Author Topic: Regulative za multikoptere (SAD)  (Read 8020 times)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Regulative za multikoptere (SAD)
« on: July 29, 2014, 12:04:28 AM »
U SAD organizacija FAA priprema regulacioni zakoni za privatne i komercijalne multikoptere. Vreme razrade je do septembra 2015. Čak se i predsednik oglasio povodom ovih zakona i sam naložio ...
Link sa prevođenjem:

https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=sr&u=http%3A%2F%2Fspectrum.ieee.org%2Fautomaton%2Frobotics%2Faerial-robots%2Fdrone-stuff-parachutes-politics-nofly-zones

Originalni link:
http://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/aerial-robots/drone-stuff-parachutes-politics-nofly-zones

« Last Edit: July 29, 2014, 12:06:54 AM by tibeteagle »

Offline Daki

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 238
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #1 on: July 29, 2014, 01:33:40 AM »
Ništa strašno...zabranjeno je letenje dronova tamo gde smetaju vazdušnom saobraćaju, tamo gde je zabranjeno snimanje, tamo gde uznemiravaju osetljivu floru i faunu (a takođe nose baterije sa otrovnim sadržajem i gde bi izlivanje istih ugrozilo neku retku vrstu), biće pripremljen poseban pravilnik za komercijalne dronove koji snimaju uglavnom reklame, zbog pitanja privatnosti (npr. snime reklamu ispred trga i iskoriste ljude na njemu kao gratis statiste, ili snime nečiju kuću i slično). Mislim da se ovo sve nekako podrazuvema i da je bilo očekivano.
Life is easy eat,sleep, fly!

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #2 on: July 29, 2014, 12:38:59 PM »
Da, verovatno sa tvojim očima budućeg pravnika, stvari će izgledati baš tako.   (thumb)

Pod komercijalnim se podrazumevaju još i budući transportni autonomni mikrokopteri, koji će nositi manje pakete do kupaca. Tako nešto je već najavila Amazon kompanija, a njih će pratit mnogi, pa je važno i za njih znati gde smeju preletati a gde ne, na kojim visimanma i kanalima leta. Sada ih je slobodno skidati sa sačmaricom ako preleću preko privatnog posed, pa će verovatno dobiti više prava na let, pod određenim uslovma visine i brzine letenje i ostalo. Možda će ovaj deo regulativa biti mnogo važniji i složeniji.

Kada će RC delovi da stižu ovako do naše kuće?   mmmm



 ;namig

Offline gizmo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1295
    • http://www.dragantrifunovic.com/
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #3 on: July 29, 2014, 12:53:31 PM »
Mislim da je ova Amazon i slicne ideje samo to - zanimljiva ideja. U realnim uslovima daleko od jednostavne, isplative i upotrebljive.

Offline nebeski

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 386
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #4 on: July 29, 2014, 01:25:25 PM »
Kako sam ja shvatio iz nekoliko clanaka koje sam citao ide se u pravcu uvodjenja jos vecih restrikcija za let dronova, npr. potpuna zabrana FPV-a u americi.
U toku su velike akcije za skupljanju potpisa za sprecavanje tog tumacenja. I ranije je letenje u komercijalne svrhe bilo zabranjeno tako da je dolazilo do suludih situacija da student koji je snimio kampus iz drona i tu sliku prodao makar i za 1$ morao da placa kazne samo zbog toga sto je leteo dronom u "komercijalne" svrhe a dozvoljeno je u nekomercijalne.
Najava Amazon-a je samo dobar marketinski trik i nista vise od toga.

Evo ga kratki pregled onoga sto se sprema u SAD:
http://hackaday.com/2014/06/26/congress-destroys-a-hobby-faa-gets-the-blame/

Poznat je i slucaj FAA vs Trappy:
http://diydrones.com/profiles/blogs/excellent-overview-of-trappy-case-and-faa-indictment

Pre par dana je na HobbyKing-u izaslo obavestenje :
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/newsPage.asp?utm_campaign=1197903&utm_content=91884985&utm_medium=email&utm_source=EDM

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #5 on: July 29, 2014, 02:52:11 PM »
Quote
Mislim da je ova Amazon i slicne ideje samo to - zanimljiva ideja. U realnim uslovima daleko od jednostavne, isplative i upotrebljive.
Sve može da bude marketniški trik, a i jeste, sve dok se ne realizuje. U pozadini se sigurno nešto i dešava.

Tenički gledano nije to ništa komplikovano već na današnjem nivou. Ekonomski će biti onda isplativo kada će neko ili neki uložiti u razvoj sistema koordinacije i ostalo i prodavaće se kao ceo sitem za firme koje su i te kako zainteresovane za ovakve mogućnosti. I najmanja picerija je spremna da kupi takav sistem isporuke, samo da bi naprednjačila naspram konkurencije.

Ipak najveće prepreka je sam odnos novih tehnilogija na svest ljidi, a koji imaju uticaja na kreiranje javnog mjenja, pa i na zakone. Zato sam i postavio ovu temu jer će biti puno sukoba interesa vezano za ovu temu.
Sada je istorijski momenat da se mikrokopteri i ostali vidovi letečih dronova dublje uključi u civilni život a ima će ono mesto i toliko značaj koliko če biti stvacrne potrebe za njima od igara, preko AP snimanja pa sve do delivery sistema. Za to će se boriti oni koji će videti dobar biznis u njima, a kako je već to uvek bilo, biti jači i od najglasnijih protivljenja.

U istoriji je bilo veoma mnogo konzervativnih protivljenja protiv progresivnih tehničkih stvari, ipak smo danas pretrpani njima i skoro da ne možemo da živimo bez njih. To su na primer voz, auto, avioni koji su imali i te kako velike negativne kampanje u vreme njihovih pojava. Neki lekari su u vreme pojave parne lokomotive, koja je išla sve brže i brže, govorili da čovek ne može da izdrži veću brzinu od 40km/h. Eto, to je samo jedan interesantna primer kako ćemo jednog dana da se smejemo na protivljenjima leta dronova, od kojih će biti sva više i bi će potpuno autonomni. Preletaće i stotine kilometara, sa pauzama punjenja na baznim mestima, a da nećemo ni primetiti da je iznad naše kuće preletelo na hiljade na dan. Možda deluje previše SF, ali izbrojte koliko putničkih aviona preleće iznad nas na dan. Negde se brojke kreću i do 1000 leta/dan, a da to sada već niko ne primećuje.

Da pametni telefon, kojeg nosimo u džepu, može da leti, već bi smo imali drugačije mišljenje o svemu, a  regulative bi bile takve kompromisne, da koza traba da se nahrani a i kupusa da ostane. U suštini tehnički gledano leteći autonomni dronovi će biti leteći pametni telefoni u shvatanju današnjih pojmova, jer će imati ama baš sve komponente kao oni, + motori, ram i koristan teret.

Što se tiče zakona o zaštiti privatnih-, autorskih- i ostalih prava, koje se krše sa snimanjem i sa njih, već davno postoje. Pitanje je samo dali će se neko držati toga. Mislim da paparacima zakoni ne smetaju, jer oni žive baš iz njihovih kršenja.  Ameri su ponosni na svoje zakone, a koje sam krši po celom svetu, prisluškivajući i slikajući iz satelita i dronova sve što im je u interesu. Dakle ko krši najviše svoje zakone i ko je nejvaći paparaci na svetu?
 ;namig
 
« Last Edit: July 29, 2014, 03:01:50 PM by tibeteagle »

Offline tutko

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 74
  • I live for fly,l fly for live
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #6 on: July 29, 2014, 03:33:46 PM »
 (<--) (<--) (<--)

Offline tutko

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 74
  • I live for fly,l fly for live
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #7 on: July 29, 2014, 03:35:50 PM »
Regulative za multikoptere (SAD) ILI (SRB)  :hehe :_D

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #8 on: July 29, 2014, 03:59:50 PM »
SAD (Sjedinjene Američke Države ili USA) neka bude mesto za eksperimentalne miševe, odnosno mesto razrade dobrih zakona, jer svakako prednače u tome, a SRB će preuzeti ono što nam se bude svidelo, ili što bude EU tražila.   :)
« Last Edit: July 29, 2014, 04:01:48 PM by tibeteagle »

Offline Daki

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 238
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #9 on: July 29, 2014, 05:46:13 PM »
U "SRB" je sve to već regulisano. ;) Američko pravo je kazuistično i rešava se po striknim zakonima, ranijim presuda ili u njihovom odsustvu po pravnim principima. Kod nas je cela ta oblast već regulisana apstraktim i opštim zakonima (kao i u celoj Evropi), naravno nikome ne pada na pamet da primenjuje te zakone na naše "igračke" i to će biti tako dok se ne desi neka ozbiljna nezgoda...onda smo ga piiip.
Life is easy eat,sleep, fly!

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #10 on: July 29, 2014, 09:44:59 PM »
Quote
U "SRB" je sve to već regulisano. ;)
Navedi jedan srpski zakon koji u sebi sadrži pojam leteći dron ili multikopter, a još i da je autonomni. mmmm

Napisao sam u zadnjem pasusu gore da su neke stvari već regulisane vezano za zaštiu privatnosti a koje se odnosi na slikanje i snimanje , samo ih se treba pridržavati. Ali ne mislim da igde još ima regulisano nešto vezano za pojam letećih dronova, njihovo ograničenja vezano za bezbednost, kao težinske kategorije, brzine krstarenja, dozvoljene zone letenja i slično. Na takvim stvarima radi sada FAA u SAD po nalogu Baraka Obame , a kako toga već ima u oblasti civilne avijacije.

Nadalje, pošto niko neće upravljati autonomnim dronovima, treba će se definisati zakonom ko odgovara za štetu koju naprave. Vlasnici, proizvođači, osiguranja ili možda programeri. Dakle ima još jako puno stvari koje će se tak morati uzeti u obzir, jer oni do sada nisu postojali, pa ni zakona nema za njih. Sve dok se ne regusišu te svati, delivery sistemi sa dronovima neće dobiti letnu dozvolu.

Da pojmove autonomnih automobila, humanoidnih robota i da ne spomenem, za koje će trebati sasvim nova svest društva, pa možda i nova generacija pravnika. Sve je to normalno, jer je to deo evolucije tehno društava. Davore, ima ćeš pune ruke posla možda kao advokat da ćeš braniti nekog sintetičkog čoveka, kojem su prekršena "ljudska prava".  ") Sada se možemo smejati na tome, ali će doći i to vreme.  :mhm

Ali da ostanemo mi ovde samo na malim letelicama sa još relativno niskom veštačkom inteligencijom.
 ;namig

« Last Edit: July 29, 2014, 10:04:17 PM by tibeteagle »

Offline Daki

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 238
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #11 on: July 29, 2014, 10:40:48 PM »
Hahaha, uskoro zakon o zabrani nadletanja Zemljinih polova svemirskim brodovima...  (pijemo)
Apstaktni zakon ne sadrži konkretne pojmove knp. dron, automobil, glok 9mm...napiše se sredstvo izvršenja i gotovo...odgovornost će se utvrditi po opštim pravilima o krivici itd...ne sme se preterivati sa regulativom, niti se ona sme donositi za daleku budućnost i nešto što ne postoji...Ameri su poseban slućaj, počeli su i da čipuju ljude...BTW nemojte misliti da se neko može izvući ako napravi neki problem sa modelom, vrlo lako će se utvrditi i građanska i nedaj bože krivična odgovornost...ako vas interesuju još nešto o pravu pričaćemo uživo, nema smisla opterećivati forum ovim. :)
Life is easy eat,sleep, fly!

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #12 on: July 29, 2014, 11:04:38 PM »
Tema nije o apstraktnim zakonima već o veoma konkretnima. Recimo, saobraćajni zakoni svugde postoje i veoma su konkretne stvari i većina je izražena u metrima, km/h, Kg, tonama, časovima i sa još mnogo tehničkih prametara. Dakle i te kako su potrebni tačno definiosani zakoni vezani za leteće dronove, ma ko da upravlja njima.
Već danas čovek može da poleti sa postojećim velikim multikopterom i da sedi na njemu, a za njega ne mogu da važe saobraćejni zakoni o drumskom saobraćaju, pa ni oni za klasični avio saobraćaj, pa je opravdano i potrebno da se sa promeno tehnike menjaju i tačni propisi po kojima sve to funkioniše.

Primere koje sam gore naveo su bile možda zbunjujuće i previše napredne, ali sam sa njima hteo da kažem koliko se brzo menja tehnika oko čoveka i koliko zakonodavstvo kasni i ima puno da se prilagođava novim situacijama. Ne rešava se sve sa opštim pravom.
 (pijemo)
« Last Edit: July 29, 2014, 11:17:52 PM by tibeteagle »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Regulative za multikoptere (SAD)
« Reply #13 on: October 23, 2014, 01:35:30 PM »
http://www.rts.rs/page/stories/ci/story/124/%D0%94%D1%80%D1%83%D1%88%D1%82%D0%B2%D0%BE/1730107/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B8+%D1%83%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8+%D0%B7%D0%B0+%D0%BB%D0%B5%D1%82e%D1%9A%D0%B5+%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0.html

 (pijemo)
Mislim da je u reportaži naveden samo trenutni zakon o vazduhoplovstvu, koji se odnosi na avione, koji ne smeju da lete ispod 300m iznad priredbi. Kako znamo, dronovi lete daleko ispod 300m, i ne smatraju se avionom, ako nisu teži od 10kg. Ja sam znao za 5kg, dok su dronovi oko 1.5kg prosečno.

Pitanje odgovornosti je tvrdi orah za vlast, jer ona uvek hoće da prebaci na drugoga. U slučaju davanja dozvole za let i ona snosi odgovornost i ne može biti manja ili veća za počinioca. Ovo je pravna zavrzlama, koja na žalost kači u velikoj meri i pitanje dronova.

Dok nema posebnog zakona o dronovima i dok se dronovi ne uvrste u opasne sprave po okolinu ili u neku drugu kategoriju, carinik nema pravo da ih sankcioniše.
Gluposti kojih se novinar načitao na internetu i izneo, ne bih komentarisao, osim kako ga koriste za gašenje požara :sljus Ili sam ja zaostao? Možda je viđena ova montirana slika.


Pošto skoro niko od nadležnih do sada nije poznavao materiju, a na žalost dronovi su ušli na najgora vrata u širu svest, ne može se računati na dobro. Ne postoji ni iskutvo ni jedne od tehničkih institucija, koja bi mogla da posavetuje vlast, jer je toliko sve novo. Čak su i Ameri dočekali nespremno ovo doba i uveliko rade na tome uključivši svoje nadležne institucije, naravno. (linkovi gore)

Skoro nikada se ne uvlače civili u formiranje zakona, pa neće ni za dronove ni kod nas. Tako da se niko ne nada da će biti pozvan kao ekspert. Ali ko zna? Vremena se brzo menjaju.
 ;namig
« Last Edit: October 23, 2014, 01:42:23 PM by tibeteagle »

Offline djordjevicaca

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 147
  • Telepromtovani vazduplohov