Author Topic: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice  (Read 23172 times)

Offline batans

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 357
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #15 on: June 06, 2015, 09:50:29 PM »
                   1684 clanova foruma, dovoljan broj da se ono sto se na forumu pise cuje daleko i sire nego sto su okviri foruma. Od ovog broja clanova po srpskim aerodromima tesko da se moze nakupiti 84. Preostalih 1600, pa evo vidi se iz predhodnih tekstova. Najveci broj virtuelni RC letaci, po neki zguzvani stiroporac i posebna druzina DRON majstora.
                   Ne, to naravno nisu RC modelari. Podesavanje karburatora na glow motoru, Lilijentalove krive, setovanje velike RC jedrilice i mnogo koje cega iz modelarstva ovm ljudima gore nikada nije bilo ni blizu.
                   NAZA V2, radi vama sve a vi umislili da letite. A kada to i pokusate slupate naravno svoju letilicu. Tekstovi ispred su prava slika naseg vremena. Suketanja na pretek. Tesko da postoji multikopter koji ne podrazumeva odmah ili kasnije i kacenje neke sprave za snimanje, i ne vidim da je time neko hulio na Boga. A sprave za snimanje su izmisljene da bi ljudi slikali druge ljude, to je nadam se svima jasno. A danasnje vreme malo smutno, manje je onih koji to rade iz air-photo hobija. Mnogi bi da to unovce, daju svojim aktivnostima (firmama) zvucna imena.
                    Pazi sad, konkurisu jedni drugima, ovde nekako pokusavaju da sacuvaju parce biznis-neba za sebe, u tom cilju ce popunjavati i formulare i stavljati padobrane kakve propise drzava. A talasaju zapravo, na aerodrom naravno nece ici, uzeti u ruke neki F3A model, tesko da znaju sta je to, priziviace zakonske neprilike i kada ih to lupi u glavu gurnuti svoj multikopter pod krevet a vi pravi modelari pisite molbe da idete na svoj lokalni sportski aerodrom.
                    Ne talasajte, uzivajte u ovom prelepom hobiju.
                                     
                                                                                                                         Bata Stepanovic

Offline danko

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 437
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #16 on: June 06, 2015, 10:00:57 PM »
Potpuno je irelevatno ko je modelar a ko nije (ako ćemo u sitna crevca, ni ta F3A ekipa nije ništa bolja od dronovaca u smislu angažovanja oko izrade letelice), ali ono što je bitno je što neka pravila za letenje moraju da postoje.

Ja se apsolutno zalažem za to da neko ko leti na livadi, van naseljenog mesta i ljudi, treba da ispuni najminimalnije uslove, tipa da jednokratno registruje sebe kao letača i svoj model, čisto ako neki taj F3A sa rasponom od 1.5 metra padne nekome na šoferšajbnu da se letač ne može praviti lud već da se zna čij je model u pitanju i od koga se naplaćuje šteta.

Sa druge strane, ako neko hoće da leti u centru grada, iznad ljudi, e pa za to treba da budeš posebno certifikovan, da imaš odgovarajuću opremu, a ne da može da leti ko god hoće i sa čim god hoće. Nebitno je da li je u pitanju neki warbird model, ili octocopter mrcina.

Bezakonje nije dobro nizakoga. Ni za profesionalce koji žive od snimanja, niti za ljude koji vikednom lete glidere iz hobija. Ako kojim slučajem dođe do nesreće pri ovako neregulisanom stanju, nastradaće svi redom jer će se verovatno po kratkom postupku doneti kompletna zabrana leta i zdravo prijatno. Ako postoji neka regulativa u pozadini, onda ceo slučaj može propisno da se ispita i odgovarajuće procesira.
« Last Edit: June 06, 2015, 10:02:53 PM by danko »

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #17 on: June 06, 2015, 10:45:19 PM »
Ljudi voleo bih da prestane halabuka oko modelra i ne modelara. Nije to poenta. Šta ako neko ne vozi avion od balze koje opet ogromna većina vas kupi ili u ARF varijanti ili nekoj drugoj, i ako nije glow ili benzinac to nije model koji leti?
Svako ima svoj princip i tako leti. Vrlo često i neki stiroporac može da pregazi model od balze....
Nije poenta u tome niti u F3A (uzgred gomila vas koja vozi f3a kupuje gotove modele) niti u bilo kojoj kategoriji poenta je da se opet neko ko je završio avio smer na nekom mašinstvu a siguran sam da vas ima uključi i počne predloge kako bi se organizovali i rekli bar nešto. Ajte malo sloge ako nije problem, posle će mo kukati što na vreme nismo bar pokušali. Zakon i podzakonski propisi sigurno neće pitati dal vam je avion od stiropora ili balze nego će da nas po ušima sve udariti. Mislite o tome. Opet se bez potrebe počinje svađa i razdor.
U ostalom glow motori po meni sem onih u obliku zvezde sa više cilindara meni zvuče kao skuteri i kosilice za travu.
Ako je nekom čar da se muči sa gorivom, vlažnošću vazduha, štelovanjem karburatora a ne da leti to onda je čisto njegova opsesija i strast i ne treba druge koji lete recimo elktro za to da proziva kako nisu ni videli ni M od modelarstva. Neko voli da leti neko da pravi neko oboje... O ukusima ne vredi rasporavljati. Svejedno dobićemo po ušima svi ma kako ko smatrao koga i koju kategoriju se samo svrstao.
The ground is the limit (or a water)

Offline jojkic

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 154
    • RC Quadcopter - Blog, slike, video, uputstva
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #18 on: June 07, 2015, 12:30:52 AM »
Meni se više popelo na glavu, što stalno modelari rc aviona, koji su činjenica drugačiji tip letilice od multirotora, i koriste se za drugačije namene, komentarišu ovde u delu foruma o multirotorima. Tako da nisam ni čitao prethodne postove u ovoj diskusiji, ali ću navesti par činjenica, pošto se dosta ljudi odavde pojavljuje u medijima, na koje treba obraditi pažnju:

Nad Beogradom lete desetine hiljada ptica , pa nešto ne padaju ljudima na glavu (nisam našao tačan podatak)
DJI Phantom je težine i veličine prosečnog galeba (nisam tražio tačne podatke o galebovima)

U budućnosti minijaturizacija dronova, će veravatno doneti sasvim solidne dronove sa kamerama, koji će izgledati ovako:
http://rt.com/usa/175740-us-pocket-sized-drones/
Te će većina zakona o klasama dronova postati irevelatna, niti će moći da se primenjuje

Zašto je dozvoljeno da komercijalni putniči avion, težine nekoliko desetina tona lete iznad naseljenog mesta ?
Ja avionom ne letim. Zarad toga što država ima monopol nad nebom, i ubire profit, kao i neka privatna avio kompanija prevozeći stotinjak ljudi, meni treba da ,,vazduplohov,, star nekoliko desetina godina i isto toliko tona preleće preko glave, i to iznad Mirijeva koje je na drugom kraju grada od aerodroma. I to ajd što preleću, nego i prave buku, i bude me po par puta u toku noći.
Da ne govorim, dok su MIG-ovi preletali za onu beskorisnu vojnu paradu, da umalo nisam ispao iz kreveta, kad je protutanjao, i još sam ga gledao kako (mislim da je) palio boostere kako bi se uzdigao i preleteo Zvezdaru, jer se malo zajb...sa visinom .
Setite se u Amsterdamu, ne tako davno kako se putniči avion se zakucao u stambene zgrade ...

Ja ću uvek pre stati ispod multirotora koji mi hoveruje, iznad glave na maloj visini, nego što ću stajati dok me avion preleće

Revolucija u tehnici se ne može zaustaviti. To bi isto bilo, kao kada bi neko pre jednog veka rekao zabranite automobile , jer gaze ljude. automobili i dan danas gaze ljude, kao i avioni što i dalje padaju. Ali većina ljudi smatra da je to prihvaljiv rizik, sa obzirom na benefite koje to donosi.
I mutlirotori padaju, kao što će i dalje padati, ali su bezbedniji i od automobila, i od aviona. Jedini problem ostaje ko što je već ovde napisano neukost većine naroda koji ne vidi njihovu praktičnu primenu, strah od nečeg novog, i čuvanja monopola koji država ima.

Da treba da bude zakonski stavljeno u neke okvire treba i samim tim da bude legalizovano, ali da bude zabranjeno ne treba nikako, niti će to imati efekta.
Pre par dana me jedan dečko kontaktirao i citiraću ga bukvalno:
,,Hteo sam nešto da vas pita sa obzirom da vozite kvadkopter. Ja sam poručio jedan, ali mi je carina javila da moram da uvezem, dostavim dozvolu ministarstva i još neke stvari ...,,
Nije mi posle odgovorio , ali od same pomisli potrebna dozvola ministarstva, mi se prevrće stomak. Ako budem saznao o čemu se radi, dopuniću tekst, a iskreno se nadam da nisu sad počeli da komplikuju sa hiljadu papira kupovinu rc igračaka preko net-a :) 
Blog o RC letilicama i snimanju:
http://snimanjeizvazduha.blogspot.com/

Offline danko

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 437
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #19 on: June 07, 2015, 12:45:03 AM »
Čekaj, stani. Pokušavam da smislim neki smislen odgovor na ovo, ali mi ne ide. Izgleda je isuviše kasno, ili ne kapiram sarkazam.

Offline jojkic

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 154
    • RC Quadcopter - Blog, slike, video, uputstva
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #20 on: June 07, 2015, 12:56:47 AM »
Ja ću još ponoviti ono što sam ranije pisao. Ovde sam skapirao, da su svi po malo u panici, kad se spomene ova tema, i onda umesto složno da delujemo međusobno morališemo i polemišemo, i rasipamo energiju.
Predlog je,
1.  Dajte ljudi da skupimo pare, mislim da osnivanje udruženja košta tipa 10.000 ili 20.000 dinara, i da registrujemo neko udruženje tipa korisnika multirotora.
2. Ja opet predlažem, iako nikada lično nisam upoznao čoveka, neka neko bude predsednik tipa Dragana Trifunovića
3. Udruženje treba da se izbori da njegovi članovi letove treba da prijavljuju lokalnom MUP-u a ne Agenciji za civilno vazduhoplostvo
Ovo je najveća glupost, multirotori ne lete na visinama vazduhoplova, da bi se agencija i njihova administracija petljala sa nama,a sa MUP-om bi se rešila evidencija i bezbednost, što valjda to država i pokušava da reguliše

Ako nekome smeta tačka broj 2, postoji osnivačka skupština gde se glasa predsednik. Ali neko mora za početak da pokrene stvar.
Ja sigurno niti sam kompetentan, niti ima ikakvu reputaciju da to pokrećem, samo bih ispao smešan
Blog o RC letilicama i snimanju:
http://snimanjeizvazduha.blogspot.com/

Offline gizmo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1295
    • http://www.dragantrifunovic.com/
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #21 on: June 07, 2015, 01:24:50 AM »
Nasao sam advokata koji se bavi registracijama udruzenja, pravljenjem statuta i sta vec treba oko toga. U toku sledece nedelje cu znati vise detalja.
Sa nekim clanovima uveliko pricam o problematici koja nas je snasla i sta nas tek ceka. U kontaktu smo sa nekim institucijama i za pocetak jedini nacin da
bilo gde mozemo da se pojavimo i trazimo bilo sta, moramo da nastupamo kao udruzenje RC modelara, snimaca iz vazduha, zaprasivaca njiva...ili sta god...
Ko ce biti "predsednik" tog udruzenja nije presudno, jer sigurno nece jedan covek o svemu odlucivati.

Novim izmenama zakona o vazdusnom saobracaju konretno nije nista odredjeno oko bespilotnih letelica, a veliko je pitanje kada ce Direktorat za vazdusni saobracaj, koji treba detaljnije da regulise tu oblast, to i u raditi.
Do tada moramo kao nekakvo udruzenje da pokusamo da resimo deo problema vakuuma u kojem smo se nasli izmedju nepostojece regulative i paranoicne policije.
« Last Edit: June 07, 2015, 01:31:07 AM by gizmo »

Offline r-xx

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 745
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #22 on: June 07, 2015, 07:38:39 AM »

   Ja dobih licencu od vazduhoplovnog saveza srbije, broj licence je: F-601.

   Zadnj put su mi doshli dva inspektora, ja izvadih licencu (izgleda kao kreditna kartica) oni fino pogledase, poklonise se i lagano me potapshali po ramneu sa velikim osmehom.


                             (pijemo)      (pijemo)      (pijemo)

Offline jojkic

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 154
    • RC Quadcopter - Blog, slike, video, uputstva
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #23 on: June 07, 2015, 08:43:57 AM »
Do tada moramo kao nekakvo udruzenje da pokusamo da resimo deo problema vakuuma u kojem smo se nasli izmedju nepostojece regulative i paranoicne policije.

Pa izgleda Gizmo da ćeš morati da pokreneš situaciju. Ja pretpostavljam, da verovatno dobar deo profi letača i snimatelja, leti na foru, ono znam Peru, Žiku ili nekog drugog ,,vazduplohova,, i miran sam. Ali ako se ne reaguje na vreme, ako na primer bude donet zakon ko u Rumuniji, ni Žike , ni ,,vazduplohovi,, im tada neće pomoći , već će se za svaki let petljati sa našom državnom administracijom, i plaćaće skupo dozvole i polaganja kod nekih stranačkih firmi, koje nemaju veze sa rc letenjem.  Tako da se nadam, da će ti se pridružiti još profi letača, i da će svatiti da je to u njihovom interesu.

Ja se nadam r - xx , da nisi ironično napisao, već da ti je pomogla licenca, iz nekog mog iskustva, u zemlji birokratije pomaže svaki papir i legitimacije, što više to bolje, čak i od vizit karte pa nadalje kada te legitimišu
Blog o RC letilicama i snimanju:
http://snimanjeizvazduha.blogspot.com/

Offline r-xx

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 745
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #24 on: June 07, 2015, 08:56:53 AM »

      Naravno da je pomoglo, verovatno bi me priveli na informaqtivno razgovor... U ovom zakonskom vakumu ovo je svakako vrlo legalan i validan dokument + provereno...                      ()-()

Offline azoran

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 122
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #25 on: June 07, 2015, 09:02:35 AM »
Mozes li Zubo da pojasnis proceduru za dobijanje dozvole i koliko traje period do izdavanja iste.

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #26 on: June 07, 2015, 09:44:09 AM »
Pre par godina (2012.), kad su bile aktuelne one "radne akcije" na Čenejskom aerodromu, na moju inicijativu oformljeno je udruženje gradjana "RC Pilot". Ima cela priča na ovom Forumu...

Ideja je bila da se modelari konačno na neki način organizuju, da bi, ako treba, mogli "nastupiti", kao udruženje, a ne kao pojedinci, kod nadležnih institucija.

Moja supruga i ja smo se dooooobro naradili ne bili registrovali udruženje, jer to nije odeš i registuješ se.
Mnogo više liči na otvaranje firme, sa poprilično "papirologije".

Naravno, vremenom se pokazalo da od takve priče nema ništa.

Nama, mislim Maji i meni, je ostalo da predajemo završne račune, da se bavimo administracijom, sve do momenta dok udruženje nije odjavljeno.
Podrazumeva se da i odjava košta i ne morate biti mnogo "bistri" da pogodite ko je platio zatvaranje...


Nažalost, kod nas bi svi da se negde "prišljamče", da neko drugi završi i odradi posao.
Niko ništa neće da radi, da ima bilo kakve obaveze, a ako ima i troška, to je onda u samom startu propala stvar.

Možda vas "multirotoraše", ne daj bože, muka natera da se morate na neki način registrovati.
Pošto je ovo modelarski Forum, probajte da se prvo dogovorite ovde, da vidite koliko vas uopšte ima, koga "udruženje" ili sličan vid organizacije uopšte zanima, pa onda krenite u akciju.


Zuba ima dozvolu od VSS, eto njegova je br 601, moja je 602.
Nije vam rekao da ne možete da odete u VSS i tražite dozvolu, nego to ide preko aero kluba, a pri tom i klub mora biti član VSS.
Da li se sećate šta sam pisao pre par meseci u temi o F5J jedrilicama?


Ogromna većina modelara neće da se učlani ni u jedan klub. I tu priču smo takodje ovde prošli pre 5-6 godima. Ja sam pokrenuo temu klubova...

U Madjarskoj, eto da ih uzmemo za primer, i za takmičenje koje je juče održano, svaki pilot ima plaćeno osiguranje.
Pa, plus kotizacija 4000 forinti - 13 eura i kad ti "zvekne" modelom u auto, onda nema tuče, dreke i svadje na aerodromu, nego se to kulturno papirološki završi.


Samo kod nas je "svaka vaška obaška", molimo boga da se ništa ne desi (ono u fazonu "valjda neće"), a kad se desi onda nastaje problem.
Sada je potencijalni problem ta priča o multirotorima.

Meni koji ovo gledam "sa strane" i ne razumem se u ovaj tip letilica (isto kao što se neće razumeti neki nadležni organ) sve izgleda mnogo bez veze.
Mnogo priče, mnogo pisanja, a nikakvih konkretnih zaključaka ili rezultata nema.
Nema jer nema niko nadležan ko bi seo pa ih napisao.

Zato će se desiti neminovna stvar, država će vremenom "rebnuti" neki zakon, pa će se svi češati gde ih ne svrbi.
Ja sam prvi za zakon i red i prvi ću platiti šta se od mene kao modelara traži. Da li ćete i vi to uraditi?
Uostalom, ja sam izvadio licencu iz VSS...


Izvinite što sam se "umešao" u ovu temu, ali mnogo toga što se ovde spominje sam tokom godinama modelarske karijere pokušavao da "primenim" kod nas, ne bi li se uveo bilo kakav red.
Naravno bezuspešno...

Ovde je svako modelar, ima ovakav ili onakav model, stanicu i tu je kraj...
Takva situacija traje decenijama, jer ni ne može da bude bolje kad klubova nema.

Pre pravilnika o multirotorima iz Hrvatske prvo se raspitajte koliko tamo ima klubova i kako su organizovani.
Potom to primenite kod nas, pa korak po korak...

Ima samo jedno pitanje, ko će to da odradi?

Ajd uzdravlje

Mirče
« Last Edit: June 07, 2015, 09:50:13 AM by mirce »

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #27 on: June 07, 2015, 09:57:44 AM »
@ azoran

Licencu izdaje VSS.

Modelar ne može da ode u Savez i da se učlani "direktno", nego mora biti član nekog aero kluba.

Potom i taj aero klub mora biti učlanjen u VSS, tj. mora platiti godišnju članarinu Savezu od oko 15 - 20.000 dinara.

Nažalost, retko koji klub to ispunjava...

Pozdrav

 (pijemo)

« Last Edit: June 07, 2015, 10:00:53 AM by mirce »

Offline azoran

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 122
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #28 on: June 07, 2015, 10:33:08 AM »
Hvala Mirce ()-()

Offline r-xx

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 745
Re: [Hrvatska] Pravilnik za bespilotne letelice
« Reply #29 on: June 07, 2015, 10:38:12 AM »
    Mirche ushtedeo si mi kuckanje, sve si lepo objasnio.     (pijemo)

    Plus da napomenem jednu prostu chinjenicu: multirotori su isto modeli i po nicemu se ne razlikuju od helikoptera osim sto su bezbedniji za urbane uslove (RC helikopteri ubijaju ljude, vec ima 5 mrtvih zvanichno od moga T-700, a ranjenih nema broja) a nezvanichno sigurno troduplo. Kamere i fpv se kache na helikoptere motorne jedrilice itd, a ne samo na multirotore.

   Tako da bratjo multirotorashi, vi ste isto modelari, pravite i dizajnirate svoje modele, reckate na cnc-u arhitekture svojih letilica itd, a multirotori su samo leteci modeli sa svojim specifichnostima kao i svaka druga kategorija modelarstva. Ja trenutno vozim akro avion sa 3-AXIX gyro + headlock itd..

   Sve drugo je druga problematika, sta moze da se snima, dozvole za snimanje, letenje u zabranjenim zonama, nova zakonska regulativa..

   Sa VSS licencom koja je medjunarodna, mozes da nosis modele izvan granice, da se takmichis, da letuckas tu i tamo, da se shvercujesh u raznim situacijama... bla bla...        (pijemo)