Author Topic: J3 Piper Cub 1/4 Scale  (Read 20225 times)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
J3 Piper Cub 1/4 Scale
« on: November 08, 2018, 02:26:34 AM »
Pre neku godinu, Bole i ja smo kupili ARF Piper Cub 1/4 skale poznate firme Hangar 9. Naravno, letelicu smo uzeli kod Zajka. Pazarili smo i Zenoah 26ccm i sve potrebne servo motore istom prilikom, kao i plovke da se malo igramo na vodi. Avion je veoma pedantno izrađen, ima sve detalje koje ima i pravi avion, a veoma se lako može na konstrukciju dodati nekoliko finih sitnica koje značajno popravljaju opšti utisak.

Avion spada u Semi scale kategoriju, pre svega jer je ARF kit, a potom i stoga što je presvučen monokotom. Ali, Bole i ja smo ljubitelji monokota i mislimo da je ova presvlaka manje mase nego platno, farba i sve ostalo što se na skala modelima koristi...

Model smo relativno brzo sklopili, odbacili smo gume koje se dobijaju u kitu i stavili prave točkove na pumpanje koji daleko više liče na skala točkove. Povezali smo komande, opeglali avion i proverili kompletnu geometriju i konstrukciju.


Nismo bili zadovoljni položajem težišta aviona pa smo u krajnji mogući položaj (iza zadnjeg sedišta) postavili veliku bateriju. Sprava je i dalje malko nosata, ali verujemo da se može poleteti pa ćemo naknadno doterivati težište.

U toku su završni radovi... Namerili smo se da malko doteramo i oplemenimo avion detaljima koji se ne dobijaju u kitu. Pošto model ima veoma lepa vrata na kabini, napravljena po uzoru na originalni avion, iskorisitli smo tu prednost i prekidač sakrili ispod zadnjeg sedišta:


Potom smo se posvetili uređivanju enterijera koji je već u kitu lepo zamišljen, a uz malo truda može biti veoma reprezentativan... Za početak, napravili smo sigurnosne pojaseve za sedišta. Uzeli smo platnenu traku i nekakve šnale za dugme na pantalonama i od toga napravili detaljnu kopču:


Evo kako izgledaju pojasevi spremni za ugradnju na sedišta:



Mape sam našao na jednom sajtu... Želeo samo da na mapi budu prikazani VOR i ADF farovi, te da u središtu mape bude glavni grad Aljaske, Enkoridž (Ovo stoga što je Piper proslavio Aljasku, a Aljaska usavršila Piper-a). Evo gde sam našao mape, ako neko želi da ih skine:

http://vfrmap.com/

Mape sam odštampao kolor laserskim štampačem u što većoj mogućoj rezoluciji - 300dpi i više.

Potom smo na leđima prednjeg sedišta napravili džepić i u njega ubacili minijature nekih časopisa i mape. Na sedište smo montirali i pojaseve. Evo, kako ono izgleda:




Evo kako izgleda pored ručnog sata radi dimenzionog poređenja...



Kontrolna tabla se dobija u kitu, ali se ne dobija komanda gasa, komandna palica, Fuel cut-off lever i Trim lever, to smo sve sami napravili:


Evo, kako enterijer našeg Cub-a na kraju izgleda:



A, evo i pogleda iz kabine, to jest kako bi izgledao let u modelu - kada bismo uspeli nekako da se smanjimo 4 puta i uvučemo u kabinu...


Uskoro će i ova sprava biti završena. Preostalo je da zalepimo stakla, ponovo istestiramo rad motora i svih drugih sistema, naučimo da brzo i efikasno sklopimo model pred letenje...

Osnovne karakteristike modela:

Ukupna masa: 7.5kg
Raspon krila 2690mm
Pogonska grupa: Zenoah 26ccm
Ukupno servoa: 6
« Last Edit: November 08, 2018, 02:44:12 AM by Stanko BG »

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 948
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #1 on: November 08, 2018, 07:12:41 AM »
 :)aplauz  Uradih do sada dvocifren broj Pajpera, od malenih do onih sa rasponom 3 m. Nikada nisam išao u ovakve detalje i divim se ovim momcima na idejama i upornosti.
Kapa dole momci,   1ee
ex pseudonijum: licider

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #2 on: November 08, 2018, 09:28:33 AM »
Hvala mnogo, Savo, na lepim rečima. Zaista smo i Bole i ja ponosni jer smo dobili pohvalu od tebe - mnoge sam tvoje Pipere video i zaista si taj model aviona do poslednjeg detalja proučio... Poznaješ već i napadne uglove horizontalca i krila napamet i sve moguće konstruktivne i geometrijske odnose. Što kaže narod, znaš ovaj avion u  prste... Zato tvoja pohvala ima naročitu vrednost. Hvala još jedared.

Ali, ne lezi vraže, ništa to ne vredi dok ne dobijemo potvrdu od vrhovnog poglavice TE.  (nene)

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 948
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
ex pseudonijum: licider

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #4 on: November 08, 2018, 01:26:08 PM »
Samo napred, Savo. Mnogo me raduje kada vidim da modelariš sa uspehom i sa elanom  (res)

Offline bjanko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 785
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #5 on: November 08, 2018, 01:35:46 PM »
Oba su fenomenalna samo napred modelari da malo ozivimo forum i gradnju i da podrzavamo jedni druge ()-()

Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 104
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #6 on: November 08, 2018, 06:25:20 PM »
Svaka cas momci, model izgleda divno. Motor mislim da nije najbolja varijanta jer mislim da je salb a i tezak za tako velik model, narocito ako ga budete leteli jos i sa plovcima. Po mom iskustvu minimalni motor koji bi vam mogao raditi posao je MVVS 26 odnosno (Evolution 26GT) i to sa proprelerom 18x8. On je i laksi i snazniji, sa Zenoah 26 model ce vam se ponasati maltene kao jedrilica sa pogonom.
Samo napred, i cika Savin model mi se svidja (da nepisem poseban post).
Toliko od mene, preksutra idem na veliki put pa necu moci da se javljam duze vreme.
Pozdrav svima!
Joja

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2292
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #7 on: November 09, 2018, 03:38:32 PM »
Posto imam Pipera te velicine, mada nije fabricki vec pravljen,

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,10871.0.html

mislim da je izbor motora sasvim adekvatan.
Taj model i leti kao jedrilica. Ja sam stavio motor 30 cc i prejak je.
Zenoah 26 imam na modelu od 9.5 kg i bez problema ga vuce.

Sto se tezista tice kod mene je na 10 cm on napadne.
I kod tezine ste OK jer je moj tezak 8.6 kg i ne smeta mu.
Slece kao pravi, a i u vazduhu je prelep jer je veliki i zbog boje se lepo vidi na nebu.

Uglavnom sve cestitke za izbor modela i puno uzivanja.

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #8 on: November 09, 2018, 06:23:08 PM »
Stanko da ne postoji - trebalo bi ga izmisliti!!!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #9 on: November 11, 2018, 03:05:37 AM »
Hvala svima što pratite dešavanja i uživate u svemu što Bole i ja radimo...

Slažem se sa Mišom. Ovaj motor je više nego dovoljan. Danas smo startovali motor po prvi put i zapanjili se koliko ima snage, iako je u pitanju samo 1.62HP. Ovaj Zenoah postoji i u varijanti sa elektronskim paljenjem, ali nama je draži magnetaš jer nema dodatnu bateriju koja se mora puniti... Opet, elektronac je lakši za 170gr od magnetaša, a baterija i elektronika koja mu se dodaje, imaju otprilike baš toliku masu (170gr). Evolution koji preporučuje Joja ljudi zaista stavljaju na ovaj Hangarov Piper, ali u tom slučaju avion leti na nož, može da radi sve moguće aerobacije, itd.

Za ovaj avion, takvo letenje Boleta i mene ne zanima. On zaista i treba da leti kao jedrilica.


Evo i linka na kome su opisana iskustva ljudi koji su ugradili Evolution 26GT motor na ovaj avion. Neki su mu dodavali flapsove, neki  su  mu skratili krila, sve u nagonu da naprave Super Cub-a, jer ovaj model ništa to nije u stvarnosti imao...

http://www.rcuniverse.com/forum/7369229-post188.html

Sve je to u redu, ja sasvim razumem... ali, ovaj konkretan model J3 iz 1943. godine imao je 65HP Kontinentalov motor. Dakle, i pravi avion leteo je kao baba, a to se nama dopada.

Evolution (MVVS) ima skoro duplo više snage, skoro je duplo lakši, ali to i dalje nije prava stvar za Boleta i mene.

« Last Edit: November 11, 2018, 03:24:43 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #10 on: November 15, 2018, 12:05:33 AM »
Nakon probnog startovanja motora, utvrdili smo nekoliko nedostataka koje je trebalo ukloniti. Pre svega, bužir sajle gasa nismo bili fiksirali na dva mesta - bio je zalepljen samo u firewall-u, a potrebno je da bude zalepljen najmanje na dva mesta i na taj način vezan za konstrukciju. Zbog tog propusta, imali smo luft u komandi, a samim tim i neodređen relant. Neki put bi se motor gasio na određenom položaju palice gasa, a neki put bi radio, često menjajući obrtaje. U blizini servo motora, zalepili smo bužir sajle gasa za drugo rebro u trupu. Ovo je podrazumevalo vađenje kompletnog enterijera i pažljivo ukrajanje poprečnog nosača... Evo kako smo se Bole i ja zabavljali. On me je, dok nisam očekivao, fotografisao pa izgledam sasvim udubljeno i pogubljeno  (yay)


Potom smo vratili sve elemente kokpita na svoje mesto, evo još jedne fotografije našeg kokpita na koji smo ponosni:


Pred sam kraj razrade motora, ustanovili smo da su se otpustili vijci auspuha. Sreća da se ovo nije dogodilo u letu. Ishod je izgoreli dihtung izduva, a jedan vijak je pao ispod aviona. Ovo je sve moglo da se dogodi u letu te smo mogli izgubiti vijke, a možda i čitav auspuh. (Kasnije sam čitao da je čest slučaj sa Zenoah motorima...) Preduzeli smo korake kojima smo na tri načina osigurali da se vijci ne odvijaju. Prvo, upotrebili smo feder-šajbne. Zatim, na navoj smo prilikom montaže stavili thread locker. Najzad, izbušili smo glave vijaka burgijom prečnika 0.8mm i osigurali ih žicom - imao sam prilku da se podsetim na koji sam način taj isti posao radio svojevremeno u "Momi Stanojlović". Evo, konačno, rezultata - nadamo se da nećemo izgubiti ni vijke, ni auspuh:



Time je avion u potpunosti završen. Čekamo neki lep dan ove zime (ili proleće) da izvršimo probni let.
« Last Edit: November 15, 2018, 12:28:53 AM by Stanko BG »

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 950
Problem oko odvrtanja srafova na auspuhu
« Reply #11 on: November 15, 2018, 08:42:32 AM »
Super vam je Piper... imam i ja slicnu makinu, samo sto je brand SIG i pravljen je iz kita.

Poblem oko otpustanja srafova koji drze auspuh sa feder maticom, thread lockerom i zicom necete resiti.

Zica ne sluzi za sprecavanje otpustanja srafova, nego njihov gubitak.

Thread locker mora da bude specijalni koji moze da izdrzi temperaturu, ako nije taj nicemu ne sluzi.

O sprecavanju otpustanja i odvijanja srafova sa feder maticom u vazduhoplovstvu i ne treba raspravljati....

Kod aspuha je problem u termodinamici, to jest zagrevanja glave motora, srafova i samog auspuha i njihove nejednake termicke diletacije.

Treba stezati srafove na vruce, to jest motor treba da se upali, zagreje, ugasi i onda, dok je sve jos vruce, dobro stegnuti i osigurati srafove.

M.  (pijemo)
« Last Edit: November 15, 2018, 09:30:57 AM by marko »
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #12 on: November 15, 2018, 09:31:56 AM »
Hvala na savetima.

Znali smo sve to što je rečeno. Nevolja je što ovaj motor uopšte nije vazduhoplovni motor. To je Zenoah prepravio kućište motorne testere i napravio motor na koji može da se stavi propeler.

U tom smislu, feder šajbna je itekako dobro rešenje... osiguranje žicom služi da se ne odviju vijci i neće sprečiti gorenje dihtunga, ali će sprečiti otpadanje auspuha.

Najzad, sa preko 25 godina iskustva u repariranju motora, mislim da smo Bole i ja umeli da odaberemo pravi thread locker.

Svakako, hvala na komentaru i savetu😁
« Last Edit: November 15, 2018, 09:33:36 AM by Stanko BG »

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 950
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #13 on: November 15, 2018, 09:39:51 AM »
Koji ste threadlocker koristili?

(pijemo)
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: J3 Piper Cub 1/4 Scale
« Reply #14 on: November 15, 2018, 12:56:41 PM »
Locktite 2422 je najbolji za novce, mada su dobri i Wurth i Permatex u sličnom opsegu - srednje jačine i za temperature preko.300°C.

http://m.loctite-repairs.com.au/en/products/threadlocking/loctite-2422.html