji. 2500 / 20.09 = 124.4mAh/$. Za ovu bateriju za jeda utrošeni $ dobijamo kapacitet od 124.4mAh. Razlika u odnosu na gore opisanu je više nego duplo manje za iste pare.

Naravno nećemo da ulazimo u diskusije kvaliteta jednih i drugih.

Priložene su dve tabele:
U prvoj tabeli su sortirane baterije po kapacitetu tako da se veoma lako mogu pronaći naj isplativije baterije sličnog kapaciteta.
U drugoj tabeli su baterije sortirane po isplativosti (zadnja kolona) gde po neisplativosti vodi Polyquest a kao najisplativije su Zippy flightmax (ali ne sve).

Kada malo bolje pogledate tabele sve će vam se samo kasti. :-)

Nadam se da sam barem delimično otklonio neke dileme i proširio vidike čitaocima.

Pamet u glavu, Triput gledaj tabelu jednom kupuj.

Pozdrav Goran
« Last Edit: January 11, 2009, 11:04:58 PM by SABURO »

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Mala studija karakteristika i isplativosti baterija i punjača
« Reply #1 on: January 09, 2009, 05:49:21 PM »
Pogledajmo kako "stoje" 2S baterije.

Kakva je njihova isplativost.

Za razliku od gornje tabele gde sam uključio apsolutno sve 3S baterije u donjoj tabeli su isključeni "luzeri" tipa Poliquest, mada mi se čini da UH drži Poliquest na stanju jedino da bi plašio mušterije i priklonio ih drugim (čitaj svojim) brendovima.
Za razliku od gornjih tabela, Zippy Flightmax je trenutno i na najneisplativijoj poziciji i na najisplativijoj što je veoma interesantno.
U levoj tabeli su 2S baterije sortirane po isplativosti a u desnoj tabeli te iste baterije sortirane po kapacitetu.

Formula za izračunavanje isplativosti je data u gornjoj poruci.

Zaključke izvucite sami.

Pozdrav Goran
« Last Edit: January 11, 2009, 11:06:04 PM by SABURO »

Offline petar

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 329
Re: Mala studija karakteristika i isplativosti baterija i punjača
« Reply #2 on: January 09, 2009, 09:23:57 PM »
Ja do sada imam tacno 22 baterije koje sam kupovao u zadnjih 3 godine. Imam raznih baterija od 1500 do 4000 mAh od 20 do 30 C, raznih proizvodjaca, a najvise kokam H5, a tu su polikvest, rhino i neke madjarske.

Necu da racunam u njih dve baterije NiCD koje sam koristio na modelu jedrilice pre petnaestak godina (jedrilicu sam uspeo da polomim).

Evo ja iz svog iskustva mogu da kazem da su sve baterije na pocetku dobre recimo u prvih jedno 10 punjenja, tu nema lose baterije.

Ne zelim da reklamiram niti jedan brend, ali ipak bi zeleo da uputim jednu mozda dobru opasku.

Trebao si da kazes pocetna isplativost baterija umesto isplativost baterija, slazes se?

Nego imam ja nesto da dodam na sve ovo, a to su nekoliko jednostavnih saveta kako odrzavati baterije.

Baterije posle letenja napuniti na pola (recimo do 3.85 V), puniti baterije dan neposredno pre letenja.
Ne drzati pun gas na motoru previse dugo vremena (osim ako neces da se otarasis doticne baterije).
Ne puniti baterije u toploj sobi do kraja (do 100% napunjenosti), a onda izaci napolje na recimo -10 do 5 stepeni C, nego ako se vec leti na tim temperaturama onda ili puniti baterije do 90% ili ako nemamo takav punjac isprazniti baterije (jedno 10% njihovog kapaciteta).
Ne trositi baterije dok se motor ne zaustavi, nego uvek prekinuti let sa rezervom u bateriji od 10 do 20%.
Namestiti na kontroleru za motor da smanji snagu motora pri sto vecem naponu na bateriji.

pozzzz.
« Last Edit: January 10, 2009, 01:06:54 PM by petar »

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Mala studija karakteristika i isplativosti baterija i punjača
« Reply #3 on: January 10, 2009, 12:14:51 AM »
Gorane , svaka cast, bas si se potrudio oko tabele. Evo mog iskustva oko baterija.
Da prvo kazem da imam Imax B5 punjac sa kojim sam prezadovoljan i kome mogu da
zahvalim za perfektno stanje mojih baterija posle godinu dana upotrebe.
Sto se samih baterija tice, ja sam shvatio da je za moje potrebe sasvim dovoljno da
imam svega 6 baterija i to 3 komada 3S i 3 komada 2S. Sve baterije su kapaciteta 2200mAh.
Uz takav izbor, ja po potrebi mogu da kombinujem od 2 do 6S u zavisnosti sta mi treba da
letim i da za izlazak imam sigran sat letenja sto mi je sasvim dovoljno.
Sto se marke tice kupujem iskljucivo Zippy i one su za ovih godinu dana odradile extra.