Author Topic: Sig Ryan STA  (Read 83748 times)

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #120 on: June 28, 2016, 11:25:47 AM »
 Nakon nekoliko proba, nasao sam drvo odgovarajuce tvrdoce za podlogu, kao i dosao do dovoljne siline udarca da prosecem aluminijum, a da mi nitna ne potone preduboko u drvenu podlogu.

 Metoda iziskuje vreme, ali ne preveliko.

 Na RCU je izrecena dobra  misao:
 "ne znam da li ste  nosili  naocare pre nego sto ste poceli to sto radite, ali dok zavrsite, nosicete ih sigurno"

 Ideja mi je da pripremim povrsine kako sam to i naveo, dakle brusenje , gitovanje, jedan sloj tkanine i epoksija, brusenje, pa jos jedan sloj epoksija, brusenje, sloj spric gita, a nakon toga da zalepim nitne na povrsinu.

 Boja koja se nakon toga  bude nanela na povrsinu, bice dovoljna da ucvrsti nitne, blago zaobli prelaze i ucini ovo veoma verodostojnim detaljem.
 Nanosenje drugog, veoma tankog sloja spric gita nakon lepljenja nitni je takodje otvorena opcija.

 Krila i repne povrsine su kod pravog Ryan-a presvucena platnom, tako da je ORATEX  ili platno, tu jedino prihvatljivo resenje.
 Jos od izrade Be2E , 90ih godina, nisam ni jednu konstrukciju presvlacio platnom, pa sam se vec po malo i uzeleo toga.
 Dalje, kod kuce imam dovoljno platna i span laka da ovo izvedem.

 Potrebno mi je oko 500-1000 nitni da reprodukujem ono sto zelim, u zavisnosti koliko dosledan zelim da budem.

 Neke nitne bi trebale da budu malo vece, ali je srecna okolnost sto bi dve dimenzije pokrile sve sto je potrebno.
 
 Avion je u skali 1:5, tako da razmisljam o kruzicima precnika 3 i 2.5mm.
 U krajnjem slucaju i dimenzije 3 i 4mm bi zadovoljile.
 
 Ovde je sada pravi trenutak da za pricu o nitnama  kazem: "nastavice se", jer mnoge slobodne trenutke koristim za: tap, tap, tap, tap, tap,tap....
« Last Edit: June 28, 2016, 01:59:50 PM by coka »

Offline sova

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1035
Re: Sig Ryan STA
« Reply #121 on: June 28, 2016, 01:13:59 PM »
Колико ти пива мораш да попијеш за 1000 нитни,ако је моја рачуница добра једна лименка око 100 нитни. Мораћеш да се жртвујеш за 10 пива. Није страшно да су крупније нитне морао би се више жртвовати! !!!  ()-() ()-()
ex pseudonijum: sova

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #122 on: June 29, 2016, 09:23:32 AM »
  Vec poduze vreme u potrazi sam za gitom kojim cu vrsiti gitovanje konstrukcije.

 Koristio sam razne tehnike, od mesanja mikrobalona sa epoksijem, preko auto giteva, talka sa nitro lakom….do akrilnog gita, koji se zbog svoje tvrdoce koja je slicna balzi, meni najbolje pokazao.

 Kada ujutru idem na sajt, prolazim pored bar dve radnje koje se bave izradom i popravkom namestaja, tako da ni jednog trenutka nisam pomislio da ce nabavka gita biti problem.
 Medjutim….
 Bilo mi je veoma tesko i da objasnim sta mi treba, a na pitanje za sta planiram da koristim filer, nisam znao da odgovorim.

  Informacija da se radi o balzi, nije im mnogo znacila.
  Mali avion, teledirigovan…..nisam imao zelje ni da probam da objasnim.
 
 Lokalni majstori koriste prasinu nastalu smirglanjem drveta, pomesanu sa lakom.

 Kada spomenem drvo, nudili su mi razne stvari.
 Tako sam prvo kupio prasak, koji ovdasnji majstori mesaju sa lakom ili bojom i time zapunjavaju rupe u svemu i svacemu, ukljucujuci i drvenim povrsinama.
 Kada sam ga zamesao sa vodom i izvrsio probno gitovanje jednog komada spera, ostavio sam da se sve dobro prosusi.
 Punioc se vratio u praskasto stanje i bilo je ocigledno da mu fali neko vezivno sredstvo.
 Odlucio sam se da sada potrazim nesto, sto bi bilo verovatnije da cu pronaci u radnjama na koje nalazim, a to je bio auto git.
 Pronasao sam ga odmah, ali su kutije bile od 5 i 10kg.

 Na ko zna kom mestu po redu, ponudjen mi je git za drvo i odmah sam ga kupio, svestan da verovatno nista bolje necu naci, jer ovde bas i ne mogu da krenem peske od radnje do radnje, objasnjavajuci sta mi treba.
 Kada sam otvorio poklopac, unutra se nalazio tamno zeleni nitro git, kakav sam nekada davno koristio.
 Jednokomponentni i neopisivo smrdljiv, ali ipak veoma lepo nanosiv na povrsinu.
 Vreme susenja na ovoj temperature je bilo korektno, od 20 minuta do 1 sata.
 Brusio se dobro, ma da je bio znacajno tvrdji od balze, pa je dodatna paznja bila neophodna.

 




« Last Edit: June 29, 2016, 09:33:01 AM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #123 on: June 29, 2016, 09:29:20 AM »

 

 Iz “dve ruke” izgitovao sam sve sto je bilo potrebno.
 Ceo trup sam prvo brusio smirglom finoce 100, dok je finalno brusenje izvrseno sa finijom, 220.
  Oblik trupa je takav (obao) da je bila potrebna opreznost pri brusenju.
 Osim spojeva stranica trupa sa plankovima, jedino mesto koje je zahtevalo paznju je bio prelaz stranica trupa na zadnji  okvir od spera.
 Kada sam zadnji okvir postavio na kraj trupa, ispostavilo se da je oko 1mm siri od samog trupa.
 Ovu razliku sam mogao veoma lako da obrusim, ali posto se na kraj trupa postavlja i mali poklopac od abs plastike, odlucio sam da ne menjam oblik okvira.
 
 Nakon merenja, cini mi se da je razlika nastala tako sto su stranice trupa u manjoj meri tanje od onoga sto bi trebalo da budu.
Na planu je naznaceno ¼”, sto bi bilo 6.4mm.
 Stranice koje sam dobio su oko 6mm.
 Da sam ovo primetio ranije, mogao sam izraditi poprecnu letvicu 1mm duzu, cime bih prosirio trup za 1mm.
 Ipak, verovao sam isporucenim delovima i nisam dovoljno konsultovao plan.
 Ovo smatram svojim propustom , koji je prouzrokovao  gitovanje prelaza trupa i okvira.
 

 

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #124 on: June 29, 2016, 09:30:57 AM »
  Posao je lepo napredovao i do nanosenja tkanine na trup, zeleo sam jos da definisem otvor za horizontalni stabilizator na stranicama trupa.
 Detalj na koji sam skoro zaboravio je ugradnja dva mala parceta spera u plank trupa.
 Sper je debljine 1.5mm i kvadratnog je oblika.
 Postavlja se u prednje gornje plankove, iznad otvora gde se ugradjuje nosac zatega.
 Namena mu je da se u njega pricvrsti gornja upornica.
 Da bi se ugradio, potrebno je iskopati kanal u planku.

 





 
« Last Edit: June 29, 2016, 11:43:55 AM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #125 on: June 29, 2016, 11:10:28 PM »

  Otvor za horizontalni stabilizator sam otvorio grubo, malo manji nego sto bi trebao da bude, koristeci sablon uzet sa bocnog pogleda na planu.



 Horizontalni stabilizator se ugradjuje pod 0 stepeni i tetivu njegovog aeroprofila sam merio u odnosu na gornju ivicu stranice.

 

 Testerom sam prosekao zadnje okvire trupa, a ostatak je isecen skalperom.



 Za finalno definisanje otvora, bio mi je potreban horizontalni stabilizator.

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #126 on: June 29, 2016, 11:15:45 PM »
 Sada je na red doslo i da se obrade poslednji okviri trupa.
 Da podsetim, oni su nesto manji od onih koje sam vec ugradio, cime se dobija "falc" na koji se lepi deo od abs plastike, koji formira zavrsetak trupa.

 




 
 Plastican zavrsetak trupa nemam kod sebe, tako da  sam smanjio dimenziju okvira za 1mm, sto ce u svakom slucaju biti dovoljno.
 Nakon lepljenja okvira, sve je bilo spremno za nanosenje kompozitne korice.
« Last Edit: June 29, 2016, 11:24:44 PM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #127 on: June 29, 2016, 11:19:45 PM »
 Iako je izrada horizontalnog stabilizatora u toku, izvestaj o tome cu malo odloziti.
 Nekoliko redaka o pripremi za nanosenje kompozitne korice...

 Pre pocetka odlucio sam se da izradim alat koji ce nositi trup tokom ovog procesa.







 Alat lici na razanj i izradjen je od onoga sto sam nasao na sajtu.


« Last Edit: June 29, 2016, 11:39:31 PM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #128 on: June 29, 2016, 11:22:39 PM »
  To su zapravo dva drvena nosaca, koja sam postavio na radnu plocu i fiksirao ih ekserima.
  Trup sam pricvrstio pomocu dva zavrtnja,  tako da  mu je sloboda rotacije  moguca.

 

« Last Edit: June 29, 2016, 11:25:47 PM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #129 on: June 29, 2016, 11:23:18 PM »
 



 Bila je nedelja.
 Jutro.
 Oko 10h...
 Rostiljanje smo zakazali za 15h, dan je bio prelep.
 Temperatura oko 27, blag povetarac....

 Od materijala, na raspolaganju sam imao komad 25-o gramskog staklenog tkanja , oko 100ml epoksdne smole i oko 100ml metil alkohola koji na gradilistu koristimo za fina pranja.

 Od alata jednu cetku, staru kreditnu karticu (Reifeisen banke) i nekoliko salveta.
« Last Edit: June 29, 2016, 11:36:06 PM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #130 on: June 30, 2016, 09:25:59 AM »

 Naisao sam na ovaj video klip.
 Rec je o Ryan-u sa RCU, cije slike sam postavio u ovom topiku.

 

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #131 on: June 30, 2016, 11:43:25 PM »

 Sovo

  Da, modelarstvo zahteva pozrtvovanje.

 Coka

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #132 on: July 01, 2016, 11:56:03 AM »
   Za nanosenje kompozitne korice koristio sam vazduhoplovnu epoksidnu smolu iz BG model shop-a.
  Dve male bocice doneo mi je drugar kada je dolazio za Afriku.
 Za jedan kvadratni metar 25-o gramske tkanine, ako ste veoma pazljivi, potrebno je 25gr epoksidne smole.
 Posto sam kompozit nanosio na balzu, napravio sam duplu kolicinu smole, jer je bilo normalno racunati da ce balza upiti odredjenu kolicinu, a takodje racunao sam i na odredjeni rastur.
 Posto je bilo veoma toplo, razredio sam smolu sa alkoholom (100:25) i prvo sam premazao povrsinu, kako bi impregnirao balzu.
 Ideja mi je bila da presvucem trup tkaninom iz jednog dela, ali komad koji sam imao nije bio dovoljno veliki, tako da sam iskrojio 6 komada.
 Prvi komad koji sam postavio je bio bocni.

 



 Zatim drugi bocni, prednji i zadnji gornji, a nakon toga prednji i zadnji donji.


 
« Last Edit: July 01, 2016, 12:51:12 PM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #133 on: July 01, 2016, 11:57:10 AM »
 Preklope sam izvrsio sto sam blize mogao spojevima bocnih stranica sa plankovima.







 Metil alcohol je brzo isparavao, pa sam u toku rada morao jos jednom da izvrsim razredjivanje smole.

 Visak smole sam skidao  karticom i koristio za sledeci komad tkanine.
 Kolicina koju sam zamesao je taman bila dovoljna da se posao zavrsi, ma da sam na kraju vec cedio poslednje kapi iz cetkice.

« Last Edit: July 01, 2016, 12:52:51 PM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Sig Ryan STA
« Reply #134 on: July 01, 2016, 11:59:00 AM »
  Kada sam sve zavrsio, ostavio sam trup na alatu da se susi.

 

 Nakon 1 sata, pocelo je stvrdnjavanje smole.
 Uvece je pocelo nevreme, pa se alat sa trupom na sebi preselio u dnevnu sobu.



 Ujutru je sve bilo suvo i pod noktima se osecala lepa  i tvrda korica.
 Ipak, tek sutradan (dakle nakon 36 sati), mogao sam zapoceti sa brusenjem
« Last Edit: July 01, 2016, 12:55:07 PM by coka »