Author Topic: Trainer 40e  (Read 7110 times)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Trainer 40e
« on: May 18, 2022, 01:08:53 PM »
Neki od vas su već upoznati sa mojim novim modelom, zvanično predstavljenim nedavno u Valjevu (skup modelara 2022), pa je redno da dam malo više informacija.

Izvinjavam se što nisam pokrenuo temu kad sam počeo da ga radim jer (opravdano) sam sumnjao da će proći mnogo vremena od ideje i početka projektovanja pa do prvih letova. I tako je i bilo, odužilo se to sigurno godinu i po dana, možda i više.

Dugo sam sam želeo da imam jednog pravog, lepog, trener modela poput Graupnerovih klasika Amateur, Maxi, Taxi I, Taxi II i onda ko zna kako nabasam na plan od Trainer 40 i prisetih se detinjstva kako sam u jednoj radionici (kroz prozor) blejao u jedan takav model. Tako da je odluka pala.


Odmah sam se odlučio da model prepravim na elektro verziju (odavno sam završio sa benzincima). Tako da sam krenuo od prebacivanja plana iz pdf-a u plan za AutoCAD. Nakon što sam originalni plan ubacio u CAD, odlučio sam se da opet modifikujem model i da i trup radim konstruktivno i presvučem ga folijom. Predviđena težina od 2,5kg mi je bila previše. Modifikacije su počele (praktično projektovanje novog modela koji će da izgleda kao ovaj na slici). Nakon dosta filozofije i crtanja-brisanja-crtanja došao sam na nešto ovako

Trup sam odlučio da radim od smrekovih letvica 7x7 mm koje će biti fiksirane sa poprečnim rebrima od aviošpera. Na ovoj slici su "slojevi" okvira od letvica


Rep, takođe konstruktivan, ali modifikovan malo u odnosu na original. Kombinacija smrekovih letvica 7x7 i balze od 8mm (posle išmirglane)


Krila, takođe konstruktivno. Opredelio sam se za originalni profil koji je mnogo širi od profila ostalih (gore pomenutih) trenera. Kombinacija aviošpera 4mm i balze 3mm (nisam imao aviošpera od 3mm a nedovoljno od 2mm). Takođe sam rebrima isekao otvori da bi ih olakšao. Ramenjača je kutijasta.


Nakon što je crtanje i planiranje završeno, spremio sam fajlove za rezanje na laseru (po bojama : zelena=balza 3mm, braon=balza 2mm, plavo=balza 8mm, ciklama=šper 4mm i preostala dva dela od balze 1mm). Prethodna slika nije bila OK (duplirao sam balzu 3mm)


Rezanje na laseru je išlo dobro, osim aviošpera koji je bio izuzetno "ljut" al je i on popustio nakon drugog prolaza.

Balzu sam uglavnom nabavio u Sitologici (moram da ponovim da su nenormalno skupi, ali ipak imaju najbolju balzu trenutno u BG- koja je meni dostupna). Aviošper od RC Srbija (imali još na stanju). Smrekove letvice u Okov centru u BG. Foliju sam imao od ranije.

Posle ovih priprema je (konačno) usledila gradnja, manje-više brzo uz dosta prekida zbog drugih aktivnosti, letenja i sličnih "obavezujućih" stvari. U međuvremenu sam i radio prepravke na Canadair-u. Nisam vodio "hroniku" gradnje modela, ali ono što imam to je u slikama ovo:
Sklapanje krila






Ovde se vidi ležište za ramenjaču koja je karbonska cevka kvadratnog preseka 8x8 u kvadratnoj karbonskoj cevi 10x10 (to je ono što sam našao u RC Srbija).


Nakon kreiranja kutije ramenjače i plankiranja (sa balzom 1mm). Crveno, belo, crni kablić je za servo (svako krilo ima poseban servo za elerone) a plavo-bele žice su za signalizacione svetiljke na krajevima krila.


Kad smo već kod tih signalizacionih lampica (koje sam odlučio da stavim na model) odlučio sam se za osnovnu "konfiguraciju". Takođe ugrađeni su "landing lights" koje palim na switch sa stanice. Ostala signalizacija koristi posebnu elektroniku koju sam radio a "glavnokomandujući" je arduino nano. I ta pločica mi uzela nenormalno vremena. Morao sam da učim novi program (za crtanje štampanih šema), učim teoriju elektronike (ja sam energetičar pa mi je elektronika crna rupa :)) i onda jurenje kako da napravim štampu. Srećom, na kraju, nađoh neke Kineze koji mi za 5$ (sa shipping-om) napraviše 5 pločica.
Montirano u modelu to izgleda ovako
a sama pločica je

Daaaaa - MOTOR zaboravih. Na HK sam iskopao (među poslednjim komadima) dosta jak motor Turnigy G32, 600KV mislim da je 3542. Nažalost nema ga više na HK.

 Ispostavilo se da je izuzetno "rentabilan" motor, što bi rekli "malo troši" a ima puno snage. I što su i drugi (ne samo ja) primetili izuzetno tih sa propelerom 12x8.

Nastaviće se...
« Last Edit: May 18, 2022, 02:43:30 PM by pnedic »

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: Trainer 40e
« Reply #1 on: May 18, 2022, 02:11:01 PM »
Svaka čast druže! Samo teraj!

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: Trainer 40e
« Reply #2 on: May 19, 2022, 05:48:54 PM »
Nastavak

Što se "potisne grupe" tiče, sa 11x8 propelerom i baterijom 4S izmerio sam potisak oko 1.6 kg mada sam negde zagubio te zapise, tako da nisam siguran. O rentabilnosti koju sam pomenuo, biće koja reč više kasnije.

Elem nakon izgradnje modela, pre presvlačenja, to je izgledalo ovako.
Samo trup:



A sa montiranim krilima



Finalno je došlo na red presvlačenje modela. Imao sam belu i crvenu foliju na raspolaganju i još neke patrljke, tako da je model imao tendenciju da liči na Poljsku zastavu (što mi reče ćerka) :). Da razbijem taj Poljski duh, zalepio sam malo folije za zatamnjenje auto stakala. Pa je to izgledalo ovako:





Signalna svetla




U međuvremenu, mi je iz Češke stigao novi spiner pa finalno model izgleda ovako kako su ga neki videli (što uživo što na slikama).



Čekam još finalno da dobijem nalepnice sa imenom modela i "identifikacionim brojem" i to da mu nalepim i da konačno bude finito. Postovaću fotke kad se to desi.

PRE POLETANJA:
Sve ukupno koristim 5 servoa ("obični" 9gr metal gear): po jedan za svaki eleron, rudder, elevator i za nosni točak. Isprogramirano je da se ovaj peti, za nosni točak, može "isključiti" da ne prati komandu rudera i da drži nosni točak fiksno napred. Naravno, za elerone sam setovao diferencijal. Dodatno od elektronike (pored navedene) imam jedan switch koji je na kanalu 7 za "landing lights" koja se pale na switch sa stanice. Dakle sve ukupno koristim 7 kanala, stanicu Jamper T16 (OpenTX) sa Turnigy 9x prijemnikom. Plan je da mu ubacim flight controller (imam Matek F405 Wing) da bih dobio telemetriju i možda se "igrao" sa nekim flight modovima. Za njega sam predvideo mesto u trupu. Takođe mi je ideja da jednog dana montiram kameru za FPV (tu ću taman da skinem  20gr balasta što sam ubacio u nos zbog balansa).
Testiranjem težišta ustanovio sam da je model "repat", tj za nekih 1-1.5 cm mu je težište pomereno u nazad u odnosu na ramenjaču (najdeblji deo krila). Ovo je bez obzira što je baterija došla maksimalno unapred. Testiranjem sam ustanovio da mu treba jedno 50gr dodatno u nosu da bi težište bilo ok. Bio sam svestan tog problema tako da sam se na prvom test letu odmah pripremio.

KAKO LETI:
Model je poleteo sa nekih 10-ak metara zaleta i odmah krenuo da se propinje ali sam ga obuzdao dok ga nisam natrimovao. Trimom sam uspeo da anuliram to što je repat. U tih par letova što sam do sada imao sa modelom došao sam do toga da više ne radim trim u letu preko stanice nego sam mu na poklopac motora dodao 20gr olova i trajno oborio elevator blago na dole. Tako da sam onih pomenutih 50gr dobio sa novim spinerom, 20gr tega i trajnim trimiom. Poslednji let u Valjevu je bio sa ovim "setup"-om i nisam imao potrebu da dodatno trimujem na stanici.
Elem zaključak je da je prilikom projektovanja trebalo krilo da pomerim u nazad za tih 1-2cm što se ne bi videlo na modelu a imao bih idealan balans. Ipak predviđeni originalno benzinac je dosta teži od elektromotora sa baterijom . No, ko je to mogao da zna osim nekih vrsnih modelara. U svakom slučaju, ako neko bude hteo da radi ovaj model po mom nacrtu, čisto da uzme u obzir to.

Inače model leti stabilno, bez potrebe trima po podužnoj i vertikalnoj osi (eleron i/ili ruder). U zaokretima je poslušan bez značajnog poniranja (tj samo blago dajem komandu elevatora na gore, koliko je to uobičajeno). Jedan put sam ga "prevukao" i to je izuzetno stabilno "podneo" - gotovo kao jedrilica, bez prevaljivanja na neko krilo i ulaska u stall. Leti izuzetno tiho, najtiše od svih modela koje imam. Na sletanju je kao jedrilica, nikad da dotakne pistu pa sam par puta imao grublje sletanje (pošto sam ga na silu "prihefto" za pistu). U horizontalnom letu leti sa 45-50% gasa.

Koristim bateriju od 4S 4000mAh, 45C i nakon 10 minuta letenja, baterija ostaje na 30-ak % kapaciteta. ESC koji koristim je Hobbywing 60A, 2-6S (klasika). To je ta rentabilnost koju sam pominjao :)

Finalno slike sa letenja





To bi za sada bilo to. Ako se setim još nečega, dopisaću

Za kraj posta, još jedan, ravnopravni, član moje flote :)






Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1254
Re: Trainer 40e
« Reply #3 on: May 20, 2022, 12:52:30 AM »


Čekam još finalno da dobijem nalepnice sa imenom modela i "identifikacionim brojem" i to da mu nalepim i da konačno bude finito. Postovaću fotke kad se to desi.


Ko čeka taj dočeka biće i nalepnice ovih dana, pozdrav

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1497
  • teramo ga jako
Re: Trainer 40e
« Reply #4 on: May 20, 2022, 02:06:40 PM »
Zapazio sam taj model u Va i lepo se drzi u vazduhu ,da sam znao da si to ti Pero i da je to tvoj model barem bi se ispricali i najzad upoznali ,moj propust ,do duse da ne lazem bio mi je Dragan pominjao to je perin model al dok jabskapiram o kome se radi prodje druzenje ,sta da se radi.gledamo se negde na drugom mestu

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: Trainer 40e
« Reply #5 on: May 24, 2022, 12:10:43 PM »
Zapazio sam taj model u Va i lepo se drzi u vazduhu ,da sam znao da si to ti Pero i da je to tvoj model barem bi se ispricali i najzad upoznali ,moj propust ,do duse da ne lazem bio mi je Dragan pominjao to je perin model al dok jabskapiram o kome se radi prodje druzenje ,sta da se radi.gledamo se negde na drugom mestu

Jeste, šteta što se nismo ispričali u VA. No, da smo živi i zdravi kako mi tako i naši modeli, biće prilike da se ispričamo.  :)