Author Topic: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO  (Read 47203 times)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #15 on: May 31, 2018, 02:39:36 PM »
Potpuno si u pravu, Coko,

Ja sam bio u ovim prvim letovima sproveo cevčicu kroz čitav trup aviona i izveo je kod repnog točka napolje... Tom sam prilikom video da je u pitanju sami blagi užas!!! Više izbaci ulja na karter nego što izbacuje na auspuh. Zadivila me je tolika glupost u konstrukciji. Ta je moja cevčica bila dugačka nekih metar i dvadeset centimetara. Model je čist i naizgled sve radi kako treba. Ali, pojavila se jedna nova nezgoda. Primetio sam da je uvek mastan na leru, da radi nekih dva minuta u kom periodu spušta obrtaje i, na kraju se ugasi. Verovatno se u cevčici nakupi ulja dok radi na leru koje mu zapuši odušku i u karteru mu se polako pojavljuje natpritisak koji ga konačno i ugasi. Mnogo mi je zanimljiva sva ova problematika. Istraživaću i dalje sve ove neobične pojave sa SAITOM. Moram priznati da je malko nežniji motor u odnosu na Yamadu i OS Maxa...

Ti se, Coko, sećaš koliko sam slatko leteo onog tvog Eagleta. Prema letačkoj knjižici koju redovno vodim, bio je nakupio 60 sati naleta sa OS Max-om .40 Four stroke motorićem. Savršen motor, nikada nisam imao problema - uvek je palio na ruku, iz prve.

Potom, i samo paljenje  ovog SAITO motora... Jedva da se može upaliti na ruku (preliva, mora čovek da ga prevari u kontra stranu, itd), zato je preporuka proizvođača da se vrti starterom pa da se postepeno dodaje gas. Istina, ova metoda paljenja radi savršeno.

Videću šta mi je činiti. Ionako sada imam dva kućišta karburatora i dve usisne grane: jednu fabričku i jednu sa rupom. Čitao sam da neki modelari vraćaju taj iberlauf u kućište bregastog vratila... Možda se usudim i za takvu koncepciju, mada mislim da je povrat u usis najlogičnije rešenje... 

Hvala, druže, na dobrim savetima. Mnogo mi znače.
« Last Edit: May 31, 2018, 02:49:15 PM by Stanko BG »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #16 on: May 31, 2018, 06:44:38 PM »
Quote
Više izbaci ulja na karter nego što izbacuje na auspuh.
To se može smanjiti na 1/3 sa korišćenjem goriva sa sintetičkim uljem. 7% sintetičkog ulja je adekvatno 18% ricinusovog ulja. Dodatna pogodnost je da sa razlikom procenta ulja je gorivo jače, jer ga zauzima metilalkohol. Celom motoru je bolje sintetičko ulje jer se manje čađi klip i prsten kao i izduvni ventil, koji je najtopliji deo unutrašnjosti motora. Poenta je u tome da sintetičko ulje bolje podmazuje, sa time se motor manje greje i tako je ćađenje svedeno na minimum. Motor je mnogo čistiji na kraju sezone iznutra a i spolja ima manje gareži. Takvo fabrički umešano gorivo sa 7-8% sint. ulja  je skuplje od klasičnog sa ricinusom od 18-20%, ali vredi. Pa sada treba videti kome šta treba i vredi. Sintetičko ulje je fenomenalni pronalazak i može da se proveri zašto. Uostalom najbolje je isprobati i uveriti se sam.

OS MAX je zakon.
 ;namig

« Last Edit: May 31, 2018, 08:47:19 PM by tibeteagle »

Online coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 942
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #17 on: May 31, 2018, 07:32:36 PM »
Nije tacno ili tacno je samo donekle.
Prvo, ventilima nije potrebno podmazivanje. Postoji mnogo motora koji uopste nemaju poklopce ventila.
Da se vratim na moj omiljeni motor Moki,  pre svakog letenja na osovinice klackalica i ventile, odozgo,spricne se malo wd-a 40 i to je dovoljno za sat rada otprilike.

Zasto je to delimicno tacno je cinjenica da je temperatura sagorevanja sintetickog ulja niza od temperature sagorevanja ricinusovog ulja.
Dakle, daleko vise nesagorelog  ulja motor izbaci kroz izduvne gasove ako je podmazivac ricinusovo ulje nego sinteticko ulje.

 Zato je model i cistiji nakon leta ako je gorivo koje se koristi sa sintetickim uljem a ne sa ricinusovim.

Ipak, preporucljivo je imati neki manji procenat ricinusa jer ce to ulje ostati konzistentno i kada se motor pregreje i kada sinteticko ulje prestane da radi svoj posao.
Kolicina ulja koja odlazi kroz odusku ne zavisi od vrste ulja koja je u gorivu.

Probano u varijantama 18% sintetike i 2% ricinusa pa sve do mesavine koju sada vec godinama koristim a to je 10% ricinusa i 10% sintetickog ulja.

Saito- vi proizvodjaci su bili veoma jasni...minimum 18% ulja u gorivu i ne poslusati taj savet, po meni, nije preporucljivo.

 Stanko, ne znam da li ti je poznat podatak, velike kolicine ulja (20%) koje  zahtevaju
modelarski motori, potrebne su iskljucivo iz razloga podmazivanja velike pesnice klipnjace, t. j leteceg lezaja kako se to u automobilskoj industriji naziva.
 Svaki motor koji je opremljen iglicastim lezajem na ovom mestu, zahteva drasticno manje kolicine ulja u gorivu.

Dakle, manja kolicina ulja u gorivu...  losa ideja.
« Last Edit: May 31, 2018, 07:34:47 PM by coka »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #18 on: June 01, 2018, 12:10:30 AM »
Ulje u motoru mora postojati. Čista sintetika u modelarskom gorivu je dobra varijanta za modelare koji ne poznaju dobro mehaniku i dinamiku SUS motora pa koriste samo gotovo, kupovno rešenje. Verujem da bi SAITO radio na kupovno gorivo, ali ja želim više od motora i hoću da se osiguram da se u letnjim letačkim danima ne dogodi nikakvo pregrevanje ili prolupavanje.

CASTOR OIL je najskuplje ulje u bilo kojoj ozbiljnoj aplikaciji za auto-moto trke. Dakle, CASTOR! Ne Castrol. Poznata američka firma Red line, ili Maxima Racing oils proizvode ulja za trkačke motore i sva njihova najskuplja ulja zapravo su dobijena sintetizacijom i rafinacijom ricinusovog ulja. U NASCAR ili DRAG RACE automobile stavlja se ne samo sintetičko ulje na bazi naftnih derivata, već i ricinusovo ulje. Poneko meša ricinusovo ulje u gorivo kako bi postigao bolje podmazivanje cilindra i karika na prevelikim opterećenjima. Dvotaktni trkački motori koriste isključivo ricinusovo ulje u mešavini. Evo, na primer, ovo.

http://www.maximausa.com/product/castor-927/

Naši motori su izuzetno isforsirane mašine i, dok sam živ, neću leteti modelarski glow motor na čisto sintetičlko ulje!

Čak sam, vođen ovakvom mišlju, i za gasere kupio Red line ulje za mešavinu - upravo iz razloga što u sebi ova ulja imaju estre ricinusovog ulja.

FAI gorivo podrazumeva najklasičniju mešavinu metil alkohola i rafinisanog ricinusovog ulja u razmeru 80:20%. Sa druge strane, mogu se kupiti goriva izmešana sa sintetičkim uljem i Nitrom. Da li u Mađarskoj, da li kod Zajka, gde god... Kada se pomešaju ova dva goriva u razmeri 50:50% dobija se kombinacija od oba sveta. Tako ja mešam svoje gorivo. Možda i grešim, ali rezultati mi pokazuju da sam blizu dobrog rešenja. Može se kupiti i zasebno Nitro metan, pa da čovek sve sam meša, ali mislim da je dovoljno dobro mešati kupovno sa napravljenim gorivom.

Kada kažem da je na SAITU debakl koliko izbacuje ulja na karter, mislim pre svega na konstrukciju motora, a to nema mnogo veze sa procentom ulja u gorivu...

P. S.
Znam za veliku pesnicu podatak savršeno dobro.

« Last Edit: June 01, 2018, 12:57:18 AM by Stanko BG »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #19 on: June 01, 2018, 02:19:50 PM »
Quote
Verujem da bi SAITO radio na kupovno gorivo, ali ja želim više od motora i hoću da se osiguram da se u letnjim letačkim danima ne dogodi nikakvo pregrevanje ili prolupavanje.
Meni bi ovo bilo dovoljno. Ostalo su samo špekulacije. Isto je kao i kod ribolivaca. Svakome je svoj recept najbolji.  :)
 ;namig

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #20 on: June 24, 2018, 10:47:42 PM »
Danas, 24. juna, bilo je nekoliko članova našeg kluba na letenju.

Došao je Damir (posle duže pauze) i doneo svoju elektro jedriličicu i Piper Cub od 2m raspona. Jedriličica je mnogo zanimljiva i lepa. Leti brzo, kao da je Hotliner, a opet, lagana je i ima lepu finesu. Igrali smo se i zabavili, pripremajući se za skup jedriličara u F5J klasi koji će biti organizovan na našem aerodromu u septembru. Miloš i ja smo pripremili Damira i štopovali mu vreme leta, plafon leta nismo mogli da odredimo jer nemamo visinomer... Ove godine na takmičenju nećemo imati tu vrstu ograničenja, pa će biti mnogo lakše takmičiti se. Čini mi se da će biti i mnogo zabavnije jer pravila nisu toliko striktna. Vremenom ćemo, nadamo se, napredovati i upotpuniti propozicije i biti korak bliže FAI standardima. Zatim je Damir trebalo da sleti na tačku, koja je ovog puta bila Miloševa cipela bačena na sred livade. Damir se odlično pokazao. Sleteo je u sekundu tačno, a još mu malo treninga treba da uvežba precizno sletanje na "cipelu".


Evo Damirovog i mog Pipera - baš smo se lepo naleteli. Svako je napravio barem tri ili više startova, iako je vetar bio prilično snažan sa povremenim udarima i do 25km/h. Dobra vežba, u svakom slučaju.


Miloš je vinuo svoju jedru sa repnim površinama koje je modifikovao, upravo u trenutku kada je vetar malko oslabio... Sada je jedrilica upravljivija nego kada je imala V-rep.


Jan je leteo svog Easy Star-a i malog Pipera Cheeroke. Evo ga kako pravi poslednje ravnanje pred sletanje:


Bilo nam je izuzetno lepo - kao i uvek što se provedemo na letenju, a sada smo se naročito zabavili jer su pripreme za takmičenje u toku i neprestano pričamo o tome i vežbamo sletanje na Miloševu cipelu...



« Last Edit: June 24, 2018, 11:01:47 PM by Stanko BG »

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #21 on: June 25, 2018, 07:36:55 AM »
''Damir se vratio kući'',

spiritus movens RC modelarstva u Pančevu se posle dužeg vremena pojavio na aerodromu. Jedan peh ga je na duže vreme odvojio od letenja ali najvažnije od svega je da je ponovo tu. Inače, njegov Super Cub je, uprkos čudnim vetrovima, leteo kao zmaj.

Pošto ne prati događanja na forumu, jako se zainteresovao za takmičenje jedrilica. Kada je čuo pravila, momentalno je digao svoju malu jedriličicu u nebo  i ... ostalo je već Stanko objasnio.

Znam ga jako dobro, i mogu da se kladim da je još sinoć preturao po radionici da pronađe sve što mu treba kako bi pripremio neku drugu jedrilicu za takmičenje. Jedriličarsko srce ne može da izdrži a da se ne umeša u celu priču. Neka! I treba!

Damir se vratio kući...

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #22 on: June 25, 2018, 09:33:45 PM »
Verujem da će uskoro stići još jedna prijava, Miloše  :)aplauz I meni se čini da sam video sjaj u Damirovim očima.

Offline guga

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 106
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #23 on: July 01, 2018, 09:23:10 PM »
Pozdrav svima i mojim prijateljima sa aerodroma.Hvala na lepim recima,i da Milose te veceri sam ona karbonska krila krenuo da radim,medjutim mislim da od posla bas nemam vremena za moj voljeni hobi.I onaj peh me nije odvoio vec posao koi radim ,dobro me poznajete da bilo koji peh me nece odvojiti od livade i druzenje sa dobrim ljudima kao sto ste vi pozdrav svima.

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #24 on: July 03, 2018, 10:21:58 AM »
Jednom jedriličar - uvek jedriličar.

Nije izdržalo srce modelarsko. Da se u njegovom Pančevu, na njegovom aerodromu organizuje takmičenje RC jedrilica bez njega? Nemoguća misija!

Ako! I treba!

Popravljaj to što pre, da se flaja (makar i na moju cipelu) da se kao domaćini predstavimo u što boljem svetlu.

Welcome home.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #25 on: July 04, 2018, 11:21:53 PM »
Ljudi, mnogo se radujem takmičenju  oo))

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #26 on: July 09, 2018, 04:08:27 PM »
Još dve prijave su stigle. Bravo momci!

Molio bih zainteresovane takmičare da svoje prijave pošalju najkasnije do 15.08.2018. kako bi smo mogli što bolje da se pripremimo za takmičenje.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #27 on: November 11, 2018, 09:07:39 PM »
Danas je bio jedan od onih savršenih dana kojih u godini bude taman na prste da se nabroji... Savršeno mirno nebo bez ijednog oblačka, sunce sija, nije prevruće, nema daška vetra, a nema ni komaraca predveče. Naleteli smo se i nauživalli. Na aerodromu smo bili Damir i njegov sin David, Bole i njegov sin Jovan i moja malenkost. Damir i David leteli su jedrilice i testirali novu opremu... Damir se ponovio, kupivši novu stanicu na kojoj ima telemetriju i sve moguće gedžete: visinomer, variometar...

Bole je poleteo prelepog Amateur-a kog nam je poklonio naš drugar Sava. Ja sam sa Jovanom leteo našeg vernog Timbera. Evo nekoliko prelepih slika, tek da se dočara taj savršeni dan - nadam se da nije poslednji letački dan u sezoni...



A, evo Jovana i mene kako letimo u tandemu. Divota jedna!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #28 on: March 25, 2019, 12:03:29 AM »
Poslednje Boletovo i moje letenje na aerodromu bilo je u novembru prošle godine - tako piše u logbook-u koji redovno vodim.

Od silnih obaveza i posla, ni Bole, ni ja ne stigosmo da odemo na livadu. Danas smo pokosili stajanku i leteli svako po tri starta. Dan je bio savršen, mada je vetar duvao, bilo je udara i promene pravca.

Pa ipak, vratismo se kući puni utisaka...




Offline rajker

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2406
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #29 on: March 25, 2019, 08:21:12 AM »
 :)aplauz :)aplauz ()-()
Nije sramota učiti !!!