Author Topic: Ventus 2HX  (Read 28829 times)

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #15 on: August 25, 2008, 11:02:04 PM »
Danas je bio taj dan "D" za jedrilicu "Ventus 2 HX"
Drugo vatreno krstenje.

Nesto malo o Setup-u koji je koriscen:

Dakle jedrilica Ventus 2HX raspona 2.6m
Predajnik Robbe-Futaba FX18
Prijemnik R137F (7 kanala)
Prijemna baterija Sanyo cadnica 1700 mAh
Baterija za motor LiPo RAY 3300 mAh 3S
Motor Ray 3542/06 Max snage 540W
Elisa Multiplex Cularis Folding 12 x 6
Kontroler Ray (Jeti) 40A
Tezina na poletanju 1970 gr.

Radovi koji su uradjeni na Jedrilici:
Sastavljena skoro po planu :-)

1. Prva sminkerska stvar (lepo izgleda da se kolege cude na livadi, a da li to i necemu sluzi?)
Po planu postoji izvlaceci tocak. Mehanizam ne deluje dovoljno jako, mada ako bi se jedrilica nezno spustila na njega, verujem da bi tocak i mehanizam izdrzali :-). Tako da to u startu nije namesteno, i zamenjeno je fiksnim tockom koji oko polovine viri van jedrilice.

2.Druga sminkerska stvar (lepo izgleda da se kolege cude na livadi, a da li to i radi?)
Kocnice: Ventus ima po planu vazdusne kocnice. Bas lepe, pa crvene. :-)
Taj mehanizam ima svojih za pocetak projektantskih problema (a mozda i promasaja)
Predvidjeno je da iz krila "iskacu" kocnice, ali......
Poluga koja ih vuce je proteta kroz rupicu fi 1.5mm uz sam kraj plastike, ako malo povuces jace, ta plastika puca. I to se nama upravo desilo na jednoj strani. To je izleceno busenjem nove rupe. Luft prilikom povlacenja poluge je oko 9mm.
Predvidjeno je da obe kocnice povlaci jedan servo motor.
E sad u tom mehanizmu definitivno postoji problem. Prvo nije hteo da ide u jedan krajnji polozaj, i to nikako nije moglo da se vidi zasto. Jednostavno nece u krajnji polozaj, a onda jednog trenutka "prezubi" i ode.
Tamte - ovamte dok nismo potpuno izvadili taj mehanizam koji je usput lose bio zalepljen, nikada ne bi smo utvrdili da je problem u jednom srafcetu koje svojom glavom zadire u avio sper sa zadnje strane.
Medjutim i posle popravke kocnice veoma tesko i nesigurno izlaze. Servo motor od 1.5kg to jednostavno ne moze da povuce. Ili jos gore jedanput hoce, drugi put nece, ili cak jedna kocnica se ivuce vise od druge.
Zato smo za ovaj let odlucili da otkacimo motor  i da kocnice zalepimo seloteip trakom. Sto je sigurno sigurno.
Sutra cemo probati da kocnicama damo zadnju sansu da profunkcionisu, u suprotnom, izletece napolje sa sve servo motorom.
Kao sto rekoh "Lepo na oko ali...."

A sada one prave stvari.

Po savetu kolega napravili smo par startova uz zalet i bacanje iz ruke.
Ako dobro potrcis i izbacis je napred u stilu bacaca koplja, jedrilica uspeva da predje oko 20-tak metra.
E sad ono sto je barem za mene neobicno je to da dok sam je ravnao za sletanje ona je relativno naglo se nagnula u desno i otprilike prvo desnim krilom zakacila zemlju.
To mi je bilo malo cudno.
U sledecem izbacaju slicna situacija ali ovaj puta jedrilica se nagnula u levo i opet prvo krilom dodirnula zemlju.

Zakljucak koji smo mi izveli je da je jedrilica "pala" u kovit, tj da je na sletanju brzina bila manja od minimalne. To je mozda bilo pri brzini od 30 km/h.

U trecem pokusaju "palim" motor i jedrilica veoma stabilno se vinula u nebesa. Ovo shvatite bukvalno.
Za svega par sekundi je bila na 100 i vise metra, Kako penje! Pa to treba videti.

Ono sto sam primetio je da mi je aerodrom od oko 2000m jos malo pa mali.
Kako to juri kroz vazduh! "Ludo burazeru" :-)
Svi su stekli utisak na tom prvom kratkom letu da ce jedrilica bez problema leteti brzinama izmedju 100 i 200 km/h
Dok se okrenes i obrnes jedrilica "prepisa" aerodrom :-)
E sada da li je to pametno i kako ce se sa time jedriti, to sada neznam, jer nisam smeo da spustam brzinu ispod mozda 70 km/h za svaki slucaj. Barem za ovaj prvi let.

Pao je mrak tako da ce prica i novi let uslediti verovatno prekosutra (zbog obaveza) za kada zakazujem novi susret na ovom forumu.
A do tada se nadam da ce neko prokomentarisati ovo pisanije a mozda i nesto pametno predloziti.

Imam i slike a merio sam i potrosnju motora (snimljen video), ali necu da sve ispucam u ovoj poruci :-)

Pozdrav Goran

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #16 on: September 02, 2008, 05:34:03 AM »
Novi raport

Juce i danas smo isprobavali jedrilicu.
Od radova koji su sada uradjeni izdvajam sledece:
Provereno teziste na 46mm od napadne ivice krila. (ovo je bitno zbog kasnije price)
Kocnice su delimicno sredjene. Posle "pretnji" da ce biti izvadjene i demontirane, one su ipak popustile. Mehanizam radi, mada i dalje nisam zadovoljan kao je to izvedeno.
Na zadnjim letovima jos nijednom nisu upotrebljene.
Motor posto se odlepio od jedrilice, ponovo je zalepljen i podignut je tako da sada osa motora otprilike prati tetivu horizontalca.



Ono sto se ne vidi na video snimku:
Kada je jedrilica otprilike natrimovana za horizontalni let horizontalac "stoji" u poziciji blago penjanje (malo na gore).
Kada das "gas" jedrilica se naglo propinje.
Kasnije je velika LiPo 3300 3S baterija zamenjena sa 1300mAh 3S koja je vise nego duplo laksa (obe su bile u nosu).
Kada je to izvedeno deluje da se jedrilica mnogo bolje ponasala sa ukljuceniom motorom, mada onda nije radio pod punim opterecenjem jer je baterija preslaba za 48A struje.
Tada se teziste pomerilo na 68mm od napadne ivice i to je na pola krila tacno (krilo je usko)
Da li to tako treba ili ne zeleo bih da cujem savete ili predloge sta sledece probati.
U par startova smo probali "bacanje iz ruke". Kako smo prosli vidi se na snimku. Prakticno, koliko je decko uspeo da je baci, toliko je i planirala, skoro bez ikakve upravljivosti.

Predlozi - sugestije....

Pozdrav Goran


Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #17 on: September 02, 2008, 08:19:31 PM »
Ono sto se moze primetiti:
Od 24 do 30 sekunde jedrilica pri punom gasu zbog propinjanja pravi prinudni luping.
U pojedinim trenucima deluje kao da pada u kovit i naginje se u stranu.
U drugom neuspesnom bacanju (gde je planirala par metara) naginje se u stranu a o upravljivosti nema ni govora.

Sta kazu iskusni modelari?
Da li da se pomeri baterija pozadi i time pomeri teziste i koliko je to opasno, da teziste bude na pola sirine krila a mozda i jos vise pozadi?

Time bi se mozda izravnao horizontalac da udje u osu sa nepokretnim delom.

Pozdrav Goran

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: Ventus 2HX
« Reply #18 on: September 02, 2008, 11:16:55 PM »
Pomeranjem centra tezista unazad doslo je do smanjenja horizontalne stabilnosti jer se teziste priblizilo centru potiska i doslo je do nesto malo smanjenje razlike uglova krila i repa - sto je postignuto trimovanjem. Znaci sa vadjenjem baterije dobijamo nesto brzi i nestabilniji model. Naravno da sa stavljanjem lakse baterije model je poceo da propinje i da pumpa pa je trimovanjem morala da se smanji razlika uglova. To ne mora da znaci da ce to da pokvari finesu modela jer ako je profil krila noseci - kriv odozdo ovo moze i da mu odgovara jer ovi profila su bolji za nesto manju razliku uglova krila i repa a ako je ravan ili polusimetrican to mu nece prijati i trebalo bi vratiti tezu bateriju. Ipak teziste na 50% je krajnja granica preko koje nebi trebalo ici jer ondacemo imat dosta problema da stabilizujemo model.

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #19 on: September 02, 2008, 11:52:05 PM »
Ustvari reko sam da se jedrilica propinje kada je teziste na 1/3 krila i da je u tom polozaju (sa vecom baterijom u nosu) jedrilica "isla" u planiranje tek sa podignutim horizontalcom. Ako bi se horizontalac poravnao, ona bi se strmoglavila prema zemlji.
Dakle sa podignutim horizontalcom ona kako tako planira a kada se da "gas" ona se propinje, mozda bas zbog povecanja brzine i podignutog horizontalca.
Ali sta sad? Ako podesim teziste tako da jedrilica sa poravnatim horizontalcom planira, onda ce ono biti najverovatnije iza polovine krila...

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Ventus 2HX
« Reply #20 on: September 03, 2008, 02:00:55 AM »
Ajde da pokusam da pomognem. Nastojacu da maksimalno pojednostavljeno objasnim kakvi vas gremlini muce.

Kao prvo, posto neznam kakvim znanjima iz aerodinamike raspolazes (ti, ili neko drugi koji ce ovo "nacertanije" blagoizvoleti da procita), da ukratko "definisem" neke pojmove sa kojima cemo da baratamo:
  • Srednja dubina krila (Sdk) - povrsina krila (Sk) podeljena sa rasponom krila (pri cemu se u povrsinu i raspon racuna i deo trupa koji se nalazi izmedju krila).
  • Srednja dubina horizontalnog stabilizatora (Sdh)- povrsina horizontalnog (Sh) stabilizatora podeljena sa rasponom horizontalnog stabilizatora, sa istom napomenom kao i za krila.
  • Poluga repa (L) - rastojanje izmedju prve cetvrtine Sdk i prve cetvrtine Sdh.
  • Aerodinamicki centar (AC) - tacka u kojoj se sazimaju sve aerodinamicke sile (uzgon i otpor), odnosno, u kojoj je ishodiste rezultante aerodinamickih vektora. Ova tacka se tokom leta pomera, a velicina tog pomeranja zavisi od vise faktora od kojih su najbitniji: uslovi leta (napadni ugao letilice, brzina...), geometrija letilice (povrsina i vitkost krila i horizontalnog stabilizatora i njihov medjusobni polozaj i rastojanje), profili krila i stabilizatora... To pomeranje je u granicama od 5-10% Sdk. "Fazon" je u tome da se krilo i horizontalni stabilizator postave u takvom medjusobnom odnosu rastojanja i uglova i izaberu im se takvi profili, tako da se AC pomera prema nazad pri povecavanju napadnog ugla letilice, odnosno prema napred pri smanjivanju napadnih uglova. Na taj nacin se dobija autostabilna letilica.
  • Centar gravitacije (CG) - ravnotezna tacka mase letilice, ili kako se uobicajeno kaze - teziste.
Pa onda kaze ovako:
  • Teziste modela treba da se postavi tamo gde je predvidjeno po planu. Ako ne postoji plan, polozaj CG moze da se izracuna, za sta su potrebni podaci o geometriji jedrilice (povrsina i raspon krila, povrsina i raspon horizontalnog stabilizatora, velicina L... Tim proracunom se izracunava polozaj AC, a onda se, u zavisnosti od toga sta se hoce sa tim modelom, teziste postavlja na 5-10% Sdk ispred AC. Mozes da mi posaljes podatke o geometriji jedrilice (tlocrt), pa cu ti izracunati polozaj tezista.
  • Teziste se, uglavnom, moze postaviti u okviru nekih 5-10% srednje dubine krila, pocevsi od oko 5% ispred AC pa prema napred. Bez kompjuterizovanih sistema, kao na primer "Fly by wire" i sl., CG se NI PO KOJU CENU ne sme postaviti u, ili jos gore iza AC, jer letilica postaje neupravljiva.
  • Po snimku bih zakljucio (jedan-naprema-od-oka), da je srednja dubina krila znatno ispod 200mm, a navodis da ste teziste od 46mm povukli na 68mm, sto je 22mm. Po tome bih zakljucio da je teziste bilo znatno ispred proracunskog tezista. Po tome, nije ni cudo sto ste imali do sada grdnih problema. Letenje bilo koje letilice, bez tezista u normalnim okvirima, jeste prilicno psihodelicno iskustvo.
  • Kada je teziste dovedeno u normalne gabarite, sledi podesavanje postavnog ugla horizontalnog stabilizatora. Uz znatna pojednostavljenja price, ugao nultog uzgona krila treba da zaklapa ugao od oko 2-3 stepena sa linijom nultog uzgona horizontalnog stabilizatora (to je takozvani "uzduzni diedar"). Linija nultog uzgona krila zaklapa sa uzduznom osom trupa ugao koji je fiksan, i uglavnom iznosi 2-3 stepena, a posto kod RC jedrilica horizontalni stabilizator ima simetrican profil (ugao nultog uzgona se poklapa sa tetivom profila), onda bi trebalo da postavni ugao horizontalnog stabilizatora bude 0 stepeni u odnosu na uzduznu osu trupa.
  • Jedrilicu u letu treba trimerima pazljivo izreglirati tako da, pri pustenim komandama, planira ravno sa sto je moguce manjom brzinom propadanja. To se NIKAKO ne moze uraditi bacanjem iz ruke (osim ako imamo na raspolaganju neku lepu padinu). Najlaksi nacin da se polomi RC jedrilica (narocito vece makete i polumakete) jeste da se bez pogona baca iz ruke.
  • Osovina elise treba da je pod uglom 1-2 stepena udesno i 1-2 stepena nadole u odnosu na uzduznu osu trupa. Udesno, jer vazdusni mlaz iza elise, nastavljajuci spiralno kretanje oko trupa, sa leve strane napada vertikalni stabilizator, terajuci letilicu da zaorece u levo. Da ne bi stavljali vertikalac pod uglom u levo, jer bi onda letilica skretala u desno kada motor ne radi, vucu elise zakrenemo u desno. Nadole, jer zbog vuce elise letilica ima tendenciju da podize nos, i to sto jaci gas - to vise nos ide gore. Da ne bi stalno parirali sa horizontalnim stabilizatorom, vucu elise zakrenemo na dole. Ako su ovi uglovi pravilno podeseni, letilica se pri vuci elise krece po pravoj liniji bez obzira koliki je gas. Drugacije receno, ako se pri vuci propinje - ugao vuce jos prema dole. Ili, ako pri vuci skrece levo - ugao vuce jos u desno. I obrnuto.
Zavrsne napomene:
  • Da bih bio sto koncizniji, neke stvari sam drasticno pojednostavio, vodeci racuna da se zadrzi sustina. Molim da mi ne zamere oni kojima ova tematika nije bas strana, ako sam malo preterao u pojednostavljivanju, ali mi traktat o aerodinamici stvarno nije bio namera. Mnogo toga bi se moglo lakse, krace i plasticnije da objasni uz par skica uzivo.
  • Iako se gore izneto odnosi uglavnom na sve letilice sa krilima, ipak je pretezno usmereno na jedrilice. Postoje neke specificniosti kod drugacijih letilica (akrobate, 3D, leteca krila, delta krila...), ali o tome drugi put, ako se ukaze potreba.


Nadam se da sam bio od pomoci
Pozdrav
« Last Edit: September 03, 2008, 01:05:58 PM by Lazo »
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #21 on: September 03, 2008, 02:14:31 PM »
Hvala Lazo na komentaru.

Ucio sam aerodinamiku (i zaboravio delimicno) barem dva puta. Jednom na kursu iz jedrilicarstva a drugi puta na kursu za motorno letenje.
Na jedrilicama imam skroman nalet od oko 20 sati (Blanik L13) a na avionima preko 120 sati. Prvi motorni avion koji sam leteo je bio Aero 3 ako ga se jos neko seca. Doduse sve je to bilo pre skoro 30 godina.

A sada da se vratimo na problematiku.

Da li sam dobro shvatio?

Srednja dubina krila (Sdk). To se nekada zvalo "Srednja tetiva krila" i oznacavala se sa "lm" (prema knjizi "Vazduhoplovno jedrilicarstvo I".

Evo i parametara krila:

Razmah krila b=2.56m
Srednja tetiva krila lm=0.0965m
Povrsina krila S=0.247m2
Vitkost krila (odnos izmedju razmaha i srednje tetive) = 26.5
Debljina krila u korenu 20mm
Debljina na kraju krila 8.5 mm
Sirina krila u korenu 140mm
Sirina krila na kraju 53mm
Teziste (CG) prema planu Kineza treba da bude na 42 do 48mm od napadne ivice.

Horizontalni stabilizator:

Priblizno pravougaon.
Razmah horizontalnog stabilizatora b=0.4m
Srednja tetiva lm=0.12m
Povrsina S= 0.048 m2

Poluga repa priblizno L=0.69m

To sam zasada izmerio. Neznam da li fali neki podatak.
Inace postavni ugao stabilizatora je fiksiran mehanikom jedrilice i nije menjan (horizontalac je samo prisrafljen za predvidjeno mesto).

Sto se tice bacanja iz ruke. Tu si potpuno u pravu. Jedrilicu od 2 kg, ne mozes dovoljno jako da bacis da bi ona planirala. Komande su potpuno neefikasne (nema brzine)

Da li se iz ovoga moze izvuci neki podatak ili jos nesto preracunati?

Pozdrav Goran
« Last Edit: September 03, 2008, 02:19:40 PM by Goran »

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Ventus 2HX
« Reply #22 on: September 03, 2008, 02:34:02 PM »
Nasao sam neku zgodnu slicicu, uz pomoc koje cemo se lakse razumeti. Evo koje su mi dimenzije potrebne: A, B i S(ako je krilo slozene forme), B2, S2, Y, Y2, AA, BB, SS, YY i D. Drugim recima, sve dimenzije koje su na ovoj slicici u crvenoj ili roze boji.
Pri prethodnom pisanju namerno se nisam striktno drzao konvencija o oznakama velicina u aerodinamici, opet zbog pojednostavljivanja objasnjenja. Tako se i na ovoj slicici moze videti da je sa AC obelezen aerodinamicki centar krila a aerodinamicki centar letilice sa NP. Ali sam onda morao pisati da i krilo i stabilizatori i trup imaju svoje aerodinamicke centre, pa onda da rezultanta vektora u tim aerodinamickim centrima...
Nije vazno. Vazno je da se razumemo.

Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #23 on: September 03, 2008, 05:25:12 PM »
Nadam se da sam uspeo da "iskotiram" sve neophodne dimenzije.

Na donjem delu slike sam karikirao tacke prelamanja krila.

Nisam stavljao strelice na kotnim linijama zbog zurbe pa ako nekome nedostaju je ih prilazem.
<<<<<<<>>>>>>>

Pozdrav Goran

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Ventus 2HX
« Reply #24 on: September 03, 2008, 11:28:36 PM »
Malo me buni dimenzija D. Dali je 580mm samo do izlazne ivice krila (kako je na tvojoj skici) pa je ond D=720mm, Ili je D=580mm? Zato sam uradio dva proracuna za svaki slucaj:

za D=720mm
NP=114,66mm
CG=97.1mm - 108,81mm

za D=580
NP=101,48mm
CG=83,92mm - 95,63mm

Sve dimenzije se odnose na rastojanje od napadne ivice u korenu krila.

Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #25 on: September 04, 2008, 08:41:16 AM »
Da dimenzija D = 720mm

Da li sam dobro razumeo?

Teziste je na oko 100mm, tj po racunu ono je skoro na kraju krila (40mm od izlazne ivice).

Goran

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Ventus 2HX
« Reply #26 on: September 04, 2008, 11:03:25 AM »
Da da. Proracun je tacan i radjen je prema dimenzijama kako sam ih ja kasno sinoc protumacio. Danas sam malo bolje pogledao skicu, i video sam da sam ispustio iz vida neke brojke. zato sam ponovo uradio proracun, i ovo su novi podaci. Krilo ima malu strelu u nazad, pa se i teziste pomera u nazad za vrednost strele.

za D=720mm
NP=104,68mm
CG=87.07mm - 98,81mm

Pozdrav
« Last Edit: September 04, 2008, 11:20:14 AM by Lazo »
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Ventus 2HX
« Reply #27 on: September 04, 2008, 11:10:18 AM »
Da citiram jednog clana ove liste "Ne mogu da bilivim", ali prihvatam savet iskusnijeg.
Posle onog video snimka nismo ni leteli jedrilicu dok se ne razresi slucaj "Kinesko odokativno teziste"

U samoj jedrilici ima mesta da se gurne baterija jos unutra, pa cemo da probamo...

Hvala Lazo.

Uskoro slede nove slike i/ili video snimci sa novim detaljima.

Pozdrav Goran

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Ventus 2HX
« Reply #28 on: September 04, 2008, 11:42:26 AM »
Mene si citirao. To sto si jedrilicu morao do sada da letis sa navucenom palicom, odnosno sa podignutim horizontalnim kormilom, upravo ukazuje na to da je teziste bilo postavljeno previse napred, ili kako se kaze - model je bio previse "nosat". Dali je moguce da sa modelom nisi dobio nikakvo uputstvo u kome je naznacen polozaj tezista?
Prvo dobro istrimuj jedrilicu da sa pustenim komandama leti ravno sa sto manjom brzinom propadanja. To mozes da uradis tako, sto u letu postepeno "navlacis" trimer horizontalnog kormila dok jedrilica pocne blago da "pumpa", a onda vratis trimer par "klikova" napred dok se jedrilica lepo stabilizuje. To nije brzina najvece finese pri kojoj jedrilica ima najveci prelet, vec brzina najmanjeg propadanja, odnosno brzina pri kojoj ce jedrilica najduze da silazi sa date visine.
Tek nakon ove reglaze, predji na regliranje vuce. Ako pri vuci jedrilica propinje, obori vektor vuce prema dole (koristi neke podloske). Ako pri vuci skrece levo, povecaj vucu u desno. Idealno bi bilo da jedrilica ne menja putanju pri dodavanju gasa. Ako je dobro isprojektovana i uradjena, nosac motora bi trebalo da je postavljen za najbolju vucu.
Kako god bilo, uvek prvo radi reglazu u bezmotornom letu, pa tek onda u motornom. Ta dva rezima moraju odvojeno da se regliraju. Odstupanja u bezmotornom letu regliras trimerima kormila i elerona, a odstupanja u motornom letu ISKLJUCIVO vektorom vuce, inace ces da si napravis zbrku.

Pozdrav
« Last Edit: September 04, 2008, 11:47:13 AM by Lazo »
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline Dusan.S

  • Newbie
  • *
  • Posts: 33
Re: Ventus 2HX
« Reply #29 on: September 04, 2008, 01:41:36 PM »
Jeste stiglo je uputstvo na 3.5 stranice u slikama i 26.5 reci teksta.
A na zadnjoj strani pise CG 42 do 48mm i data je slika kako su oni to merili (od napadne ivice)
Ono sto za cak i takvo uputstvo je sumnjivo je sledece.
Na svim slikama spajanja i gotove jedrilice nigde se ne pominje motor (mi (ja i cale)) smo rucno odsekli nos da bi ga ugradili.
E sada cak i u onom bednom uputsvu nigde nije pisalo da je potrebno staviti pola kila olova u nos za dobro planiranje. Sto ispada da smo mi uradili dodavanjem motora i baterije.

Znaci da to verevatno nije ni trebalo ili mozda ne toliko.

Oko reglaze je sve jasno, izlazimo na aerodrom mozda vec danas a raport sledi...

Pozdrav Goran
P.S. Pisem sa caletovog racunara.