Author Topic: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen  (Read 43384 times)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #30 on: April 03, 2010, 11:47:25 PM »
Dobro, dobro, ajd' kad ste navrli...

Beše to ovako:

Do skoro nisam ni razmišljao o jet modelima. 
Pravio sam ove moje warbirde, uživao u izradi, letenju, imao svakodnevnu zabavu...

Čak i kad je Coka nabavio prvo F-16 pa, potom i F-15, gledao sam u njih više sa modelarskom znatiželjom i  nisam bio siguran da je to ono šta bih radio kao sledeći model.
Mnogo smo  razgovarali o jetovima i sagledavali sve aspekte ovakvih modela. Bilo je i ovakvih i onakvih mišljenja, ali sam i dalje bio ubedjen da jet, nekako, “nije za moj kombinat“...

Jedard reče meni  moj Braša:  „Pravićeš ti jeta, samo polako“...
„Vidi“  – rekoh – „nema teorije“...

E,eee...nije se jednom desilo da je Braša bio u pravu...

Imao sam prilike da mnoge jet modele vidim „na delu“. Iskreno, sve oko njih je fascinantno, od izrade i finiširanja, ugradjene tehnologije, neverovatnog zvuka i  brzine...
Verujem da niko ne ostaje ravnodušan kad sve to doživi. Impresivno je pogledati „vidoje“ na  Youtube-u,  ali u „live“ verziji, stvarno je doživljaj...

Kad je Coka krenuo u jet priču, smatrao sam da jet modeli nisu primereni uslovima koje imamo i gde letimo.
Ako se realno razmisli, već sam model je skup, pa čak i kad se nabavlja neki napravljen u Kini.
Sem cene, "ubi" i transport, zbog veličine kutije, potom neizbežna carina...

Ni turbina nije jeftina.
Potrošnja, koja za let od desetak minuta, može biti i do 4 litre kerozina, stavka je koju baš ne možemo zanemariti.  A, gde kupiti kerozin?
Onda, 25 sati rada pa, turbina nazad kod proizvodjača na remont...

Tereni na kojima letimo su sve samo ne za jetove. Travnati, grbavi, jetu treba asfaltna pista.
Kad sam to spominjao Coki, reče mi: „Ići ću u Vršac na letenje...“
Da, ali koliko često ćeš onda leteti takav model. Ako ga letiš samo par puta godišnje, nisi utreniran i svaki let može biti...
Za jet modele, moraš biti poprilično dobar pilot (što je Coka naravno), ali ako ga ne letiš često, džaba ti predjašnje iskustvo...
Ipak, jet model leti dosta drugačije od svega ostalog, pogotovo ti „moderni jetovi“ tipa F 15, F 16, F 18 i svi ostali takvog oblika...
Brzine su mnooooogo veće a, najzeznutije je sletanje...
Dakle, jet treba leteti, bar toliko često koliko se leti svaki prosečan model...

Sve gore napisano je nešto što mi se baš nije „uklapalo“ u moje vizije modelarstva...   
Mnogo skupa i komplikovana varijanta za nabavku modela, a retko letenje istog...

 
Prateći Cokin „jet razvoj“, došao sam ipak, do novih saznanja i zaključaka.

Za razliku od skupih epoxy-karbonskih jet modela mogu se naći i jet avioni u kit varijanti.
Ovo je, bar za mene, sjajna vest,  jer sem što volim da pravim model sa planova, mnogo mi je lakše i jednostavnije da ga nabavim.
Gledajući finiš na Hellcat-u, ne može se „pogoditi“ da li je taj avion u osnovi drven ili plastičan...

Postoje i  jet modeli koji su leteli tokom pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka i koji su bili prelaz sa warbirda u jet eru avijacije. Takvi modeli imaju turbinu ali, letne karakteristike su mnogo bliže warbirdima.

Moj ljubimac, iz tog doba,  je F 84 Thunderjet (stoji na ulasku uČenejski aerodrom), ali nisam uspeo da ga nadjem u kit varijanti...

No, zato Ziroli ima kit za Grumanovog F9F Pantera. Videvši ovo stvar je bila skoro rešena...
Znate, kad vam nešto krene pa, se kockice skoro same „uklapaju“... E, tako je bilo samnom i sa ovim modelom...

Prvo i najvažnije, F9F je kit, napravio ga Ziroli, za koga znam da ima extra planove.
Model je veličine 72x72 incha ili ti 183x183 cm, klasičnog oblika krila, sa klasičnim flapsovima, eleronima i repnim površinama.

Pročitao sam na RC Universu mnogo postova o ovom modelu. Pošto se dugo pravi, modelari su ga leteli u svim mogućim kombinacijama, sa glow motorom i elisom napred na trupu, se fenom, elektro i naravno u jet varijanti...
Letne karakteristika su fenomenalne i ljudi koji lete ovaj model su oduševljeni njime. Kažu da leti kao neki veliki warbird model i ono najvažnije, lako poleće i sa travnatog terena...

Turbina koja se ugradjuje je relativno  mala, recimo Jet Cat 70 ili 80.
Kad smo bili kod Boge u Mibo modelu, rekao mi je da će mi pomoći u nabavci Jet Cat-a jer vrlo dobro poznaje sve u toj firmi. Kad se skine i štojer od 20%...šta da vam kažem...
Kod Amidže na aerodromu imamo neiscrpan izvor kerozina, pošto ga on, za Galebove iz akro grupe, kupuje na cisterne...

Pneumatske trapove pravi Robart, baš za ovaj kit.
Potrebni servoi su malo jači digitalci... Ne trebaju vam power box-ovi i slične ludorije...
Rezervoar je od 2 litre i kad na to dodate težinu gotovog modela, od oko 8 - 9 kila, Panter je na poletanju mnogo lakši i sa manjim opterećenjem nego bilo koji „moderniji“ jet...

Interesantno je spomenuti da postoji par firmi koje seku modele u kit formi.
Jedna od njih je Lazer Lizard (www.lazerlizard.com) gde je ovaj Zirolijev short kit preko 100$ jeftiniji nego kod samog Zirolija na sajtu.

Sve u svemu, pre neki dan „pala“ je porudžbina...
Poručio sam dva modela, Zirolijevog Lightninga i Zirolijevog F9F Pantera.
Lightning je dvomotorni model koji će se malo duže praviti i za koji imam motore (dva Zenoaha 45) i skoro sve servoe, letvice, balzu...
Da ne bih čekao kraj Lightning projekta (tamo neke 2012) paralelno ću raditi i Pantera.
Verujem da će on poleteti krajem iduće sezone...

Poslao sa Franku mail i zamolio ga da mi nabavi „prvu turu“ neophodnih  stvari za ove projekte.
Od Zirolija, kapotaže, kabine, usisnike i sve ostale plastične delove, plan za Pantera a, od Lizarda sam uzeo oba kita.
Trenutno su naručene stvari od Zirolija stigle kod Franka i čeka se samo "drvenarija"...

Znači, ubrzo krećemo u „nove modelarske avanture“...

Do tada...




 

« Last Edit: April 03, 2010, 11:59:52 PM by mirce »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #31 on: April 04, 2010, 01:42:48 PM »
 :sljus
znaci cak odatle je smrdelo.
e pa neka je sa srecom. mozda bi trebalo da otvoris novi post, pa da sve
bude u njemu.

coko, znam jednog lika koji moze veoma povoljno da ti odradi oznake
za model. malo jest sporiji, ali nikada nije kasno, ako na vreme narucis.
cena? alo bing? kaklo brat?

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #32 on: April 04, 2010, 07:37:48 PM »
Novi postovi će i da budu ali, kad počnem da radim modele...

Online coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 942
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #33 on: April 08, 2010, 09:33:32 PM »
  Hteo bih sada da nesto podelim sa vama, a to je ocigledno zivotna mudrost koja se stekne kada napunite bar 40-ak godina.
 Bio sam jako vredan ovih dana tako da je avion debelo pri kraju. Skoro sve je u spric git-u, kabina ofarbana, vratanca stajnog trapa upasovana...
 Ostalo je na sve strane po nesto sitno da se uradi....
Ceo dan se meracim da se bacim na posao ali sam u radionicu dosao  tek oko 6 sati. Cega god sam se uhvatio, krenulo je naopako. Prvo, nigde nema spric gita u spreju, a bas mi se nije palio kompresor. Drugo, ofarbam ram kabine, ono milioni malih rupica...
Uhvatim se za epoksi, ono nema vise. Potpuno sam na to zaboravio.
 Kupio sam danas neki materijal po Mircetovoj preporuci za izradu izduvnog kanala. Ostavim sve po strani i pocnem da ga pravim...Izgledalo je kao kad Pink Panter menja gumu ...
 Na kraju ga napravim, sve savrseno, probam u trup, savrseno.
 Znajuci kakav mi je dan, znam da u nekom grmu ima neki zeka.
 Pogleda moj matori celu pricu i rece "Da nije malo tezak?"
Pogledam ja, stvarno izgleda "malo" teze. Miuslim se 50-70gr, toliko je prihvatljivo. Stavim ga na vagu, ono 250gr.
 Lepo sve uhvatim,  bacim u djubre i odem kuci uz hladan sok i tv.... ne vredi forsirati.
 Sada kad ovo pisem, vec mi je malo lakse.
Ima takvih dana...

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1702
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #34 on: April 08, 2010, 09:39:00 PM »
Sto kaze jedan moj drugar...Opusti se kao kad ces da primis injekciju  4e
BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #35 on: April 08, 2010, 10:08:51 PM »
Marfi:
"Ako nešto može da pođe naopako - poći će naopako. Ako nešto nikako ne može da pođe naopako - poći će naopako."

Dakle, ne vredi da se otimaš ;namig

P.S.
Ima i mišljenja da je Marfi bio optimista!?! :sljus
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Online coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 942
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #36 on: April 11, 2010, 02:14:55 PM »
Iako sam mislio da sledeci post postavim kada sve bude spremno za farbanje, u proteklom periodu izradio sam, bolje reci zavrsio kokpit, kao i zapoceo izradu poslednjih delova potisnog kanala.
 Kompleksnost ovih poslova, kao i rezultat sa kojim sam vrlo zadovoljan, doveli su do  zelje da to podelim sa vama.
 Pri  tome mislim na izduvni kanal, koji je doduse ispao iz varijante ugradnje u model jer je pretezak, kao i mali bypass oko glave cilindra.

 U medjuvremenu, sve povrsine su prebrusene i u spric git-u. Pre samog farbanja, bice potrebno jos jedno fino brusenje i mozda po neka popravkica.










Naravno, tezak posao lakse ide uz pravog pom ocnika.
 Gledajuci koliko sam smirglao i radio, u ocima sam mu video pitanje  "sta to bre vise radis?"



 Poceo sam sa izradom i gornjeg poklopca motora, koji ce na sebi, najverovatnije, nositi by pasni deo.
 


 U celom projektu, maksimalno sam se potrudio da izradim kompletno zatvoreni usisni, bypasni (oko motora) i potisni vod, postujuci sve zakone aerodinamike.
 Naime, usisni kanal sam izradio najveci sto se konstrukcijski moglo.
Pri ovome sam iskoristio i otvor nosne noge stajnog trapa. Ukupne usisne povrsine imaju povrsinu za  50% vecu od same povrsine fena.
 Preporuka je da ta povrsina bude sto veca, a nikako manja od povrsine fena.
 To je zavrseno



 Potisni kanal sam izradio sa vrlo blagom konvergencijom od svega 5%.



 By pasni vod oko fena i motor ce sasvim glatko nalegati na usisni  i izduvni kanal, stim sto sam sa gornje strane ostavio “mehur” koji obuhvata glavu motora.

 Poslednje pomenuto, smatram i nadam se da ce umnogome pomoci oko hladjenja temperamentnog OS max-a 77.










 Danas sam takodje narucio tri rezervoara firme Kavan, o kojima cu jos pricati.

 Ventralni stabilizatori su provizorno montirani i njihov polozaj, zajedno sa cinjenicom da imam malo visi stajni trap, deluju vrlo sigurno.



 Na ram kabine, koji sam plastificirao 30-o gramskim platnom sa obe strane, zalepio sam lajsne-nosace kabine.







 Kod ovakvih projekata, pametno je izraditi tanku kompozitnu plocu (od 2 sloja 80 gr platna), koju mozete seckati i koristiti za izradu raznih potrebnih delova.
 Od takve ploce, izradio sam trakice nosace kabine, kao i zidice vratanaca stajnog trapa.






 
 Pri kraju je i izrada poklopaca mehanizama horizontalnih stabilizatora. Da bi se oni mogli priucvrstiti, ulepio sam male komadice spera koji ce obezbediti drzanje montaznih zavrtnjeva.



 Slicno sam uradio i za vrata glavnog stajnog trapa.






 Kokpit-instrument tablu sam presekao na dva dela, tako da se sediste sa svim bocnim elementima srafi u trup, dok ram kabine na sebi nosi instrument tablu sa nisanom i imitacijom head-up display-a.

 Slike govore 1000 reci, a sve uzivo izgleda i za nijansu bolje.






 Sutra nastavljam dalje.
 Popis stvari pre farbanja se sveo na:

1.   Upasovati poklopce komandi hor. stabilizatora
2.   Zavrsiti bypass vod
3.   Napraviti nov (laksi) izduvni kanal
4.   Dovrsiti poklopac motora
5.   Izraditi nosac rezonatora
6.   Ulepiti dva nosaca zavrtnjeva kanala koji drze bajonete krila
7.   Izraditi konus izduvnog kanala (afterburner)
8.   Brusenje i spric git trupa
9.   Zavrsno brusenje povrsina (pred farbanje)
10.   Ulepiti vertikalni stabilizator


« Last Edit: April 11, 2010, 02:17:50 PM by coka »

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #37 on: April 11, 2010, 07:39:10 PM »
 :)aplauz impresivno,  (res)
ex pseudonijum: licider

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #38 on: April 11, 2010, 08:54:21 PM »
Brašo svaka čast... Ti ko da radiš na normu...

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #39 on: April 11, 2010, 09:54:37 PM »
pa zar i danas na "crveno" slovo? :)aplauz

Online coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 942
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #40 on: April 11, 2010, 11:16:34 PM »
 Neki  moto klub ima natpis   "god rides a harley".

Odavno mislim da napravim nesto kao  "god flys a jet",

tako da:

1. Ako stvarno leti jet  (onda je modelar)
2. Nece se ljutiti sto radim modele na crveno slovo
3. Uzivace gledajuci sta sve radimo
4. Pomislice "ovaj kad radi na crveno slovo,stvarno je entuzijasta, pomocicu mu da avion ispadne o.k"
5 Pozvace sv Petra na probni start, pa cu i sa te strane imati bozju podrsku

 
« Last Edit: April 11, 2010, 11:30:27 PM by coka »

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #41 on: August 16, 2010, 01:30:35 PM »
 mmmm  (spava) Coka se uspoavao, njegov kombinat kanda kolektivno na moru
ex pseudonijum: licider

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #42 on: September 05, 2010, 10:34:01 PM »
ima li koga? prodje leto! (<--)

Online coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 942
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #43 on: April 13, 2012, 01:10:17 AM »
     Desi se ponekada da budem upitan o sudbini ovog  aviona i to me nagna da pomislim da jos uvek ima modelara  koji pamte sve o cemu sam pisao.
 Kada sam radio na ovom avionu, ima tome skoro dve godine, poprilicno su se stvari bile zahuktale.
 Slike, koje bi docarale poslednje radove koji su izvrseni, nikada nisam postavio, tako da cu u skorijoj buducnosti to uciniti.
 Kada sam presvukao repne povrsine i krila tkaninom i izvrsio spricanje podloge, sve je bilo poslato na zavrsnicu i farbanje.
  Posao je odradjen odlicno, sa dovoljnom kolicinom panel linija da odgovaraju trupu i sve je ofarbano u polumat belu boju.... i izgledalo je fantasticno.
 Ono sto me deprimiralo je prirastaj mase.
 Malo se dobilo na krilima, malo na repu, mnogo na trupu...
 Kada sam izmerio sve elemente, bilo je jasno da cu debelo prebaciti planiranu masu aviona od 5 kg. Verovatno bi uspeo da se udenem u 6kg...
  Posto je za pogon, ako se secate, bio predodredjen OS Max 77, poceo sam da se bojim podmotorizacije.
  Razmislajo sam i o nabavci jaceg motora.
 Os max firma je kasnije proizvela najbolji i najjaci motor u za DF (ducted fan), od 15 ccm, sa oznakom 91 V DF. Taj motor se i dan danas moze kupiti, ali podosta kosta.
 Onda sam naravno, u jednom trenutku pomislio da je spasonosno resenje preraditi ovaj model na turbinski pogon.
 Ipak, sada kada sam nabavio i drugu turbinu, RAM 500, desilo se nesto izvanredno.... i to i jeste razlog ovog pisanja.
  Jos uvek imam vise jet aviona nego turbina, tako da je broj kandidata za RAM-a poveci.
 Prosle godine sam nabavio MIG 15 of firme Byron i motor koji je bio namenjen F –u je zavrsio u Byron ovom fenu u njemu.
 Mig je, spreman za let, tezak 5100 gr i u trenutku kada pisem ovaj tekst sve je spremno za probni let.
 O tome, neki drugi put...
 Dynamax, koji je od pocetka bio namenjen da pogoni F 16 je ostao pust i prazan.
 Ponudio sam ga na prodaju, ali za njega u Srbiji nisam mogao da dobijem ni deo onoga koliko vredi.
 I tako, radovi su stali.
 Ljudi koji su bili deo projekta, dok sam pravio ovaj avion,  vise nisu tu i kako je vreme prolazilo, sve mi je teze bilo da se nakanim da pocnem da radim na njemu.
 Ipak...
 Pokusavajuci da sklopim MIg 15, upoznao sam se sa mojim drugarom Stivenom, o kome sam pricao kada sam kupovao retrakte za Thunderbolt.
 Udaljeni mnogo hiljada kilometara, poceli smo nase druzenje, razmenjujuci mailove i pricajuci jedan drugome sve ono sto pricate kada upoznate nekoga slicnih godina, slicnih zivotnih prica, slicnih interesovanja.
  Za Novu Godinu, poslao sam mom drugaru svecicu i auspuh za Wankel motor koji mi godinama stoje u ormanu. Znao sam da on pravi dvomotorca sa dva Wankela i zeleo sam nesto da mu poklonim za novu Godinu.
 Naravno, on se odusevio, a ja sam bio veoma srecan sto sam bar nekako uspeo da mu zahvalim za sav trud kada mi je pomogao oko retrakti koje je za mene kupio.
 Pre jedno mesec  dana, u mailu mi je rekao da mi je poslao jedan mali poklon.
 Obilazio sam sanduce svakodnevno i pre dva dana je stigla lepo upakovana kutija











a unutra























 Neverovatno, poklon je stigao bas na dan mog rodjendana.
 A Stiven to nikako nije mogao znati.

 Napisao je  „I want you to have it“  i ja ne znam sta bih mu rekao na to.
 U modelarskom zivotu, puno sam stvari poklonio, ali bilo mi je i poklanjano.
Ovo je ipak vrhunac.
  Pocinjem da mislim da je naziv ovog topika, mozda najbolje osmisljen naslov koji sam ikada napisao.
   

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 950
Re: Poseta prijatelja-pocetak projekta F 16 fen
« Reply #44 on: April 13, 2012, 10:53:48 AM »
Stiven je stvarno legenda  (res)

A .90VR-DF ce prziti tog F-a. :superman:

M. (pijemo)
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!