RC MODELI AVIONA - ELEKTRO > TRENAŽNI MODELI

rcfly4um

<< < (2/3) > >>

DCVELE:

--- Quote from: marko.jovanovic on March 30, 2015, 08:46:42 AM ---Pa  ovako.
Kao prvo treba vam motor uglavnom svi koriste brushless motore. Da bi motor fnkcionisao kako treba i primao komandu gasa treba vam ESC.
I naravno trebaju vam servoi za komande.
Ako koristite samo servoe bez motora  na nekoj jedrilici onda vam je potrebno napajanje od 5V ili  ubec ili sbec.
To je stvar koja je na ESC-ovima uglavnom integrisana i koja napaja reciever koji uglavnom rade na 5V
Znači i ESC i UBEC rade sličnu stvar a to je da napajanje sa preporučene baterije LIPO svedu na 5v koje je potrebno za napajanje reciever-a. Ako imate ESC ne treba vam UBEC jer u ESC-u postoji. Ako koristite motr kao pogon treba vam ESC jer UBEC služi samo da smanji napon na 5V i nema mogućnost pokretanja i napajanja motora.
Što se tiče stanice onog momenta kada je isključiš motor staje i model pada. Svaka stanica ima neki indikator napunjenosti baterija bilo da je to zvučni ili svetlosni signal a ta tvoja ima sistem dioda koje svetle od zelene prema crvenoj.
Nemoj da brineš kada se upali crvena jer i tada imaš dosta vremena da spustiš model.
Takođe bih vam svetovao da posetite ovaj sajt i pogledate te video zapise dole vezane za rc početnike

http://flitetest.com/articles#/textSearch=Series:%20beginner%20series

ako vam je engleski stran onda pitajte slobodno šta vas zanima.
E sada pri kpovini komponeneti prvo što treba krenuti od motora. Osnovne karkteristike motora su vam maksimalna jačina struje koju može da povuče sa određenim propelerom (što veći propeler i većeg koraka to više struj vuče a i više potiska daje, mada ne treba preterivati da ne bi se pojavio beli dim) takođe i maksimalana potisak koji može da da na najvećem deklarisanom radnom naponu i sa najvećom preporučenom elisom... Druga stavka koju kod motora gledate je potisak jer je to bitno koliko vam je ukupno težak model spreman za let pa  da se ne desi da motor ne može da podigne model. Kada odaberete motor i vidite koju maksimalnu struju vuče tada dodate na to još nekih 5 ili 10 A i prema tome uzimate ESC. Čisto sigurnosti radi. 5A je dovoljno ali neko voli i više od toga. Naravno ESC nema u varijanti tipa 13,7A nego su to okrugle cifre 8, 10, 12, 15, 20, 25....100, 150... I takođe treba obratiti pažnju na radni napon Izbor servoa je takođe bitan za model. Postoje digitalni i analogni. digitalni su dosta precizniji a i vuku više struje, samim tim i baterija kraće traje (ali struja koju vuku servoi je mizerna u odnosu na onu koju vuče motor) takođe postoje oni sa plastičnim zubčanicima i oni sa metalnim. naravno razlika je u sili koju mogu da podnesu a da ne slome zubčanike. Jer kod plastičnih u koliko nemate neko osiguranje može lako da se desi da kada model padne a komanda vam se zaglavi servo sam sebi iskida zube na nekom zubčaniku. servoi imaju različite karkteristike a to je ugao koji mogu da postignu u radu, brzina sevoa, težina i naravno sila koju daju. za modele raspona krila oko 1m pa čak i nešto više dovoljni su vam 9gr servoi. (9gr je masa servoa).
I na kraju izbor baterije. Baterije postoje (uglavnom se koriste LIPO ili ti litijum polimer baterije) sa oznakama 1S, 2S....12S... to S je oznaka broja ćelija. Jedna ćelija daje napon od 3.7V pa koliko s imate tim brojem množite i dobijate radni napon baterije (napon je kada je napunjena baterija i veći ali to ne treba da vas brine) sledeća oznaka na bateriji je recimo 1000 mAh ili ti kapacitet što je veći kapacitet to će let duže da traje ali je i povećanjem kapaciteta baterija teža pa će let da bude sporiji ili ga u koliko je baterija pretška neće ni biti...
Sledeća oznaka je recimo 25C što znači da kada ovaj broj 25 pomnožite sa kapacitetom dobićete maksimalnu moguću jačinu struje koju baterija može da podnese pri konstantnom pražnjenju.  u gornjem slučaju 25X1000= 25000 mA ili 25A! Naravno sve baterije mogu da podnesu i veću jačinu struje pražnjenja ali samo na malim vremenskim intervalima. Pa tako na baterijama postoji i oznaka i recimo 25C-50C što znači da je maksimalna množioc 25C za konstantnu struju a 50C može da izdrži u nekim malim intervalima, sve preko toga rizikujete da uništite bateriju i zapalite model u vazduhu pošto su ove baterije ekstremno ne tolerantne na prepunjavanje i preterano pražnjenje, oštećenja, jer znaju da se zapale i naprave požar od koga izgori ceo model... Takođe na baterijama postoji i oznaka sa koliko C možete da punite maksimalno ili preporuka. Tipa 3-5C što znači u gornjem slučaju recimo 3X1000= 3000 mA ili 3A maksimalno struje pri punjenju. Ovo treba dobro paziti i nikakko ne ostavljati baterije same dok se pune jer mogu čak i u normalnom punjenju da iz čista mira same od sebe počnu da gore pa vam naprave požar u kući. Zato za baterije postoje kese u koje se stave ri punjenju i smanjuju rizik o požara ako se desi. Ja moje uevk držim pored sebe kada se pune. Ili možete napraviti neku kutiju od negorivih materijala da budete sigurni.
Sa što većim C punite to će vam baterija pre biti puna a i kraće trajati tj smanjićete broj punjenja.  Eto nadam se da sam bar malo pomogao.

--- End quote ---


   U suštini jeste i to mnogo, malo ću se potruditi da shvatim ovo oko baterija ali biće (kako sam ukapirao poželjne su dve baterije jedna za prijemnik i ostalu elektroniku a jedna za motor mada može da radi i na jednu),
   Zanima me još jedna stvar svi ovi elementi motor, ESC, prijemnik ili resiver (koliko sam svatio to je jedno te isto), servoi, baterije, međusobno se povezuju, ako imate neki sajt sa šemama za povezivanje, jer ja bih pre nego što sve to spakujem u model proverio van modela povezao pa tek onda pakovao u model,
   čak razmišljan da uradim sa dva motora na krilima , to sam negde na ovom forumu pročitao da su takvi modeli lakši za upravljane, normalno nadam se da ovaj predajnik koji imam može da funkcioniše na taj način

marko.jovanovic:
Šema je sledeća:

Motor  brushless ima 3 žice i spaja se na esc koji ima izvode za motor tj isto 3 žice. Apsolutno je nebitan raspored povezivanja jer ako vam smer ne odgovara samo se zamene mesta bilo koje 2 žice i on menja smer.
Za napajanje celog sistema vam treba samo jedna baterija.
Esc ima još jedan kablić koji je identičan kabliću od servoa sa 3 žice i koji se uglavnom ubada u reciever (prijemnik) na mesto gde dolazi gas.
Kod vašeg slučaja kanal 3.
Servoi se ubodu isto u prijemnik ali ovim redom: kanal 1 je aileron, kanal 2 elevator. Kanal 3 već rekoh esc tj gas i kanal 4 rudder i kanal 5 i 6 po želji.
Ali pazite kako ubadate te kablove. Oni imaju (u zavisnosti od servoa) tri žice i obično dve kombinacije.
prva kombiacija: žica bela-signalna, žica crvena +, žica crna -
druga kombinacija Žica žuta-signalna, žica crvena +, žica braon -
U svako slučaju + je uvek u sredini a najsvetlija žica po boji je signal. Kako god da okrenete neće doći do spaljivanja bilo čega nego samo servo neće raditi ako nije dobro utaknut. A u vašem slučaju i u slučaju vašeg prijemnika signalna žica ide uvek prema anteni.
Kada ste to povezali sve onda bateriju povezujete sa ESC-om a tu treba biti jako obazriv i koristiti konektore koji se samo mogu utaći na pravi način kao što su na primer xt60. Iz razloga ako obrnete polaritet i utaknete kontra bateriju ode ESC istog momenta.
Da rezimiram. ESC dobija struju od baterije direktno, pretvara je u napon od 5v i napaja prijemnik a servoi se napajaju preko prijemnika.
Dodavanjem gasa ESC dobija signal i pušta manji ili veći napon na motor i samim tim povećava brzinu okretanja.

Što se tiče 2 motora evo video:

marko.jovanovic:
A što se tiče lakoće upravljanja tu ima dosta da se kaže. na to utiču raspored mase na modelu, odnos površine krila i repa, profil krila i repa, jačina motora, težina modela..... Ima tu toga dosta.
Najstabilniji i najlakši za upraavljanje su vam viskokrilci i moj savet vam je da ako imate novaca uložite prvo u neki model od EPO pene trener visokorilac koji i kod nas može da se nađe za nekih 150 eura solidan a možda i ovde na forumu ima neko neki polovan u dobrom stanju da vam ponudi ko zna.
Bilo je svega i svačega bar ovo vreme od kada sam se ja registrovao.
Znači moje savet vam je da pre kupite neki model a ako vam je izrada modela opsesija kao i meni onda lepo uzmete pa prvo pravite stirodurce jer su najeftiniji. Ako ste iz BG-a ili ako idete tamo u prodavnici sitologika koju imate i na netu imate da kupite karton penu-to vam je kaširani depron ili bar nešto najpribližnije tome pa od toga sa onog sajta koji sam vam dao ili ti na ovoj adersi
http://flitetest.com/articles/flite-test-tiny-trainer

pa posle toga napravite ovo

http://flitetest.com/articles/ft-simple-storch-build

Vrlo jednostavno za izradu a vrlo lako za letenje.
Ako nemate mogućnost odlaska u Boegrad u svakoj prodavnici kao što je galerija podova imate materijal koji se zove izoflor. 6mm će vam biti ok za izradu ovih modela, materijal nije skup asmo će te morati da ga malo dopunite nekim trakama kao ojačanjima.....

DCVELE:
Hvala, vam puno zovem ponovo ako se negde spetljam .

DCVELE:
Možda sam dosadan , ali moram i ovo da pitam čemu služi treća žica kod  brushless motora i dali bih mogao da koristim obične motore sa dve žice i kako se oni povezuju na ESC,

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version